داوران چهارمین جاده پر‌خطر کرمان

جاده رفسنجان ـ داوران‌ ـ زرند محل تردد خودروهای سبک و سنگین زیادی است و مسافران مشهد‌الرضا (ع) نیز از این مسیر به پابوس حرم رضوی می‌روند، اما ‌‌داوران چهارمین جاده پر‌خطر کرمان است. به گزارش “صدای زرند”، جاده رفسنجان ـ داوران به زرند که مسیر اصلی عبور و مرور اتوبوس‌های رفسنجان ـ مشهد و […]

جاده رفسنجان ـ داوران‌ ـ زرند محل تردد خودروهای سبک و سنگین زیادی است و مسافران مشهد‌الرضا (ع) نیز از این مسیر به پابوس حرم رضوی می‌روند، اما ‌‌داوران چهارمین جاده پر‌خطر کرمان است.

صدای زرند

به گزارش “صدای زرند”، جاده رفسنجان ـ داوران به زرند که مسیر اصلی عبور و مرور اتوبوس‌های رفسنجان ـ مشهد و بالعکس شده است، نیاز فراوانی به ساماندهی دارد.

عرض کم جاده و عدم وجود شانه خاکی معضلی است که اکثر مواقع گریبان‌گیر خودرو‌های عبوری و دیگر وسایط نقلیه این مسیر شده است.

هر ساله گزارش‌های متعددی از این جاده بر روی خروجی رسانه‌های مختلف قرار می‌گیرد و افراد زیادی نسبت به سامان دادن آن اظهار نظر می‌کنند، اما از حرف تا عمل فاصله بسیار است.

روستاهای زیادی طی این مسیر از مرکز داوران ‌به سمت رفسنجان وجود دارد که بیشتر جوانان و نوجوانان آنها برای تحصیل مجبور هستند به شهر بروند و روزانه دو تا چهار بار این مسیر پر‌مخاطره را طی کنند.

علاوه بر آن کارگران و کارمندان زیادی نیز‌ باید از این جاده عبور کنند و بعضی‌ها شب هنگام از این جاده عبور می‌کنند و با وجود چنین جاده‌ای التهاب خانواده‌ها بسیار زیاد است که آیا اتفاقی برای فرزند یا همسر خانواده افتاده یا خیر.

جاده رفسنجان – زرند که به جاده داوران معروف است، علائم راهنمایی و رانندگی بسیار کمی به چشم می‌خورد و حتی پیچ‌های تند و خطر‌ناکی که ‌در نزدیکی ورودی برخی روستا‌ها هم قرار گرفته‌اند، مخاطره‌آمیز بودن آن را بالا می‌برد.

روستای گردشگری و تاریخی «اودرج» در این مسیر وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و این مهم باید ضرورت ایمن‌سازی جاده را بالا ببرد تا مسافران و گردشگران از ترس جان بار آخرشان نباشد که از چنین محلی دیدن می‌کنند و مانع بازدید دیگران نیز نشوند.

‌داوران چهارمین جاده پر‌خطر کرمان

غلامرضا کیان‌زاده رئیس راه و شهرسازی شهرستان رفسنجان می گوید: برای دوبانده شدن این جاده هیچ ردیف اعتباری نداریم، برای ساخت هر یک کیلومتر به یک میلیارد تومان هزینه نیاز است.

وی رعایت سرعت را در حال حاضر عمده‌ترین راه کاهش تصادفات و معضلات دانست و با اشاره ‌به عمر بالای ۴۰ سال جاده داوران ‌افزود: برای اصلاح این جاده هزینه زیادی نیاز است.

کیان‌زاده خاطر ‌نشان کرد: زیر‌ساخت چنین جاده‌هایی‌ هزینه‌های زیادی نیاز دارد.

اصلاح جاده داوران ‌همت استانی می‌طلبد

علی محمدی‌بهجت سرپرست فرمانداری رفسنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به نیاز فراوان‌ بودجه برای‌ اصلاح جاده داوران اظهار داشت: جاده داوران دارای تعریف جاده روستایی است و با توجه به برقرار شدن ارتباط بین‌ زرند و مشهد و سایر شهرها با شرق و جنوب شرق کشور ترافیک این مسیر به شدت بالا است و تصادفات فراوانی هم در‌ آن صورت می‌گیرد. ‌

وی بیان کرد: با پیگیری‌های زیادی که از سوی فرمانداری طی بیش از چهار سال انجام شده مقداری اعتبار برای روکش و تعریض بخش کمی از جاده اختصاص داده شده است، اما به هیچ‌وجه پاسخگو نیست.

محمدی‌بهجت عنوان کرد: این پروژه باید از اولویت‌های استان‌ کرمان باشد و اعتبارات آن از محل اعتبارات ملی تامین شود. ‌

وی اذعان کرد: اصلاح و دوبانده شدن جاده داوران باید با جدیت و شدت عمومی مسئولان استان کرمان و شهرستان رفسنجان پیگیری شود و فکری برای تامین اعتبار آن شود.

به گزارش “صدای زرند”، جاده داوران محل تردد حجم بالایی از خودروهای سبک و سنگین و محور مواصلاتی دو شهر رفسنجان و زرند تلقی می‌شود و همچنین مسافران مشهدالرضا (ع) هم از این مسیر به پابوس حرم رضوی می‌روند، اما جاده فرعی خوانده شده و معضلات فراوانی دارد که هر ساله تعداد زیادی از افراد را به کام مرگ می‌فرستد.

انتهای پیام/

…………………………….

گزارش از: زهرا بمی‌نژاد

منبع: فارس

…………………………….