مردم، صداقت و خدمات اصلاح طلبان را فراموش نکرده اند

بنده از قدیم معتقد به اصلاحات بوده و هستم و چنانچه در انتخابات شرکت کنم در جمع اصلاح طلبان و اعتدالگرایان هر دو خواهم بود. افرادی که با نام اعتدالگرا و یا اصلاح طلب فعالیت دارند، همواره از بهترین افرادی بوده اند که در توسعه استان گام های بلندی برداشته اند و مردم خدمات و صداقت های اصلاح طلبان را فراموش نکرده اند.

Hoseen-Amiri_09در طرح استانی شدن انتخابات افراد مستقل مورد حمایت احزاب قرار نمی گیرند و ممکن است رای نیاورند.

 

اشاره:
استانی شدن یا نشدن انتخابات مجلس، یکی از داغ ترین و پرابهام ترین مباحث سیاسی این روزها است و نظرات نمایندگان عمدتاً اصولگرا، مدیران و سیاسیون استان از گوناگونی بسیاری برخوردار است. نامعلوم بودن سرانجام و نتیجه ی این طرح که در مجلس مطرح شده، باعث شده است که نمایندگان جناح های سیاسی و البته افراد مستقل در این رابطه ایده های کاملاً متفاوتی داشته باشند و به دلیل اکثریت اصولگرای حاضر در مجلس شورای اسلامی، دیگر اقشار سیاسی این طرح را همواره متناسب با منفعت اصولگرایان می دانند که به نظر ایده ی درستی نمی آید.

 

صدای زرند: شاید رسانه ها بتوانند با تحلیل و بررسی این طرح نسبتاً مجهول، اندکی ابهامات را برطرف سازند و نکات مثبت و منفی آن را بیشتر نمایان کنند. در همین راستا روزنامه کرمان امروز با دکتر امیری، نماینده ی مردم کوهبنان و زرند در مجلس شورای اسلامی، گفتگویی ترتیب داده است تا شاید با استفاده از نظرات این نماینده ی خوشنام کرمانی به شفافیت این طرح کمک شود. متن این گفتگوی کوتاه در ادامه قابل مطالعه است و امیدواریم که به چشم شما خوش آید.

 

جناب آقای امیری طرحی که در چند ماه اخیر در مجامع سیاسی مطرح بوده است تغییر رویه انتخابات مجلس شورای اسلامی به حالت استانی است که اما و اگرهایی را نیز به دنبال خود دارد، قبل از هر چیز از جزییات این طرح برای خوانندگان کرمان امروز بگویید.

 

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که این طرح سابقه دار است و پیش از این نیز چندین مرتبه در مجلس مطرح شده است و هربار بنا به دلایلی مورد قبول قرار نگرفته و تصویب نهایی نشده است. 

 

طراحان این طرح بر این عقیده هستند که باید کلان نگری را در رابطه با انتخابات مجلس پیشه کرد و مردم باید پای صندوق های رای دید استانی داشته باشند. استناد این افراد به بیانات مقام معظم رهبری است -که فرموده اند «نمایندگان باید دید کلان و ملی داشته باشند»- و اعتقاد دارند که با این اتفاق افرادی وارد مجلس خواهند شد که دیدی ملی دارند. بحث دیگر این است که احزاب به مجلس ورود پیدا کنند و مردم به برنامه های احزاب رای دهند. در واقع این طرح؛ نوعی مخالفت با بی برنامه ظاهر شدن بعضی افراد به مجلس است، بعضی افراد با استفاده از آراء طایفه ای و بدون داشتن علم و برنامه ی لازم به مجلس ورود پیدا می کنند که در برخی موارد حضور بی ثمری دارند و این طرح شاید تا حدی از حضور این افراد جلوگیری کند. اتفاقاتی که در چند سال گذشته در عرصه ی سیاست رخ داد، تا حدودی لزوم توجه بیشتر به احزاب را نشان داد و مزید بر علت شد.

 

مطالبی که به آن اشاره کردید بیشتر نظرات و سخنان موافقان بود، اگر اندکی از نظرات مخالفان ما را آگاه سازید متشکر می شویم.

 

اولین مساله ای که از زبان مخالفان مطرح می شود، احتمال عدم موفقیت شهرهای کوچک تر در زمینه ی معرفی نماینده است. ایشان بر این عقیده هستند که اگر انتخابات به صورت استانی برگزار شود، افرادی که کمتر شناخته شده اند و ممکن است برنامه های خوبی نیز داشته باشند از قافله عقب می افتند و ممکن است فردی ارزشمند از راه یابی به مجلس باز بماند.

 

یک مشکل دیگر که ممکن است این طرح ایجاد کند؛ عدم توجه به شهرستان ها است، به دلیل اینکه سیستم دولتی ما هنوز بر پایه چانه زنی استوار است و نمایندگان برای رفع مشکلات شهرستان های خود باید مدتها چانه زنی کنند. با اجرای این طرح ممکن است یک شهرستان دیگر مدافعی برای احقاق حقوق خود نداشته باشند و این نکته از معایب این طرح محسوب می شود. البته در این طرح که فعلاً مورد بررسی است، گفته شده است که هر شهرستان یک نماینده خواهد داشت اما تا اینکه در نهایت چه شود هنوز معلوم نیست.

 

چرا معلوم نیست!؟ کلا ابهامات این طرح چرا اینقدر زیاد است!؟ اگر ممکن است در این زمینه توضیحاتی بدهید.

 

ببینید! طرحی در صحن  مجلس مطرح شده است و هنوز در دست بررسی است و حتی ریاست محترم آن را به کمیسیون مربوطه سپرده اند تا پیشنهادهای نهایی مطرح شود و بتوان طرح کاملی را ارائه کرد.

 

شما در مرحله ی اول با این طرح موافقت کردید یا مخالفت؟

 

بهتر است صبر کنیم تا کمیسیون مربوطه یک طرح نهایی که تمامی پیشنهادهای مفید و تخصصی در آن ذکر شده است را ارائه کند تا بتوانیم در رابطه با آن نظر دهیم.

 

منظور بنده این است که در حالت فعلی آیا با آن موافق هستید؟

 

عرض کردم که این طرح خوبی ها و بدی هایی دارد که باید پس از تصحیح و بررسی در باره آن نظر داد.

 

بسیار خب! فکر می کنید چه زمانی این طرح نهایی و آماده ارائه خواهد بود؟

 

روزی که این طرح به کمیسیون برگردانده شد، قرار بود که ظرف دو هفته آماده شود، دو هفته سپری شده است اما دو هفته ی کاری  هنوز تمام نشده است و باید منتظر بود. البته بنده فکر می کنم که اندکی بیشتر زمان ببرد.

 

طبق گفته ی خودتان در ادوار گذشته ی مجلس نیز این طرح مطرح شده و با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است، اینبار چه پیش بینی دارید؟

 

شورای نگهبان بیشتر به رعایت عدالت در انتخابات تاکید دارد و باز هم باید بگویم که باید منتظر بود تا اینکه خروجی این طرح از مجلس را مشاهده کنیم و بتوانیم با قاطعیت صحبت کنیم.

 

با همین شرایط فعلی که طرح دارد، چه عکس العملی را از سوی شورای نگهبان پیش بینی می کنید؟

 

چندی پیش شورای محترم نگهبان، مخالفت با این طرح را تا حدودی مطرح کردند و باید دید که آیا با طرح نهایی نیز مخالفت می کنند یا خیر. به هر حال با این شرایط فعلی، طرح مورد مخالفت شورای نگهبان خواهد بود.

 

بعضی بر این عقیده هستند که افراد مستقلی که به احزاب سیاسی وابسته نیستند در این طرح متضرر می شوند و ممکن است رای نیاورند، نظر شما چیست؟

 

بله همانطور که اشاره کردم در این طرح بیشتر رقابت احزاب مطرح شده است و رقابت فردی کمتر مد نظر است و طبیعتاً فرد مستقل مورد حمایت حزب قرار نمی گیرد و ممکن است رای نیاورد.

 

آیا در انتخابات آینده شرکت خواهید کرد؟

 

پس از اتمام گفتگو شاید به شما بگویم اما وعده ای قطعی که قابل انتشار در نشریه تان باشد، نمی دهم و در واقع هنوز برای تصمیم گیری زود است.

 

اگر در انتخابات شرکت کنید و انتخابات به صورت استانی باشد شما در چه لیستی ظاهر خواهید شد؟

 

اگر برای انتخابات آینده نامزد شوم؛ واضح است که من در لیست اصلاح طلبان کرمانی خواهم بود و به حضور خود نیز افتخار می کنم.

 

این سوال را پرسیدم به این دلیل که بعضی از اصلاح طلبان ممکن است در انتخابات آتی در لیست اعتدالگرایان قرار گیرند، شما این چنین عمل نمی کنید؟

 

بنده این دو گروه را از یکدیگر جدا نمی دانم و معتقد هستم که اصلاح طلبان معتدل، اعتدال گرایان را تشکیل داده اند و صد در صد در آینده نیز افراد معتدل، چه از سمت اصولگرایان و چه از سمت اصلاح طلبان می توانند موفق باشند و دوره تند روی دیگر تمام شده است.

 

اما در رابطه با سوال شما باید بگویم که بنده از قدیم معتقد به اصلاحات بوده و هستم و چنانچه در انتخابات شرکت کنم در جمع اصلاح طلبان و اعتدالگرایان هر دو خواهم بود. افرادی که با نام اعتدالگرا و یا اصلاح طلب فعالیت دارند، همواره از بهترین افرادی بوده اند که در توسعه استان گام های بلندی برداشته اند و مردم خدمات و صداقت های اصلاح طلبان را فراموش نکرده اند.

 

آقای دکتر، حرف آخر!

 

باید از روزنامه کرمان امروز تشکر کنم که همواره در امر شفاف سازی و اطلاع رسانی می کوشد و به موقع دست به کار می شود. در آخر باید بگویم که انشاالله در صحن مجلس این طرح به نحوی نهایی خواهد شد که هیچ فرد لایق و شهرستانی مورد بی توجهی قرار نگیرد و بتوانیم مجلس آینده را در بهترین حالت ممکن ببینیم و شاهد همکاری صادقانه نمایندگان با دولت منتخب مردم باشیم.

 

 

گفتگو: محمد فتح نجات