همه‌چیز کرمان تحت تاثیر کم‌آبی

دکتر حسین امیری خامکانی، نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با روزنامه تهران امروز اظهار کرد: همه‌چیز کرمان تحت تاثیر کم‌آبی به گزارش “صدای زرند”، دکتر حسین امیری طی یادداشتی در روزنامه تهران امروز چنین بیان داشت: کرمان به عنوان یکی از استان‌های جنوب شرقی کشور و واقع شدن در منطقه ای کویری، […]

دکتر حسین امیری خامکانی، نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با روزنامه تهران امروز اظهار کرد: همه‌چیز کرمان تحت تاثیر کم‌آبی

صدای زرند

همه چیز کرمان تت تاثیر کم آبی

صدای زرندبه گزارش “صدای زرند”، دکتر حسین امیری طی یادداشتی در روزنامه تهران امروز چنین بیان داشت: کرمان به عنوان یکی از استان‌های جنوب شرقی کشور و واقع شدن در منطقه ای کویری، دارای جنگل با وسعت بسیار است که البته به صورت مصنوعی ایجاد شده‌اند که در سال های اخیر کم آبی به تهدیدی جدی برای نابودی این ثروت عظیم استان تبدیل شده است.

در حال حاضر باغ‌های پسته کرمان یکی پس از دیگری در حال خشک شدن است و از سال گذشته تاکنون شاهد کوچ و مهاجرت پسته‌کاران کرمانی به دلیل خشکسالی‌های پی در پی به دیگر استان‌های کشور بوده‌ایم. در دشت کرمان و رفسنجان قبل از انقلاب تاکنون برای برداشت آب، حفاری چاه ممنوع بود اما به‌رغم این هشدارها شاهد برداشت آب بودیم که اکنون سطح آب سفره‌های زیر زمینی به‌شدت کاهش پیدا کرده است و حتی در برخی از مکان‌ها شاهد نشست زمین تا دو متر نیز هستیم.

کرمان قطب و پایتخت پسته جهان است اما از سال گذشته تاکنون شاهد کاهش قابل توجه تولید پسته در استان بوده‌ایم که با ادامه این روند ممکن است برند پسته و انحصار آن از دست کرمان خارج شود و دیگر نمی‌توانیم این استان را پایتخت پسته جهان بنامیم.

در کنار این امر شاهد نابودی جنگل‌های مصنوعی شمال کرمان هستیم که این جنگل‌ها بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی دنیا به شمار می‌رود، لذا یکی از اولویت‌های مسئولان استان باید حفظ و نگهداری از این ثروت خدادادی باشد.

کم‌آبی، صنعت و کشاورزی کرمان را نیز تحت تاثیر قرار داده است و اگر مشکل آب حل نشود، بی‌رونقی صنعت و کشاورزی ادامه خواهد داشت و از سوی دیگر شاهد مهاجرت شهروندان کرمانی خواهیم بود.

مسئولان همواره قول و وعده رفع مشکلات استان را می‌دهند، اما کار قابل توجهی برای رفع ریشه ای مشکلات صورت نمی‌گیرد، به عنوان مثال برای رفع مشکل کم آبی متولیان استان قول انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس را داده بودند، اما تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته است. اگر در این زمینه تعلل صورت گیرد فاجعه‌ای بزرگ‌تر از دریاچه ارومیه برای کرمان رخ خواهد داد و از سوی دیگر هزینه رفع بحران چندین برابر خواهد شد.

در این شرایط از دولت انتظار داریم با تخصیص اعتبار و برنامه‌ریزی کارشناسی شده، در صدد رفع مشکلات کنونی کرمان باشد تا شاهد رفع محرومیت از چهره کرمان باشیم. کرمان از جنبه کشاورزی، صنعتی و دامداری به ویژه از لحاظ معدنی استان غنی و مستعدی است و با مدیریت قوی و استفاده از مدیران توانمند می‌توان از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد. رونق گرفتن اقتصاد کرمان سبب رونق اقتصادی کشور خواهد شد که امیدواریم این امر در دولت جدید محقق شود.