اگر می‌خواهید زود درس را به ‌خاطر بسپارید

پژوهش‌های قبلی نشان داده بود که اتفاقات اخیر به طور موقت در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکاموس ذخیره می‌شوند که یادآوری دوباره آنها بلافاصله پس از یادگیری در انتقال آنها به بخش‌های دائم تر مغز نقشی حیاتی دارد. اما در زمان بیداری این مقاومت بسیار شکننده است برای مثال حفظ کردن شعر دوم انتقال […]

Dars

صدای زرندپژوهش‌های قبلی نشان داده بود که اتفاقات اخیر به طور موقت در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکاموس ذخیره می‌شوند که یادآوری دوباره آنها بلافاصله پس از یادگیری در انتقال آنها به بخش‌های دائم تر مغز نقشی حیاتی دارد. اما در زمان بیداری این مقاومت بسیار شکننده است برای مثال حفظ کردن شعر دوم انتقال شعر قبلی به قسمت عمیق مغز را مشکل می‌کند.

نتایج یافته‌های جدید دانشمندان را حیرت زده کرده است. این نتایج نشان می‌دهد که بهترین راه برای فراموش نکردن چیزی که به تازگی یاد گرفته‌اید مانند یک شعر، یک بازی یا یک معادله جبری چرت کوتاهی پس از یادگیری است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، محققان آلمانی نشان دادند عملکرد مغز برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن موارد به ذهن سپرده شده در جریان خواب بهتر از بیداری است که روزنه جدیدی به روند بسیار پیچیده ضبط و بازیابی داده‌ها و یادگیری کوتاه مدت است.

تحقیقات جدید نشان داده که این اتفاق زمانی که ما می‌خوابیم نیز رخ می‌دهد. از ۲۴ داوطلب این تحقیق خواسته شده بود تا ۱۵ جفت کارت را به شکل حیوانات و اشیا حفظ کنند و در هنگام انجام آزمایش بوی نامطبوعی برای آنها پخش شد.

۴۰ دقیقه بعد، نیمی از آزمایش شوندگانی که بیدار مانده بودند، به یادگیری دوم و اشکال مختلف دیگری پرداختند و درست پیش از آغاز، بوی مشابهی برای آنها پخش شد تا خاطره آزمایش اول را زنده کند.

۱۲ آزمایش شونده دیگر، آزمایش دوم را پس از چرتی کوتاه انجام دادند که در جریان این چرت، بویی برای آنها پخش می‌شد.

عملکرد گروه دوم هنگام به خاطر آوردن آزمایش اول تا حد زیادی بهتر از گروه اول بود؛ ۸۵ در برابر ۶۰ درصد.

به گفته پزشکان، این کشف می‌تواند کمک خوبی به قربانیان تصادفات شدید باشد که بر حافظه آنها تأثیرگذار بوده است.

 

منبع: سایت متخصصین ایران