خشکسالی و سموم بی کیفیت چالش پسته کاران کرمانی است

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: پسته در استان کرمان از چالش های بسیاری از جمله کمبود منابع آبی، خشکسالی و سموم بی کیفیت رنج می برد که لازم است مسوولان از این محصول با ارزش صادراتی حمایت کنند. صدای زرند: به گزارش ایرنا، حسین آذین روز چهارشنبه در گفت و […]

SedayeZarand.IRنماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: پسته در استان کرمان از چالش های بسیاری از جمله کمبود منابع آبی، خشکسالی و سموم بی کیفیت رنج می برد که لازم است مسوولان از این محصول با ارزش صادراتی حمایت کنند.

صدای زرند: به گزارش ایرنا، حسین آذین روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کمبود منابع آب در رفسنجان به عنوان قطب تولید پسته، مهمترین چالشی است که کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است.

وی بیان کرد: پیش از این در رفسنجان ۱۲۰ هزار هکتار زمین به کشت پسته اختصاص داشت که این میزان به صد هزار هکتار کاهش یافت.

آذین، دلیل کاهش سطح زیر کشت پسته در رفسنجان را کمبود منابع آبی و خشکسالی برشمرد و تصریح کرد: تامین آب بحثی جدی است که از سوی مسوولان و استاندار جدید باید پیگیری شود.

وی اظهار کرد: مسوولان اجرایی مصوب کرده اند که انتقال آب از خلیج فارس به رفسنجان صورت گیرد.

آذین با اشاره به اینکه انتقال این آب برای کشاورزی پسته صرفه نخواهد شد، گفت: مزارع گلخانه ای جایگزین بخشی از زمین های پسته خواهد شد و آب انتقالی از خلیج فارس می تواند در تولیدات گلخانه ای به کار گرفته شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مصوبات دولت انتقال آب از بهشت آباد استان چهارمحال و بختیاری به رفسنجان است که به مصرف آب آشامیدنی و تامین آب بخش صنعت می رسد.

وی تصریح کرد: با آزاد شدن آب مصرفی صنعت، منابع آبی کشاورزی پسته توسعه خواهد یافت.

آذین، با اشاره به اینکه تنها هفت درصد از باغات پسته استان کرمان به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است، گفت: مدیریت صحیح بر منابع آب، میزان بهره وری از پسته را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه استفاده از روش آبیاری غرقابی در کشاورزی سنتی، مقدار زیادی از میزان آب در سطح زمین را تبخیر می کند، افزود: استفاده بهینه از آب و روش آبیاری قطره ای مقرون به صرفه است ضمن اینکه بهره وری را بالا برده و از اتلاف آب نیز جلوگیری می کند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشاورزان رفسنجانی با آبیاری غرقابی ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم پسته در هر هکتار برداشت می کنند و این در حالی است که برخی با استفاده از روش آبیاری نوین در هر هکتار سه تن پسته برداشت می کنند.

آذین، ایجاد شرکت های خدماتی کشاورزی با بکارگیری مهندسان و کارشناسان کشاورزی تحولی جدید و کارآمد در ارائه خدمات کشاورزی به کشاورزان دانست و گفت: در این زمینه با واگذاری مدیریت باغات پسته به کارشناسان و استفاده از فنون و علم و دانش آنها بسیاری از مشکلات کشاورزان کاسته می شود.

وی افزود: هفت هزار حلقه چاه آبکشی کشاورزی در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد هزار و ۸۰۰ حلقه در شمال استان حفر شده اند.

آذین خاطرنشان کرد: برای استفاده از آبیاری نوین، سال گذشته در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مقرر شد ۸۵ درصد تسهیلات مجهز کردن باغات به کشاورزان اعطا شود که این امر به کندی پیش رفت و تنها هفت درصد از باغات پسته خیز استان کرمان به آبیاری قطره ای تجهیز شدند.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد باغات پسته در کرمان با روش غرقابی آبیاری می شوند که نشان دهنده وضعیت مطلوب نیست.

آذین افزود: استفاده از سموم بی کیفیت و قاچاق در رفسنجان رایج است و هر یک از کشاورزان رفسنجانی سال گذشته در اراضی پسته خود تا ۱۴ بار سم پاشیده اند که علاوه بر اینکه این سموم در دفع آفات موثر نبودند، بلکه خطرات زیست محیطی نیز برای مردم ایجاد کرده اند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی توصیه کرد: کشاورزان کمتر از پنج بار باغات خود را سم پاشی کنند که با این امر هم هزینه های زیادی متحمل نخواهند شد و هم محیط زیست آلوده نمی شود.

وی افزود: بهتر است کشاورزان در مورد استفاده از سموم کشاورزی با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت و از میزان، نوع و کیفیت سموم با خبر و پس از آن وارد مرحله سم پاشی شوند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه تولید سم در رفسنجان احداث می شود، گفت: هم اکنون دو نوع سم دفع آفت پسیل پسته از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با کیفیت عالی تولید شده است که در آینده با احداث کارخانه تولید این سموم به شش نوع خواهد رسید.

آذین، خاطرنشان کرد: با تولید سموم داخلی و رسیدن به خود کفایی در کشور، از واردات سموم بی کیفیت قاچاق به کشور و خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پسته ایران بهترین مزه را در بین کشورهای تولیدکننده پسته دنیا دارد، گفت: بهتر است فاکتورهای بازاریابی پسته، شکل و زیبایی پسته و محصولی عاری از آلودگی تحت نظر مدیریت کارآمد اجرا شود تا در نهایت با تولید پسته سالم و باکیفیت عالی بتوانیم در دنیا حرف اول را بزنیم.

وی با بیان اینکه هر سال ۸۵ درصد از پسته تولید شده در ایران به خارج کشور صادر می شود، خاطرنشان کرد: ارز آوری این محصول ارزش افزوده دارد و به اشتغالزایی نیز کمک می کند.

آذین بیان کرد: قطب تولید پسته در دنیا در رفسنجان با ۱۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت است که در دیگر شهرستان های استان کرمان کمتر از این میزان است به طوری که سیرجان با ۵۰ هزار هکتار زمین، زرند با ۲۴ هزار هکتار و کرمان با ۴۰ هزار هکتار زمین به تولید این محصول می پردازند.

به گزارش ایرنا، پسته محصولی است که با رنج، مشقت و زحمت فراوان کشاورزان به دست می آید و این محصول نخستین بار در دل کویر رشد یافته است و باعث شده که بزرگترین جنگل مصنوعی در این منطقه شکل گیرد.

این جنگل مصنوعی هم اکسیژن طبیعت را تامین می کند و هم بسیاری از مردم این منطقه از تولید این محصول امرار معاش می کنند.

کشاورزان رفسنجانی از فروش این محصول کارهای خیر عام المنفعه ای مانند احداث مراکز بهداشتی، دانشگاهها و کمک به نیازمندان انجام می دهند.

از آنجایی که رفسنجان کم بارش ترین شهر استان کرمان محسوب می شود، تامین آب این منطقه ضروری است.

انتهای پیام/