مصاحبه با بانفوذترین روحانی شهرستان زرند

مصاحبه با حجت السلام والمسلمین شیخ احمد رحمانی بانفوذترین روحانی شهرستان زرند.

مصاحبه با  حجت السلام  والمسلمین شیخ احمد رحمانی از آن جهت مهم است که او مورد اعتماد و مشورت جناب آقای خنجری فرماندار زرند و دکتر حسین امیری نماینده مردم زرند و کوهبنان است. اگر چه در جایی می گوید: گاهی اوقات وسط این مشاوره ها بحث های تندی هم می شود و… .

22

صدای زرند – حسن ضیاءالدینی: قسمت های زیادی از این مصاحبه با درخواست خود ایشان حذف شده است.  در ابتدا بنا بود در زمینه فرهنگی شهرستان گفتگو شود ولی این مصاحبه به درازا کشید و به مسائل سیاسی شهرستان هم رسید که در واقعه جذابتر از قبل شد.

حاج آقا شخصا در زمینه فرهنگی چه قدمهای برداشته اید؟

در اواخر دهه ۶۰بنده با کمک طلاب و روحانیون سربنانی یک موسسه تبلیغی به نام امام صادق علیه السلام راه اندازی نمودیم که بیشتر روستاهای منطقه سربنان را پوشش می دهد. در دهه ۷۰ چندین نمایشگاه کتاب و مسابقات فرهنگی که در آنها بیش از ده هزار نفر شرکت نمودند برگزار نمودم، همچنین از چند سال قبل، خانه نجوم زرند را دایر نمودم که به آموزش نجوم و رصد می پردازد. همچنین مدیر یک گروه تبلیغی هستم که زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت می کند. که هر یک از اعضا گروه در زمینه ای متخصص هستند و نام گروهمان “بیان” می باشد که گزارشات آن را در سایتی به نام “بیان زرند” پوشش می دهیم و اعضای گروه هم اکثرا از طلاب زرندی مقیم حوزه علمیه قم هستند که برای کارهای تبلیغی از قم به شهرستان زرند اعزام می شوند.

اعضای گروه در چه زمینه هایی تخصص دارند؟

تفسیر، روانشناسی، شبهه شناسی، کودک و نوجوان، کلام اسلامی، تبلیغ و… و هر کدام به منطقه ای اعزام می شوند.

این وسط  شما چه کار انجام می دهید؟

بنده با کمک بعضی از دوستان و زیرنظر دفتر تبلیغات یک تشکیلاتی راه انداخته ­ایم که گروهی  از مبلغین را به مناطق مختلف شهرستان اعزام می کنیم. مثلاً با کمک سازمان تبلیغات امسال بیش از ۶۰ نفر اعزام داشتیم. تفاوت اعزام امسال با قبل در این بود که با توجه به اینکه ما می دانیم خصوصیات هر منطقه ای چگونه است و به توانایی و سوابق روحانیون هم آشنایی بیشتری داشتیم بر اساس همین نیاز، به آن مناطق مبلغ اعزام نمودیم.

آیتم هایی که برای اعزام مبلغ به مناطق شهرستان در نظر دارید چیست؟

 آیتم های زیادی وجود دارد برای فرستادن یک روحانی. مثلاً سطح علم، منبرداری، فعالیت فرهنگی، توانایی های فردی و حتی مسائل سیاسی محل تبلیغ را در نظر می گیریم. تا خدایی نکرده اتفاق ناخوشایند به وجود نیاید. یکی از وظایف گروه این است که با سازمان هماهنگ باشیم و در این بین با مسئولان بخصوص امام جمعه شهرستان هماهنگ هستیم. حتی در زمینه های ساخت و ساز مکان های مذهبی و فرهنگی با شوراهای اسلامی آن مناطق “ست” هستیم و از نفوذ مبلغین برای پیشرفت کارها در ادارجات و… بهره می گیریم.

شما از ردیف بودجه هم برخوردار هستید؟

ردیف بودجه به معنای دولتی خیر اما بر اساس نوع فعالیتی که انجام می دهیم از طرف دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم هزینه مقداری از جوایز اعضای گروه که فعالیت قابل توجه ای داشته باشند پرداخت می گردد. با توجه به ارتباط و تعامل ما با فرمانداری، بخشداری، کمیته امداد، آموزش و پرورش، شورای شهر و شهرداری  گروه ما نسبت به گروهای دیگر از وضعیت بهتری برخوردار می باشد. که با رایزنی های صورت گرفته مقداری از هزینه ­های جوایز و اردوهای خود را تامین می کنیم.

گروه بیان همه مناطق شهرستان را پوشش می دهد؟

با توجه به این که در گروه دو نوع همکار داریم؛ بعضی از عزیزان گروه داری پرونده می باشند و افرادی هم هنوز در دفتر تبلیغات دارای پرونده تبلیغی نیستند. که باز افرادی که دارای پروده هستند هم، در چند سطح می باشند. عده­ ای روحانی عادی هستند در سطوح مختلف و افرادی نیز نخبه تبلیغی. ما در زرند بیش از ۱۰ روحانی نخبه داریم. ما در گروهمان تاکید داریم  مبلغان باید افراد بومی باشند تا بتوانند ارتباط بهتری با اقشار مورد هدف برقرار کنند. فرستادن افراد به مناطق فرق می کند، از روستای ۵ خانواری تا روستاهای بالای پنج هزار نفری. ما سعی مان بر این است که همه مناطق را تحت پوشش قرار دهیم.

کارتان از چه موقع شروع می شود؟

کار گروه از اول ماه مبارک آغاز می شود و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد. که به خاطر همین باید از ویژگیهای خاصی برخوردار باشند. تخصص داشتن، ذوق فرهنگی، توانایی ­های فردی و جوان بودن  که خودش بهترین عامل برای ارتباط برقرار کردن با جوانان می باشد از ملاک های انتخاب مبلغان است. ما امسال در زرند از طرف دفتر تبلیغات ۸ نفر متخصص در قالب طرح تابستانی داشتیم. این در حالیست که این تعداد در استان بی­ نظیر است و جمع قابل توجه ­ای هم از دوستان هستند که در زرند فعالیت دارند.

آیا کار مبلغان خودتان را ارزیابی می کنید تا ببینید چه قدر در کارتان موفق بودید؟

بله، یک ارزیابی از طریق نامحسوس و از طریق میزبانان و جوانان از این عزیزان داریم. به طوری که شان مبلغ زیر سئوال نرود این کار غیر مستقیم صورت می گیرد تا خدایی ناکرده سوء تفاهمی صورت نگیرد و یک ارزیابی هم با بازدید و سرکشی از کارهای آنان در قالب رابط دفتر و یا از طریق گزارش کارهایی که در طول این مدت ۴۰ روز از آن مناطق انعکاس می یابد مورد ارزیابی قرار می گیرد. البته بهترین نوع ارزیابی تاثیرگذاری مبلغ در منطقه او می باشد که چه ارتباط و تعاملی با جوانان و مردم داشته است.

وارد مسائل سیاسی هم می شوید؟

یک روحانی باید مثل پدر برای جامعه و مسجدیان خود باشد. حقیر در جلسات متعدد به دوستان گفته ام که؛ سیاسی­کاری و جناح­ بازی خلاف اهداف گروه است و هر کس که کاری فرهنگی را با امور سیاسی جناحی قاطی کند خیانت نموده است. ما اعتقاد داریم اگر بنا هست صحبتی شود تنها در باره ولایت فقیه باشد. و مبلغ باید فقط موضوع ولایت که شالوده تشیع بر آن قرار گرفته و رکن اصلی تشیع است در منابر تبلیغ نماید و مردم را به اطاعت از ولایت فقیه و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه ­الله) سفارش نماید. چون ما معتقدیم پای منبر از تمام گروهای سیاسی هستند و این نباید موجب دلزدگی بین این افراد شود و روحانی، روحانی همه مردم هست.

آیا روحانیونی که به شهرستان می آیند در زمینه تبلیغ، آموزش یا کارگاهی را گذرانده اند؟

موضوع آموزش­ های تبلیغی، از مباحثی است که از طرف دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بسیار مورد اهمیت و تاکید است، لذا مبلغان اعزامی از طرف دفتر عمدتاً دوره ­های مختلفی را گذرانده اند اما بعضی از دوستان جوان کمتر تجربه دارند.

دوره های متعدد و مختلفی در حوزه و بخصوص دفتر تبلیغات وجود دارد؛ دوره هایی مانند شیوه کلاس داری، اردو داری، روانشناسی، بیان احکام، پاسخ به شبهات و… داریم. مثلاً من متخصص کودک و نوجوان هستم و دوره سطح سه کلام اسلام را هم طی نمودم. همچنین با سفارشات مقام معظم رهبری چند سالیست که در حوزه علمیه قم دوره های تخصصی مختلف برگزار می گردد.

شما آیا در این زمینه کاری کرده اید؟

بله، ما ضمن سفارش و تاکید عزیزان به شرکت در این دوره ها در نظر داریم به حول قوه الهی در قم برای این عزیزان کلاس بگذاریم و تاکید داریم بر نیروی بومی شهرستان تا بتوانیم در آینده در زمینه فرهنگی گام های بلندی برداریم.

چرا افراد شاخص و طلاب با سابقه زرندی حوزه علمیه قم  به تبلیغ به شهر خودشان زرند نمی آیند؟

بگذار این ناراحتی و غصه را بی پرده بگویم. به دوستان ما بی ­مهری شده، متاسفانه جناح بازی و خط­ ­بازی ­های سیاسی باعث شده روحانیت بزرگوار زرندی که باعث افتخار زرند هستند کمتر در زرند موقعیت تبلیغی پیدا نمایند و دوستان ما در تهران و اصفهان و حتی کاشان که مرکز خوش صداها است، منبر می روند و یا بعضی از عزیزان در حرم امام چندین شب منبر می روند. ولی ما نمی توانیم از این پتانسیل­ ها در شهرستان بهره ببریم؛ چون در گذشته همیشه جناح برای آقایان ملاک بود تا باسوادی و انجام کار فرهنگی.

تنها کسی که ماند من بودم. که با همه بی­ مهری­ ها مقاومت نشان دادم و الحمدلله سختی­ ها و تلاشمان به ثمر نشسته و دوستان روحانی زرندی با هر گرایش، امروز تحت یک گروه بنای فعالیت دارد و با همه افراد و گروه های انقلابی و ولایی شهرستان هم همکاری خواهد نمود.

بینید ما بزرگان و اندیشمندان و سخنرانان بزرگی داریم که متاسفانه از زرند فاصله گرفتند؛ حاج آقای رخشاد که  ایشان شاگرد آیت الله بهجت بودند و دلبستگی خاصی به اینجا دارند و از تمام کشور از ایشان برای سخنرانی اخلاقی دعوت می کنند. امیدواریم که در آینده بتوانیم از ایشان و دیگر عزیزان استفاده فرهنگی ببریم.

شما نظرتان درباره تغییر و تحول امام جمعه شهرستان چیست؟

خوشبختانه حاج آقای ابراهیمی خود از بچه های شهرستان است و همه ما را می شناسد و این خیلی مزیت بزرگی است. حاج آقای کرمی پور نیز با نجابت با ما برخورد می کرد اگر چه با دل پری از زرند رفتند. ما از رفتن آقای کرمی پور دلگیر شدیم ولی وقتی خبر شدیم که قرار است زرند برای اولین بار یک زرندی سکان امامت جمعه آن را به دست بگیرد بسیار خوشحال شدیم. ویژگی خاص حاج آقای ابراهیمی درایت خاص ایشان است که امیدواریم برای زرند و روحانیان زرندی منشاء خیرات و برکات باشد.

چالش های فرهنگی شهرستان را در کجاها می بینید؟

در روزگاری زرند از لحاظ مذهبی و فرهنگی، قمِ کرمان بود، چه در زمینه حجاب، چه در زمینه تدین، چه در زمینه اعتقادات و پایبندی به مسائل دینی و… متاسفانه باید اعتراف کنیم از آن زرندی که مقام معظم رهبری به بزرگی از آن نام بردند فاصله گرفتیم. دغدغه ­ها عوض شده­، شهر هشت هزار رزمنده و مملو از ایثارگر، مقهور ماهواره و شبیخون فرهنگی قرار گرفته. معضلات فرهنگی و اجتماعی در شهرستان بیش از اندازه جلوه گری می کند. بنیان خانواده ها توسط اعتیاد و… در خطر قرار گرفته، مشکل طلاق ها، نابسامانی فرهنگی و بیکاری همه جا هست ولی در شهرستان زرند احساس می شود که مقداری بیشتر است و نباید باشد. با وجود این همه امکانات و مراکز بزرگ صنعتی و پتانسیل­ های شهرستان باید مشکل کار جوانان که چالش بزرگ جامعه است برطرف شود.

بارها گفته­ ام امروز ما باید با منبرهای خود فرهنگ سرمایه گذاری را در شهرستان عوض کنیم؛ ما باید فرهنگ اقتصادی را تغییر دهیم؛ چرا باید در این زرند ترس از سرمایه گذاری مثل خوره جامعه اقتصادی ما را به خطر بیندازد؟ باید این تابوی مخوف شکسته شود. به راستی چرا باید در زرندی که میلیاردرهای زیادی دارد، فرد حتی یک میلیارد نیز در شهرستان سرمایه گذاری نکند. کار بزرگ فرهنگی که باید تمامی دلسوزان زرند ما را یاری رسانند این است که فرهنگ سرمایه گذاری و تولید را حاکم گردانیم، که اگر وضعیت اشتغال و کار و کاسبی رونق بگیرد مردم مذهی و ولایت مدار زرند منبرها را نیز بیشتر رونق می بخشند. به نماز و دین اهمیت بیشتری می دهند.

مسئله بعدی مسئله ی بهائیت است؛ خطری که بهائیت دارد از خطر وهابیت بالاتر نباشد کمتر نیست، باید نسل جوان را با خطراتی که از طرف این فرقه وجود دارد آشنا کرد. برنامه کاربردی ما ایجاد “خیمه معرفت” در پارک ها و شهربازی می باشد که به سئوالات و شبهات دینی پاسخ دهیم تا ارتباط بین روحانیت و جوانان و مردم مستحکم­ تر شود.

33

44

 بهائیت دارد در شهرستان نفوذ می کند؟

خطر بهائیت در زرند بیشتر از دیگر مناطق استان کرمان است. با توجه به این­که موقعیت جغرافیایی و مذهبی زرند به گونه ای است که خطر دیگر فِرَق کم­تر احساس می ­شود، اما باید موضوع بهائیت جدی گرفته شود.

زیرساخت های کار فرهنگی در شهرستان زرند را در چه می دانید؟

مهم­ترین بحث این است که اول باید وحدت باشد، یعنی همه با هم در امور فرهنگی یک حرف بزنیم و از موازی ­کاری بپرهیزیم  تا نیروها و سرمایه ­ها به تحلیل نرود. دوم این­که در امور فرهنگی، سیاسی کاری نباشد. سیاست خوب است ولی سیاسی کاری نه.

من خودم فردی با دیدگاه­ ها و دارای تحلیل­ سیاسی هستم اما نباید در مسائل فرهنگی دیدگاه­های سیاسی خود و جناحم را دخالت دهم. معتقدم کسی که کار فرهنگی می­کند اگر کار فرهنگی را با سیاسی­کاری قاطی کند به فرهنگ خیانت کرده. متاسفانه در شهرستان چنین بود، و حتی ملاک عملکردها، سیاسی بازی و جناح­ بازی شده و عده ­ای برای مقاصد جناحی با سلاح دین افراد را می زنند و این بدترین فتنه ­ای است که بخواهیم با سلاح دین کسی را ترور شخصیتی کنیم.

سوم برای این­که مجموعه ها با فرد همکاری کنند و او را قبول کنند باید پذیرش باشد. چهارم اینکه  خود فرد توانایی کار کردن را داشته باشم یعنی باید بلد باشم. باید آموزش این کار را دیده باشد. کار فرهنگی با پیر یک جوراست با بچه مسجدی و حتی مشروب خور یک طوری دیگر. نباید به خاطر جذب جوانان پیرها را رها کنیم یا بالعکس، این که این خودش در مجموعه های مذهبی – فرهنگی فتنه ایجاد می کند. با همه ساختن  بزرگترین هنر یک انسان فرهنگی است.

پول در کار فرهنگی چه قدرتاثیر گذار است؟

بدون پول کارهای فرهنگی ابتر می مانند. شما در طول تاریخ ببینید که هیچ کار فرهنگی بدون هزینه کردن جواب مطلوب و مورد دلخواه را نداشته است. زمانی تمدن و فرهنگی رشد می کند که اول پول کافی داشته باشد و بعد قدرتمندان و حکام طالب علم باشند. بالاخره هرجا که یک فرهنگ بخواهد رشد کند باید هزینه­ های هنگفتی خرج شود.

—————————————————————————————————

 شما از آن تیپ آدم هایی هستید که می توان گفت از لایه های پنهان مدیریت شهرستان هستید. این را قبول دارید؟

کم و کسری

مدیریت شهرستان با قبل چه تفاوتی کرده است؟

اول ضمن تشکر از مدیران گذشته شهرستان. اما تفاوت مدیریت الان با گذشته این است که حالا بچه های ارزشی واقعی سر کار آمده اند. افتخار می کنیم و سرمان را بالا می گیریم که فرماندار و بخشداران ما از آزادگان بزرگوار می باشند. و امیدواریم که در عرصه مدیریت کلان شهرستان و صنعتی شدن شهرستان موفقیت چشمگیری داشته باشند.

آیا تا به حال دنبال پست گرفتن بوده اید یا این هدف را دارید؟

من حقیقتاً دنبال پست نبوده و نیستم. آقای محمدرضا جعفری وقتی نماینده شدند خواستند مرا به زور بیاورند زرند و پست بدهند. من نیامدم و ایشان را قانع نمودم که مرا معاف دارند، چون معتقد بودم وجه فرهنگی من خراب می شود. من اگر بیایم  ضرر می کنم، قسمش دادم تا از من چنین چیزی نخواهد.

به قول حضرت امام روحی له الفداء، روحانی باید روحانی بماند و کار فرهنگی و مذهبی مهمترین دغدغه او باشد. این به این معنی نیست که روحانی اصلا نباید در امور اجرایی وارد شود. بلکه یک روحانی باید بی حال نباشد، من نسبت به خودم چنین اعتقادی دارم اما بعضی از دوستان را برای امور اجرایی مناسب می دانم و قائلم که ما باید در کار اجرایی شهر دخالت کنیم. اگر ما دخالت نکنیم چه کسی می خواهد دخالت کند؟

من وظیفه خودم می بینم که بیشتر در امور فرهنگی و مشورتی با مسئولین همکاری نمایم.  در زمان فرمانداری برادر بزرگوارمان حاج آقای رشیدی هم ایشان تاکید داشتند که یکی از پست­ های فرهنگی شهرستان را قبول کنم که باز کمافی السابق قبول نکردم. جناب آقای خنجری هم در زمان رایزنی ­ها برای پذیرش سمت فرمانداری توسط ایشان، با من شرط کرد اگه آمدم باید یک اداره فرهنگی را قبول کنم ولی من قبول نکردم، دوستان طلبه هم اصرار داشتند ولی من گفتم وقتی مسئول اداره­ ای شوم دیگر قدرت مانوری که حالا دارم را دیگر نخواهم داشت؛ می شوم نیروی قدرت، ولی حالا به عنوان یک روحانی  بهتر می توانم کار کنم. حالا که این برادران ارزشی واقعی آمده اند احساس می کنم بهتر می توان با این افراد کار کرد.

شما قبول دارید چالش های فرهنگی امروز شهرستان را باید در به نوعی قهر شما با شهرستان دید یا بهتر بگوییم نبود شما در صحنه فرهنگی مزید بر علت شده؟

نه، چون زمینه فراهم نبود. متاسفانه وضعیت حاکم بر زرند این شد که امثال حقیر نمود کمی داشته باشیم لذا من بارها مورد شماتت دوستان قرار گرفتم که چرا خودت را در سربنان انداخته ای  و شهر را رها کردید ولی واقعیت این بود که زمینه برای ما فراهم نبود. برای مسئولان وقت همه چیز سیاه و سفید بود و من و امثال من در قسمت سیاه این دیدگاه بودیم.

اگر چه من به شخصه تا توان داشتم از هیچ کار فرهنگی برای شهرستان فرو گذاری نکردم. در شهرداری، با نماینده محترم و… فعال بودم ولی تنهایی نمی شود کار فرهنگی در سطح وسیع ایجاد کرد باید مسئولان پذیرا باشند.

درباره امام جمعه جدید آقای ابراهیمی چه نظری دارید؟

ایشان از رفقای قدیمی و فرد با درایت و دارای معرفت بالایی است که زرند را خوب می شناسد.

قضیه آقای کرمی واقعا یک جابجای عادی بود؟

 انشاالله که این جوری است. ما دوست نداشتیم حاج آقای کرمی این جوری برود، گرچه بعضی از طرح­ های ما هنوز توسط ایشان در کما بسر می برند و در وعده باقی ماند ولی ممنونشان هستیم که حداقل توی سرمون هم نزد و سدمان نشد. اجازه داد ما هم یک کم ول لنگان راه برویم. خوشبختانه ایشان فهمید ما دل می سوزانیم و واقعاً اهل کار هستیم. در صحبتی به من گفت اگر من با شما صحبت کنم فردا… واقعا سنگی در جلوی راهمان نشد و ما هم به این کارشان راضی بودیم.

شما نماینده آیت الله سیستانی هستید؟

نه؛ من کارشناس مرکز نجومی ایشان در قم هستم و با توجه به اینکه یکی از کارهای ما استهلال می باشد لذا ما گزارشات رویت هلال را بخصوص در ماه های حساس با دفاتر مراجع عظام تقلید منعکس می کنیم.

در انتخاب مدیران که از شما مشورت می گیرند ملاکتان برای انتخاب افراد چیست؟

اول قبل از هر چیز فرد مورد نظر باید متدین باشد. پیامبر (ص) می فرمایند (می تواند یکی از شیوه های مملکت داری باشد): دخترت را به انسان با ایمان بده، اگر دوستش دارد که زندگی می کند ولی اگر دوستش نداشته باشد به خاطر خدا به او ستم نمی کند.

آدم متدین اگر کار بلد باشد که انجام می دهد ولی اگر یاد نداشته باشد انحراف در کار خود  ایجاد نمی کند. این اختلاس ها نتیجه خدا نشناسی آدم ها است. به خاطر خدا خط بازی نمی کند و در درجه بعد تخصص ملاک است. تخصص بدون تدین، ضررش از آدم متدین بدون تخصص بیشتر است. انسان متدین بعضی جاها به خاطر خدا کوتاه می آید. ولی انسان بدون تدین جناح بازیشون را به اوج می رساند. ما ولایت فقیه را خیمه نظام اسلامی می دانیم لذا یکی دیگر از ملاک­ ها پیروی از ولایت است و پایبندی واقعی به نظام ولایت فقیه است و همچنین فرد باید امین و صادق باشد.

عملکرد افراد مهم است من به دوستانم که مسئولیت گرفتند تبریک نگفتم. در جمعی که خیلی از دوستان بودند گفتم من به شما تبریک نگفتم؛ روزی که از کار بازنشست شوید و یا شما را برداشتند اگر عملکردتان به نفع جامعه زرند بوده آن روز به شما تبریک می گویم البته اگر خوب عمل کرده باشید وگرنه تسلیت می گویم.

الان مدیریت فرهنگی را در شهرستان چگونه می بینید؟

شهر ما با یک مدیریت نا هماهنگ مواجه است. متاسفانه مدیران مراکز فرهنگی مهم هنوز وضعیتشان نامعلومه لذا مسئولین امر باید سریعاً در این زمینه تصمیم گیری نمایند.

از کجا باید شروع کرد؟

باید آسیب شناسی کرد، باید عملی کار کرد و گرنه ما در صحبت کردن خیلی عالی هستیم. من خود به مسئولان شهرستان، از مدیران میانی تا مدیران ارشد، گفتم که در چه زمینه هایی می توانید کار فرهنگی انجام دهید حتی اداراتی که ظاهراً فرهنگی نیستند مثل جهاد کشاورزی چه قدر می تواند کار فرهنگی انجام دهد در روستاها مثل فرهنگ کار، زراعت، تولید و… یا صنعت و معدن در زمینه فرهنگ تولید، فرهنگ سرمایه گذاری و تربیت کارگر و کارمند دینی و مسئولیت پذیر.

رای دکتر امیری را در کارش می بینید یا در جناحش؟

کاریزماتیک بودنش، اخلاص داشتنش. البته پشتکار و کارها و فعالیت­ هایش هم را نباید نادیده گرفت. شما در انتخابات­ گذشته یعنی قبل از آقای دکتر امیری دقت کنید! ببینید حتی جناب حجت السلام شیخ مجید انصاری که یکی از مدیران ارشد کشور و دارای تاثیرگذاری بسیار بالا است یکی در میان نماینده شدند به گونه ­ای که هر دوره یک جناح پیروز انتخابات می شد و ایشان با آن همه لیاقت به علت فرهنگ سیاسی آن زمان رای نمی آورند ولی در زمان دکتر یک دفعه  همه چیز عوض شد. مردم فرهنگ سیاسیشون تغییر کرد لذا رای ایشان خاطر جناح نیست. چون تندروهای سیاسیون به آقای دکتر ایراد می گیرند. بنده به آقای امیری از آن جهت علاقه دارم که احساس می کنم ایشان می خواهد فرهنگ اقتصادی شهر را عوض کند…..

در انتخابات چه قدر برای دکتر مهم بود که رای بیاورد؟

قطعا هر کس که در انتخاباتی شرکت می کند دوست داره پیروز باشه. البته افراد فرق می کنند آقای دکتر هم از آن جهت که دوست داشت کارهایی که شروع کرده به پایان برساند و خدای ناکرده عقیم نشوند دوست داشت رای بیاورد اما به هر قیمتی نه!

چه نظری درباره ی افرادی که از پهلوی سیاسیون می خواهند به آب و نانی برسند دارید؟

یکی از آسیب ­های قدرت این است که افراد چاپلوسی دور آن­ها را ممکنه بگیرند. افرادی که فقط به خاطر منافع شخصی طرفدار فرد می شوند نه به خاطر جامعه و شهر. من این­ها را زالوهای جامعه می دانم و به دوستانی که سمتی را دارند همیشه این تذکر را داده­ ام که مواظب این افراد باشند و بدانند این­ها فقط تا زمانی با آن­ها هستند که پست و سمتی دارند.

دوران قبل هم از شما مشورت می گرفتند  در حال حاظر با کدام یک از مسئولان شهر نزدیک تر هستید؟

در انتخابات­ ها کم و بیش بود، شخص آقای دکتر امیری اهل مشورت هستند اما نه به اندازه آقای خنجری (البته با من).

عکس العمل دکتر هنگام مخالفت با رای ایشان چگونه است؟

ایشون ذاتا آدم آرام و ساکتی هستند و روحیه انتقادپذیری خوبی دارند در کارها مشورت می کند و نظرات را می پرسد ولی جمع بندی با خودش است.

آقای خنجری چطور؟

بی اغراق بگویم شاید در کمتر فردی من روحییه انتقاپذیری مثل آقای خنجری دیدم. ایشان از انتقادات نه تنها ناراحت نمی شود بلکه با روی خوش استقبال می کند. شاید همین روحیه اوست که حتی افراد منصف جناح مقابلشان هم به ایشان احترام خاصی می گذارند.

آقایان می گویند دکتر اهل مماشات است رای را از اطلاح طلبان می گیرد حرف جناح دیگر را می زند. شما چه نظری دارید؟

نه. من این را قبول ندارم، آقای دکتر روحیه جالبی دارد، اهل درگیری نیست. آدم باید همیشه اهم و مهم کند اینکه همیشه به دیگری بپری کار جالبی نیست. باید بدانی کجا به دیگری بپری و کجا سکوت کنی. ما در دین تقیه داریم یعنی برای اینکه یک کار بزرگ را انجام بدهی از بعضی کارها کوچک باید بگذری. انسان فهیم مصالح نظام و کشور و شهرش را در نظر می گیرد.

حاج آقا به نظرم آقای دکتر روزی که کاندید شدند قولی ندادند ولی آقای دکتر وقتی در گود مدیریت رفتند برای اینکه بیکاری شهرستان را از ۱۶/۴پایین بیاورند و چند تا کارخانه بیاورد بعضی جاها مماشات کرد؟

غیر از این نیست دکتر باید با وزیری کار کند که دیدگاه تند خودشان را دارد اگر آقای دکتر با دولت احمدی نژاد درگیر می شد مطمئناً نمی توانست از دولت احمدی نژاد که کلاً سیاسی بود امتیاز بگیرد. نمی توانست کار کند شما اگر فرماندارن دوران احمدی نژاد را بشناسید بهتر می توانید درباره بعضی از اخلاق دکتر قضاوت کنید.

انتهای پیام/