کرمان رتبه هفتم کشور را در تعداد کتابخانه‌ها دارد

محمدجواد حسین‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان گفت: به ازای ۲۰ هزار نفر باسواد‌ در کرمان یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد و توانسته‌‌‌ایم رتبه هفتم کشور را در تعداد کتابخانه‌ها به دست آوریم. به گزارش “صدای زرند”، محمدجواد حسین‌زاده پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از کتابداران، خیران کتابخانه‌ساز و دست‌اندرکاران عرصه کتاب و […]

محمدجواد حسین‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان گفت: به ازای ۲۰ هزار نفر باسواد‌ در کرمان یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد و توانسته‌‌‌ایم رتبه هفتم کشور را در تعداد کتابخانه‌ها به دست آوریم.

صدای زرند

کرمان رتبه هفتم کشور را در تعداد کتابخانه‌ها دارد

صدای زرندبه گزارش “صدای زرند”، محمدجواد حسین‌زاده پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از کتابداران، خیران کتابخانه‌ساز و دست‌اندرکاران عرصه کتاب و کتابخانه‌های استان کرمان اظهار داشت: کرمان به لحاظ شاخص‌های فرهنگی در کشور جهش خوبی در حوزه کتابخانه‌ها دارد با این وجود تلاش‌ها برای بهبود وضعیت کنونی ادامه دارد.

وی بیان داشت: ماحصل کار کتابخانه‌ها را شاهد تحولات خوبی هستیم و در حال حاضر در سطح استان کرمان ۱۲۲ باب کتابخانه عمومی با ۶۵ هزار متر مربع زیربنا و مساحت کل ۱۸۰ هزار متر مربع وجود دارد.

حسین‌زاده با اشاره به شعار بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با عنوان «‌کتاب، آیینه فرهنگ و فرزانگی» افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۴۵۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمان وجود دارد و ۱۰۰ هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌ها هستند.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به کتابخانه‌های عمومی کرمان مراجعه کرده‌اند که یک میلیون و ۴۵۰ هزار جلد کتاب به امانت رفته است.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه ۹ هزار صندلی در کتابخانه‌های عمومی استان کرمان موجود است، تصریح کرد: به ازای هر ۲۴ هزار نفر جمعیت کرمان و ۲۰ هزار نفر باسواد‌ در کرمان یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد.

وی گفت: طبق آمار رسمی کشور استان کرمان توانسته‌‌ رتبه چهارم در امانت کتاب، رتبه سوم در تعداد مراجعان، رتبه پنجم در تعداد عضو، رتبه هفتم در تعداد کتابخانه‌ها، رتبه سوم در منابع دیداری و شنیداری و رتبه هشتم در تعداد کتاب را به دست آورد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان ابراز داشت: در حال حاضر ۶۱ انجمن کتابخانه، ۲۴ کمیته نهضت مطالعه مفید، ۶۳ کانون ادبی کتابخانه‌ای، ۲۳ کانون مطالعاتی کتابخانه‌ای و ۶۶ کانون نهج‌البلاغه و قرآن در استان کرمان فعالیت دارند.

حسین‌زاده افزود: همچنین ۴۰ هزار متر مربع زمین توسط خیران در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمان قرار گرفته تا در زمینه توسعه و فضاهای جنبی به کار گرفته شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان بیان داشت: با ۴ هزار نفر عضو، ۲۳ کانون مطالعاتی کتابخانه‌ای با ۱۷ هزار نفر عضو، ۶۶ کانون نهج‌البلاغه و قرآن، شبکه‌های کتابخوانان حرفه‌ای با ۱۷ هزار نفر عضو در کرمان فعالیت دارند.

وی با اشاره به نصب ۱۷ ایستگاه مطالعه در استان کرمان اذعان داشت: تاکنون ۲۵۰ هزار جلد کتاب در اختیار ایستگاه‌های مطالعه استان کرمان قرار داده شده است.

حسین‌زاده با بیان اینکه حوزه کتابخانه‌ها به لحاظ مالی چندان پربار نیست، تصریح کرد: سال گذشته از محل اعتبارات نیم درصد شهرداری‌ها که طبق قانون باید به کتابخانه‌ها پرداخت شود، تنها ۴۷۰ میلیون تومان دریافت شد.

وی ابراز داشت: سال جاری نیز از محل نیم درصد درآمد شهرداری‌ها تنها ۲۶۵ میلیون تومان به کتابخانه‌های استان کرمان پرداخت شده است که با وجود فضای کتابخانه‌ای جواب‌گو نیست.

انتهای پیام/

منبع: فارس