اندر حکایت شورایِ شهرِ بی شُور زرند! / این روزها مردم به شورای شهر می خندند!

هاشمی زاده، رئیس شورای شهر زرند: متاسفانه با بی تدبیری و بی فکری برخی اعضای شورا، شورای شهر شده است نُقل هر مجلسی و از بزرگ و کوچک درباره­ ی شورای شهر سخن می­ گوید و موضوع به گونه­ ای پیش رفته است که برخی افراد وقتی ما را در یک مکان می بینند با تمسخر می گویند “آقا نوبت ما نشده به عنوان شهردار شهر معرفی بشویم؟!!”.

ShoraShahr۲ سال از عمر شورای اسلامی شهر زرند می گذرد و این شورا تاکنون گزینه های متفاوتی از قبیل آقایان جعفری، محمدی و یزدانپناه را با  رای قاطع انتخاب نمود که هر یک بنا به دلایلی به اتاق شهردار و تکیه بر صندلی آن نرسید.

 

صدای زرند: آقای مهندس عربنژاد هم که با ۹رای قاطع انتخاب گردید بعد از چند صباحی با استیضاح شورا روبرو گردید و اکنون پس از گذشت ۶ ماه از سرپرستی رضا یزدانپناه و مطرح شدن حاج مهدی برهانی یکی از اعضای شورا اختلافات بالا گرفته است و چهار نفر از اعضای این شورا با مخالفت خود به این انتخاب از حضور در جلسات شورا خود داری می نمایند، چون با حضور یک نفر از این چهار نفر و رسمیت شورا معرفی شهردار قانونی و عملیاتی میشود. بعد از معرفی حاج مهدی برهانی نژاد، عضو شورای اسلامی شهر زرند و رئیس شورای اسلامی شهرستان زرند، به عنوان منتخب شورای شهر زرند برای تصدی سمت شهردار شهر زرند حرف و حدیث های زیادی بر این انتخاب جاری شده است.

                  

صحبت هایی که بویِ بد بغض و کینه و جناح بازی آن مشام هر فردی را آزار می دهد با عنوان “تعهد به شهروندان از سوی برخی از اعضای شورای شهر زرند در این روزها چنان نُقل محافل شده است که بی شک بسیاری از همین شهروندان را از انتخاب اینچنین افرادی برای شورای شهر پشیمان کرده است!

                  

این روزها شرایط شهرداری زرند به دلیل عدم مدیریت پایدار با مشکلات زیادی مواجه است و بی شک علاوه بر مشکلات مالی که این روزها گریبان گیر این نهاد شده است و شهرداری با آن دست و پنجه نرم می کند، مشکلات عدم استقلال در مدیریت، مشکلات آن را چندین برابر کرده است.

                  

روزی یکی از دوستان می گفت مهمترین مشکل شهرداری مسائل مالی و کمبود بودجه میلیاردی است که در سال های متوالی گریبان گیر این نهاد شده است؛ اما من با صراحت به ایشان گفتم مهمترین مشکل این روزهای شهرداری زرند، “شورای اسلامی شهر زرند است که با دخالت های بی جا و بی دلیل و با برخی کینه توزی ها و بی تدبیری ها راه را برای پیشرفت شهر بسته است.

                 

بی شک شورای شهر زرند، با آن حاشیه های طول و دراز که این روزها نُقل بسیاری از محافل شهر شده است، حرف آن روز من را به خوبی ثابت می کند. این روزها شرایط شورای شهر به گونه ای است که حتی احتمال انحلال آن نیز به گوش می خورد. بعد از معرفی حاج مهدی برهانی نژاد، عضو شورای اسلامی شهر زرند و رئیس شورای اسلامی شهرستان زرند، به عنوان منتخب شورای شهر زرند برای تصدی سمت شهردار شهر زرند حرف و حدیث های زیادی بر این انتخاب جاری شده است. در این باره ۵ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر با انتخاب جناب آفای برهانی نژاد موافق هستند و ۴ تن از اعضای این شورا با این انتخاب ایشان موافق نمی باشند و گویی سر لجبازی را گرفته اند و با وجود دعوت های چندین باره ی شورا برای حضور در جلسه انتخاب شهردار از حضور در این جلسات سر باز زده اند و جلسه انتخاب شهردار شهر زرند همچنان معلق مانده است.

 

                  

بر همین اساس امروز پنج شنبه – ۲۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲.۵ عصر جلسه ای در محل شورای شهر زرند برگزار شد که همچنان ۴ تن از اعضای شورا در این جلسه حضور نداشتند که بدستور فرماندار پس از تنظیم صورتجلسه برای کسب تکلیف به استانداری ارجاع گردید و انتخاب شهردار زرند نیز به جلسه ای دیگر موکول شد.

 

Shora-Zarand_ (2)

 

 

صحبت هایی که در این جلسه رد و بدل شد بسیار جای تامل دارد که در ادامه خلاصه ی برخی از این صحبت ها تنها جهت اطلاع رسانی آورده شده است:

                  

در این جلسه به گفته سید رضا هاشمی زاده، رئیس شورای اسلامی شهر زرند، متاسفانه با بی تدبیری و بی فکری برخی اعضای شورا، شورای شهر شده است نُقل هر مجلسی و از بزرگ و کوچک درباره­ ی شورای شهر سخن می­ گوید و موضوع به گونه­ ای پیش رفته است که برخی افراد وقتی ما را در یک مکان می بینند با تمسخر می گویند “آقا نوبت ما نشده به عنوان شهردار شهر معرفی بشویم؟!!“.

                  

وی با بیان اینکه تمام سیستم شهرداری در حال حاضر به دلیل نبود یک مدیریت ثابت به هم ریخته است، افزود: آن افرادی که روز اول شورا قسم خوردند که برای رفع مشکلات شهر و شهروندان قدم در این راه گذاشته اند اکنون کجا هستند؟؟! و چرا در این جلسه حضور ندارند؟!

                  

عباس ایرانمش، عضو دیگر شورای اسلامی شهر زرند نیز گفت: جای تاسف دارد که بعد از گذشت دو سال از شروع به کار شورا هنوز نتوانستیم به یک جمع بندی برای انتخاب یک شهردار به عنوان مهمترین وظیفه شورا، برسیم.

                  

وی با بیان اینکه با شرایطی که شهرداری در حال حاضر دارد ما هر روز در حال ضرر کردن هستیم، افزود: ما به عنوان اعضای شورا شهر، اخلاقاً و شرعاً به مردم شهر تعهد داده­ ایم تا از حقوف آنان دقاع کنیم و در این راه با توجه به درک خودمان از موضوع و شرایط نظر خودمان را در مورد مسائل ارائه می کنیم، اما اینکه نتوانیم با هم به عنوان اعضای شورای در کنار هم بنشینیم و صحبت کنیم موضوعی است که چندان با نفس شورا همخوانی ندارد.

 

                  

وی همچنین گفت: این روزها برخی از شهروندان با ما تماس می گیرند که ما نگران شرایط موجود در شهر و شهرداری هستیم. من می خواهم از این دوستان بپرسم تاکنون کجا بوده اید و چرا در این دو سال نگرانی نبودید و چرا نمی آمدید در شورا مشکلات و نگرانی های خود را بیان کنید و ما را به چالش بکشید. حال چه شده است ناگهانی این نگرانی سراغ برخی از افراد آماده است؟

                  

ایرانمنش در مورد انتخاب مهدی برهانی نژاد به عنوان شهردار زرند گفت: من نیز در ابتدا با حضور جناب آقای برهانی نژاد در سمت شهرداری مخالف بودم، اما مشکل خود را با گفتگوهایی که با ایشان داشتم و ایشان با تعهداتی که به صورت اخلاقی به من داده اند من را راضی کردند و من نیز به همین دلیل رای ام مثبت شد و با رای دیگر اعضای حاضر در جلسه هماهنگ شده ام و با انتخاب جناب برهانی نژاد موافقت کرده ام؛ کاش دیگر اعضا هم مشکلات را یا با مشورت و صحبت مستقیم در جلسات شورا حل می کردند یا می آمدند و رای ممتنع یا مخالف خود را ارائه می کردند و مطمیناً عدم حضور این افراد تنها مشکلات موجود را افزایش خواهد داد.

                  

عضو شورای شهر زرند گفت: شورا همانطور که از اسمش مشخص است با دموکراسی همراه است و ما باید به نظرات دیگران در شورا احترام بگذاریم اما نمی­دانم چرا وقتی ما می توانیم در جلسات شورا تمامی حرف های خود را بزنیم و می توانیم با احترام به نظرات دیگران به یک نتیجه منطقی و مناسب برسیم، بعضی از دوستان اینگونه رفتار می­ کنند و شورا را بی دلیل ترک می کنند و شرایط آن را با چالش مواجه می­ سازند.

                  

مرتضی سردار شهرکی، عضو دیگر شورای شهر زرند با بیان اینکه من تاکنون در هیچ استیضاحی مشارکت نداشته ام، خطاب به اعضای مخالف در انتخاب برهانی نژاد به عنوان شهردار زرند، گفت: اگر شما در استیضاح شهردار سابق به منافع شهر و شهروندان فکر می­ کردید چرا اکنون و در حالی که شهر زرند بیش از هشت ماه بدون شهردار مدیریت می­ شود اینگونه رفتار می کنید و با اختشاش و اخلال در کار شورا موجب ایجاد تعلل در کار شهرداری و منافع شهروندان می­ شوید.

                  

وی با اعلام برائت از افرادی که با عدم حضور در جلسات شورا موجب اخلال در کار شورا شده اند، اظهار داشت: شما به گونه ای رفتار کرده اید که باعث شده اید که این روزها مردم با حرف هایشان ما را مسخره کنند و به شورا بخندند.

 

سیدعباس تهامی، در ابتداء نکاتی در خصوص ترک جلسه اعضای شورا مطرح نمود و افزود: پس از عدم پذیرش مسئولیت شهرداری از طرف حاج محمود عربنژاد که همه اعضای شورا حضور داشتند، گفتیم گزینه های دیگر مطرح شود و یکی از اعضاء نام آقای برهانی را برد که برای ایشان کاملاً غیر منتظره بود و مشخص بود که هیچ هماهنگی از قبل صورت نگرفته است که در نهایت انتخاب شهردار به جلسه بعد موکول گردید.

 

وی گفت: کاش دوستان مخالف از آقای برهانی خواسته بودند تا برنامه های خود را ارائه دهند و جالب این است از همان پنج نفری که در جلسه حضور داشتند حاج آقا ایرانمنش مخالف بود، در جلسه بعد نیز ایشان همچنان مخالف حضور حاج مهدی برهانی نژاد بودند اما با نقطه نظراتی که پیرامون برنامه های آقای برهانی ارائه گردید ایشان نیز موافق شدند.

 

این عضو شورا با بیان اینکه ما هیچ جلسه و معامله ای با یکدیگر نداشتیم، افزود: ای کاش مخالفین بجای ترک جلسه می نشستند و دغدغه های خود را مطرح می کردند شاید رأی ما هم مخالف می شد و شاید دوستان با شنیدن راهکارها و برنامه ها همراه موافقین می شدند و بدانیم اینگونه برخوردها و ترک جلسات اصلاً به صلاح شورا، شهرداری و شهر نیست.

 

وی گفت: واقعیت این است که ما در شهرداری و شورا با بحران روبرو هستیم و بسیاری از کارها بر زمین مانده است و یک حجمه بر علیه شورا بوجود آمد.

 

عباس تهامی تصریح کرد: در جلسه ای که با حضور فرماندار و نماینده استانداری برگزار گردید مقرر شد تا اعضای شورا در روز پنج شنبه به بیان دیدگاهها بپردازند و در روز شنبه شهردار جدید را معرفی نمایند که متأسفانه دوستان در جلسه پنج شنبه آمدند ولی در جلسه روز سه شنبه از حضور امتناء ورزیدند.

 

ایشان گفت: من در اوایل میانه خوبی با آقای برهانی نژاد نداشتم اما اکنون با علم و شناخت به ایشان اعتقاد و ایمان دارم.

 

وی خاطر نشان ساخت: در روزهایی که شورا زیر سوال رفته بود که یعنی یک فرد با مدرک لیسانس در این شهر نداریم که بعنوان شهردار معرفی شود و حال ما از درون شورا کسی را انتخاب کرده ایم که هم جوان است و هم با انگیزه با مدرک فوق لیسانس که دو سال از نزدیک با مسائل و مشکلات شهرداری دست و پنجه نرم کرده است.

 

ایشان در پایان با بیان اینکه شورای شهر با وجود علایق و سلایق مختلف و به دور از نگاه سیاسی و هرگونه معامله و باند بازی این انتخاب را انجام داده است افزود: اگر برخی از اعضای شورا که امروز در جلسه حضور ندارند و خواهان انحلال شورا می باشند باید بدانند ما با قدرت برای انجام رسالت خود ایستاده ایم و مانع اینگونه برخوردهای غیر منطقی خواهیم شد و از فرماندار محترم می خواهیم تا این مسئله هر چه زودتر حل شود.

 

حاج مهدی برهانی نژاد، رئیس شورای اسلامی شهرستان زرند که گزنیه اصلی پست شهردار در حال حاضر می باشد؛ بعد از یاد امام و شهداء در آخرین پنج شنبه ماه مبارک رمضان نکاتی را در قالب چند جمله بیان نمود که قابل تأمل بود.

 

وی گفت: امسال در کلام مقام معظم رهبری سال همدلی و هم زبانی دولت و ملت است و شورای شهر بعنوان یک واسطه و مهمترین نهاد مردمی می تواند بهترین نقش را در این زمینه ایفا کند حال آیا ما این همدلی و همزبانی را داشتیم؟

 

برهانی نژاد گفت: امروز تمام جهان نگاهش معطوف به ایران اسلامی است که تحت معنویات مقام معظم رهبری، مذاکرات هسته ای با موفقیت به پایان رسیده است و حضرت آقا فرمودند “باید وضع جامعه آرام و با وحدت حفظ شود” حال آیا ما وحدت خود را حفظ نموده ایم؟.

 

رئیس شورای اسلامی شهرستان زرند، افزود: ما در ماه مبارک رمضان که این بحث مطرح گردید، میلاد امام حسن مجتبی (ع) و شب های قدر که شب های عفو و بخشش است را پشت سر گذاشتیم و امروز که آخرین پنج شنبه ماه مبارک رمضان است و آخرین فرصت برای طلب بخشش و مغفرت است امیدوارم که دوستان مرا ببخشند اگر باعث رنجش و دلگیری آنها شدم.                  

                  

Shora-Zarand_ (1)در پایان این جلسه حبیب الله خنجری، فرماندار شهرستان زرند، ضمن تشکر از اعضای شورا و حاضرین برای حضور در این جلسه گفت: دوست نداشتم در شرایط اینچنینی در شورای شهر حاضر شوم و اگر شرایط به گونه ای دیگر بود که برای گرفتن نظرات اعضای شورا جهت رفع برخی مشکلات شهر و روند کاری فرمانداری به شورای شهر می آمدم بسیار خوشحال تر بودم، ولی به هر حال شرایط این گونه اقتضاء کرد که در این شرایط در خدمت شما باشیم.

 

                  

وی گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند شعار امسال “دولت و ملت، همدلی و همزبانی” است کاش می توانستیم با تعامل و کم کردن فاصله ها و همکاری های بیشتر، مشکلات و معضلاتی که در جامعه وجود دارد و شهروندان با آن دست به گریبان هستند را حل کنیم نه اینکه با برخی رفتارها بر مشکلات موجود بیافزایم.

 

                  

خنجری گفت: بر اساس قانون و با توجه به شرایطی که به وجود آمده است و برخی اعضای شورا در جلسات شورا برای انتخاب شهردار شرکت نمی کنند بنده امروز در این جا حضور دارم تا مشکل را مورد بررسی قرار دهیم و انشاالله با توجه به تعهدی که من و شما به شهروندان داریم یک تصمیم مناسب اتخاد شود.

                   

وی گفت: این جلسه به درخواست بنده به عنوان فرماندار شهرستان، تشکیل شده است که جای تاسف دارد که باز هم برخی از اعضای شورا در این جلسه حاضر نشده اند که با این شرایط تنها می توانیم عدم حضور این اعضا و صحبت های حاضرین را صورتجلسه کنیم و صورتجلسه مورد نظر برای تصمیم گیری نهایی به استانداری فرستاده خواهد شد و انشاالله هر تصمیمی از طرف قانون در این زمینه گرفته شد ما آن را اجرا خواهیم کرد.

                  

لازم به توضیح است که اعضای مخالف انتخاب مهدی برهانی نژاد به عنوان شهردار زرند آقایان سید رسول تهامی، سید مصطفی تهامی، محسن احمدی و علی برزگرزاده می باشند و این جلسه به دلیل عدم حضور این افراد در چهار جلسه متوالی که برای انتخاب شهردار شهر تشکیل شده بود؛ و با دعوت مستقیم فرماندار زرند به عنوان مقام عالی دولت و مدیر اجرایی شهرستان، برگزار شد.

 

 

 

 

انتهای پیام/جواد زمانی بابگهری