افغان ها نرفتند چینی ها آمدند!

موضوع ورود کارگران چینی در هفته های اخیر به یکی از مشکلات مرتبط نیروهای شاغل در شهرستان زرند و حتی کشور شده است اما مسئولین مربوطه در این زمینه از عدم به وجود آمدن مشکل با ورود این کارگران سخن می گویند که امید است مسئولین امر در این موردها سودهای موقت و زودهنگام را به آینده نگری ها و توجه به بحث سیاست های کلان اقتصادی کشور ترجیح ندهند.

ChinaLabour1به گزارش صدای زرند، پایگاه خبری ۴۰کلاغ نوشت: در خبر ها آمده بود ( سایت تابناک – کد خبر ۵۰۷۲۲۰) که ورود کارگران چینی در پروژه فولادسازی زرند همچنان خبرساز است.

          

نیروهای پیمانی می گویند قرار است بخش کوره بلند و قسمت BF پروژه به یکباره به طرف چینی تحویل داده شود. هنوز مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار کارگران پیمانی این پروژه است.

همیشه تسخیر بازار مقدمه ای برای احاطه به سایر اهداف بلند مدتی است که کشور های قدرتمند نقشه اش را برای دیگر کشور ها می کشند. ورود بی رویه انواع کالاهای چینی چه مرتبط با بحث تحریم باشد و چه نباشد قطعاً با بحث اقتصاد مقاومتی تضادی آشکار دارد.

          

کشوری که چندین دهه ی متمادی است دیگر بجای مشکل بیکاری با واژه ی “معضل بیکاری” روبروست و هر یک از دست اندرکاران سیاسی و مدیریتی کشور هم نسخه های بی نتیجه ای برایش پیچیده اند، حال با ورود کارگران چینی برای اجرای پروژه های صنعتی مواجه شده است!!!

          

آیا جوانان و نیروهای کار کشور که بیکارند، نمی توانند مشغول بشوند و باید از کشوری با فاصله ی چندین هزار کیلومتری کارگر وارد کنیم؟ مسیر اقتصاد مقاومتی از این رهگذر است؟ هجوم کارگران افغانی در دهه های قبل مشکلات بسیاری در حوزه های اجتماعی برایمان به جای گذاشته است. زخم های زیادی بر دل مردمانمان از برخی جنایت های آنها هنوز سوزان است و چه بسا معضلات فرهنگی و اجتماعی زیادی از قبیل توسعه مصرف مواد مخدر، کودکان فاقد شناسنامه، تمایل کارفرمایان به استخدام آنها بجای نیروی کار ایرانی و… سالیان دیگری را نیز برایمان تلخ کند.

          

حال که چنین تجربه ی گران سنگی را آزموده ایم، عقل سلیم اجازه تجربه ی مجدد آن را آنهم با کارگرانی به مراتب غریبه تر از مردمان افغان برنمی تابد. آنها در صورت ورود و تسلط به بازار کار ایران حتی علقه های بعضاً مشترک فرهنگی، تاریخی، زبانی و مذهبی را هم با ما نداشته و خطرهای جدید و شدید تری در حوزه های اقتصادی و فرهنگی برایمان بوجود خواهند آورد.

          

اگر به لحاظ اقتدار در حوزه های مختلف ژئوپلتیکی، اقتصادی، سیاسی، جمعیتی و تاریخی برتری غیر قابل انکاری بین ایران و افغانستان نمایان بوده و باشد و چه بسا هنوز ما افغانستان را از خود جدا نمی دانیم، اما بنظر در تمام عوامل پیش گفته فاصله ای غیرقابل انکار با کشور چین داریم، که این موضوع خود اثرات تخریبی چنین هجمه ای را چند برابر خواهد کرد.

          

چنانچه کشورمان را در حال توسعه بدانیم و در صورتی که مردم ما از رفاه کاملی برخوردار بوده و هرم سنی جمعیتی ما نیز به سمت پیری باشد، شاید بتوان ورود کارگران را توجیه نمود ، اما با شرایط فعلی که همچنان در برخی استانها نرخ بیکاری ۴۰% طبق امار رسمی کشور وجود دارد، هرگز نمی توانیم این موضوع را فارغ از مسائل سیاسی و اقتصادی موجه بدانیم.

          

اگر در مورد افغانستان، جنگزدگی و آوارگی آنها را مورد توجه قرار می دادیم و همه چیز را بواسطه  شاخص های توسعه ی اخلاقی در راستای وحدت و حسن همجواری، به دیده ی اغماض می نگریستیم، در مورد چین هرگز این شاخصه ها متصور نمی باشد.

          

لطفا از همین حال به فکر چاره باشید…

          

به گزارش صدای زرند، موضوع ورود کارگران چینی در هفته های اخیر به یکی از مشکلات مرتبط نیروهای شاغل در شهرستان زرند و حتی کشور شده است اما مسئولین مربوطه در این زمینه از عدم به وجود آمدن مشکل با ورود این کارگران سخن می گویند که امید است مسئولین امر در این موردها سودهای موقت و زودهنگام را به آینده نگری ها و توجه به بحث سیاست های کلان اقتصادی کشور ترجیح ندهند.

          

انتهای پیام/۴۰ کلاغ