پایان ۸ سال تاخیر در تقدیم بودجه

مهمترین سند مالی کشور در حالی از طرف دولت یازدهم زودتر از زمان مورد انتظار نمایندگان مجلس به خانه ملت تقدیم می شود که این سند همواره در هشت سال اخیر با تاخیر فراوان به بهارستان می رسید. به گزارش ایرنا، لایحه بودجه ۱۳۹۳ کل کشور در هفته جاری به مجلس تقدیم می شود و […]

مهمترین سند مالی کشور در حالی از طرف دولت یازدهم زودتر از زمان مورد انتظار نمایندگان مجلس به خانه ملت تقدیم می شود که این سند همواره در هشت سال اخیر با تاخیر فراوان به بهارستان می رسید.

پایان 8 سال تاخیر در تقدیم بودجه

پایان ۸ سال تاخیر در تقدیم بودجه


به گزارش ایرنا، لایحه بودجه ۱۳۹۳ کل کشور در هفته جاری به مجلس تقدیم می شود و به این ترتیب طلسم تاخیرها در تقدیم لایحه بودجه شکسته شده و این گره کور به دست دولت دکتر حسن روحانی باز خواهد شد.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، بهارستان نشینان از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالیانه کل کشور و پیوست‏ها و سوابق آن تا مدت ۱۰ روز می‏توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‏های تخصصی مجلس ارائه کرده و کمیسیون‏های تخصصی نیز موظفند حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.

کمیسیون تلفیق هم موظف است حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به این گزارش ها، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و مجلس نیز به جای تصویب های دو دوازهم و سه دوازدهم یعنی آنچه در سال گذشته و سال قبل از آن رخ داد، فرصت کافی برای بررسی و تصویب کامل لایحه بودجه تا پایان سال خواهد داشت.

با نگاهی به زمان تقدیم لایحه بودجه در دهه ۸۰ و ۹۰ مشاهده می شود که همواره لایحه دیرتر از زمان مشخص شده در آئین نامه داخلی قوه مقننه به مجلس تقدیم شده است؛ با این تفاوت که تاخیرهای دولت خاتمی به چند روز و چند هفته خلاصه می شد اما تاخیرها در دولت احمدی نژاد به چند ماه می رسید.

احمدی نژاد لایحه بودجه ۱۳۸۵ به عنوان نخستین لایحه بودجه خود در دولت نهم را با ۴۰ روز تاخیر در ۲۵ دیماه ۱۳۸۴ به مجلس تقدیم کرد؛ لایحه بودجه سال ۱۳۸۶ با ۴۶ روز تاخیر به بهمن ماه رسید و لایحه بودجه ۱۳۸۷ نیز با تاخیری ۳۲ روزه به مجلس تقدیم شد؛ این روند ادامه پیدا کرد و زمان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۸۸ طولانی تر از قبل و با ۵۳ روز تاخیر در هشتم بهمن ماه صورت گرفت و لایحه بودجه بعدی (۱۳۸۹) نیز چهارم بهمن ماه و با تاخیری ۴۹ روزه به بهارستان رسید.

دولت دهم در تقدیم لایحه بودجه ۱۳۹۰ روند خود را ادامه داد و دو ماه بعد از انتظار نمایندگان مجلس، لایحه بودجه را تهیه، تنظیم و به مجلس تقدیم کرد.

در سال ۹۰، تاخیر ۵۷ روزه در تحویل لایحه بودجه ۱۳۹۱ از یک طرف و تغییر در شرایط سیاسی – اقتصادی کشور به دنبال مسایل داخلی و خارجی، منجر به پیچیده تر شدن بررسی لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس شد که این موضوع به تصویب دو دوازدهمی لایحه بودجه انجامید.

احمدی نژاد در آخرین لایحه بودجه ای خود رکورد زد و لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ را با ۸۴ روز تاخیر نسبت به زمان مورد انتظار مجلسی ها به بهارستان فرستاد و این امر در حالی رخ داد که برخلاف روال سالهای گذشته، لایحه بودجه در غیاب رییس جمهور به مجلس تحویل داده شد که در آن زمان نارضایتی های نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

بنابر این، نخستین لایحه بودجه تنظیمی دولت یازدهم – که گفته می شود حساسیت های بسیاری با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی در آن رعایت شده است – در حالی روز چهارشنبه هفته جاری (سیزدهم آذرماه و دو روز زودتر از زمان مورد انتظار مجلس) به خانه ملت تقدیم می شود که سالهای متمادی ˈتاخیر در تقدیمˈ معمول شده بود.

در سالهایی که گذشت، چشم مجلسی ها به درب ورودی سفید می شد تا لایحه بودجه سر برسد و بعد از رسیدن آن، مجبور بودند مهمترین سند مالی کشور را با عجله و کار فشرده آن هم به صورت دو دوازدهم و سه دوازهم بررسی و تصویب کنند.

این روال در سال جاری مسیر همیشگی خود را تغییر داده و بدون یک روز تاخیر و حتی دو روز زودتر از انتظار مجلسی ها تقدیم نمایندگان ملت می شود تا به این ترتیب مجلس با توجه به آئین نامه داخلی خود لایحه تقدیمی را گام به گام بررسی کند و بتواند قانون بودجه ای در مسیر توسعه کشور برای سال ۱۳۹۳ به تصویب برساند.