فاجعه در چاه‌های آب زرند با عمق ۴۲۰ متری!

این روزها کم‌آبی به مشکلی مشترک برای اکثر استان‌های کشور از جمله یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی تبدیل شده است اما در این میان وضعیت آب برخی از استان‌ها در حالت هشدار قرار دارد که نمونه آن استان کرمان است. اکنون زنگ خطر و هشدار کم‌آبی از سوی نمایندگان کرمان در مجلس […]

این روزها کم‌آبی به مشکلی مشترک برای اکثر استان‌های کشور از جمله یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی تبدیل شده است اما در این میان وضعیت آب برخی از استان‌ها در حالت هشدار قرار دارد که نمونه آن استان کرمان است. اکنون زنگ خطر و هشدار کم‌آبی از سوی نمایندگان کرمان در مجلس و مسئولان استانی به صدا درآمده است اما گوش شنوایی برای آن نیست.

فاجعه در چاه‌های آب زرند با عمق 420 متری!

فاجعه در چاه‌های آب زرند با عمق ۴۲۰ متری!

اگر مشکل کم‌آبی کرمان به موقع از سوی مسئولان ذی‌ربط مورد توجه قرار نگیرد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد مهاجرت کرمانی‌ها به دیگر استان‌های کشور خواهیم بود. به‌طور کلی باید گفت بی‌توجهی به موضوع کم‌آبی کرمان مشکلات و تبعات بسیار زیادی را به‌دنبال خواهد داشت که نخستین پیامد آن خشک شدن جنگل‌های مصنوعی و باغات پسته خواهد بود و از سوی دیگر صنعت کشاورزی منطقه رو به زوال و نابودی پیش خواهد رفت.

کرمان پایتخت پسته دنیاست اما اکنون به دلیل کم‌آبی و خشک شدن باغات پسته، دیگر این استان، پایتخت پسته جهان نیست. عمق ۴۲۰ متری چاه‌های آب و یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی و آبرسانی به یک هزار و ۶۰۰ روستا باید زنگ خطر جدی‌تری نسبت به دریاچه ارومیه برای مسئولان کشوری باشد.

آبرسانی به ۱۶۰۰ روستای کرمان با تانکر

نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامطلوب کم‌آبی در کرمان، گفت: شرایط کم‌آبی در کرمان به گونه‌ای است که به یک هزا و ۶۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود. «حسین امیری‌خامکانی» با اشاره به اینکه حفر و برداشت آب از دشت‌های کرمان به‌ویژه قسمت شمالی استان مدت‌هاست که ممنوع است که این امر قبل از انقلاب نیز به همین منوال بود، گفت: دشت رفسنجان نیز چنین وضعیتی را دارد که با این شرایط اکنون با بحران کم‌آبی شدیدی در کرمان روبه‌رو هستیم.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که شهروندان کرمانی به‌ویژه کشاورزان حدود ۱۶ سال است که با کم‌آبی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند و اکنون بیلان منفی کرمان حدود یک میلیارد مترمکعب است که این امر سبب شده تا با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی مواجه باشیم. نماینده زرند و کوهبنان در مجلس تصریح کرد: در برخی دشت‌ها مانند دشت زرند در سال حدود یک و نیم متر شاهد افت سطح آب‌های زیرزمینی هستیم بنابراین برای تامین آب مورد نیاز منطقه چاه‌ها باید مرتب کف زنی شوند تا عمق چاه برای تامین آب مورد نیاز بیشتر شود.

فاجعه در چاه‌های آب کرمان با عمق ۴۲۰ متری!

امیری با بیان اینکه عمق چاه‌های آب کرمان ۴۲۰ متر است، اضافه کرد: چنین وضعیتی نشان‌دهنده عمق فاجعه است، همچنین شهروندان زرند نیز برای تامین آب شرب باید چاه‌هایی با عمق ۳۵۰ متری حفر کنند و سال به سال نیز عمق چاه‌ها بیشتر می شود و سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر می‌رود. وی ادامه داد: زمانی که سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر می‌رود شوری یا همان دی سی آب بیشتر می‌شود که نتیجه این امر خاک بی‌کیفیت و کاهش محصولات کشاورزی و پیامدهای دیگر آن است. وی با اشاره به اینکه هر چقدر عمق چاه‌ها بیشتر شود هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد شد، گفت: به عنوان مثال برای تامین آب از چاهی با عمق ۴۲۰ متر باید انرژی و هزینه بیشتر صرف شود بنابراین هر ساله هزینه تامین آب افزایش پیدا می‌کند.

جنگل‌های مصنوعی شمال کرمان رو به نابودی است

نماینده زرند و کوهبنان در مجلس افزود: در حال حاضر با توجه به بحران کم‌آبی در منطقه شاهد نابودی جنگل‌های مصنوعی شمال کرمان هستیم، این جنگل تقریبا بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی در شمال کرمان است که خطر جدی وجود این جنگل را تهدید می‌کند و هر سال تعداد بیشتری از باغات کرمان در حال خشک شدن است. امیری با بیان اینکه تامین آب شرب مردم منطقه نیز به سختی صورت می‌گیرد، اضافه کرد: در حال حاضر به یک هزار و ۶۰۰ روستای کرمان با تانکر آبرسانی می‌شود که چنین امری از لحاظ بهداشتی مناسب نیست و همچنین تامین آب، تانکر و حمل‌ونقل آن بسیار سخت و هزینه بر است. وی گفت: در حال حاضر تامین آب شرب سخت‌تر از آب کشاورزی است به دلیل اینکه به صورت مستقیم با حیات شهروندان در ارتباط است و کوچک‌ترین کمبود در این زمینه زندگی مردم را به خطر می‌اندازد.

بروز فاجعه انسانی برای ۳ میلیون شهروند

وی با اشاره به رخداد فاجعه زیست‌محیطی در دریاچه ارومیه افزود: اکنون کانون توجه‌ها معطوف به دریاچه ارومیه است که بحق هم هست اما مسئولان کشوری بدانند اگر وضعیت کرمان به همین منوال پیش برود در آینده‌ای نزدیک شاهد بروز فاجعه‌ای انسانی برای سه میلیون شهروند در کویر خواهیم بود. وی تصریح کرد: اگر اکنون فکری برای وضعیت موجود کرمان صورت نگیرد قطعا منطقه از لحاظ انسانی و اجتماعی دچار بحران می‌شود لذا انتظار ما از دولت و مجلس این است که برای رفع مشکل کرمان فکری اساسی کنند.

توجه به اتمام طرح‌های نیمه‌کاره

نماینده زرند و کوهبنان در مجلس با بیان اینکه اکنون در استان شاهد بلاتکلیفی چند طرح نیمه‌کاره هستیم، اضافه کرد: از دولت جدید انتظار داریم که این طرح‌ها را با جدیت پیگیری کند، به‌طور کلی دولت باید بپذیرد که این منطقه دچار بحران می‌شود.

تاکنون چندین بار به دولت تذکر داده‌ایم اما دوستان دولتی فکر می‌کنند که نماینده‌های مجلس دغدغه انتخابات پیش‌رو را دارند. امیری افزود: بیش از یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب، عمق ۴۲۰ متری آب و آبرسانی با تانکر به روستاها هشدارهایی جدی است که دولتمردان باید بپذیرند منطقه دچار بحران می‌شود و برای رفع این مشکل حتما باید ستاد تشکیل شود تا با اجرایی کردن طرح‌های مختلف آب مورد نیاز کرمان خارج از استان مثلا از دریای عمان و خلیج‌فارس تامین شود. وی با اشاره به اینکه یزد نیز همانند کرمان با کمبود آب مواجه است، گفت: اما مشکل کرمان در حال تبدیل شدن به بحران و معضل است، به‌طور کلی وضعیت تامین آب در کرمان بسیار بد است. مسئولان دولتی، تا آخرین قطرات آب از زیرزمین بیرون نیامده برای آب مورد نیاز کرمان فکری جدی کنند. نماینده زرند و کوهبنان در مجلس ادامه داد: در برخی مناطق از جمله رفسنجان شاهد نشست زمین تا ۲ متر بوده‌ایم اما متاسفانه وزارت جهاد و وزارت نیرو به این مسائل دقت و توجهی نمی‌کنند و زمانی متوجه موضوع خواهیم شد که خیلی دیر است.

افت سفره‌های آب زیرزمینی کرمان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سفره‌های آب زیرزمینی با کاهش روبه‌رو بوده است، گفت: این امر هشداری جدی برای کمبود آب در استان است و اگر برای انتقال آب به استان چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود در آینده برخی شهرستان‌های استان مانند زرند، کرمان و بم با مشکل کم‌آبی مواجه خواهند شد. «محمدمهدی زاهدی» افزود: در نشست اعضای مجمع نمایندگان کرمان با وزیر نیرو، کم‌آبی به عنوان مهم‌ترین مسئله مورد بحث و بررسی قرار گرفت و انتظار داریم که شخص وزیر در این زمینه توجه ویژه به کرمان داشته باشد. وی تصریح کرد: برای تامین آب راهکارهای مختلف از جمله انتقال آب از بهشت آباد به شهر کرمان، انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به استان و سد صفای رابر به کرمان بررسی و مقرر شد هرچه زودتر تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

آب؛ عمده‌ترین مشکل صنایع استان کرمان

«حمید قاسم‌نژاد» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان با بیان اینکه کم‌آبی مهم‌ترین و عمده‌ترین مشکل صنایع کرمان است، گفت: در حال حاضر چهار تصفیه خانه در حال بهره‌برداری بوده و چهار تصفیه‌خانه در دست ساخت است که آب مصرفی را تصفیه کرده و برای برخی مصارف به صنایع بر می‌گردانیم.