گزارشی از همسران ایرانی مقامات آمریکایی + تصویر

یک رسانه غربی در گزارشی به بررسی ارتباطات خانوادگی مقامات آمریکایی با ایرانیان پرداخت و نوشت: این روزها با دستیابی ایران و قدرتهای جهانی به توافق هسته ای، شاید دانستن برخی از آگاهی‌ها از اطرافیان رهبران جهان خالی از لطف نباشد. به گزارش “صدای زرند”، این پایگاه خبری درباره داماد ایرانی جان کری نوشت: دست […]

یک رسانه غربی در گزارشی به بررسی ارتباطات خانوادگی مقامات آمریکایی با ایرانیان پرداخت و نوشت: این روزها با دستیابی ایران و قدرتهای جهانی به توافق هسته ای، شاید دانستن برخی از آگاهی‌ها از اطرافیان رهبران جهان خالی از لطف نباشد.

Sedayezarand.ir

به گزارش “صدای زرند”، این پایگاه خبری درباره داماد ایرانی جان کری نوشت: دست دادن جان کری وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی اش محمد جواد ظریف در بامداد روز یکشنبه در برابر دوربین‌ها در ژنو پس از امضای توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، یک رویداد تاریخی در ۳۵ سال گذشته بود. یقین است که آن دو در دیدارهای انگشت شمار میان خود در نیویورک و ژنو در هفته های گذشته، درون اتاقهای مذاکرات بارهای دیگر نیز با هم دست داده بودند اما دست دادن در برابر دوربین اهمیتی دیگر می‌یابد.

بر اساس این گزارش، زمانی که جان کری از سوی اوباما نامزد احراز پست وزارت خارجه در دولت دوم اوباما شد، برخی از مخالفان او در کنگره به این واقعیت اشاره کردند که داماد جان کری ایرانی الاصل است و مدعی شدند که کری با داشتن خانواده ای که قلبش برای ایران می‌تپد، نمی تواند برای حل بحران هسته ای ایران، یک دیپلمات بی طرف بماند. اما این انتقادهای مخالفان سیاسی کری، اثری در گزینش این دیپلمات با سابقه در روابط بین المللی، به پست وزارت خارجه نداشت.

به گزارش این رسانه غربی، رسانه‌ها تحقیق کردند و معلوم شد که داماد ایرانی الاصل جان کری دکتر بهروز والاناهید است که از یک خانواده اصیل ایرانی است که اصلاً از خطه کرمان هستند و خود او در آمریکا زاده شده است. دکتر بهروز والاناهید فرزند خانم نوشین و آقای رضا والاناهید است که آنها نیز در آمریکا زندگی می‌کنند و سالها در کالیفرنیا بوده اند.

Ham2

دکتر بهروز والاناهید که نام آمریکایی کوچک او برایان است و نام پزشکی او برایان ناهید، در اکتبر سال ۲۰۰۹، چهار سال پیش با خانم دکتر ونسا برادفورد کری دختر کوچک جان کری ازدواج کرد. این پزشک ایرانی ایرانی کرمانی الاصل، آنگونه که در زندگینامه او آمده است، از دانشگاه پرآوازه ییل آمریکا فارغ التحصیل شده است. دکتر بهروز والاناهید در سال ۲۰۰۵ در بیمارستان محل کار خود در ایالت ماساچوست با دکتر ونسا کری آشنا شد و دوستی آنها پس از چهار سال به ازدواج انجامید و این زوج پزشک اکنون فرزند نیز دارند. این گزارش می‌افزاید: البته دکتر رضا والاناهید پدر دکتر بهروز والاناهید نیز متخصص ریه و پزشک بخش مراقبتهای ویژه در بیمارستان میشن هیل کالیفرنیا بوده است و کلینیک پزشکی خصوصی نیز دارد.

این رسانه غربی اضافه کرد: بدین ترتیب ارزیابی می‌شود که جان کری با رفت و آمد با خانواده محترم دکترها والاناهید با فرهنگ ایرانی و خوراک و شاید ادبیات فارسی و البته با تعارفات دلپذیر ایرانی نیز آشنایی خوبی یافته باشد و بعید نیست که کلماتی را نیز به فارسی با نوه خود سخن بگوید. این پایگاه خبری در ادامه به همسر ایرانی سفیر انگلیس در واشنگتن اشاره کرده، می‌نویسد: همین تازگی‌ها بود که رسانه های آمریکا خبر دادند سفیر بریتانیا در واشنگتن در مقاله ای خواهان آن شده بود که از تشدید تحریم‌ها علیه ایران خودداری شود و همیشه برای کاربرد دیپلماسی تلاش زیادی کرده است.

بر اساس این گزارش، سفیر حکومت سلطنتی ملکه الیزابت در آمریکا پیتر وست ماکوت است که همسر ایرانی او خانم سوزان نمازی از خانواده مشهور و ثروتمند نمازی های اهل استان فارس ایران است. شیرازی‌ها خاندان نمازی را بخاطر بیمارستان مشهور نمازی در این شهر می‌شناسند. بیمارستانی که هدیه پدر خیر سوزان و حسن نمازی به شهر زیبای زادگاه خود است.

خانم سوزان نمازی مانند پدرش خود نیز در امور خیریه در اروپا فعالیت زیادی داشته است. او که رسانه های انگلیس نامش را سوزی می‌نویسند، در کنار زبان انگلیسی به فرانسه هم تسلط کامل دارد و در بهترین دانشگاههای اروپایی تحصیل کرده و همواره با بزرگان در تماس بوده و بخش بزرگی از زندگی اش را برای کارهای خیریه و بشردوستانه وقف کرده است.

سوزی نمازی خواهر حسن نمازی دیپلمات مشهور آمریکایی ایرانی الاصل است که همواره حامی حزب دموکرات آمریکا بوده است. البته ماجرای کمک بزرگ مالی اش به حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری مسایل زیادی را هم برای وی بوجود آورد. گرفتن یک وام کلان از یک بانک آمریکایی موجب گشوده شدن یک پرونده قضایی علیه این چهره مشهور ایرانی الاصل شده بود. از رقمی بین ۷۴ میلیون تا ۲۹۰ میلیون دلار در این ماجرای حقوقی و بانکی، در گزارشهای رسانه های آمریکا و انگلیس، سخن به میان آمده بود.

این گزارش می‌افزاید: حسن نمازی ابتدا با بیل کلینتون رییس جمهوری پیشین آمریکا دوستی نزدیکی داشت و گفته شد که قرار بود بیل کلینتون وی را به عنوان سفیر آمریکا در یکی از کشورهای آمریکای لاتین برگزیند. کلینتون تا به امروز حامی مهم اوباما است و هر گاه که اوباما با سختی های زیادی روبرو می‌شود، این نفوذ کلینتون، دوست نزدیک حسن نمازی است که به داد اوباما می‌رسد.

بر اساس این گزارش، برخی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران حسن نمازی را با شورای ایرانیان آمریکا در ارتباط دانسته و می‌گویند این شورا به منزله پلی برای بهبود مناسبات ایران و آمریکا عمل کرده و از واقعیات در ایران غافل شده است اما اعضای این شورا نظرات خاص خود را داشته و دارند و حال نیز از توافق هسته ای بدست آمده با ایران حمایت می‌کنند. پیتر وست ماکوت همسر خانم سوزی نمازی سفیر بریتانیا در واشنگتن در مقاله خود در رسانه های غربی تاکید کرده بود که ایران باید فرصتی برای نشان دادن به دیپلماسی داشته باشد.

این رسانه در ادامه درباره دوست شیرازی باراک اوباما می‌نویسد: از زمانی که باراک اوباما در نوامبر سال ۲۰۰۷ به ریاست جمهوری برگزیده شد و او دوست قدیمی سیاهپوست خود خانم والری بومن جارت را به عنوان مشاور انتخاب کرد، محلی که این خانم فعال سیاسی و اجتماعی مشهور در آن زاده شده است، مورد توجه قرار گرفت.

این خانم آمریکاییِ اکنون ۵۷ ساله بدلیل کار والدینش، در اواخر دهه سی خورشیدی در شیراز بدنیا آمده بود زیرا پدرش دکتر جیمز بومن از اولین پزشکان در بیمارستان نمازی شیراز بود. همان بیمارستانی که بزرگ خاندان نمازی، یعنی پدر حسن و سوزان نمازی به شهر زادگاه خود هدیه کرد. بر اساس این گزارش، دکتر جیمز بومن با همسر خود به ایران رفته بود که والری در آنجا زاده شد. والری خود در آمریکا به تحصیل روانشناسی در دانشگاه استنفورد پرداخت و در سال ۱۹۸۱ نیز از دانشگاه میشیگان دکترای حقوق گرفت.

خانم والری بومن جارت از سالها قبل از انتخاب اوباما به ریاست جمهوری، در حلقه دوستان نزدیک او بود و هر دو در شمار چهره های بانفوذ در میان سیاه پوستان آمریکا درآمدند. اعطای مقام مشاورت به والری بومن جارت که یکی از اولین انتصابهای اوباما بود این گمانه زنی‌ها را تقویت کرد که او در نزدیک کردن دیدگاههای اوباما با ایران می‌تواند ایفای نقش کند زیرا خانم والری همیشه گفته بود خاطرات بسیار خوبی از ایران دارد. به نوشته این رسانه غربی، برخی از رسانه های ایرانی در دادن توصیف به این بانوی مشاور تا آنجا پیش رفتند که او را خواهرخوانده شیرازی اوباما هم نامیدند.

انتهای پیام/

منبع: پایگاه خبری تحلیلی انتخاب