ارزیابی موافقان و مخالفان از صد روز اول دولت یازدهم

با کامل شدن صد روز اول دولت روحانی، در حالی که موافقان ضمن پذیرش برخی از کاستی‌ها و عدم تحقق وعده‌ها، بر فاجعه بار بودن آنچه که «میراث شوم دولت دهم» می‌نامند، تاکید دارند به دستاوردهای این دولت به ویژه در حوزه دیپلماسی اشاره می‌کنند و یک نظرسنجی جامع در اثبات آن را پیشنهاد می‌دهند […]

با کامل شدن صد روز اول دولت روحانی، در حالی که موافقان ضمن پذیرش برخی از کاستی‌ها و عدم تحقق وعده‌ها، بر فاجعه بار بودن آنچه که «میراث شوم دولت دهم» می‌نامند، تاکید دارند به دستاوردهای این دولت به ویژه در حوزه دیپلماسی اشاره می‌کنند و یک نظرسنجی جامع در اثبات آن را پیشنهاد می‌دهند مخالفان اما بر این باورند که دولت در تحقق وعده‌های ۱۰۰ روزه خود موفق نبوده و می‌کوشد تمام تقصیرها را بر گردن دولت قبل بیاندازد.

65892 635208910117299608 s

صدای زرندبر اساس این گزارش، مخالفان از جمله خبرگزاری فارس بر روی ناتوانی دولت در مهار گرانی و تورم تاکید کرده‌اند و با مقایسه قیمت‌ها از زمان ۲۵ مرداد تا ۲۵ آبان چنین نتیجه گرفته‌اند: «یکی از شعارهای کلیدی دولت تدبیر و امید، بهبود معیشت مردم در ۱۰۰ روز نخست آغاز به کار این دولت بود. برهمین اساس، دولت یازدهم در روزهای آغاز فعالیت خود مصوبه ۳۵ بندی برای رونق اقتصادی در کوتاه مدت (۱۰۰ روز) تصویب کرد. براساس اعلام مسوولان دولتی، قرار نیست تا پایان سال شوک جدیدی به اقتصاد وارد شود تا بازار آرامش و ثبات را تجربه کند. در همین حال، مقایسه قیمت خرده فروشی کالاهای اساسی در ۲۵ مردادماه سال جاری با روز جاری (شنبه) حکایت از آن دارد که دولت باید اقدامات موثرتری را در زمینه بهبود معیشت خانوارهای ایرانی انجام دهد تا سرانجام شاهد ثبات بیشتری در قیمت‌ها در بازار باشیم». بر اساس این گزارش، در مقابل مانور مخالفان بر عدم مهار گرانی، بالا ماندن نرخ ارز و ناتوانی دولت در بهبود وضعیت معیشتی مردم، هم خود دولت و هم رسانه‌های نزدیک به این جریان، بر «میراث شوم» احمدی نژاد تاکید دارند.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشته است: «شمارش معکوس برای انتشار گزارش دولت یازدهم از میراث محمود احمدی‌نژاد و آنچه دولتمردان روحانی به دست آورده‌اند به صدا درآمده است. قریب به سه ماهی می‌شود که حسن روحانی در راس دولتمردانش زمام امور اجرایی کشور را عهده‌دار شده‌اند و بنا به وعده رییس جمهوری کمتر از دو هفته دیگر برای انتشار گزارش صدروزگی دولت باقی مانده است. گزارشی که روحانی در ابتدای تشکیل کابینه‌اش به مردم وعده داد در پایان صد روزگی دولتش از آنچه تحویل گرفته است و مشکلات و نقصانی که پیش رو دارد مستند سخن خواهد گفت، به همین خاطر هم از پایان نخستین جلسه هیات دولت که ۲۷ مرداد ماه گذشته برگزارشد تا به امروز همه دولتمردان و وزرا و معاونانشان مشغول تدوین گزارش کار و شرح ماوقع وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی تحت مسوولیت شان به تیم رییس جمهوری هستند. خبرها درباره چگونگی این گزارش و ارایه آن به مردم متفاوت است و هنوز دقیقا مشخص نیست که محتوای این گزارش شامل چه بند‌هایی می‌شود.»

بنا بر این این گزارش «فعلا همه چیز محرمانه و درگوشی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تا پاستور روانه می‌شوند. پاستورنشینان هم هنوز تصمیمی درباره انتشار جزییات آن و باید‌ها و نبایدهایش نگرفته‌اند و با تاکید بر اینکه گزارش‌ها جمع‌آوری شده است از ارایه آن به مردم در صدروزگی دولت خبر می‌دهند. همین سکوت سبب شکل‌گیری شایعات بسیار درباره گزارش صد روزگی روحانی به مردم شده است.

برخی سایت‌های خبری به انتشار کارنامه کاری روحانی در آستانه صد روزه شدن پرداخته و نوشته‌اند که از مجموع ۴۶ وعده انتخاباتی روحانی فقط چهار وعده («بازگشایی خانه سینما»، مخالفت با ستاره‌دار کردن دانشجویان و بازگشت بعضی دانشجویان ستاره دار به دانشگاه‌ها، بازگرداندن برخی استادان کنار گذشته شده به دانشگاه و ادامه پرداخت یارانه‌ها به همان میزان سابق) اجرایی شده است و بسیاری از وعده‌های دیگر آن فعلاً رها شده اند که از جمله آنها وعده‌هایی مانند تشکیل وزارت زنان و حذف مجوز کتاب است که بی‌توجه مانده‌اند.

روزنامه مردم‌سالاری نیز در سرمقاله خود می‌نویسد: «گفته‌های رییس‌جمهور و تیم اقتصادی نزدیک به وی در مورد احساس تغییرات مثبت در اوضاع معیشت مردم طی صد روز نخست دولت یازدهم اینک به بهانه‌ای برای مخالفان افراط‌گرای دولت اعتدال تبدیل شده است. افرادی که در زمان دولت نهم و دهم از تمامی سوء مدیریت‌ها و عملکردهای نابخردانه آن که اوضاع دهشتناکی را بر مردم تحمیل نمود به شدت حمایت می‌کردند اکنون در قامت منتقد، دولت تدبیر و امید را زیر رگبار توقعات بی‌حساب و تهمت‌های بی‌جا قرار داده‌اند و از روحانی و گروه اقتصادیش می‌خواهند که ضمن پس دادن حساب بگوید که چرا نتوانسته کوه بی‌تدبیری‌های دولت سابق را در چنین مدت کوتاهی از دوش مردم بردارد.

به نظر نویسنده این مقاله «اقتصادی با نرخ رشد منفی در سطح منهای پنج و نیم درصد، نرخ تورم بالای چهل درصد، خزانه خالی کشور، کسری بودجه دولت در سال جاری که در خوشبینانه ترین حالت حدود نود هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، بدهیِ در حد پانصد هزار میلیارد تومانی دولت، خیل سه میلیون و پانصد هزار نفری بیکاران که در آینده بسیار نزدیک با سرازیر شدن موج فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها به بازار کار به دو برابر خواهد رسید، کارخانه‌های اکثرا تعطیل یا نیمه تعطیل، واردات هفت میلیون تنی گندم که به وضوح وضعیت نابسامان کشاورزی ایران را نشان می‌دهد و سرانجام معضل یارانه‌های نقدی، همگی از مصیبت‌های به جا مانده از دولت احمدی نژاد است که به دولت اعتدال و مردم تحمیل شده است».

آن چه روزنامه‌های مخالف و موافق دولت پیش اشاره نمی‌کنند این است که «همه این مصیبت‌ها در حالی توسط دولت قبل بر دوش مملکت آوار شده است که بهره‌مندی آن از در آمدهای افسانه‌ای فروش نفت می‌توانست به عنوان فرصتی طلایی اقتصاد ایران را برای همیشه و حتی با وجود تحریم‌ها در مسیری بی‌نظیر قرار دهد. پس عبث نیست اگر گفته شود که اوضاع اقتصادی بر جای مانده از دولت پیشین وخیم‌تر از آن است که بتوان به تغییری سریع در راستای بهبود آن امید بست».

سایت بهار نیوز، در گزارشی با عنوان «میراث شوم برجای مانده با چاشنی طلبکاری!» نوشته است: عده‌ای از اینکه روحانی چند بار در سخنرانی‌هایش از عمق فاجعه اقتصادی کشور لب به انتقاد و شکایت باز کرده؛ طلبکار هم شده و با چهره‌ای سخت ناراحت‌؛ امر فرموده‌اند که: به چه حق از گذشته می‌گویی، اگر می‌توانی بیا و این خرابی‌ها را ترمیم کن! اندکی انصاف حکم می‌کند که ابتدا میراث شوم دولت اصول‌گرا لحاظ شود و سپس با توجه به انبوه مشکلات عدیده موجود، عملکرد اقتصادی دولت روحانی مورد نقد قرار گیرد. اقتصادی با نرخ رشد منفی در سطح منهای پنج و نیم در صد، نرخ تورم بالای چهل درصد، خزانه خالی کشور، کسری بودجه دولت در سال جاری که در خوشبینانه‌ترین حالت حدود نود هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، بدهیِ در حد پانصد هزار میلیارد تومانی دولت، خیل سه میلیون و پانصد هزار نفری بیکاران که در آینده بسیار نزدیک با سرازیر شدن موج فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به بازار کار به دو برابر خواهد رسید».

بهارنیوز افزوده است: «کارخانه‌های اکثرا تعطیل یا نیمه تعطیل، واردات هفت میلیون تنی گندم که به وضوح وضعیت نابسامان کشاورزی ایران را نشان می‌دهد و سرانجام معضل یارانه‌های نقدی، همگی از مصیبت‌های به جا مانده از دولت احمدی نژاد است که به دولت اعتدال و مردم تحمیل شده است. تأسف‌بارتر این که همه این مصیبت‌ها در حالی توسط دولت قبل بر دوش مملکت آوار شده است که بهره‌مندی آن از درآمدهای افسانه‌ای فروش نفت می‌توانست به عنوان فرصتی طلایی اقتصاد ایران را برای همیشه و حتی با وجود تحریم‌ها در مسیری بی‌نظیر قرار دهد».

این سایت در پایان می‌نویسد: «از دولتی که دشواری‌هایی چنین مخوف را به ارث برده، مطالبه یک تراز نامه آماری در زمینه شاخص‌های اقتصادی بنیادی کشور از جمله نرخ رشد، نرخ تورم و نرخ بیکاری در بازه زمانیِ چنین کوتاه نه بخردانه است نه منصفانه، به ویژه از سوی کسانی که خود، این میراث شوم را برای دولت یازدهم بر جای گذاشته‌اند. اما سیاست‌های دولت، پر از امید به آینده است که در صورت نبود کارشکنی‌‌های اساسی افراطیون خواهد توانست درمانی برای اقتصاد بیمار کشور باشد.»

بر اساس این گزارش، رسانه‌های همسو با دولت اصرار دارند که دولت هر چه سریع‌تر و برای پایان دادن به انتقاد‌های مخالفان، گزارش وعده داده شده خود را از وضعیت کشور در زمان تحویل دولت به جای کارنامه صد روزه خود منتشر کند. گزارشی که هر روز یکی از وزرا یا معاونان روحانی از تکمیل شدن بخشی از آن خبر می‌دهند.

مذاکرات دشوار زیر حملات داخلی و خارجی

پنج شنبه گذشته -روز دوم مذاکرات- با گفت‌وگوی محمدجواد ظریف و کاترین اشتون آغاز شد. به گفته مقام‌های کشورمان در این روز دو طرف درباره «جزییات» مذاکره کرده‌اند.
مذاکرات هسته‌ای در حالی در سوییس برگزار شد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعضای اصول‌گرای موانع سختی برای تیم مذاکره کننده ایرانی تعیین کرد و روزنامه کیهان؛ ظریف و یارانش در دستگاه دیپلماسی را به «باج دادن « به غرب و تاثیر پذیری از «فتنه گران» متهم کرد و رجانیوز نیز به رویکرد هسته‌ای وزیر خارجه واکنش نشان داده بود. در حالی که حسن روحانی در یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی خود بر بازی برد- برد در این مذاکرات تاکید کرده، سایت دیپلماسی ایرانی از قول سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس پیش بینی کرده این دور از مذاکرات نیز به نتیجه نخواهد رسید؛ مذاکراتی که رییس جمهور فرانسه ۴ شرط برای موفقیت آن تعیین کرده است. خبرگزاری فارس قبل از آغاز مذاکرات خبر از نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی با جواد ظریف -وزیر خارجه- و تعیین باید و نبایدها برای تیم مذاکره کننده خبر داده بود. محمد حسن آصفری از اعضای این کمیسیون که به محمود احمدی نژاد نزدیک است در این ارتباط گفته بود: «در این نشست همچنین بر رعایت خطوط قرمز نظام در مذاکرات روز چهارشنبه مجدداً تأکید و مقرر شد در صورتی که تحریم‌های جدیدی در کنگره آمریکا علیه ایران به تصویب برسد، مذاکرات ادامه نمی‌یابد چون معنا و مفهومی نخواهد داشت.»

گفته می‌شود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین از رییس دستگاه دیپلماسی کشور خواسته در مذاکرات جدید از خطوط قرمز هسته‌ای نظام عبور نشود. به غیر از عدم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، نمایندگان پارلمان از ظریف خواسته‌اند تا سایت فردو و سایت اراک تعطیل نشود و اورانیوم غنی شده در سطح ۲۰ درصد به خارج از کشور منتقل نشود. اعضای این کمیسیون همچنین به ظریف گفته‌اند که در مورد پذیرش پروتکل الحاقی که حق بازرسی سرزده را به بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی می‌دهد مذاکره نکند، چرا که جزو اختیارات تیم مذاکره کننده ایرانی نیست.
با این حال بعید به نظر می‌رسد که ظریف بخواهد یا قادر باشد با این درخواست‌ها پای میز مذاکره با غرب بنشیند، چرا که ناظران معتقدند این خط قرمزها شکست مذاکرات را تضمین خواهد کرد. هفته گذشته نیز روزنامه صهیونیستی‌ها آرتص در گزارشی ویژه به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد که توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی شامل توقف هرگونه پیشرفت در کارخانه آب سنگین اراک و همچنین فریز مقدار اورانیوم غنی‌شده -احتمالا در سطح ۲۰ درصد- خواهد بود. بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی همچنین باید غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد را متوقف کند که عملا به معنای نیمه تعطیل شدن سایت زیرزمینی فردو خواهد بود که کارکرد اصلی‌اش غنی‌سازی اورانیوم در این سطح است.

از سوی دیگر، آیت‌اله جوادی آملی، از مراجع تقلید در قم هم بر اساس خبری که سایت رجانیوز آن را تیتر دوم کرد از تیم مذاکره کننده خواسته است تا «مادامی که آنها پیمان‌ها تعهدات ان‌پی‌تی را امضا می‌کنند برای شما و دیگران یکسان محترم می‌شمارند، مادامی که حق شما را رعایت می‏کنند شما رعایت کنید حقوق شما را محترم می‏شمرند شما هم محترم بشمرید.»

کیهان نیز -دوشنبه گذشته- سر مقاله خود را به موضوع مذاکرات اختصاص داد. حسین شریعتمداری در یادداشتی با تیتر «قرار بر این نبود که…» تیم دیپلماسی هسته‌ای دولت روحانی را صراحتا به «باج دادن» متهم کرده و نوشته است: «امتیازاتی که اخیرا با توقف بخش قابل توجهی از فعالیت هسته‌ای کشورمان به حریف داده‌ایم و در گزارش آمانو به آن تصریح شده است، فقط با واژه «باج دادن» قابل توضیح است و این نگرانی جدی را دامن می‌زند که تیم محترم مذاکره‌کننده کشورمان بی‌آنکه بخواهند یا متوجه باشنددر این اقدام خسارت آفرین و غیر قابل توجیه از وسوسه‌های شیطانی اصحاب فتنه آمریکایی- اسراییلی ۸۸ که در پوشش مشاوره به آنان ارایه شده است، تاثیر پذیرفته باشند.»

عاشورای ۸۸ و بازخوانی سیما

عاشورای امسال، صدا و سیمای عرصه بازخوانی وقایع عاشورای سال ۸۸ بود. بازخوانی‌ای که هرچند مورد استقبال برخی سایت‌ها و بازنشر مکرر آن بود اما به زعم برخی دیگر روایتی یک سویه از آن روزها داشت. همزمان ۲۱۲ نماینده مجلس در بیانیه‌ای از ضرغامی قدردانی کرده‌اند. به گزارش فارس، در نامه این نمایندگان آمده است: «این مطالب یک بار دیگر به ملت ایران، توطئه شوم و تلخ فتنه ۸۸ و بی‌حرمتی نسبت به عاشورای حسینی و مقدسات اسلامی را یادآوری و عزم ملت نستوه ایران را برای دفاع از حریم اسلام و عاشورا و انقلاب نشان داد».

در این راستا مجتبی ذوالنور، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» با درخواست «اعدام» برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفته است که معترضان به نتیجه انتخابات در عاشورای سال ۸۸ در ایستگاه‌های صلواتی «مشروب» گذاشته بودند.ذوالنور در ادامه این گفت‌وگو همچنین افزوده است که معترضان در عاشورای سال ۸۸ به صورت «مختلط» می‌رقصیدند و علیه ارزش‌های اسلامی شعار می‌دادند.
خبرگزاری تسنیم، هم به نقل از آیت‌اله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نوشته است: «آقایان موسوی و کروبی بغی کرده و یاغی هستند و یاغی زمانی تغییر می‌کند که توبه کند، پس رفع محدودیت آنان فقط در صورت توبه است. مفسد فی‌الارض بودن آنان نیاز به دادگاه، قاضی و قضاوت داشته و باید قاضی در دادگاه قضاوت کند که آنان مرتد و یا مفسد فی‌الارض هستند. در اینکه سران فتنه خلاف کردند جای هیچ شک و بحثی نبوده و افرادی نظیر مرحوم عسگراولادی گفتند سران فتنه مفتون شدند اما آنان مفتونی بودند که بعد فتان شدند و خودشان به دنبال فتنه به راه افتادند» .

در مقابل برخی دیگر با اعتراض به روایت ناقص این مستند از ماجراهای آن سال، واکنش منتقدانه‌ای به آن نشان دادند.
از جمله، غلامعلی رجایی، مشاور فرهنگی آیت‌اله ‌هاشمی رفسنجانی در وب‌سایت شخصی خود و در واکنش به فیلم صدا و سیما نوشته است: «امروز و امشب سیمای ضرغامی در شبکه‌های گوناگون خود هرچه خواست نثار آقایان موسوی و کروبی کرد و حتی در یک پیشگویی پیامبرانه آنها را از توفیق توبه محروم دانست! جالب این بود که از آنها توقع داشت در این ایام حصر از اقدام بعضی‌ها اعلام برائت نمایند! این قدر محتوای این برنامه زشت و یکطرفه بود که نیازی به پاسخ به بعضی مطالب دیکته شده آن نمی‌بینم. امروز و امشب سیمای تحت مدیریت ضرغامی که از محدود اسم‌هایی است که از شنیدن آن نفرت دارم تا توانست برعلیه موسوی و کروبی که ازخود هیچ امکان دفاعی نداشته و ندارند اتهام زد. دست‌اندرکاران این برنامه سفارشی سیمای ضرغامی از خدا نترسیدند. در مقام قاضی نشستند و هرچه دلشان خواست گفتند. انگار نه انگار قیامتی هم در کار است! این از مردانگی به دور است شخصیت کسانی که در حصر هستند و دستشان از همه چیز کوتاه است هر چند وقت یکبار یکطرفه، درسیمایی که متعلق به همه ملت است این طور تخریب شود. از عاشورا دو روز بیشتر نگذشته است. پیام حسین را بشنوید که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. در همین حال به گزارش ایسنا، محمد حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی هم در صفحه فیس‌بوک خود از دیدار فرزندان میرحسین و کروبی با‌ هاشمی رفسنجانی خبر داده است محمدحسین کروبی نوشته است: «در این ملاقات که همسر و فرزندان آقای هاشمی هم حضور داشتند، ابتدا فرزندان آقای موسوی گزارشی از آخرین وضعیت پدر و مادرشان و اتفاقاتی که در روز عید غدیر خم برای آنها پیش آمده بود به آقای هاشمی دادند. سپس من هم گزارشی از محل اقامت پدرم و آخرین وضعیت سلامتی ایشان دادم و اشاره کردم که آرتروز زانو و پوکی استخوان آقای کروبی را رنج می‌دهد به طوری که نزدیک به دو ماه است که قادر به پیاده‌روی در آپارتمان نیستند.

به آقای هاشمی گفتم که حداقل انتظار ما این است که آقای کروبی برای ادامه حصر به منزل شخصی خود منتقل شود تا شرایط سلامت ایشان تحت نظر خودمان باشد. آقای هاشمی هم بیان کردند که صلاح و خیر نظام در این است که هر چه زودتر از موسوی و کروبی رفع حصر شود. در شرایط فعلی رفع حصر از جمله مطالبات مردم است و در ملاقات‌هایی که با اشخاص و گروه‌ها دارم، هر جا که نام کروبی و موسوی برده می‌شود با ابراز احساسات جمع مواجه می‌شوم».

در پایان این دیدار آقای هاشمی از ما خواستند که سلام مخصوص شان را به آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد برسانیم و انشاءاله امیدوارم که این نگرانی را علاوه‌ بر ایشان، سران دولت که منتخب مردم هستند نیز داشته باشند تا بلکه تغییری در شرایط فعلی حاصل آید.» گفتنی است؛ به تازگی مهدی طائب، فرمانده قرارگاه «عمار» در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» گفته است: ادامه حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی به خاطر جلوگیری از «کشته شدن» آنهاست و این دو نفر باید «شاکر» نظام اسلامی و قوه قضاییه باشند. وی افزوده است که اگر موسوی و کروبی آزاد شوند «به احتمال قریب به یقین توسط کسانی که روزی آن‌ها را برای فتنه پشتیبانی می‌کردند سر به نیست شوند.» شایان ذکر است علی مطهری، نماینده مجلس نیز در این باره گفته است که ادامه حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی «غیر قانونی» است و اگر اتفاقی برای این دو نفر رخ دهد برای نظام «هزینه» خواهد داشت. به گزارش شماره روز سه‌شنبه (۲۸ آبان) روزنامه «قانون» مطهری افزوده وضع جسمی موسوی و کروبی خوب نیست و «لذا بهتر است عقلای قوم زود‌تر به فکر حل این معضل باشند».

وی اظهار کرده «اینکه صدا و سیما می‌گوید {موسوی و کروبی} باید توبه کنند تا آزاد شوند، نه قانونی است و نه شرعی، چون ممکن است اکثر اتهامات خود را قبول نداشته باشند».

انتهای پیام/

سرمقاله روزنامه تابان

منبع: صدای قزوین