آیا امروز باید نماز آیات بخوانیم؟

امروز ۲۹ اسفند، بخشی از کشور ایران شاهد خورشیدگرفتگی جزیی (کسوف) است و بنابر دستورات شرع مقدس اسلام هنگام حوادث طبیعی همچون کسوف بر افراد واجدالشرایط نماز آیات واجب می شود.

امروز ۲۹ اسفند، بخشی از کشور ایران شاهد خورشیدگرفتگی جزیی (کسوف) است و بنابر دستورات شرع مقدس اسلام هنگام حوادث طبیعی همچون کسوف بر افراد واجدالشرایط نماز آیات واجب می شود.

 

خورشیدگرفتگی جزیی (کسوف)

 

به گزارش صدای زرند، امروز ۲۹ اسفند، بخشی از کشور ایران شاهد خورشیدگرفتگی جزیی (کسوف) است و بنابر دستورات شرع مقدس اسلام هنگام حوادث طبیعی همچون کسوف بر افراد واجدالشرایط نماز آیات واجب می شود.

 

 
کیفیت نماز آیات و احکام مربوط به آن
نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد و قبل از هر رکوع یک حمد و سوره خوانده می شود و می توان در هر رکعت بعد از حمد یکی از سوره های قرآن را پنج قسمت کرد و هر قسمت را قبل از هر یک از پنج رکوع خواند.

 

 
برخی از احکام نماز آیات عبارتند از:

 
۱- ثبوت خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی یا زلزله با حسّ و مشاهده شخصی یا شهادت دو نفر عادل و یا وسائل و متخصصین رصدخانه ها و زلزله سنج در صورت اطمینان، حاصل می شود.

 
۲- تنها بر اهالی آن منطقه ای که این حوادث به وقوع می پیوندد یا قابل رؤیت باشد، نماز آیات واجب می شود.

 
۳- وقت نماز کسوف و خسوف از آغاز گرفتن خورشید و ماه است تا آغاز باز شدن و از این رو باید از وقتی که خورشید یا ماه گرفتگی آغاز می شود شروع به نماز آیات کرد و اگر در همان وقت نماز خوانده نشود، بعداً به قصد قربت بدون نیّت أدا و قضاء آن را به جا آورد مگر در صورت کسوف و خسوف جزئی که شخص تا باز شدن از آن اطلاع نیابد.

 
۴- به هنگام زلزله و رعد و برق هولناک باید بلافاصله نماز آیات خوانده شود و ترک آن معصیت بوده تا آخر عمر واجب خواهد بود و هر وقت خوانده شود به صورت اداء است.

 
۵- با تکرار این حوادث نماز آیات نیز تکرار باید گردد.

 

 
برخی حکمت های نماز آیات

 
الف) توجه دادن مردم از خرافات به طرف خداوند متعال، تا بدانند که خسوف و کسوف و هر آیت دیگر الهی ارتباطی با اژدها، مار، قهر کردن خورشید و … ندارد؛ بلکه این خداوند است که خالق و مدیر افلاک است.

 
ب) یادآوری تاریکی، زلزله و .. قبل از قیامت.

 
ج) از آن جا که بسیاری از مردم در هنگام نعمت، خدا را فراموش می کنند و تنها در گرفتاری ها به یاد خدا می افتند؛ در حال زلزله و آیات دیگر الهی و دیدن آثار مرگ، با خواندن نماز توجه بیشتری پیدا می کنند و به فکر توبه از گناه و جبران گذشته خود می افتند. (۱)

 

 
دو سؤال از مراجع تقلید

 
*سؤال: اگر خورشید گرفتگى در شهر ما قابل رؤیت نباشد و یا در شهر دیگرى زلزله شود، نماز آیات بر ما واجب مى‏ شود؟.

 
 همه مراجع: امورى که نماز آیات براى آن ها واجب است، در هر محلى که اتفاق بیفتد، فقط مردم همان جا باید نماز آیات بخوانند و بر مردم شهرهاى مجاور آن، واجب نیست. (۲)

 
*سؤال: اگر زن در گرفتگى خورشید و ماه، حائض باشد، آیا پس از پاک شدن، باید نماز آیات را قضا کند؟.

 
 همه مراجع: (به جز آیات فاضل و وحید): قضاى آن واجب نیست. (۳)

 
آیت‌اللَّه فاضل: بنابر احتیاط واجب، باید قضا کند. (۴)

 
آیت‌اللَّه وحید: اگر در هنگام گرفتگى خورشید و ماه حائض بوده، قضاى آن واجب نیست؛ ولى اگر در هنگام زلزله بوده، باید پس از پاک شدن، آن را بدون نیت ادا و قضا به جا آورد. (۵)

 
لازم به ذکر است خورشید گرفتگی جزیی در تهران از ساعت۱۳و۴۲ دقیقه و۲۷ ثانیه روز جمعه اسفند آغاز می شود و تا ساعت ۱۴و ۲۵ دقیقه پایان خواهد یافت. البته این زمان در شهرهای مختلف، متفاوت خواهد بود.

 

 
پی نوشت:
(۱)-مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم
(۲). توضیح المسائل مراجع، م ۱۴۹۴؛ نورى، توضیح المسائل، م ۱۴۹۱؛ وحید، توضیح المسائل، م ۱۵۰۲ و خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۷۱۳.
(۳). امام، صافى، مکارم و نورى، توضیح‏المسائل مراجع، م ۱۵۰۶ و تبریزى و سیستانى، منهاج‏الصالحین، احکام‏الحائض، م ۲۳۲ و بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۲۸۳ و دفتر: خامنه‏اى.
(۴). تعلیقات على العروه، ج ۱، احکام الحائض، الحادى عشر.
 (۵). وحید، منهاج‏الصالحین، احکام الحائض، م ۲۳۲ و صلاه الآیات المبحث الثانى.

 

انتهای پیام/