واردات کارگران چینی و حکایت «صُور آلودگی» زرند!!

داستان انتشار بوی بد تخم مرغ گندیده در زرند را کسانی رقم زدند که فکر می کردند دایه مهربانتر از مادر هستند. مردان و زنان زرند و کوهبنان می دانند به قول معروف نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شوند!!!

chinalabourبحث ورود کارگران چینی به کارخانجات تحت مدیریت هلدینگ خاورمیانه از خبرهای داغی بود که به سرعت در خبرگزاری ها، شبکه های مجازی و نشریات و پایگاههای خبری شهرستان زرند با واکنش های متفاوتی همراه بود.

 

 

صدای زرند – حسن ضیاءالدینی: اینکه کارگران بومی شهرستان نباید بیکار شوند و این نیروهای خارجی مکمل نیروهای بومی شهرستان هستند که در راستای پوشش دادن نواقص فعالیت یکدیگر می باشند، یک واقعیت انکار ناپذیر است که در لابه لای مطالب ذیل با دلیل و مدرک بیان می شود.

 

 

قبل از وارد شدن به بحث اصلی، بیان اظهار نظرهای مسوولان در زمینه ورود کارگران چینی به زرند خالی از لطف نیست.

 

 

اولین واکنش بعد از این تلکس خبری، مدیر عامل فولاد زرند ایرانیان با جوابیه ای که به خبرگزاری ایلنا فرستاد، نشان داد؛ پروژه فولاد زرند ایرانیان یک پروژه مشارکتی است که توسط یک شرکت ایرانی و یک شرکت چینی در شرف انجام است. مطابق همه مشارکت های موجود، اعضای مشارکت موظف به همکاری و پوشش نواقص و عقب ماندگی های یکدیگر در جهت تحقق زمان بندی مطابق مسئولیتی که به عهده دارند هستند و تقسیم کار بین اعضای مشارکت یک امر طبیعی است… حضور نیروهای خارجی در حد و اندازه ای که مطرح شده واقعیت ندارد و این نیروها برای مدت زمان مشخصی حضور دارند و پس از آن سایت را ترک می کنند. در پایان این جوابیه سهراب نژاد افزوده قرار نیست کارگران ایرانی بیکار شوند.

 

 

مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه احتماعی استان هم می گوید: کار این کارگران تخصصی است و با توجه به تخصصی که دارند به پروژه وارد شده اند.

 

 

رضا اسماعیلی بیان می دارد: اقامت این کارگران موقتی است و به عنوان نیروی کار متخصص از آنها استفاده می شود. بنابراین چندان مشکل ساز نیست و موقتی بودن کار چینی ها در ایران و قول کارفرما مبنی بر عدم بیکار شدن کارگران ایرانی ما را مجاب می کند که مسئله چندان حاد نیست (آینده ما).

 

 

۱- در یک نگاه تاریخی اگر بخواهیم سیر به بار نشستن پروژه های صنعتی زرند را رصد کنیم می بینیم که دخالت های بیجا در اموری که تخصصی هستند زیان های فرآوانی را به شهرهای زرند و کوهبنان وارد کرده است.

 

 

اگر از کارگران فصل ۱۳ معادن یا همان کارگران به اصطلاح “ذوب آهن” زرند و کوهبنان سئوال کنید که در معادن پابدانا، هشونی، باب نیزو و… چه امکاناتی از کشور شوروی سابق (روسیه) آورده بودند؟ با یک “آه بلند” می گویند: «دنیایی وسیله بود که معلوم نیست حالا کجا هستند.» اگر داستان پر غصه این تجهیزات را بخواهیم در نگاه واقع بین ببینیم؛ حالا یا دارند در اصفهان، طبس، شاهرود و… بهره می دهند یا در بازار صنایع تهران معامله میلیاردی می شوند.

 

 

اگر چرایی آن را بخواهید بدانید باید در نگاه وقت مسئولان استان دید؛ مردانی که تکیه کلامشان این بود، وقتی ما خودمان نیرو داریم چرا باید از روسیه بیایند برایمان کار کنند و همین فشارهای پیدا و پنهان و گاها مغرضانه موجب شد که متخصصین روس عطای ماندن را به لقای آن ببخشند و این تجهیزات که باید در معادن ما نصب می شدند تا معادن شهرستان زرند و کوهبنان با این تجهیزات حالا میلیون ها تن زغال را به سراسر کشور و حتی خارج از مرزها صادر می کردند، تنها با همین نگرش عوام فریبانه تنها آه را بر جگر دلسوزان این صنعت نشاند.

 

 

هرچند عده ای وجود جنگ تحمیلی و مسائل بعد از آن را علت خروج این متخصصان می دانند ولی وقتی شاهد این باشیم کارشناسان اوکراینی و روسی چندین سال در کارخانه ذوب آهن اصفهان مشغول به فعالیت بودند زوایای پنهان این مسئله بهتر دیده می شود.

 

 

ثمره رفتن این متخصصان این شد که معادن “طلای سیاه زرند و کوهبنان” یا رگه های زغالشان گم شده و یا با نداشتن تجهیزات و متقابلاً کاهش تولید زغالسنگ، کارگرانشان به خاطر اقتصادی نبودن استخراج زغال از معدن، بیکار شدند و یا در برخی معادن کار با سختی انجام می شود که باز به خاطر نبود تجهیزاتی بود که با اخراج کارگران روسی هرگز در این معادن نصب نشد.

 

 

داستان معدن خمرود از همین دست تنگ نظری ها است. معدنی که اگر تجهیزات استخراج آن را نصب کرده بودند ارزش افزوده فوق العاده ای را نصیب مردم کوهبنان و زرند می کرد. معدن زغالسنگی که در کشور جزء معدود معادن از لحاظ کیفیت (نُرم) بالا زغالسنگ می باشد.

 

 

ماده اولیه ای که اگر در باتری های کک سازی تزریق می شد کک سازی های زرند آبستن این همه “بوی بد” نبودند. با این طول و تفسیر اغراق نیست اگر بگوییم آن مدیران سابق در حقیقت اولین کسانی هستند که در صُور آلودگی زرند دمیدند.

 

 

۲- در کارخانه کک سازی و پالایش قطران زرند به علت نگاه تنگ نظرانه مسئولان بالا دستی این مراکز و بی تدبیری مدیریت وقت کارخانه، کارگران چینی که در اولین کارخانه کک سازی زرند در حال راه اندازی قسمت های پالایشگاه آن بودند با همین فشارها، بار سفر را بستند و زرند را به مقصد شانگهای برای همیشه ترک کردند. تنها ثمره دهشتناک رفتن این نیروهای چینی و جایگزین شدن آنها با نیروهایی به اصلاح بومی، وجود انتشاربوی بد در سطح شهر زرند شد؛ که داستان هزار یک شب مردم زراوند است.

 

 

چینی ها بنا بود قسمت گوگرد زدایی و واحد انحاء آمونیاک و… را راه اندازی کنند؛ تا با راه اندازی این قسمت ها شهروندان زرند میهمان ناخوانده ای به نام “بوی بد تخم مرغ گندیده” را اجبارا میزبانی نکنند. رایحه ناخوشایندی که به اصلاح مردم زرند بوی دستشویی خوانده می شود “بخشی از آن” وجود همین گوگرد بود.

 

 

کارخانه کک سازی دولتی بعدها با کمک و آموزش چینی هایی که در راه اندازی واحد گوگرد زدایی کک سازی زرند ایرانیان مشغول کار بودند، توانست این واحد را فعال کند.

 

 

۳- کارگرانی که از چین وارد زرند می شوند در حقیقت کارگر نیستند افراد متخصصی هستند که وجود آنها موجب بهتر سامان یافتن کار و شتاب یافتن پیشرفت پروژه ها می شوند. این نیروها که از کشور چین وارد شهر زرند می شوند. تقریبا معادل ۳ میلیون تومان دست مزد از شرکت مطبوع خود به صورت مستقیم دریافت می کنند. حالا هزینه “بلیط” -هوایی- رفت و برگشت، هزینه اسکان و تغذیه را اگر بخواهیم در یک حساب سر انگشتی بسنجیم، تقریباً ۶ میلیون برای شرکت طرف قرار داد آنها، آب می خورد.

 

 

پس در یک گراف هزینه – فایده برای شرکت چینی منطقی نیست که به جای اینکه با یک کارگر ایرانی که حداکثر ۲میلیون برایش هزینه می کند آن را با یک کارگر چینی که ۶میلیون باید برایش هزینه کند، جایگزین کند.

 

 

سخنان نماینده مردم زرند و کوهبنان موید مطلب فوق الذکر است: به دلیل وضعیت سنگ آهن و نیاز کشور، وزیر صنعت و معدن تأکید دارند که کارخانه گندله سازی زودتر به بهره برداری برسد و در این راستا مسوولان پروژه تصمیم می گیرند برای تسریع در روند ایجاد کارخانه و نصب ماشین آلات و همچنین نصب تجهیزات کوره بلند، ۶۰ نفر به کارگران قبلی (ایرانی ها) اضافه شود.

 

 

دکتر امیری با بیان اینکه مسئولین و کارفرمای اصلی پروژه وعده داده هیچ کارگری کارش را از دست نمی دهد و قرار نیست این کارگران چینی جایگزین کارگر ایرانی شوند تصریح کرد: کارگران چینی باید از مرز هوایی وارد کشور شده و ویزای کار بگیرند و وزارت خارجه و اداره اتباع استانداری مطلع هستند و تا توجیه و نیاز نباشد، این کار صورت نمی‌گیرد (صدای زرند).

 

 

امروز شهروند زرندی می داند اگر بنا هست پروژه ای در این شهر پا به عرصه حیات اقتصادی این دیار بگذارد باید تمام آیتم های محیط زیستی و فنی آن مطابق ضوابط مربوط پیاده سازی شود. امروز نمی توان با فکر اینکه چند نفر از کار بیکار می شوند “کیفیت” را فدای کمیت کرد و کیفیت را کسانی به منصه ظهور می رسانند که خود متخصص و به قولی “خوره” آن کار هستند.

 

 

داستان انتشار بوی بد تخم مرغ گندیده در زرند را کسانی رقم زدند که فکر می کردند دایه مهربانتر از مادر هستند. مردان و زنان زرند و کوهبنان می دانند به قول معروف نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شوند!!!

 

 

چند وقت پیش به دعوت ‘محسنی’ مدیر روابط عمومی دفتر نماینده مردم شریف زرند و کوهبنان، برای بازدید از کارخانجات زرند و کوهبنان به این پروژه ها وارد شدیم. یکی از کارشناسان پروژه فولاد زرند ایرانیان در جواب پرسش ما مبنی بر اینکه چرا آرموتور بندهای شما یا لر هستند یا ترک، گفتند: ما در شهرستان زرند چنین فنی کارهایی نیافتیم و اگر افرادی هم بودند، با این دست مزد ما حاضر به همکاری نشدند؛ چون ما حداکثر پولی که ماهیانه به آنها پرداخت می کنیم نزدیک ۲میلیون است که آنها معتقدند در کارهای پیمانکاری داخل شهر چندین برابر بیشتر درآمد دارند.

 

 

ایشان اضافه کردند: افرادی بودند که وقتی شرایط سختی کار با میله گردهای بالای ۳۰ را تجربه کردند (چون هم تجربه می خواهد و هم امکانات ویژه) ترجیح دادند در بخش بتن ریزی مشغول کار شوند.

 

 

شاید بیان این خاطره بهتر بتوانید به بعضی سئوالات مطرح شده پاسخ قانع کننده ای بدهد.

 

 

 

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:

واردات کارگران چینی برای احداث کارخانه فولاد زرند

ورود ۲۷ کارگر چینی به فولاد زرند / باقی به تدریج می آیند

پاسخ «فولاد زرند ایرانیان» به خبر ورود کارگران چینی

رئیس اداره کار زرند: قرار نیست با ورود کارگران چینی‌ ایرانی‌ها بیکار شود

قراردادهای یک‌طرفه پای کارگران چینی را به ایران باز کرده است

افغان ها نرفتند چینی ها آمدند!

کارگران چینی طبق قرارداد، ماشین آلات و تجهیزات را نصب کرده و از ایران خارج خواهند شد

شبیخون کارگران چینی به کارگران ایرانی؟؟!!