۴ دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه

مدیر برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تشریح ۴ دلیل خشک شدن بخش عمده‌ای از دریاچه ارومیه، گفت: دریاچه میان‌گذر یکی از دلایل این مسئله است و مجری طرح از سوی رئیس جمهور معرفی خواهد شد. صدای زرند: به نقل از فارس، راضیه لک در یک نشست خبری […]

SedayeZarand.IRمدیر برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با تشریح ۴ دلیل خشک شدن بخش عمده‌ای از دریاچه ارومیه، گفت: دریاچه میان‌گذر یکی از دلایل این مسئله است و مجری طرح از سوی رئیس جمهور معرفی خواهد شد.

صدای زرند: به نقل از فارس، راضیه لک در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی، با تشریح ۴ دلیل به عنوان دلایل بحران دریاچه ارومیه، گفت: ایجاد میان‌گذر دریاچه ارومیه یکی از دلایل خشک شدن آن است که این مسئله باعث شده تا آب دریاچه در دو طرف ساکن بماند و در نتیجه، رسوبات دریاچه صدها برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ایجاد سدها و جمع شدن آب پشت این سدها نیز باعث شده تا آب به اندازه کافی به دریاچه ارومیه نرسد و علاوه بر این، مصارف کشاورزی و گرم شدن هوا نیز در خشک شدن دریاچه ارومیه دخیل بوده است.

لک توضیح داد: میزان منیزیم موجود در آب دریاچه ارومیه افزایش و میزان سدیم آن کاهش یافته که باعث رسوب نمک در این دریاچه شده و این مسئله یک خطر جدی برای دریاچه است.

وی دو راهکار را برای نجات دریاچه ارومیه پیشنهاد کرد و گفت: نجات دریاچه ارومیه باید به صورت بخش‌بندی شده، صورت گیرد و علاوه بر این، تا جایی که امکان دارد باید نمک‌های دریاچه و املاح آن کاهش یابد تا آب موجود در دریاچه صرف انحلال نمک نشود.

وی در پاسخ به این سؤال فارس که چرا موضوع احیای دریاچه ارومیه در ۱۰۰ روز گذشته مورد توجه سازمان زمین‌شناسی قرار گرفته و چرا در دولت قبل مورد توجه نبوده است نیز، گفت: روش‌های کاری هر دولت و اولویت‌بندی‌های آن با دولت دیگر متفاوت است و زیرمجموعه‌های دولت بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده، عمل می‌کنند.

لک تصریح کرد: برای نجات دریاچه ارومیه ۱۹ طرح در دولت یازدهم مصوب شده و قرار است یک مجری برای اجرای این طرح‌ها انتخاب شود.

وی با بیان اینکه در دولت جدید نجات دریاچه ارومیه فقط به عهده یک وزارتخانه نخواهد بود، گفت: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور قول داده که بودجه لازم برای نجات دریاچه ارومیه را تأمین کند.

وی با بیان اینکه علاوه بر مشکلات موجود در دریاچه ارومیه، یک سری خطرات دیگر نیز در این منطقه وجود دارد، گفت: باید شرایط دریاچه ارومیه بهبود پیدا کند و برای این کار باید فعالیت‌های فراتر از شرایط عادی صورت گیرد.

به گفته مدیر برنامه‌ریزی سازمان زمین شناسی، دریاچه ارومیه نیازمند ۲۷ میلیارد مترمکعب آب است که اگر تأمین نشود، به راحتی نمی‌توان آن را نجات داد.

لک در ادامه در خصوص بودجه سازمان زمین شناسی در سال ۹۳ نیز با بیان اینکه در بودجه تعیین شده برای این سازمان در سال ۹۳ ، اجرای برخی طرح‌ها از اولویت خارج شده است، گفت: در لایحه بودجه ۹۳ اجرای یک سری طرح‌های جدید به عنوان اولویت مشخص شده است.

کره‌ای، رئیس سازمان زمین شناسی نیز در این نشست با بیان اینکه دولت برای اجرای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد اولویت قائل شده است، گفت: در این بخش رشد ۱۲۰ درصدی بودجه را داشته‌ایم ولی باز هم این میزان بودجه پاسخگوی نیاز اکتشاف کشور نیست.

وی با اشاره به اتمام یک میلیارد کیلومتر اکتشاف خطی تا انتهای دولت یازدهم، گفت: در زمینه مطالعات ساختار عمیق پوسته زمین در ۵ پروفیل با کشور چین همکاری را شروع کرده‌ایم که این کار در دو نقطه آغاز شده و طی سه سال آینده نیز مطالعات این بخش کامل خواهد شد.

انتهای پیام/