بازار ارز و سکه در هفته ای که گذشت

بازار ارز و سکه در این هفته آرامش نسبی داشت و حتی امروز قیمت سکه تحت تأثیر مذاکرات به زیر ۹۰۰هزار تومان هم رسید، همچنین در این هفته مواردی نظیر کاهش تورم تا پایان سال و عدم افزایش نرخ سود بانکی از سوی مسئولان و کارشناسان مطرح شد. به گزارش فارس، سیستم پولی و بانکی […]

بازار ارز و سکه در این هفته آرامش نسبی داشت و حتی امروز قیمت سکه تحت تأثیر مذاکرات به زیر ۹۰۰هزار تومان هم رسید، همچنین در این هفته مواردی نظیر کاهش تورم تا پایان سال و عدم افزایش نرخ سود بانکی از سوی مسئولان و کارشناسان مطرح شد.
بازار ارز و سکه در هفته ای که گذشت

بازار ارز و سکه در هفته ای که گذشت

به گزارش فارس، سیستم پولی و بانکی کشور این هفته خبر‌های داغ و جدیدی نداشت و شاید بتوان گفت آرامش بازار سکه و ارز، اصلی‌ترین اخبار روزانه این بخش اقتصادی بود.

در این هفته یک دلار آمریکا برای ساعاتی به قیمت کمتر از ۳۰۰۰ تومان رسید ضمن آنکه بازار سکه هم آرامش داشت.

در اوایل هفته جاری سکه طرح جدید با ۶ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش ۹۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، سکه طرح قدیم با ۵ هزار تومان افت ۹۱۸ هزار تومان و نیم سکه با ۲ هزار تومان نزول ۴۷۰ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین ربع سکه با کاهش هزار تومانی ۲۷۶ هزار تومان، سکه گرمی بدون تغییر ۱۸۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۴۷ تومان کاهش ۹۴ هزار و ۲۵۶ تومان فروخته شد.

اما امروز در بازار تهران، روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب شد قیمت سکه بهار آزادی به زیر ۹۰۰ هزار تومان برسد.

چنانچه روند مذاکرات هسته‌ای نیز امروز مثبت باشد نرخ دلار آمریکا نیز متأثر از آن روند نزولی به خود خواهد گرفت و همین موضوع قطعاً موجب خواهد شد تا قیمت سکه بهار آزادی بیش از پیش کاهش یابد.

امروز سکه بهار آزادی طرح جدید ۸۹۷ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۸۹۷ هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۴۵۹ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی ۲۶۷ هزار تومان خرید و فروش شد.

* کاهش نرخ تورم تا پایان امسال
بنابراین گذشته در هفته‌ای که گذشت مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی ‌از کاهش نرخ تورم تا پایان سال خبر داد و گفت:‌ اعلام نرخ‌ قطعی فعلا امکانپذیر نیست.

علی‌رضا مقتدایی ‌به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ تورم و کاهش تورم نقطه به نقطه اشاره کرده و گفته بود: برآورد ما این است که می‌توانیم منتظر اتفاقات خوبی در زمینه کاهش نرخ تورم باشیم.

وی به خبرگزاری فارس گفته بود: با توجه به اقدامات سیاسی انجام گرفته در دولت جدید و سیاست‌گذاری‌های مناسب اقتصادی در جهت کاهش نرخ تورم، انتظار کاهش نرخ تورم وجود دارد.

مقتدایی گفته بود: برآورد ما این است که می‌توانیم منتظر اتفاقات خوبی در زمینه کاهش نرخ تورم باشیم، اما امکان اعلام نرخ برای این متغیر برای پایان سال جاری در حال حاضر و قبل از احصاء اطلاعات مورد نیاز و پردازش آنها نیست.

وی همچنین در مورد پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی از کاهش پنج درصدی نرخ تورم تا پایان سال، گفت: انتظار کاهش نرخ تورم تا پایان سال را داریم.

* ‌نرخ سود بانکی افزایش نمی‌یابد‌
در این هفته عضو شورای فقهی بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که ‌در شرایط فعلی امکان تعیین نرخ سود متناسب با نرخ تورم نیست.

بنا به گفته محمد نقی نظرپور‌ شورای فقهی بانک مرکزی با اوراق مشارکتی که بانک مرکزی در گذشته و سال‌های اخیر منتشر کرده مخالف بود زیرا مشارکتی وجود نداشت و پول جمع‌آوری شده توسط بانک مرکزی بلوکه می‌شد.

* شبهه ربوی بودن «اوراق مشارکت بانک مرکزی» مسأله‌ای که بالأخره مطرح شد
محمد نقی نظرپور‌ همچنین درباره اوراق مشارکت بانک مرکزی، به فارس گفته بود: شبهه ربوی بودن «اوراق مشارکت بانک مرکزی» بسیار جدی است، بنابراین اگر بانک مرکزی خود راسا به انتشار اوراق مشارکت مبادرت کند، باید تأملات جدی در این زمینه صورت گیرد و بانک مرکزی به دنبال راهکار جدیدی برای تحقق مشارکت واقعی باشد.