تولید ۱۶۰ هزار تن پسته؛ مشتریان ویژه جهانی

رئیس انجمن پسته کشور اعلام کرد : تولید پسته ایران که در سال جاری ۱۹۰ هزار تن پیش بینی می شد، حداکثر به ۱۶۰ هزار تن می رسد. به گزارش “صدای زرند”، محسن جلال پور در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: اقتصاد باغداری پسته همچنین تحت تاثیر کمبود منابع آب و افت کیفیت آن قرار […]

رئیس انجمن پسته کشور اعلام کرد : تولید پسته ایران که در سال جاری ۱۹۰ هزار تن پیش بینی می شد، حداکثر به ۱۶۰ هزار تن می رسد.

SedayeZarand.IR

به گزارش “صدای زرند”، محسن جلال پور در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: اقتصاد باغداری پسته همچنین تحت تاثیر کمبود منابع آب و افت کیفیت آن قرار دارد که عملکرد تولید در هر هکتار را کاهش می دهد.

وی گفت : علل کاهش تولید و برداشت پسته در سال جاری شامل خشکسالی، گرما، افزایش دمای محیطی، خشک شدن مغز پسته، آفات پسته است.

جلال پور اظهار داشت: وضع منابع آب در باغات پسته در همه مناطق کشور بغرنج بوده و کیفیت و سطح آب خیلی پایین است و در مناطقی از کرمان شوری آب خیلی زیاد شده است.

وی افزود: با ادامه روند کنونی و شور شدن آب بخشی از ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار هکتار باغات پسته کشور تهدید می شود و از توجیه اقتصادی، خارج خواهد شد.

وی با بیان اینکه در آمریکا با حدود ۲۰۰ هزار هکتار حدود ۲۶۰ هزار تن پسته تولید می شود، گفت: مساحت باغات پسته ایران زیاد است، اما اقتصاد باغداری پسته کشور تحت تاثیر خرده مالکی و مساحت کوچک باغات است و تولید پسته در ایران در سال ۱۳۸۶ حدود ۲۸۰ هزار تن هم رسید اما تکرار آن ممکن نیست.

جلالی استان های کرمان، یزد، مرکزی ، قزوین و سمنان را از استان های پسته خیز اعلام کرد و گفت: استان کرمان قطب اصلی تولید پسته کشور است و به جز نوار جنوبی و شمالی کشور در همه جای این سرزمین می توانیم پسته تولید کنیم اما باید منابع آب آن تامین شود.

وی تصریح کرد هر چند آمریکا رتبه نخست تولید پسته را دارد اما پسته ایران، کیفیت ممتاز و متقاضیان ویژه خود را دارد.

جلال پور، پسته های فندقی، کله قوچی، احمد آقایی و اکبری را ۴ نوع اصلی پسته تولیدی کشور معرفی کرد.

وی از ویژگی های کیفی محصول پسته به درشت بودن، رنگ ( قرمزی روی مغز پسته) و شکل پسته ( فندقی یا بادامی) اشاره کرد و گفت: پسته صادراتی عمدتاً فندقی و بادامی شکل است و در داخل هم پسته های کله قوچی، احمدآقایی و اکبری مصرف می شود.

بناباین گزارش روستای تاریخی اردرج  رفسنجان نشان دهنده نقش تاریخی صنعت پسته در زندگی و اقتصاد مردم استان کرمان است و به دلیل شرایط خاص آب و خاک در استان کرمان هم اکنون ۷۰ درصد پسته دنیا در استان کرمان به ویژه در دشت های رفسنجان و زرند کشت می شود.

از مزراع پسته این دشت ها به عنوان یکی از غنی ترین باغ های مصنوعی جهان یاد می شود که هر روز نیز بر وسعت آن افزوده می شود اما با تهدید کمبود آب روبروست.

 

انتهای پیام/