شهرستان زرند در آینده نزدیک قطب صنعتی منطقه

بدون شک امروزه فناوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح می‌باشد. به خصوص فناوری پیشرفته که در رشد و ترقی صنعت آنها بسیار مؤثر است و در سبقت گرفتن از دیگر رقبا در عرصه تجارت جهانی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

ممکن است در ابتدای امر این گونه تصور شود که با گسترش صادرات مواد معدنی و منابع طبیعی، درآمدها افزایش پیدا کرده و سطح زندگی و رفاه جامعه نیز افزایش یابد، اما واقعیت آن است که در بلندمدت برای حفظ روند رشد به صورت پایدار، به طور قطع اقتصادی مبتنی بر یک صنعت پویا مورد نیاز است.

          

Ghatran-Zarand

          

صدای  زرند – هادی علیزاده: بدون شک امروزه فناوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح می‌باشد. به خصوص فناوری پیشرفته که در رشد و ترقی صنعت آنها بسیار مؤثر است و در سبقت گرفتن از دیگر رقبا در عرصه تجارت جهانی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

          

شهرستان زرند  نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مسئولین شهرستان به ویژه دکتر امیری خانمکانی، نماینده شهرمان در مجلس شورای اسلامی،  در جهت کسب فناوری‌های پیشرفته فعالیت‌ها و اقدام‌های چشم‌گیری در سال‌های اخیر انجام داده اند و از مفاد چشم‌انداز بیست‌ساله است که ایران اسلامی بایستی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه اول فناوری در آسیای جنوب‌غربی دست یابد.

          

از جمله مفاد چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران دستیابی به جایگاه اول فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، خاورمیانه، قفقاز و کشورهای همسایه ایران) است.

          

به این ترتیب ملاحظه می‌شود که موقعیت زرند از لحاظ فناوری در چشم‌انداز ۲۰ ساله دست یافته به جایگاه اول در منطقه می تواند ‌باشد. 

          

صنعتی شدن شهرستان زرند
صنعت و صنعتی شدن پدیده ای است که بیش از سه قرن از عمر آن نمی گذرد، ولی تاثیرات شگرفی بر انسان و محیط زندگی او گذاشته است. با توجه به انقلاب صنعتی در اروپای غربی و رشد و بسط سریع آن در سایر نقاط جهان، صنعتی شدن به عنوان یکی از رویکردهای اساسی برای توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه مطرح گردیده است.

          

در کشورهای توسعه یافته، به طور عموم توسعه با صنعتی شدن تحقق یافته و توسعه صنایع با رشد اقتصادی و افزایش سطح زندگی عمومی همراه بوده است.

          

در کشورهای در حال توسعه نیز کارآیی و بهره وری در بخش صنعت به میزان قابل ملاحظه ای از بخش کشاورزی بیشتر است، به خصوص آنکه صنعت توانسته است کارآیی سایر بخش ها را نیز افزایش دهد.

          

از جمله دلایل دیگری که کشورهای در حال توسعه علاقه مند به صنعتی شدن هستند و یا به عبارت دیگر می تواند دلیلی برای مسلط شدن گرایش توسعه صنعتی در این کشورها باشد، موضوع کاهش مزیت رقابتی مواد اولیه، خام و نوسانات شدید قیمت و روند به طور نسبی ثابت و گاهی نزولی در مقایسه با تولیدات صنعتی با ارزش افزوده بیشتر است و در این خصوص می توان گفت شهرستان زرند با داشتن معادن ذغال سنگ و سنگ آهن بهترین موقعیت را در منطقه داراست.

          

امروزه بخش صنعت در مقایسه با سایر بخش های مولد اقتصادی، به بخشی رهبری کننده در عرصه اقتصاد مبدل شده است. رشد صنعت امکان می دهد که قدرت عوامل تولید با توجه به توسعه روزافزون علم و فناوری به صورت مستمر افزایش یابد. با رشد روند صنعتی شدن شهرستان زرند این امکان فراهم می شود که نیازهای مادی افراد جامعه بهتر تامین شود و نیروی کار شاغل در بخش صنعت از حقوق و امنیت اجتماعی بهتری بهره مند گردد.

          

توسعه صنعت علاوه بر آنکه موجب افزایش سهم کالاهای صنعتی در صادرات کالایی کشور شده، می تواند از طریق افزایش در کمیت و بهبود کیفیت کالاها، ارزش افزوده بیشتری ایجاد کرده و تولید ملی و رفاه بیشتری را عاید سازد؛ از طرفی افزایش تولید و افزایش صادرات، موجب رونق بازار کار و اشتغال شده، درآمد طبقه کارگر را بهبود بخشیده و از این طریق باعث بهبود وضعیت توزیع درآمد در جامعه می گردد.

          

نتیجه گیری
از آنجایی که امروزه صنعت، نقش عمده ای را در تولید و اشتغال بر عهده دارد و همزمان بخش عمده ای از صادرات را نیز به خود اختصاص داده و در عین حال ورودی سایر بخش های اقتصاد را نیز فراهم می سازد، لذا نمی توان اهمیت و نقش صنعت در اقتصاد را نادیده گرفت.

          

ممکن است در ابتدای امر این گونه تصور شود که با گسترش صادرات مواد معدنی و منابع طبیعی، درآمدها افزایش پیدا کرده و سطح زندگی و رفاه جامعه نیز افزایش یابد، اما واقعیت آن است که در بلندمدت برای حفظ روند رشد به صورت پایدار، به طور قطع اقتصادی مبتنی بر یک صنعت پویا مورد نیاز است.

          

تاثیرات توسعه صنعت می تواند به شرح زیر باشد:
– رونق اقتصادی منطقه؛ 
– بهبود فضای کسب و کار؛
 – کاهش آمار جرم و جنایت؛ 
– به وجود آمدن آرامش روحی و روانی در مردم منطقه؛ 
– آبادانی منطقه؛ 
– تعامل سازنده با دنیای خارج

          

          
انتهای پیام/