سرگی لاوروف: ایران و ۱+۵ در آستانه دست یابی به توافق هستند

برای نخستین بار در سال های اخیر کشورهای ۱+۵ و ایران آمادگی دارند نه فقط برای بیان مواضع خود که در بسیاری از زمینه ها، مشترک نیست بلکه برای بیان نقاط مشترک اقدام کنند. حس مشترکی داریم که فرصت بسیار بزرگی وجود دارد که نباید آن را از دست داد. به گزارش “صدای زرند”، وزیر […]

برای نخستین بار در سال های اخیر کشورهای ۱+۵ و ایران آمادگی دارند نه فقط برای بیان مواضع خود که در بسیاری از زمینه ها، مشترک نیست بلکه برای بیان نقاط مشترک اقدام کنند. حس مشترکی داریم که فرصت بسیار بزرگی وجود دارد که نباید آن را از دست داد.

صدای زرند

ایران و ۱+۵ در آستانه دست یابی به توافق هستند

صدای زرندبه گزارش “صدای زرند”، وزیر امور خارجه روسیه گفت: گروه ۱+۵ و ایران در آستانه دست یابی به توافق مقدماتی هستند تا به این وسیله از توسعه برنامه هسته ای ایران جلوگیری شود.

سرگی لاوروف افزود: ایران نباید این فرصت بسیار بزرگ را برای دست یابی به توافق از دست بدهد.

لاوروف این سخنان خوشبینانه را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “تی وی تسینتر” روسیه مطرح کرد.

این سخنان یک روز پس از اظهارات یک مقام ارشد آمریکایی درباره احتمال دست یابی به توافق میان ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات ۲۹ آبان ماه در ژنو مطرح می شود.

ایران و گروه ۱+۵ قرار است روز ۲۹ آبان ماه آینده مذاکرات دو روزه هسته ای را در ژنو برگزار می کنند.

رویترز می نویسد: ۶ کشور عضو گروه ۱+۵ امیدوار هستند ضمن دست یابی به توافق با ایران، به رویارویی ۱۰ ساله میان دو طرف پایان دهد.

لاوروف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مذاکرات ژنو موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر گفت: حس مشترکی داریم که فرصت بسیار بزرگی وجود دارد که نباید آن را از دست داد. گام هایی که باید برای دست یابی به توافق و حل نهایی مشکل هسته ای ایران برداشت برای تهران و ۱+۵ شفاف هستند.

وی افزود: این مسئله به نگارش مناسب و دقیق و همراه با احترام متقابل، مرتبط است.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: برای نخستین بار در سال های اخیر کشورهای ۱+۵ و ایران آمادگی دارند نه فقط برای بیان مواضع خود که در بسیاری از زمینه ها، مشترک نیست بلکه برای بیان نقاط مشترک اقدام کنند. این نقاط مشترک مشخص شده اند و هم اکنون اختلافات اساسی درباره مسائلی که باید آنها را عملا حل کرد؛ وجود ندارد.

سرگی لاوروف متولد ۱۹۵۰ (۶۳ ساله) از سال ۲۰۰۴ تاکنون مسؤولیت وزارت خارجه روسیه را برعهده دارد.

فعالیت در وزارت خارجه شوروی سابق به عنوان دیپلمات، فعالیت در سفارت شوروی در سریلانکا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ از جمله سوابق لاوروف است.

او به زبان های روسی، انگلیسی، فرانسوی و سینهالی تسلط دارد.

 

منبع خبر: عصر ایران