سنا: ایران حق غنی سازی داخلی ندارد

سنای آمریکا این هفته دور جدیدی از تحریم های ضدایرانی را مورد بررسی قرار می دهد که در صورت تصویب از ایران خواهد خواست برنامه هسته ای خود را به طور کامل کنار بگذارد. سنای آمریکا این هفته دور جدیدی از تحریم های ضدایرانی را مورد بررسی قرار می دهد که در صورت تصویب از […]

سنای آمریکا این هفته دور جدیدی از تحریم های ضدایرانی را مورد بررسی قرار می دهد که در صورت تصویب از ایران خواهد خواست برنامه هسته ای خود را به طور کامل کنار بگذارد.

صدای زرند

سنا: ایران حق غنی سازی داخلی ندارد

صدای زرندسنای آمریکا این هفته دور جدیدی از تحریم های ضدایرانی را مورد بررسی قرار می دهد که در صورت تصویب از ایران خواهد خواست برنامه هسته ای خود را به طور کامل کنار بگذارد.

کنگره آمریکا روز یکشنبه از تصمیم خود برای افزایش تحریم ها علیه ایران خبر داد. این اقدام با هدف افزایش فشارها بر ایران در طول مذاکرات هسته ای صورت می گیرد. به نوشته رویترز این تصمیم نشان دهنده بدبینی کنگره به دور تازه مذاکرات هسته ای و همچنین از سرگیری فعالیت های لابی های اسرائیلی در کنگره علیه ایران است.

«باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته است این کمیته این هفته با هدف استمرار فشار بر ایران، تصویب دور تازه ای از این تحریم ها را بررسی می کند. وی می گوید: نگرانی ما این است که ما حتی بیش از ایرانی ها به رسیدن به توافق مشتاق باشیم. منندز همچنین حق غنی سازی داخلی را نیز رد کرده و می گوید هیچ حق بین المللی برای غنی سازی داخلی وجود ندارد و آمریکا نیز نباید چنین حقی را برای ایران به رسمیت بشناسد.

این تحریم ها قرار بود در یک ماه گذشته در سنا مورد بررسی قرار گیرد، اما به درخواست کاخ سفید بررسی آن به تعویق افتاد. دولت آمریکا معتقد است تصویب دور جدیدی از تحریم ها آن هم در حالی که مذاکرات در جریان است، می تواند روند مثبت مذاکرات را از بین ببرد.

با این حال، سناتور جمهوری خواه «لیندزی گراهام» که از جمله حامیان این تحریم هاست، می گوید: به زودی طرحی جدید از سوی هر دو حزب به کنگره معرفی می شود که چهار بخش دارد. نتیجه معقول (در مذاکرات) یعنی اینکه ایران غنی سازی را متوقف کند، سانتریفیوژها را اسقاط کند و فعالیت رآکتور تولید پلوتونیوم اراک را نیز متوقف کند.

وی افزود: اگر ایرانی ها می خواهند برنامه هسته ای صلح آمیز داشته باشند، که من شخصا با آن مشکلی ندارم، باید بگذارند جامعه بین الملل چرخه سوخت آن ها را کنترل کند، یعنی برنامه هسته ای آن ها مانند مکزیک یا کانادا باشد، نه کره شمالی. آن ها همچنین باید تمام اورانیوم با غنای بالای خود را به جامعه بین الملل تحویل دهند. فکر می کنم این چهار بند، مجموعا نتیجه ای خوب برای جهان و البته برای ایران است.