سیاست جدید دولت برای عرضه سوخت / گازوئیل جای بنزین را می‌گیرد!

با اجرای سیاست جدید سوختی، خودروها نیز باید پایه سوختی خود را تغییر داده و بر اساس گازوئیل سوز باشند. در حال حاضر بسیاری از خودروهای لوکس داخل کشور نیز پایه گازوئیل سوز هستند اما به دلیل ممنوعیتی که در استفاده از گازوئیل برای این خودروها وجود داشت، آنها مجبور بودند که از بنزین برای […]

با اجرای سیاست جدید سوختی، خودروها نیز باید پایه سوختی خود را تغییر داده و بر اساس گازوئیل سوز باشند. در حال حاضر بسیاری از خودروهای لوکس داخل کشور نیز پایه گازوئیل سوز هستند اما به دلیل ممنوعیتی که در استفاده از گازوئیل برای این خودروها وجود داشت، آنها مجبور بودند که از بنزین برای سوخت خود استفاده کنند.

Gasoile

صدای زرندبه گزارش “صدای زرند”, به نقل از عرش نیوز: گازوئیل جای بنزین را می گیرد. این خبری است که طی روزهای گذشته برخی رسانه ها به آن اشاره کردند و معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات برنامه‌های دولت برای افزایش سهم گازوئیل در سبد سوخت خودروهای شخصی از آغاز عرضه این فرآورده نفتی از پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد که سهم گازوئیل تا سقف ۲۴ درصد در سبد سوخت افزایش می‌یابد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه پیش بینی می‌کنیم از اواخر سال جاری امکان عرضه گازوئیل کم گوگرد به منظور تامین سوخت خودروهای شخصی از پایان سال جاری آغاز شود، افزود: بر این اساس در جایگاه‌های با اختصاص یک مخزن و چند نازل امکان عرضه و توزیع گازوئیل یورو پنج فراهم می‌شود.

صدای زرند

دولت برای استفاده از گازوئیل نیازی به اجازه مجلس ندارد
در این خصوص اما سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: الان مدت هاست که بحث پاک تر بودن گازوئیل نسبت به بنزین هایی که برای سوخت خودروهای داخل کشور مصرف می شود مطرح بوده و قرار است که در طی ماه های آینده ماشین های سواری کشور به جای مصرف بنزین از گازوئیل استفاده کنند. این برای اولین بار نیست که در دنیا چنین کاری انجام می شود و در اکثر کشورهای دنیا، سوخت خودروهای لوکس بر اساس گازوئیل است.

دکتر حسین امیری خامکانی، با بیان اینکه مصرف گازوئیل نسبت به بنزین کمتر است، اظهار داشت: نه تنها مصرف گازوئیل نسبت به بنزین کمتر است، بلکه آلودگی آن نیز کمتر است و استفاده از گازوئیل برای خودروهای شخصی می تواند در ماجرای کاهش آلودگی هوا که هر سال از سال قبل بدتر می شود، نقش خوبی ایفا کند. به همین دلیل به نظر می رسد تصمیمی که قرار است برای جایگزینی گازوئیل به جای بنزین اتخاذ شود درست و منطقی است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در ادامه خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم با نگاه کارشناسی هم به این موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که برای مردم و جامعه نیز سوخت گازوئیل مفیدتر خواهد بود. با توجه به اینکه در اکثر کشورهای دنیا نیز از گازوئیل به عنوان سوخت برتر خودروها استفاده می شود، به نظر می رسد که این جابجایی با استقبال مردم نیز روبرو شود.

وی با بیان اینکه استاندارد بودن گازوئیلی که قرار است به خودروهای شخصی تعلق یابد مهم است، گفت: این گازوئیل ها باید از نوع گازوئیل کم گوگرد باشد تا در کاهش آلودگی هوا موثر باشد. ضمن اینکه پایین تر بودن قیمت گازوئیل و کم مصرف بودن گازوئیل نسبت به بنزین سبب می شود تا از نظر اقتصادی نیز این کار برای مردم به صرفه باشد.

امیری با اشاره به اینکه با تغییر سوخت مصرفی، خودروها نیز باید تغییر یابند، اظهار داشت: با اجرای سیاست جدید سوختی، خودروها نیز باید پایه سوختی خود را تغییر داده و بر اساس گازوئیل سوز باشند. در حال حاضر بسیاری از خودروهای لوکس داخل کشور نیز پایه گازوئیل سوز هستند اما به دلیل ممنوعیتی که در استفاده از گازوئیل برای این خودروها وجود داشت، آنها مجبور بودند که از بنزین برای سوخت خود استفاده کنند. از طرف دیگر نیز در صورت تغییر سوخت مصرفی خودروهای شخصی، شرکت های تولید کننده خودرو موظف می شوند که پایه سوز گازوئیل را بر روی خودروها نصب کرده و آن را ترویج دهند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا گازوئیل نیز مانند بنزین بر اساس سهمیه بندی به فروش خواهد رسید یا خیر، گفت: به نظر می رسد با توجه به اینکه شرایط استفاده از گازوئیل برای هر خودرویی مهیا نیست و دهک های بالای جامعه و خودروهای شخصی لوکس با توجه به کاربری خودروها می توانند از گازوئیل استفاده کنند، فعلا فروش گازوئیل به صورت آزاد باشد و قیمت آن بصورت آزاد حساب شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان و صاحبان کامیون های باربری و مسافربری نگرانی نسبت به آزاد شدن قیمت نداشته باشند، تاکید کرد: بحث خودروهای کشاورزی و کامیون های باربری و مسافربری فرق می کند و آنها بر اساس روند گذشته از سهمیه گازوئیل استفاده خواهند کرد. مسئله آزاد سازی قیمت ها نیز فقط برای خودروهای شخصی خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: اجرای این کار به دست دولت است و نیازی به تصویب قانون و اجازه مجلس ندارد. چراکه در قانون مصرف بهینه انرژی مجلس این اجازه را به دولت داده که هر کاری که سبب می شود آلودگی هوا کاهش یافته و مصرف انرژی کمتر باشد، دولت مجاز به انجام آن است.