چرا متاهل ها از مجردها بهترند؟

قدیمی ها می گفتند آدم های متاهل نسبت به مجردها هم سالم تر هستند و هم بیشتر عمر می کنند، حالا هم تحقیقات نشان داده که احتمالا این باور قدیمی درست است و در مورد اکثریت آدم ها صدق می کند. صدای زرند: قدیمی ها می گفتند آدم های متاهل نسبت به مجردها هم سالم تر […]

قدیمی ها می گفتند آدم های متاهل نسبت به مجردها هم سالم تر هستند و هم بیشتر عمر می کنند، حالا هم تحقیقات نشان داده که احتمالا این باور قدیمی درست است و در مورد اکثریت آدم ها صدق می کند.

صدای زرندصدای زرند: قدیمی ها می گفتند آدم های متاهل نسبت به مجردها هم سالم تر هستند و هم بیشتر عمر می کنند، حالا هم تحقیقات نشان داده که احتمالاً این باور قدیمی درست است و در مورد اکثریت آدم ها صدق می کند. آخرین مطالعات انجام شده نشان داده که سن اولین حمله قلبی در مردان مجرد پایین تر از مردان متاهل است و سن متوسط فوت بر اثر سکته قلبی و مغزی مردان و زنان متاهل بالاتر از سن متوسط زنان و مردان مجردی است که به علت این سکته ها فوت می کنند. اما چرا؟ یعنی واقعا ازدواج فیزیولوژی خاصی را در بدن فعال می کند که طول عمر را اضافه می کند؟

۲+۱ دلیل برای سلامت متاهل ها

۱- رفتار و اخلاق سلامت: کریستوفر فاگوندس، فوق تخصص روانشناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید: یک دلیل ساده سلامت بیشتر متاهل ها این است که آنها روابط و کارهای پرخطر کمتری دارند، با دقت بیشتری رانندگی می کنند، کمتر سمت مواد مخدر و الکل رفته و همچنین کمتر سراغ بی بندوباری می روند، طبیعی است که شیوه زندگی اینگونه سالم تر و کم خطرتر باشد.

۲- سیستم حمایتی: دکتر رابرت دیویس، پروفسور طب داخلی در دانشگاه اوهایو می گوید: اگر متاهل باشید، احتمال اینکه دارای یک سیستم حمایتی مناسب باشید بیشتر است… به خصوص در مورد مردان. می توان دید که افراد مجرد عموما تنها هستند و حالت دورافتاده دارند، طبیعی است که چنین وضعیتی آنها را به سمت بیماری های اضطرابی و افسردگی سوق دهد و همه می دانند که افراد دچار بیماری های اضطرابی یا مبتلا به انواع افسردگی بیشتر از سایرین دچار مشکلات جسمی می شوند.

صدای زرند

۳- الگوی بهتر: دکتر تئودور روبلس، فوق تخصص روانپزشکی رفتاری می گوید: همسر، فرزندان و پدر و مادر نزدیک ترین افراد به انسان هستند، اکثر انسان ها در دوران کودکی از پدرومادر خود الگو می گیرند و بعد از دوران بلوغ تاثیرگذارترین فرد در زندگی اکثر انسان ها همسر آنهاست. این همسران در عموم مواقع تلاش می کنند الگوی رفتاری مناسبی را به یکدیگر ارائه دهند، مثلا سعی می کنند رژیم غذایی مناسبی برای همسر خود تدارک ببینند و توصیه های پزشکی را به آنها بگویند… . درضمن همسران مراقب قرص خوردن ها و سایر تجویزهای دارویی هستند. مطالعات نشان داده افراد متاهل درست تر و در زمان مناسب تر داروهای خود را مصرف می کنند.

چرا متاهل ها بهتر هستند

دکتر فاگوندس می گوید: از قدیم در افسانه ها و روایت ها آمده که اگر انسان ها نیمه گمشده خود را پیدا کنند، بیشتر عمر می کنند، شاید موضوع همان ازدواج باشد، در واقع شاید نکته اصلی سلامت افراد متاهل این است که آنها حتی به خاطر همسر و فرزندان شان هم که شده، بیشتر مراقب سلامت ۶۰۲۰ ساعت شاد باشیم داده که سن اولین حمله قلبی در مردان مجرد پایین تر از مردان متاهل است، نشان داده که احتمالا این باور خود هستند و بیشتر از خودشان مراقبت می کنند، در ضمن طبیعی است که افراد متاهل به طور معمول هدفمندتر و منظم تر از افراد مجرد باشند.

مهم خوشبختی است

اما این را یادتان باشد که صرفاً در دست کردن حلقه ازدواج شما را سالم نمی کند و به طول عمرتان نمی افزاید، مهم این است که ازدواج همراه با خوشبختی می تواند عمری طولانی را برای شما به ارمغان بیاورد. مطالعات انجام گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد نشان داده که افراد متاهلی که در زندگی مشترک خود احساس خوشبختی می کنند، طول عمر بسیار بیشتری پس از جراحی قلب باز نسبت به افراد مجرد دارند و البته باید این را هم متذکر شد که در این مطالعه مشخص شد افراد مجرد هم نسبت به افراد متاهلی که زندگی مشترک مناسبی ندارند، پس از جراحی قلب باز، طول عمر بیشتری دارند. دکتر کی کات گلاسر، مسئول انجام این تحقیق می گوید: یکی از دلایل احتمالی این موضوع این است که زندگی مشترک بد و نابسامان باعث اضطراب مزمن می شود که روی سیستم ایمنی حالت تضعیف کننده دارد و در کل باعث بروز بیماری های مختلف می شود… افرادی که به طور معمول مشاجره و منازعه دارند سطح هورمون های استرس شان بالا می رود، زخم های شان دیرتر بهبود می یابد و عملکرد سلول های دفاعی آنها هم ضعیف تر است. جالب است بدانید که در مطالعات ما مشخص شد در این مورد زنان آسیب پذیرتر از مردان هستند و سطح سلامت زنانی که در یک زندگی مشترک نامناسب هستند از سطح سلامت شوهران آنها پایین تر است.

درکل وضع متاهل ها بهتر است

دکتر جیمزورما، متخصص روانشناسی بالینی در آکسفورد می گوید: مطالعات متعدد نشان داده که زنانی که ازدواج ناموفقی دارند بسیار بیشتر از سایر زنان دچار چاقی های شدید، افسردگی، فشارخون بالا و سکته های مغزی می شوند اما مردانی هم که یک زندگی مشترک ناراحت کننده و پر از درگیری دارند بیشتر از معمول به سمت استفاده از موادمخدر و روانگردان ها می روند و آمار افسردگی در آنها بیشتر است.

اما دکتر ورما متذکر می شود که در تمام مطالعات انجام گرفته، مشخص شده که در زندگی های مشترک طولانی مدت (بالای ۱۰سال) سطح رضایت از زندگی به طور معمول بیشتر از افراد مجرد هم۵۰عوامل تنش زا و استرس فراد مجرد طالعات انجام گرفته، مشخص شده که در زندگی های مشترک طولانی مدت (بالای ۱۰سال) سطح رضایت از زندگ سن و سال است. او می گوید: درکل باید گفت که به دلایل متعدد، افراد متاهل به طور متوسط سالم تر و بهتر از افراد مجرد زندگی می کنند و کمتر و دیرتر دچار بیماری های مختلف خطرناک می شوند.

صدای زرند

مطلقه ها مواظب باشند

دکتر دیوید سابارا، پروفسور روانپزشکی در دانشگاه آریزونا می گوید: اینکه بگوییم افراد مجرد به دلیل مشکل ارتباطی یا مشکل شخصیتی مجرد هستند غلط است و شاید تنها در مورد گروهی از مجردها اینگونه باشد. در این گروه طبیعی است که مشکلات ارتباطی یا مشکلات تیپ شخصیتی می تواند روی سطح سلامت کلی و نوع رفتارهای فرد هم تاثیرگذار باشد و در کل باعث شود که آنها زودتر از سایرین دچار مشکلات و بیماری شوند اما گروهی از مجردها هم هستند که هنوز فرد موردنظر خود را پیدا نکرده اند و به دنبال شریک زندگی خود می گردند، طبیعی است که این گروه رفتار بهتری داشته باشند و رعایت نکات بیشتری را بکنند اما در مجموع آنچه مسلم است این است که متاهل بودن به خصوص اگر همراه با احساس رضایت باشد، باعث بالا رفتن سطح سلامت و به تعویق افتادن بروز برخی بیماری های مهم می شود.

آخرین نکته هم اینکه، در مجموع به نظر می رسد که افراد مطلقه هم مثل مجردها بیشتر در خطر هستند. دکتر سابارا می گوید: مطالعات متعدد نشان داده است که بسیاری از افراد متاهل می توانند زندگی خود را مدیریت کنند و در نتیجه حس بدی به زندگی نداشته باشند در این گروه احساس افسردگی و اضطراب ریشه دار زیادی وجود ندارد اما هم در این گروه و هم در گروه افراد مطلقه ای که رضایت از وضع زندگی خود ندارند آمار سکته های قلبی و مغزی بالاست و سن برز این بیماری ها هم پایین تر از حد معمول است. باید در این مورد تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.