کوهبنان باید در مسیر توسعه یافتگی قرار گیرد

رزم‌حسینی با اشاره به مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان، گفت: برخی از شهرستان‌ها در این راستا کارنامه درخشانی دارند، اما در کوهبنان توفیقات جدی و خوبی نداشتیم و امیدواریم بتوانیم این شهرستان را در مسیر توسعه یافتگی قرار دهیم، در حالی که سرمایه‌های اجتماعی موجود کوهبنان در مرکز استان موجب افتخار هستند.

رزم‌حسینی با اشاره به مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان، گفت: برخی از شهرستان‌ها در این راستا کارنامه درخشانی دارند، اما در کوهبنان توفیقات جدی و خوبی نداشتیم و امیدواریم بتوانیم این شهرستان را در مسیر توسعه یافتگی قرار دهیم، در حالی که سرمایه‌های اجتماعی موجود کوهبنان در مرکز استان موجب افتخار هستند.

 

 

Ostandar-Kerman

 

به گزارش صـدای زرنـد، همایش «کوهبنان شناخت» پیش از ظهر امروز با حضور استاندار کرمان، معاون‌ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فرماندار و امام جمعه کوهبنان، مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور، مسئولان دانشگاه‌‌ها‌ و موسسات آموزش عالی استان، نویسندگان، هنرمندان، نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه در محل تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهبنان برگزار شد.

 
این همایش شامل دو بخش عمومی و تخصصی همراه با بازدید از آثار و ابنیه تاریخی کوهبنان بود که در بخش تخصصی با ارائه مقالات توسط اساتید دانشگاه و کرمان‌شناسان با موضوعاتی حول مهاجرت از کوهبنان، دانشنامه کرمان ضرورت‌ها و چالش‌ها، تمدن قناتی کوهبنان، صنعت و تجارت در کوهبنان، تفسیر سوره حضرت یوسف اثر حسین مظفر فتوحی کوهبنانی، ارائه سخنرانی و مقاله همراه بود.

 
در این مراسم نشست ویژه‌ای با حضور استاندار کرمان، مدیر‌کل صنعت، معدن و تجارت استان، سرمایه‌گذاران و خبرنگاران پیرامون موضوع صنعت، معدن و تجارت شهرستان کوهبنان و بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری شهرستان برگزار شد.

 
همچنین در این همایش به پاس خدمات ارزشمند ۵۰ ساله آیت‌الله سیدیحیی جعفری نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان در راستای فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی ایشان، تمبر ویژه این عالم وارسته با حضور مدیران اجرایی، حوزوی و دانشگاهی رونمایی شد.

 
این همایش با پخش چند کلیپ آثار باستانی، تاریخی، سیاحتی، طبیعی و زیارتی شهرستان کوهبنان، معرفی سازمان اسناد و کتابخانه ملی همراه بود.

 
از ویژگی‌های این همایش برگزاری غرفه‌های ویژه معرفی اسوه‌های مقاومت و پایداری در دوران هشت سال دفاع مقدس، عرضه و فروش مستقیم محصولات تولیدی و صنایع دستی زنان سرپرست خانوار‌، نمایش سندهای تاریخی مربوط به کوهبنان، کتب و پایان‌نامه‌های مربوط به بام فرهنگی استان کرمان و غرفه کوهبنان شناسی می‌توان اشاره کرد.

 
بازدید از بقعه متبرکه، آثار تاریخی، طبیعی، سیاحتی، زیارتی و گردشگری شهرستان کوهبنان به ویژه بازدید از مسجد جامع کوهبنان، منزل تاریخی آل‌طه، بازار و مساجد بزرگ امام خمینی (ره) از جمله برنامه‌های این همایش خواهد بود.

 

 

 

کوهبنان باید در مسیر توسعه یافتگی قرار گیرد

 

 

 

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان صبح امروز ۷ مردادماه در همایش «کوهبنان شناخت» در شهرستان کوهبنان با استناد به حدیث قدسی اظهار داشت: خود انسان گنج است و خودشناسی در نهایت زمینه دستیابی به این گنج پرارزش را فراهم می‌کند.

 
وی ابراز داشت: طی چند سال گذشته حرکتی در دیار کریمان با عنوان کرمان‌شناسی آغاز شده که بسیار ارزشمند است، برگزاری همایش‌های کرمان‌شناسی و اعلام آن به نسل جوان از نیازمندی‌های شناخت هویت است.

 
رزم‌حسینی عنوان کرد: به لحاظ علمی ثابت شده که موفقیت مدیریت تنها در رفتن به خارج از کشور و جابه‌جایی نیست، بلکه بخشی از موفقیت به پیشینه و تاریخ آن کشور بستگی دارد.

 
استاندار کرمان گفت: کوهبنان شخصیت‌های بزرگی در دامن خود پرورش داده که با تنگدستی در این شهرستان رشد کردند و اکنون محور وحدت استان محسوب می‌شوند.

 
وی افزود: نمونه بارز چنین شخصیتی‌هایی امام جمعه کرمان است و از سوی دیگر شهیدانی که برای بقای کشور بدون منت و سخاوتمندانه رفتند، باید بیشتر مورد توجه و معرفی قرار گیرند.

 
رزم‌حسینی تصریح کرد: توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که دنیا به توان و قدرت ایرانیان پی برده است، قدرت و نفوذ ایرانیان در خاورمیانه مدیون برکت خون شهیدان و استقامت مردم است.

 
وی ادامه داد: ایران اسلامی که چند هزار سال پیشینه تارخی دارد، باید به نسل جوان امروز شناسانده شود، بخشی از هویت ما همین شهیدان هستند، لذا ماموریت‌های اصلی استانداری ادامه دادن به این سلسله نشست‌های کرمان شناخت است.

 
استاندار کرمان تاکید کرد: کوهبنان با کمبودهایی روبه‌رو است، نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم و قصد داریم خودمان را ثابت کنیم و حرکتی برای آبادانی کشور داشته باشیم، با تخصیص منابع درست و به جا و اعمال سیاست‌های صحیح اقتصادی در راستای آبادانی بیشتر گام برداریم.

 
رزم‌حسینی به مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان اشاره کرد و افزود: برخی از شهرستان‌ها در این راستا کارنامه درخشانی دارند، اما در کوهبنان توفیقات جدی و خوبی نداشتیم و امیدواریم بتوانیم این شهرستان را در مسیر توسعه یافتگی قرار دهیم، در حالی که سرمایه‌های اجتماعی موجود کوهبنان در مرکز استان موجب افتخار هستند.

 

 

 

بزرگترین مشکل شهرستان کوهبنان اشتغال است

حجت‌الاسلام عباس جعفری امام جمعه کوهبنان پیش از ظهر امروز در همایش «کوهبنان شناخت» اظهار داشت: به دلیل حاکم بودن جو فرهنگی و مذهبی، این خطه منبع همه خوبی‌ها در گذشته و حال بوده است.

وی ابراز داشت: شهرستانی که به واسطه داشتن بزرگانی در عرصه علم، فرهنگ، هنر و مذهب به بام فرهنگی استان کرمان شهرت یافته است.

جعفری افزود: بدون شک کوهبنان ید طویلی در تاریخ دارد که همه آن را سابقه درخشان و شفاف در بر گرفته است، شهرستانی که آثار تاریخی و گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده و سبب شده سابقه درخشانی در علم فقاهت و ولایت داشته باشد.

امام جمعه کوهبنان، حاکمیت سادات بر این خطه و تولید توتیا را به عنوان بی‌نظیرترین داروی چشم از دیگر ویژگی‌های کوهبنان عنوان کرد و افزود: در این خطه همواره مردم فهیم، متدین، مذهبی و سخت‌کوش زندگی کردند‌ که با تولید مایحتاج خود و صادرات بخشی از آنها چرخ زندگی خویش را به گردش درمی‌آوردند.

وی بزرگترین مشکل و چالش شهرستان کوهبنان را در حال حاضر عدم اشتغال و شغل مناسب دانست و گفت: این مهم نگرانی‌های فراوانی در بین مردم منطقه ایجاد کرده و سبب شده تعداد زیادی از جوانان جویای کار برای گذران زندگی به شهرهای اطراف مهاجرت کنند.

جعفری تاکید کرد: کوهبنان از جمله شهرستان‌هایی است که با استان یزد مرز مشترک دارد، استانی که از لحاظ فرهنگ کار و کارآفرینی جزو رتبه‌‌های برتر کشوری است که باید با این ویژگی‌ها زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران در شهرستان کوهبنان فراهم شود.

کوهبنان نیازمند توجه به وضعیت اقتصادی است

محمدرضا مهدلو فرماندار کوهبنان نیز در این مراسم اظهار داشت: ما امروز مفتخریم که میزبان برگزاری نخستین جلسه نشست کوهبنان شناخت با عنوان تدوین دانشنامه جامع استان کرمان هستیم که این مهم طی تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری کرمان و سازمان اسناد منعقد شده است.

وی ابراز داشت: کوهبنان با داشتن مردمانی پاک نهاد که سر بر بستر خاک نهاده اما آوازه آنها در گوش گیتی پچیده و با وجود چهار امامزاده واجب‌التعظیم، برخوردار بودن از نخستین مدرسه عرفان اسلامی، مامن عارفان صاحب دل، اولیای حق، جمع ارباب زهد و معرفت و مدفن ۷۲ عارف نامی بوده است.

مهدولو ادامه داد: در این راستا می‌توان به وارستگان به کمال رسیده‌ای همچون امیرمجاهدالدین کوهبنانی، برهان‌الدین کوهبنانی، افضل‌الدین ابوحامد، شاه نعمت‌الله ولی، شمس‌الائمه کوهبنانی و … اشاره کرد که همانند ستاره‌ای تابناک در آسمان پاک و پرستاره این دیار می‌درخشند.

وی خاطرنشان کرد: از بزرگترین ویژگی‌های شهرستان کوهبنان گذرگاه پاک ولایت است که معطر به قدوم پربرکت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت شده و این مهم سبب شده که کوهبنان همواره مورد توجه اندیشمندان و تاریخ‌نویسان اسلامی قرار گیرد.

فرماندار کوهبنان یادآور شد: مارکوپولو که به یقین گذری بر این دیار داشته و توتیای آن را به عنوان سوغاتی جهانی به همراه خود برای ملکه چین برده است، توتیایش نور معنویتی بوده که از دل کهن این سرزمین ساتع شده است.

وی ابراز داشت: کوهبنان جایگاه ارزشمند و والایی در علم، معرفت و کمال دارد، آنچنان که از دیرباز مکتب‌خانه‌ها عهده‌دار تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم بوده است و شخصیت‌ها و بزرگانی همچون آیت‌الله جعفری نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان، مرحوم حیدر اکبری بانی آموزش و پرورش رسمی در کوهبنان و محمود روح‌الامینی پدر علم مردم‌شناسی ایران را در دامن خود پرورانده است.

وی گفت: آسیاب‌های هشت‌گانه آبی، سلسله برج‌ها، قلعه‌ها، مساجد و حمام‌های تاریخی آثار و ابنیه متعدد بافت قدیمی شهر طغرالجرد و … حکایتی از تمدن گویای این سرزمین است که حفظ این میراث گرانقدر خطیرترین وظیفه نسل امروز است تا آیندگان تصویری گویا و روشن از فرهنگ و تمدن گذشتگان در پیش دیدگان خود مجسم کنند.

مهدلو ادامه داد: آنچه در حال حاضر حائز اهمیت است، علاوه بر حفظ میراث تاریخی و فرهنگی گذشتگان، توجه به وضعیت اقتصادی مردمان این دیار است.

وی ابراز داشت: در حالی که دستان آماده تلاش و پرشور جوانان با عزم و اراده‌ دوست دارند در این شهرستان باشند، مساعدت مسئولان را برای ایجاد اشتغال طلب می‌کند.

مهدلو بیان داشت: کوهبنان که همچون بهشتی از هوای مناسب در دل کوهستان و مانند نگینی در انگشتر در دل کویر جلوه می‌کند به لحاظ عدم وجود اشتغال، هر روز همچون مادری مهربان از سوی فرزندانش ترک می‌شود در حالی که استعدادهای درخشانی برای کار و توسعه در دل خود پرورش داده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم با یاری خداوند و مساعدت استاندار در کنار تیم مدیریتی استان شاهد اجرای پروژه‌های اشتغالزا و جوابگوی نیاز فارغ‌التحصیلان این شهرستان باشیم که این امر می‌تواند عاملی در جهت نشاط و شادابی جوانان و کاهش مهاجرت افراد جویای کار به استان‌ها و شهرستان‌های اطراف موثر باشد.

 

 

 

 

اهمیت انتشار فرهنگ در جامعه همانند ایثارگری در جبهه‌هاست

غلامرضا امیرخانی ظهر امروز در همایش «کوهبنان شناخت» اظهار داشت: کوهبنان با وجود قدمت، پیشینه تاریخی و داشتن شخصیت‌هایی ‌مانند افضل‌الدین ابوحامد، محمود روح‌الامینی و … کمتر شناخته شده است.

وی با بیان اینکه دانش‌نامه‌ها نمونه‌های بلوغ فکری جامعه هستند، بر مسائل فرهنگی کشور تاکید داشت و تصریح کرد: نفت کشور زمانی تمام می‌شود، همان طور که کوهبنان در گذشته از معادن نقره بهره‌مند بود و امروز خبری از آنها نیست، اما فرهنگ همیشه پایدار و جاودان می‌ماند.

امیرخانی ادامه داد: فرهنگ برای همیشه تاریخ ماندگار است، همان طور که امام راحل فرمودند در دوران دفاع مقدس‌ مسئله رسمی کشور جنگ بود و مسئله مهم و همیشگی کشور فرهنگ است.

وی تصریح کرد: اهمیت انتشار فرهنگ در جامعه مانند اهمیت خون‌هایی است که در جبهه ریخته می‌شود و این نشان از اهمیت و ارزش فرهنگ دارد و باید مهم و اساسی تلقی شود.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران گفت: از فرهنگ غنی اسلامی و تفکرهای انقلابی به خوبی استفاده کنیم که اگر چنین شد، قطعا موفق خواهیم بود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: نامجو کوهبنانی