سایه سیاه قاچاق سوخت بر کرمان/ منابع ملی در چنگال سودجویان

سایه سیاه قاچاق سوخت سال ها است که بر اقتصاد کشور چنگ انداخته و افرادی سودجو برای دستیابی به منافع شخصی خود این سرمایه ملی را با قیمتی ناچیز به باد می دهند.

سایه سیاه قاچاق سوخت سال ها است که بر اقتصاد کشور چنگ انداخته و افرادی سودجو برای دستیابی به منافع شخصی خود این سرمایه ملی را با قیمتی ناچیز به باد می دهند.

 

 

قاچاق سوخت

 

به گزارش صدای زرند ، کرمان به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی قرار دارد که از زمان های دور تاکنون عبور کالاها و کاروان های بازرگانی از این خطه صورت می گرفته است.

 
قرار گرفتن این استان در مسیر جاده ابریشم و عبور ۸۵ درصد حجم کالاهای وارداتی از کرمان نشان دهنده اهمیت این منطقه است. اما این موقعیت و ویژگی از نظر افراد سودجو و فرصت طلبان نیز دور نمانده و با عبور سوخت قاچاق، موادمخدر و کالاهای قاچاق از طریق کرمان به آن سوی مرزها سودی هنگفت از آن خود می کنند.

 
یکی از معضلاتی که در استان های شرقی و جنوبی وجود دارد قاچاق سوخت به کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان و حتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

 
تفاوت قیمت سوخت داخل کشور با کشورهای همسایه افراد سودجو را ترغیب کرده که با خارج کردن غیرقانونی سرمایه های ملی کشور سود ناشی از آن را که بسیار کمتر از ارزش واقعی آن است؛ به حساب های شخصی خود واریز کنند و تنها چیزی که از این اقتصاد زیر زمینی نصیب مردم می شود ضرر و زیان است.

 

 
سود سرمایه ملی در جیب قاچاقچیان سوخت

 
استان کرمان نیز چند سالی است که با این معضل دست به گریبان است. سوخت سرمایه ای ملی است که سود ناشی از آن باید عاید تک تک افراد جامعه شده و در جهت منافع ملی به کار گرفته شود. اما برخی افراد برای دستیابی به سودی اندک این سرمایه گرانبها را به بهایی ناچیز از کشور خارج کرده و ضربه ای شدید به اقتصاد کشور وارد می کنند.

 
 با وجود شگردهای مختلفی که افرادسودجو برای قاچاق سوخت به کار می برند پلیس کرمان طی سال گذشته موفق به کشف دو میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق شده است.

 

قاچاق سوخت

کرمان در معرض انواع پدیده های قاچاق

 

فرمانده انتظامی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: کرمان از جمله استان هایی است که با انواع مختلف قاچاق درگیر است.

 
 سردار حسین چناریان تعدد پدیده های قاچاق در استان کرمان را یکی از دشواری های کار پلیس در این خطه ذکر کرد و بیان داشت: سوخت یکی از مهم ترین سرمایه های ملی کشور به شمار می رود که می تواند در اقتصاد بسیار تاثیرگذار باشد.

 
وی ادامه داد: افرادی سودجو با قاچاق این سرمایه ارزشمند ملی سوخت داخل کشور را قاچاق می کنند.

 
سردار چناریان گفت: افرادی که برای کسب درآمدهای اندک این سرمایه ارزشمند را از کشور قاچاق می کنند به نوعی به سرمایه کشور خیانت می کنند.

 
وی با اشاره به اینکه سوخت می تواند یکی از محورهای توسعه و پیشرفت باشد، افزود: اما افرادی این سرمایه ملی را با قیمت اندک به خارج از مرزهای کشور قاچاق کرده و آن را برای منافع خود از بین می برند.

 
فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان تصریح کرد: میزان کشفیات سوخت قاچاق در کرمان تنها مربوط به این استان نبوده و بیشترین حجم این سوخت ها از استان های دیگر می آید.

 
وی ادامه داد: افراد سودجو در بخش مرکزی کشور برای قاچاق سوخت به سمت مرزهای شرق بیشتر تمایل دارند که از کریدور استان کرمان به سمت مرزهای شرقی و جنوبی کشور استفاده کنند.

 
سردار چناریان گفت: مرزهای جنوب (هرمزگان)  و مرزهای شرقی (سیستان و بلوچستان) مسیرهای عبور سوخت قاچاق از کریدور کرمان به شمار می روند.

 

 

کشف دو میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق

 
وی از اقدامات گسترده پلیس کرمان در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت طی سال های اخیر خبر داد و افزود: طی این مدت تلاش های خوبی برای مقابله با این پدیده صورت گرفته است و باندها و شبکه های بزرگ قاچاق سوخت متلاشی و عوامل آنها شناسایی و دستگیر شدند.

 
فرمانده انتظامی استان کرمان از کشف بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان کرمان طی سال گذشته خبر داد و گفت: این آمار نشان دهنده این امر است که در کرمان علاوه بر برخورد با انواع پدیدهای قاچاق؛ پلیس با جدیت در حوزه مقابله با قاچاق سوخت که مرتبط با اقتصاد کشور است؛ نیز وارد عرصه شده است.

 
وی ابراز داشت: نیروی انتظامی براساس تدابیر و رهنمودهای رهبری وظیفه خود می داند که به منظور تقویت حوزه اقتصادی در امر مبارزه با قاچاق کالا و قاچاق سوخت با جدیت مبارزه کند که در این عرصه موفق بوده است.

 

قاچاق سوخت

راه اندازی سه قرارگاه در کرمان

 
فرمانده انتظامی استان کرمان یادآور شد: آمار کشفیات سوخت قاچاق در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲؛ سه درصد افزایش داشته است.

 

وی همچنین از راه اندازی سه قرارگاه فرعی در سه شهرستان سیرجان، بم و کهنوج به عنوان گلوگاه عبوری به سمت شرق و جنوب کشور به منظور مبارزه با قاچاق سوخت خبر داد و گفت: با همکاری شرکت نفت در این سه نقطه مرکز دپو با تجهیزات و امکانات، نماینده و پیمانکار گذاشته شود تا ماموران ما دچار مشکل نشوند.

 

 
افزایش ۱۲ درصدی کشفیات مواد مخدر کرمان

 
فرمانده انتظامی استان کرمان در ادامه یکی دیگر از پدیده های قاچاق در استان کرمان را مربوط به مواد مخدر دانست و افزود: طی سال گذشته آمار کشفیات مواد مخدر در کرمان ۱۲ درصد افزایش داشت.

 
سردار چناریان میزان کشفیات مواد مخدر طی سال گذشته در استان کرمان را ۹۶ تن دانست و گفت: درصد قابل توجهی از مواد مخدر از این استان عبور می کند که با عزم پلیس قاچاقچیان مواد مخدر نیز در این خطه ناکام مانده اند.

 
وی یادآور شد: ۳۸۰ نفر از ماموران نیروی انتظامی در استان کرمان در مبارزه با سوداگران مرگ به مقام والای شهادت نائل آمده و ۸۰۰ نفر نیز جانباز شده اند.

 

انتهای پیام/

گزارش از : اسما محمودی/ مهر