اخبار خوش اقتصادی رئیس جمهور / تورم تا پایان سال آینده به ۲۵ درصد می رسد/ خزانه خالی تحویل گرفتیم

رئیس جمهور با بیان اینکه گزارش منظم از سوی دولت ادامه خواهد داشت گفت: دولت باید با افتخار در برابر مردم پاسخگو باشد. به گزارش “صدای زرند”، به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی در تشریح گزارش ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت یازدهم گفت: گفته بودم علاوه […]

رئیس جمهور با بیان اینکه گزارش منظم از سوی دولت ادامه خواهد داشت گفت: دولت باید با افتخار در برابر مردم پاسخگو باشد.

صدای زرند

به گزارش “صدای زرند”، به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی در تشریح گزارش ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت یازدهم گفت: گفته بودم علاوه بر برنامه چهارساله دولت تدبیر و امید برنامه کوتاهی هم برای ۱۰۰ روز داشته باشم و در پایان ۱۰۰ روز کار دولت را در طول آن ۱۰۰ روز به ملت عزیز گزارش بدهم.

وی درباره دلیل انتخاب ۱۰۰ روز گفت: ۱۰۰ یک معیار است و صد روز در ادبیات ما همواره به آن اشاره شده و یک دوره زمانی است که نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند است. اساس این بود که یک برنامه کوتاه مدت مورد نظر دولت باشد و دولت به مردم گزارش دهد و این گزارش ۳ بخش دارد و امشب یک بخش آن است و یک بخش گزارش مکتوب است که در رسانه ها منعکس خواهد شد و یک بخش هم گزارشی است که توسط وزرا در بخش های خود به اطلاع مردم می رسد و از فردا آنها هم به تدریج اعلام می کنند.

رئیس جمهور گفت: روزهای ریاست جمهوری را نمیشمارم و هر روز ریاست جمهوری مهم است و دولت تمام تلاشش بر این است که حداکثر استفاده را برای خدمت به مردم استفاده کند. بنده در روز تحلیف دولت را به مجلس معرفی کردم و این برای اولین بار رخ داد و دولت تلاش می کند فرصت را از دست ندهد. گرچه همین طور که این دولت اولین دولتی است که اسامی را به مجلس داده هفته گذشته دولت کامل شده و از نمایندگان تشکر می کنم.

وی افزود: این گزارش دولت مخصوص برنامه ۱۰۰ روزه نیست و دولت در هر مقطعی به مردم گزارش کار خواهد داد و افتخار دولت پاسخگویی در برابر مردم است و مردم باید از جزئیات برنامه مطلع باشد و دولت بدون مردم نمی تواند مسئولیت سنگین را به مقصد برساند و دولت با این گزارش دهی می خواهد مردم و دولت از نظر اطلاعات نزدیک یکدیگر باشند.

روحانی ادامه داد: ممکن است دولت مشکلات فراوانی داشته باشد و این مشکلات را با مردم در میان می گذارد و تمام برنامه ها را به مردم می گوییم و حتما صاحبنظران و اندیشمندان می توانند با نقد و نصیحت و پیشنهاداتشان به دولت کمک کنند.

رئیس جمهور درباره گزارش ۱۰۰ روزه در حوزه اقتصاد گفت: در گزارش امشب ضمن این که گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه به مردم داده خواهد شد به همان صورت هم به مردم می گوییم که در چه شرایطی کار را آغاز کردیم. اولین روزهای بعد از انتخابات من با اولین مشکلی که رو به رو شدم شرایط کالاهای اساسی در کشور بود و گزارشی که از وزارت صنعت گرفتم نگران کننده بود و من فکر می کردم تا ۳ ماه انبارها پر است اما هفته اول بعد از انتخابات گزارشی به من رسید این بود که کشور از نظر کالاهای اساسی از جمله گندم با مشکل مواجه است و در برخی استان ها گندم برای ۳ روز وجود دارد و بلافاصله با مسئولان اجرایی صحبت کردم و مشکلات را بررسی کردیم و این اولین مشکلی بود که با آن رو به رو شدم.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفت و از وقتی دولت کار خود را آغاز کرد ذخیره خوبی شده بود و اولین اقدام ما این بود که ذخایر را به رقم قابل قبولی برسانیم و امروز انبارهای ما به اندازه کافی پر است و برای آینده دور هم خرید انجام گرفته است.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: مسئله دومی که دولت در مرداد با آن رو به رو شد خزانه خالی بود. خزانه کشور آنجایی است که حساب های دولت آنجاست و مخارج هم از آنجا تامین می شود و باید ماهانه ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد می داشتیم چون طبق قانون بودجه درآمد ما ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. روزی که دولت آغاز شد موجودی خزانه ۱۲۸۰ میلیارد تومان بود و آخر ماه که باید حقوق پرداخت می کردیم موارد ضروری در بخش حقوق باید ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت می کردیم و از این ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فقط ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان در خزانه بود و بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باید از بانک استقراض می کردیم. بنابراین در همان ماه مرداد دولت برای پرداخت حقوق ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهکار بود و با یک مشکلی به نام عدم تامین درآمدها رو به رو بودیم و در ۵ ماه اول تنها ۴۷ درصد منابع بودجه تامین شده است و اگر بودجه مصوب را حساب کنیم هم اکنون نیز ۵۷ درصد منابع را می توانیم تامین کنیم و لذا ناچار به اصلاح بودجه شدیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس با دو فوریت اصلاحیه بودجه را به مجلس دادیم که تا کنون به دولت نیامده و بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۷۱ هزار میلیارد تومان رسید.

رئیس جمهور افزود: شرایط اقتصادی کشور شرایط رکود تورمی بوده است و ما سالهایی بوده که دارای رکود بوده ایم اما در همان سال تورم ما آنقدر بالا نبوده است و سالهایی بوده که تورم زیاد بوده اما رشد بالا بوده است. ولیاین که تورم بالا باشد و رکود هم برقرار باشد سال ۹۱ است. بنابراین این شرایط که این حد رکود و تورم در تاریخ ۵۰ ساله کشور ما بی سابقه است. به غیر از سال ۵۷ و ۵۸ در ۵۰ سال گذشته همچین رکود تورمی در کشور سابقه نداشته است.

وی تاکید کرد: ما مشکلات را با کمک مردم حل می کنیم و شما می بینید در همین مدت کوتاه ۱۰۰ روزه در تورم توانستیم یک قدم مهم برداریم. آنقدر موضوع تورم برای من مهم است که تقریبا هر دو یا ۳ روز یکبار از مسئولان سوال می کنم.

رئیس جمهور با بیان این که در ماه های گذشته هر ماه نسبت به ماه های قبل تقریبا ۲.۲ روند صعودی تورم بوده است، گفت: این دو ماه اخیر روند به ۱.۲ شده است. در حالی که در پایان ماه مرداد و شهریور تورم نقطه به نقطه ۴۳ درصد بوده در پایان مهر ماه تورم نقطه به نقطه ۳۶ درصد شده است و این خبر بسیار خوشی است. بنابراین رشد تورم را تلاش کردیم مهار کنیم و در این مدت مهار کردیم و تلاش می کنیم تا پایان سال تورم را به نقطه مطلوب برسانیم و در سال آینده یکی از برنامه های اساسی دولت مهار تورم است و تا پایان سال آینده به سمت تورم ۳۵ درصد خواهیم رفت.

وی تاکید کرد: ماه های پایان سال کنترل تورم سخت تر می شود اما قول مسئولان این است که تورم تا پایان سال جاری به ۲۵ درصد خواهد رسید.