از “مجتبی جعفری” تا “راتین رها” فاصله بسیاری هست!

به سراغ یکی از هنرمندان شهرستان، جناب آقای “مجتبی جعفری” یا همان “راتین رها” رفته ایم مصاحبه با این عزیز زرندی در سالروز تولدش انجام داده ایم که پیشنهاد می کنیم اون رو مطالعه کنید.

یکی از اهداف سایت خبری صدای زرند حمایت از بخش های مختلف فرهنگی و هنری شهرستان و البته معرفی افرادی است که در این زمینه دستی دارند.

به همین منظور به سراغ یکی از هنرمندان شهرستان، جناب آقای “مجتبی جعفری” یا همان “راتین رها” رفته ایم مصاحبه و با این عزیز زرندی در سالروز تولدش انجام داده ایم که پیشنهاد می کنیم این مصاحبه را در ادامه مطالعه نمایید. راتین رها یکی از خوانندگان شهرستان زرند است که با علاقه ای که در این زمینه دارد تاکنون موفق شده با پشتکار و هزینه های شخصی خود آهنگ های زیادی رو در فضای مجازی منتشر کند که بسیاری از آنها نیز با استقبال خوبی همراه شده اند. بنابراین جا دارد مسئولین محترم با دیدن این استعدادها در شهرستان تدبیری عمیق تر برای حمایت از بخش هنری شهرستان داشته باشند تا بتوانیم در آینده شاهد حضور موفق تر هنرمندان زرندی در سطح کشوری باشیم.

Ratin Raha Interview

راتین رها اهل زرند و متولد سی ام شهریورماه سال ۱۳۶۹ خورشیدی در کرمان می باشد که موسیقی را از سال ۸۶ آغاز و فعالیت حرفه ای خود را از محرم ۱۳۹۲ با انتشار آهنگ “ماتم” که با استقبال بی نظیری در سایتهای موزیک همراه شد شروع کرد.

صدای زرند: وی موفقیت و شهرت هنری خود را مدیون انتشار آهنگ “بغض” با تنظیم بسیار زیبای ابوالفضل فلاح می باشد که به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) در بسیاری از سایت های بزرگ موسیقی قرار داده شد و با بیشترین میزان آمار دانلود و استقبال مواجه شد.

وی تا به حال ۱۵ اثر موسیقیایی را منتشر کرده است که محبوبترین آثار راتین رها طبق آمار دانلود و امتیاز دهی کاربران اینترنتی در سایت های بزرگ موسیقی به ترتیب؛ آهنگ “بغض” (در بخش آثار مناسبتی – مذهبی) و آهنگ های “چشات” و “خاطرات” (در بخش آثار عاشقانه) می باشند که وجود چنین هنرمند فعال و مستعدی، یک افتخار بزرگ برای استان کرمان و به ویژه شهرستان زرند است. با این هنرمند زرندی در سالروز تولدش مصاحبه ای جالب داشته ایم که شما خوانندگان محترم را به خواندن آن دعوت می کنیم:

اولین کلام راتین رها با خوانندگان ما؟

 راتین: به نام خدایی که هنرمندی مطلق تنها در ذات مقدس اوست و ما هنرمندان جلوه ای هستیم برای این بزرگی و قدرت. عرض ادب و سلام دارم خدمت همه خوانندگان عزیز. امیدوارم تنشون سالم و دلشون شاد باشه.

به عنوان اولین سوال؛ چرا وارد موسیقی شدین؟

 راتین: خوب انسان همیشه دنبال علایق و آرزوهای خودشه. به خصوص وقتی که فهمیدم خدای بزرگ از وجود خودش این استعداد رو به من بخشیده، بیشتر به این سمت کشیده شدم.

شما اسم و فامیل حقیقی و خانوادگیتون “مجتبی جعفری” هست؛ چرا “راتین رها” رو برای نام هنریتون برگزیدین؟

راتین: ایده این نام هنری از قبل محرم ۹۲ شکل گرفت که در تکاپوی آماده کردن یک اثر مناسبتی برای ایام عزا و سوگواری سالار شهیدان بودم و دوست داشتم بعد از سه سال سکوت در خوانندگی، اولین اثرم رو به صورت حرفه ای با نام هنری “راتین رها” برای امام حسین (ع) منتشر کنم. راتین به معنی بخشنده و مهربان است که به روحیات و خصوصیات درونی خودم هم نزدیکه و از انتخاب این نام هنری به این منظور که انسان همواره در حال خطاست و ممکنه خدای نکرده در گذشته کسانی از “مجتبی جعفری” ناراحت و دلخور شده باشند، که با شنیدن اسم هنری “راتین رها” یاد خاطرات تلخ نیفتن و کمتر قلبشون آزرده بشه و به بزرگی خودشون مارو ببخشند. به نوعی می خواستم در هنر پاک ظاهر بشم و مطمئن باشید از “مجتبی جعفری” تا “راتین رها” فاصله بسیاری هست.

با توجه به اینکه گفتین سه سال از خوانندگی فاصله گرفته بودین، علتش چی بوده؟

راتین: مسائل شخصی و اقتصادی منو وادار به این سکوت کرد. همچنین تصمیم داشتم در این مدت بیشتر تمرین کنم تا جنس صدامو بشناسم یا به نوعی صدای خودمو پیدا کنم.

تا کنون ندیدم که شما با کسی دیگر از هنزمندان استان همکاری داشته باشید این موضوع دلیلی داره یا در بین هنرمندان رایج است که تنهایی را بیشتر می پسندند؟

راتین: قطعأ هیچ هنرمندی از همکاری با دیگر بچه های هنری هم شاخه خودش ناراضی نیست و باعث افتخارشه، اما بالا بودن هزینه ها و اختلاف نظر و سلیقه ها، قبول چنین مسئولیتی رو سخت میکنه؛ وگرنه پیشنهاداتی در این زمینه داده شده که هنوز به طور صد در صد پاسخی به دوستان ندادم.

این طور که اطلاع دارم، قبلأ سرپرستی یک گروه موسیقی رو در زرند عهده دار بودین، تکلیف این گروه به کجا رسید؟

راتین: مدیریت گروه های هنری کار بسیار سختیه، به خصوص وقتی که هیچ پشتوانه ای وجود نداشته باشد؛ اما با این حال با بچه ها ارتباط دارم و ازشون کمک می گیرم. چنانچه به لطف خدا اسپانسر پیدا بشه، دوباره گروه رو جمع می کنم تا برای سال ۹۴ کنسرت بزارم.

آیا راتین رها توی خوانندگی از کسی تقلید می کنه؟

راتین: خیلی ها بهم میگن که مث محمد علیزاده یا رضا صادقی و حتی ناصر عبداللهی میخونی؛ اما حقیقتش این طور نیست و بیشتر به علت نزدیکی جنس صدایی که به این هنرمندان دارم، شنوندگان چنین تصور اشتباهی میکنن؛ وگرنه سعی کردم سبک کارم به هیچ خواننده دیگه ای شبیه نباشه و خاص خودم باشه.

چه کسانی شمارو در این راه یاری کردند و می کنند؟

راتین: اگر حقیقتش رو بخواین، اول لطف خدا، بعد حمایت مردم در فضای مجازی و در نهایت تلاش خودم و دعای خانواده محترمم و به ویژه وجود عزیزی که ایشالا قراره تا ابد کنارم باشه.

چه مشکلاتی رو در این مسیر هنریتون داشتید و به قولی اون مشکلات رو به جون خریدین؟

راتین: در زمینه اقتصادی مشکلات بسیاری وجود داره و چنانچه انشاالله از این بابت حمایت بشم، خیلی از سدهایی که روبروم قرار گرفته شکسته می شه و می تونم با خیال راحت تری آثارم رو به صورت گسترده و قوی تر پخش کنم. اوایل هم که یه عده از همشهریان باورم نداشتند، در فضای مجازی دردسرهایی برام ایجاد کرده بودند که خداروشکر الآن خیلی وقته دیگه اون اتفاقای بد و دلخوریا تکرار نشده و فکر می کنم یه دلیلش همین پشتکارم در موسیقی بود که عزیزان به مهربونی دلای پاکشون مارو قبول کردند.

راتین رها طرفدار کدوم خواننده هست؟

راتین: من به شخصه نمی تونم بگم که تنها طرفدار یک خواننده خاص هستم، چون اینقد خوب و قشنگ می خونن که اگه بخوام اسمشون رو اینجا بیارم شاید چندین سطر بشه، اما هر اثری که با احساسم همخونی داشته باشه و بتونه در من یک تحول روحی خوبی ایجاد کنه رو گوش می کنم و برام فرقی نمی کنه کدوم خواننده اون رو خونده باشه یا در چه سبکی اجرا شده باشه.

 به نظرتون استان کرمان می تونه خواننده ای در حد کشوری داشته باشه؟

راتین: قطعأ چنین اتفاقی در آینده نزدیک رخ می ده؛ چراکه در استان ما استعدادهایی وجود داره که فقط نیاز به یک حامی قوی دارند. البته اگه این خصومت ها و حسادت هایی که متأسفانه در بین هنرمندان وجود داره کنار گذاشته بشه، این اتفاق خوشایند زودتر رخ می ده.

تصمیمات و برنامه های آتی راتین رها چی هست؟

راتین: قبل نوروز ۹۳ از خدا خواستم که امسال یکی از سال های پرکار و موفقم در عرصه موسیقی باشه که به لطف پروردگار چنین اتفاقی نیز افتاد. از این به بعد هم از خود خدا می خوام تا همواره پشتیبانم باشه تا این مردم عزیز و این استعداد و صدا رو از من نگیره تا به امید خودش این مسیر رو فعالتر از قبل ادامه بدم. یکی از مهم ترین آرزوهام این هست که به زودی یک پشتیبان مالی قوی پیدا بشه تا گروه موسیقی رو جهت اجرای کنسرت در سال ۹۴ آماده کنم که انشاالله این خواسته به زودی محقق بشه.

… و حرف آخر راتین رها؟

راتین: برای همه، به خصوص هنرمندان عزیزی که صادقانه فعالیت هنری دارند آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.