تفاهم زوج‌های کرمانی برای طلاق افزایش یافته است/ چند راه‌کار ساده ضدطلاق

آمارها نشان می‌دهد که جامعه مذهبی و سنتی کرمان هم طی سال‌های اخیر از شر پدیده شوم طلاق در امان نبوده و روزبه‌روز بر تعداد طلاق‌ها به ویژه طلاق‌های توافقی بین زوج‌های جوان در دیار کریمان افزوده می‌شود. صدای زرند: به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آمارها نشان می‌دهد که جامعه مذهبی کرمان هم از […]

آمارها نشان می‌دهد که جامعه مذهبی و سنتی کرمان هم طی سال‌های اخیر از شر پدیده شوم طلاق در امان نبوده و روزبه‌روز بر تعداد طلاق‌ها به ویژه طلاق‌های توافقی بین زوج‌های جوان در دیار کریمان افزوده می‌شود.

خبرگزاری فارس: تفاهم زوج‌های کرمانی برای طلاق افزایش یافته است/ چند راه‌کار ساده ضدطلاق

صدای زرند: به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آمارها نشان می‌دهد که جامعه مذهبی کرمان هم از شر پدیده شوم طلاق در امان نبوده و روزبه‌روز بر تعداد طلاق‌ها به ویژه طلاق‌های توافقی بین زوج‌های جوان در کرمان افزوده می‌شود.

رواج طلاق در بین زوج‌های جوان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در این زمینه اظهار داشت: طلاق توافقی دومین خواسته در پرونده‌های دادگستری استان کرمان است و هشدارها در این زمینه را باید جدی گرفت.

حمید خالقی با اشاره به اینکه بیشترین سن طلاق برای آقایان بین ۲۵ تا ۲۹ سال و برای خانم‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ سال است، ابراز داشت: میانگین مدت ازدواج‌های منجر به طلاق زیر پنج سال بوده است.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه یکی از عوامل بسیار مؤثر در بروز و افزایش طلاق‌ در جامعه استفاده از برنامه‌های ماهواره است، افزود: استان کرمان در حوزه طلاق توافقی با ۱۲.۹۹ درصد رشد در ایران رو‌به‌‌رو بوده است که با این درصد توانست، رتبه یازدهم کشوری را از آن خود کند.

وی همچنین با اشاره به آمار شش ماهه نخست سال جاری گفت: طی این مدت تعداد پرونده‌ طلاق توافقی یک هزار و ۸۲۹ پرونده بوده که با سه درصد رشد رو‌به‌رو بوده است.

رشد ۸۵ درصدی طلاق در شهرستان‌های تابعه کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان همچنین به آمار ناگوار طلاق در بعضی از بخش‌های استان کرمان اشاره کرد و افزود: آمار طلاق در شهرستان‌های کرمان ۸۵ درصد رشد داشته و فقط شهرستان زرند ۳۳ درصد کاهش طلاق توافقی داشته است.

خالقی بیان داشت: بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها به دلیل نداشتن آگاهی زوج‌ها از مسایل زناشویی است و بسیاری از زوج‌ها یا از این مسایل خبر ندارند و یا عمل نمی‌کنند که در نهایت به طلاق و جدایی از همدیگر روی می‌آورند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل موثر در پرونده‌های طلاق انجام تحقیق نادرست است، پس خانواده‌ها باید در مورد ازدواج فرزندانشان تحقیق جامعی داشته باشند.

۹۰ درصد ازدواج‌های خیابانی و اینترنتی منجر به طلاق می‌شود

خالقی گفت: ۹۰ درصد ازدواج‌هایی که از طریق دوستی‌های خیابانی و اینترنتی بوده است هم به طلاق منجر شده‌اند.

وی همچنین ازدواج های دانشجویی را موفق ندانست و بیان کرد: ازدواج‌های دانشجویی دوامی ندارد.

این مقام قضایی عنوان کرد: ۳۱ درصد رشد درخواست طلاق از سوی زوجه و ۳۳ درصد رشد از سوی زوج را در استان کرمان شاهد هستیم و میزان مطالبه نفقه ۱۹ درصد رشد یافته است.

خالقی با بیان اینکه ۱۳ درصد ازدواج‌ها در استان کرمان منجر به طلاق شده است، گفت: آمار طلاق در نیمه دوم سال گذشته نگران‌کننده است.

راه و رسم زندگی را بلد نیستیم

اما علل طلاق‌هایی که در این دوره و زمانه روی می‌دهد، بیانگر این واقعیت است که بسیاری از جدایی‌ها به علت ناآگاهی زوج‌ها در مورد زندگی مشترک روی می‌دهد و در واقع به ما می‌گوید که راه و رسم زندگی را بلد نیستیم.

اگر در یکی دو دهه قبل برای ملاقات با زوج‌هایی که در آستانه طلاق بودند باید به دادگاه مراجعه می‌کردی، اما حالا دیگر در هر خانواده‌ای به طور معمول یکی دو زوج را می‌توانی پیدا کنی که قصد جدایی از هم را دارند.

آمارها بیانگر این امر است که مسائل «جنسی»، «اقتصادی» و «مداخلات» مهمترین دلایل مطرح شده از سوی زوج‌های جوان متقاضی طلاق است.

همچنین اعتیاد، مشکلات معیشتی، سوء رفتار زوج‌ها، دخالت‌های بی‌جای اطرافیان و خانواده زوج‌ها، ازدواج‌های غلط، تحمیلی، اجباری و مصلحتی، فساد اخلاقی و اجتماعی و خیانت زوج‌ها به یکدیگر از دیگر دلایلی است که مورد استناد زن و شوهرها برای دادخواست طلاق قرار می‌گیرد.

مدت‌هاست که زنگ خطر طلاق در ایران به صدا درآمده است و اخبار و گزارش‌های بسیاری در مورد آمارهای طلاق و علت‌های این پدیده شوم نگاشته شده است، لذا در این گزارش سعی شده است که از زاویه دیگری به این پدیده بپردازیم.

در واقع در این گزارش به ارائه راهکارهایی پرداخته شده است که برای زوج‌های جوان و همچنین زن و شوهرهایی مفید است که در آستانه جدایی قرار دارند و چند راهکار ساده برای شیرین شدن زندگی بیان شده است.

مشکلات جنسی و طلاق

مشکلات جنسی زوج‌ها از جمله علل طلاق است در حالی که یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های تشکیل خانواده تامین نیاز جنسی است و شماری از صاحب‌نظران مسایل خانواده معتقدند، اگر زن و شوهر بتوانند از نظر جنسی یکدیگر را ارضا کنند، قادرند، بسیاری از تنش‌های زندگی را هم مدیریت کنند، اما اگر روابط جنسی خوبی با هم نداشته باشند، گاهی حتی مشکلات کوچک زندگی هم تبدیل به بحران می‌شود.

یک روانشناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه مسائل جنسی یکی از مهمترین دلایل طلاق زوج‌ها به شمار می‌رود، اظهار داشت: بسیاری از زوج‌ها در مراحلی از زندگی خود حداقل یک اختلال جنسی را تجربه می‌کنند که در این مرحله نیازمند درمان و مشاوره هستند.

شیماالسادات موسوی بیان کرد: هر گونه اختلال که منجر به عدم هماهنگی و عدم رضایت رابطه جنسی در زوج‌ها شود، می‌تواند، اختلال جنسی را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اختلالات جنسی به هر علتی که ایجاد شود، دارای پیامدهای منفی بی‌شماری است، عنوان کرد: بسیاری از زوج‌ها که دارای مشکلات و اختلالات جنسی هستند، گرفتار مشکلاتی همچون ارتباط ضعیف با همسر، اعتماد به نفس پایین و افسردگی می‌شوند.

موسوی بیان داشت: زوج‌های بسیاری هستند که با وجود علاقمندی به هم و تفاهم و همفکری و سازگاری از مشکلات جنسی رنج می‌برند و سایه سنگین این مشکلات، ادامه زندگی مشترک را برای آنها سخت و دشوار می‌کند.

اطلاعات نادرست در مورد مسائل جنسی سمی مهلک برای زوج‌ها

وی مسایل و مشکلات جنسی را به مشکلات جنسی ناشی از باورها و اطلاعات نادرست، مشکلات جنسی ناشی از اختلافات و ناسازگاری‌های زناشویی و مشکلات ناشی از اختلالات جنسی طبقه‌بندی کرد.

این روانشناس تصریح کرد: بسیاری از مسایل و مشکلات جنسی زن و شوهر از اطلاعات و باورهایی ناشی می‌شود که هیچ اساس و پایه درستی ندارند و صرفا بر اساس عقاید شخصی یا شنیده‌ها و دیده‌ها از منابع غیرموثق شکل گرفته‌اند از جمله این منابع گمراه‌کننده فیلم‌های مستهجن، تبلیغات تجاری و تجربیات شخصی دیگران است که عمل و پیروی از آنها نه تنها سودمند نیست، بلکه گاهی آسیب‌زننده است.

وی ابراز داشت: صمیمیت جنسی با صمیمیت عاطفی در ارتباط است و وجود جو دائمی خشونت و عصبانیت بین زوج‌ها فرصت‌های شیرین و رمانتیک را سلب کرده و مجالی برای تحریک هوس جنسی و برقراری رابطه جنسی باقی نمی‌گذارد.

این روانشناس تصریح کرد: ارضای صحیح غریزه جنسی طرفین مسئله مهم و پیچیده‌ای است که هیچ‌گاه نباید از کنار آن بی‌تفاوت گذشت، زیرا در استحکام و تزلزل خانواده نقش مهمی دارد.

زوج‌ها باید با هم حرف بزنند

موسوی تصریح کرد: علاوه بر خشم آشکار، خشم فروخفته و نفرت ناگفته هم به مشکلات جنسی منجر می‌شود و ناتوانی از آشکارسازی خشم و نفرت یک یا هر دو زوج منجر به قهر کردن، سکوت‌های طولانی و یا نشان دادن ظاهری مؤدب و آرام اما باطنی پر تنش می‌شود که این امر بر روابط عاشقانه زوج‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

وی اذعان داشت: میزان اعتماد زوج‌ها نسبت به هم تاثیری قاطع بر روابط جنسی دارد و هر عاملی که احساس اعتماد را تضعیف کند، انگیزش جنسی را تحلیل می‌برد.

موسوی بیان کرد: زمانی که زن و شوهر در مورد مسائل جنسی با هم اختلاف دارند، بهترین راه آن است که در مورد اختلافات با هم به گفت‌و‌گو بپردازند و مشکلاتشان را رفع کنند.

زوج‌ها به یکدیگر عشق بورزند

وی خاطر نشان کرد: رفتار محبت‌آمیز با هم امکان اظهار عشق در روابط صحیح را فراهم می‌کند.

موسوی گفت: توصیه می‌شود زوج‌ها برای بهبود، شناخت و اصلاح روابط جنسی علاوه بر مطالعه و مراجعه به مراکز مشاوره در مورد توقعات، رفتار و ارزش‌ها با هم گفت‌و‌گو کنند، زیرا این امر به منظور بهبود روابط جنسی بسیار سازنده است و موجب تقویت جنبه‌های مختلف ازدواج، بهداشت روانی زوج‌ها و پایداری خانواده‌ها می‌شود.

پازل زندگی‌تان را تکمیل کنید

اما رئیس کل دادگستری استان کرمان که سال‌های زیادی به واسطه شغل خود از نزدیک با زوج‌های بی‌شماری برخورد داشته است که در آستانه طلاق بوده‌اند و در جریان ریز و درشت بحث‌های خانوادگی قرار دارد به تازگی کتابی را با عنوان «خانواده پایدار» منتشر کرده است.

حجت‌الاسلام علی توکلی معتقد است که اخلاق می‌تواند در بقا و استحکام خانواده بسیار مؤثر باشد و پدران و مادران فهمیده و با انصاف دل‌سوزترین مربیان و همچنین مشاوران تیزبین و باحوصله بهترین راهنما هستند.

وی عنوان کرد: زندگی به اعتقاد من یک پازل است، زمانی که بتوانیم قطعات این پازل را درست، زیبا، به موقع و با درایت کنار هم بچینیم، آن وقت است که زندگی نمای زیبایی پیدا می‌کند و این نوع اقدام یک هنر است که نبود و یا نیاموختن آن مشکل‌ساز می‌شود.

این مقام قضایی با بیان اینکه این وظیفه ما زنان و مردان است که باید دقت کنیم، قطعات این پازل را چگونه در کنار هم قرار دهیم تا زندگی شیرین شود به برخی از قطعات مهم این پازل اشاره کرد.

همسرتان به توجه نیاز دارد

توکلی ابراز داشت: انسان چه زن و چه مرد به توجه نیاز دارد، مثلا زمانی که مرد به خانه می‌آید، زن به دنبال برقراری ارتباط کلامی با وی است و سئوال می‌کند چه خبر؟ و در واقع می‌خواهد مرد را به حرف بکشاند، اما مردها معمولا درست جواب نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: وقتی مرد وارد منزل می‌شود و می‌گوید، خیلی خسته‌ام یعنی پیام غیرمستقیم می‌دهد، مثلا چای می‌خواهم، خانم به جای اینکه به این حرف و حال همسرش توجه کند و چاره‌ای بیندیشد، فوری می‌گوید: خب! کمتر کار کن که خسته نشوی.

توکلی ابراز داشت: این نوع صحبت کردن یعنی توجه نکردن به همسر و رد کردن وی که یک آفت جدی در خانواده‌ها است که به تدریج موجب بروز روح بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی در زوج‌ها شده و آغاز اختلاف و یا انحراف است.

از محبت خارها گل می‌شود

وی محبت و احترام را تضمین‌کننده زندگی خواند و افزود: محبت و احترام استحکام خانواده را مصونیت می‌بخشد و فقدان محبت در همه دوران‌های زندگی آسیب‌زا است و باید به زنان و مردان آموزش و تذکر داد که نیازهای عاطفی یکدیگر را مورد توجه جدی قرار دهند.

تفاوت‌ها را به تعامل تبدیل کنید

رئیس کل دادگستری استان کرمان ابراز داشت: در زندگی تفاوت هست، اما تقابل نباید باشد، باید با تفاوت‌های خود با همسر کنار آمد و به مرور آن را به تعامل تبدیل کرد و به همین منظور باید نسبت به خطاهای طرف مقابل اغماض داشت.

توکلی گفت: زن و شوهر باید نیازمندی‌های یکدیگر را بشناسند و هرکدام باید شناختی از وضعیت روحی و روانی طرف خود داشته باشند تا رفتارهایشان را بر اساس آن تنظیم کنند.

تشکر کردن موجب لوس شدن همسرتان نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه نیاز به تشکر در وجود هر موجودی هست، افزود: در زندگی زناشویی وجود محبت قلبی به تنهایی کافی نیست بلکه این محبت باید به شکلی ابراز شود.

توکلی خاطر نشان کرد: همسر در قبال خدمتی که انجام می‌دهد، اگر مورد تقدیر و توجه قرار گیرد، چند برابر شارژ شده و نیرو می‌گیرد.

وی ابراز داشت: در بحث تشکر و قدردانی از همسر این طور نیست که مرد «کوچک» و یا زن «لوس» شود، بلکه هر دو از یکدیگر انرژی می‌گیرند و پول زیاد هم خلأها را پر نمی‌کند، اگر بهترین لباس برای همسر خریداری شود، اما از زحمات وی تشکر نشود آن لباس ارزش لازم را ندارد.

صبور باشید

این قاضی بیان داشت: هر نوع پیشرفت و کمال منوط به میزان صبر و تحمل است و زندگی زناشویی هم خارج از این قاعده نیست، زیرا زوج‌ها از نظر روحیات و نحوه تربیت خانوادگی تفاوت‌هایی دارند و برای حفظ مودت ایجاد شده پس از عقد باید با این تفاوت‌ها کنار آمد و صبر کرد.

توکلی گفت: زندگی باید به صورت مشترک و تفاهمی اداره شود نه اینکه یکی تسلیم و محکوم و دیگری حاکم و سالار باشد و قرار نیست که همیشه همه چیز موافق میل ما باشد، بلکه ناملایمات سبب رشد روانی و بالا رفتن قدرت تحمل اجتماعی افراد می‌شود از این رو باید برای هر نوع سختی تدبیر و برنامه‌ای داشت تا به راحتی بتوان از آن عبور کرد.

خودتان را ارزیابی کنید

وی بیان داشت: رمز موفقیت افراد ارزیابی عملکرد گذشته خود است و با ارزیابی از خود می‌توان بدی‌ها را کاهش و خوبی‌ها را افزایش داد و زن و شوهر هم از این قاعده مستثنی نیستند.

توکلی گفت: روحیه خودارزیابی شاید در سال‌های نخست زندگی بسیار کمرنگ باشد، اما با گذشت زمان و کسب تجربه و نیاز زوج‌ها به یکدیگر تقویت می‌شود و اگر مردان و زنان ما حاضر می‌شدند در مورد نقش خود در خانواده به خود نمره دهند، وضعیت زندگی تغییر می‌کرد.

وی مسئولیت‌پذیری، اهل عذرخواهی بودن و انصاف را از مهمترین ویژگی‌های مهم افرادی دانست که خود را ارزیابی می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: زن و شوهر برای بهره‌مندی از زندگی شیرین و جدا کردن سره از ناسره و تفکیک خاشاک از روحیات ارزشمند خود باید از تذکر به یکدیگر لذت برده و قدردان هم باشند.

توکلی اذعان داشت: زن و شوهر باید در فضایی صمیمی و عاری از هرگونه انتقام و تحقیر اشکالات یکدیگر را مطرح و پاسخ آن را بشنوند و افراد انتقادپذیر باحوصله هستند، با مجموعه اطراف خود سازگارند و مقبولیت اجتماعی دارند.

اختلافات خانوادگی ناشی از اختلالات جنسی زوج‌هاست

وی با بیان اینکه روابط جنسی پایدار زوج‌ها در ثبات و تحکیم خانواده نقش مؤثری ایفا می‌کند و علت مستقیم و یا غیرمستقیم بسیاری از اختلافات خانوادگی و حتی طلاق ناشی از مشکلات و اختلالات جنسی زوج‌ها است، گفت: اگر این اختلاف‌ها برطرف شود، سلامت جسمی و روانی زن و شوهر تامین می‌شود.

توکلی عنوان کرد: ارتباط جنسی مبتنی بر یک رضایت دوسویه می‌تواند به استحکام کانون خانواده کمک کند و به نظرم این مسئله از مهمترین عوامل ثبات یا بی‌ثباتی کانون خانواده است که وجود آن موجب آرامش روحی، تقویت اعتماد به نفس، احساس کامروایی، شادابی، نشاط، کاهش تنش‌های روزمره زندگی و احساس محبت و نزدیکی بیشتر به همسر می‌شود.

وی افزود: نبود ارتباط جنسی مناسب به احساس محرومیت، سوء‌ظن، عدم تمرکز، بی‌حوصلگی، بهانه‌گیری، افزایش تنش‌ها، بزرگ‌نمایی مشکلات و احساس تنفر از همسر منجر می‌شود و بدیهی است که این زندگی در معرض گسست و آسیب است.

لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای زوج‌های جوان

به نظر می‌رسد اگر دوره‌های آموزشی قبل از ازدواج برگزار و مسائل مربوط به زندگی زناشویی برای زوج‌های جوان مطرح شود، بی‌شک این امر در بهبود روابط خانواده‌ها و کاهش آمار طلاق نقش بسزایی دارد.

————————–

گزارش از مهسا حقانیت

————————–

انتهای پیام/