درمان فرد معتاد درمان جامعه است

کلینیک ترک اعتیاد جنت واقع در یزانشهر، مرکز بخش یزدان آباد از بدو شروع به کار تا بحال خدمات مفیدی در جهت ترک اعتیاد همشهریان عزیزی که در این دام خانمانسوز افتاده اند نموده است.

Dr.Nakhei1کلینیک ترک اعتیاد جنت واقع در یزانشهر، مرکز بخش یزدان آباد از بدو شروع به کار تا بحال خدمات مفیدی در جهت ترک اعتیاد همشهریان عزیزی که در این دام خانمانسوز افتاده اند نموده است.

 

دکتر محمد نخعی نسب زرندی،مسئول کلینیک ترک اعتیاد جنت، در گفتگو با خبرنگار صدای زرند در این باره گفت: اعتیاد یک بیماری بوده و بصورت آهسته و تدریجی و با آهنگی کاملاً مرموز زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و به تدریج کارکردهای مختلف زندگی فردی و اجتماعی وی را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

وی گفت: همانطور که گفته شد اعتیاد در جنبه های مختلفی می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد از نظر فردی می تواند باعث تخریب زندگی شده و باعث ایجاد اختلال در شغل و حتی از کارافتادگی فرد، ابتلا به بیماری های مختلف جسمی، ایجاد اختلالات روانی مثل افسردگی و اختلال شخصیت، ابتلا به بیماری های قابل انتقال مثل ایدز و هپاتیت و غیره شود و از نظر اجتماعی فرد معتاد بتدریج از جامعه و زندگی اجتماعی طرد شده و به انزوا کشیده می شود. اعتیاد از نظر اجتماعی باعث آسیب هایی نظیر از هم پاشیدن خانواده ها شده با به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل ناهنجاری های اجتماعی، بزهکاری، افزایش آمار جرم و جنایت و…، علاوه بر خانواده فرد، کل جامعه را هم نیز تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین بی شک درمان یک فرد معتاد بی شکل درمان جامعه است.

 

نخعی بیان کرد: مواد مخدر انواع مختلفی داشته و آسیب های آنها نیز به نوبه خود متفاوت می باشد. مواد مخدر افیونی (تریاک، شیره، هرویین، کدیین، دیفنوکسیلات، ترامادول و…) و ترکیبات غیرافیونی صنعتی و غیر صنعتی اعتیاد آور و غیر مجاز (شیشه، حشیش و….) هر کدام عوارض و آسیب های خاص خود را داشته و تبعاً شیوه ای جداگانه جهت ترک هر یک از آنها وجود دارد.

 

دکتر نخعی اظهار داشت: علاوه بر آن، داروهای آرامبخش که بصورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف می شوند و نیز الکل درمان خاص جهت ترک دارند.

 

وی گفت: کشیدن سیگار اگرچه در حال حاضر مشکل بسیاری از خانواده هاست و به عنوان یک معضل اجتماعی محسوب می شود، اما خوشبختانه داروهای خاصی از جمله بوپروپیون به ه‍مراه جلسات مشاوره جهت ترک آن وجود دارد.

 

دکتر نخعی درباره شیوه های ترک مواد غیرمجاز که در این مرکز ارایه می شود گفت:  در این مرکز دو راهکار به بیماران برای ترک مواد اعتیاد آور تجویز می شود که شامل:

 

۱) جلسات مشاوره روانشناختی فردی و گروهی

 

۲) استفاده از داروها که شامل کلونیدین و داروها کمکی، متاودن، قرص زیرزبانی بوپرونورفین، شربت تریاک و… می باشد.

 

مسئول کلینیک ترک اعتیاد جنت در این باره ادامه داد: این دو روش اغلب به صورت ترکیبی و در کنار هم ارایه می شوند و نتایج نشان داده است که تاثیر آن به مراتب بهتر از زمانی است که تنها دارو ارایه می شود. زیرا اعتیاد بر جسم و روان فرد اثر می گذارد و هر دو جنبه آن بایستی در درمان فرد درنظر گرفته شود که با مشاوره های روانشناختی می توانیم جنبه های روحی فرد را تقویت کنیم که این خود مانع بازگشت دوباره فرد به این راه خواهد شد.

 

ایشان افزود: افرادی که متادون، قرص زیرزبانی و سایر داروهای ترک اعتیاد را نیز بصورت آزاد و غیر قانونی و افسارگسیخته تهیه و استفاده می کنند از نکته روان شناختی درمان اعتیاد غافل بوده و بدون توجه به جنبه های روان شناختی درمان اعتیاد در واقع از یک اعتیاد به اعتیاد دیگر روی می آورند که در این شیوه مصرف آنها نیز خود درمان پزشک را می طلبد.

 

TarkEtiad1لازم به ذکر است که مرکز مذکور تا بحال جمع کثیری از مراجعین را از دام اعتیاد نجات داده و افق جدیدی جهت زندگی بهتر آنها و خانواده هایشان ترسیم نموده است و آمادگی خود را برای ارایه خدمات درمانی و روانشناختی به مراجعین محترم جهت ترک این بلای خانمانسوز اعلام می دارد.

 

آدرس: شهرستان زرند؛ بخش یزدان آباد، یزدانشهر، خیابان ولی عصر عج، طبقه فوقانی صندوق قرض الحسنه ولی عصر (عج)

تلفن: ۰۳۴۳۳۴۴۱۰۱۱ و ۰۹۱۳۶۶۱۶۱۶۳

 

ساعات کار: عصرها ۴-۸

 

 

انتهای پیام / ابراهیم ایزدی یزدان آبادی