شناسایی ۶۷۰ بیمار مبتلا به HIV در کرمان‌‌

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: شمار مبتلایان به HIV در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان‌ ۶۷۰ نفر است. به گزارش “صدای زرند”، مهدی شفیعی، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن بیان اینکه یک سوم مواردی که تخمین زده می‌شود در […]

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: شمار مبتلایان به HIV در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان‌ ۶۷۰ نفر است.

صدای زرند

به گزارش “صدای زرند”، مهدی شفیعی، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن بیان اینکه یک سوم مواردی که تخمین زده می‌شود در کشور به ویروس HIV آلوده باشند، شناسایی شدند، اظهار داشت: تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد شناسایی شده مبتلا به HIV به صورت فعال خدمات دریافت می‌کنند.

وی بیان داشت: دو سوم مواردی که در کشور تخمین زده می‌شود مبتلا به ویروس HIV باشند در دسترس نیستند و‌ زمانی مراجعه می‌کنند که بیماری آنها پیشرفت کرده است.

شفیعی عنوان کرد: با توجه به اینکه داروهای مناسبی برای کنترل عوارض این بیماری در کشور وجود دارد و افراد مبتلا به واسطه استفاده از‌ داروها عمر طولانی‌تری را دارند، توصیه می‌شود تا این بیماران زودتر شناسایی و تحت درمان زود هنگام قرار گیرند.

‌مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان شمار مبتلایان به HIV در سطح دانشگاه علوم پزشکی کرمان را ۶۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: حدود ۹۰ نفر از این تعداد تحت درمان قرار گرفتند.

شفیعی افزود: بر اساس مدل‌های اپیدمیولوژیک و برآوردهایی که در کشور برای هر استان با توجه به رفتارهای پرخطر‌ انجام شده‌، پیش‌بینی می‌شود در استان کرمان یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر مبتلا به HIV باشند.

‌وی در مورد فعالیت‌هایی که در سطح دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای بیماران مبتلا HIV ‌در حال انجام است، گفت: در سال‌های گذشته برای اطلاع‌رسانی بیشتر در جمعیت‌هایی که رفتارهای پرخطر دارند، مراکز خدمات کاهش آسیب راه‌اندازی شد.

شفیعی تصریح کرد: بهزیستی جزو ‌سازمان‌هایی به شمار می‌رود که ارتباط بسیار نزدیک با دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با این بیماران دارد که در حال حاضر حدود ۱۲ تا ۱۳ مرکز‌ گذری‌ در سطح استان کرمان زیر نظارت این سازمان فعالیت دارند.

وی ابراز داشت: همچنین دانشگاه علوم پزشکی کرمان دو مرکز DIC ویژه مردان و یک مرکز ویژه زنان راه‌اندازی کرده است.

شفیعی بیان داشت: در مراکز DIC علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم در زمینه بیماری ایدز‌ به صورت داوطلبانه افراد مراجعه کننده مورد آزمایش HIV قرار گرفته و همچنین وسایل کاهش آسیب نیز به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.‌

وی افزود: برای اینکه خدمات مشاوره‌ای و درمانی برای این بیماران فراهم شود، مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری که در حاشیه شهر کرمان قرار داشت به مرکز شهر منتقل شد.

شفیعی تصریح کرد: در این مرکز علاوه بر یک پزشک، ماما و دندانپزشک نیز برای ارائه خدمات تخصصی به این بیماران حضور دارند.

به گزارش فارس، شعار سال جاری هفته اطلاع‌رسانی ایدز که از ۹ تا ۱۵ آذرماه برگزار می‌شود، «انجام به موقع آزمایش HIV تشخیص زودتر، درمان مؤثرتر»‌ انتخاب شده است.

انتهای پیام/