دنیای بی خبرنگار، دنیای «بی همه چیز»!!

به امید روزی که احترام به خبرنگار در معنای واقعی خود عملی شود.

Congratulationشاید فکر کنید تیتر این یادداشتِ کوتاه یک شوخی و حرف بی اساس باشد. اما اگر کمی به عمق هدف و غرض یک خبرنگار بیاندیشید، خواهید دید که این تیتر چندان هم بی اساس نیست.

            

فکر کنید یک رو از خواب بیدار می شوید و می بینید خبرنگاری در این عالم وجود ندارد. به نظرتان آن عالم چگونه خواهد بود؟ با کمی واقع بینی به راحتی می توان خبرنگار را چشم و گوش بیدار یک جامعه دانست. چشمی که کوچکترین مشکلات موجود در جامعه را می بیند و گوشی که برای خاموش ترین صداها هم تیز می شود.

            

خبرنگار است که مشکلات را می بیند و با انعکاس آن، مسئولین را به تکاپو برای اصلاح آن ها می اندازد و با تیزبینی خود باعث رشد و اعتلای جامعه می شود. حال فکر کنید در این دنیا خبرنگاری وجود نداشته باشد… چه خواهد شد؟

            

درک صحیح از واژه خبرنگار و فهمیدن درست هدف نوشته های او ما را به این باور می رساند که ذنیای بدون حضور او دنیایی «بی همه چیز» خواهد شد!! «بی همه چیز» حتی اگر در خطاب فحش به دنیا نسبت داده شود باز هم لایق آن دنیایی است که خبرنگار ندارد. اما دنیایی که خبرنگار داشته باشد و خبرنگار آن با فشار زور و یا با وعده ی زر دعوت به تزویر شود، فحش هایی بدتر از این را هم لایق است.

            

خبرنگار را باید هم شأن و هم طراز برترین قشر جامعه دانست، چرا که به واقع نبودش بنیان تمام بی تدبیری هاست و حفظ جایگاهش قطعاً رکن اساسی توسعه است. بی شک فقط نخبگان هر نسل می توانند وارد فضای حرفه ای این وادی شوند و موفق از آن بیرون آیند؛ اما به نظر من هر کس که کوچکترین دغدغه ای برای برقراری عدل و اجرای صحیح قانون را داشته باشد می تواند خود را خبرنگار بداند و احترام به او واجب است.

            

مدیران و مسئولین محترم نیز برای احترام به خبرنگار باید قدم به این قرن و گذر زمان گذارند و بدانند که بیان مصائب جزء لاینفک زندگی روزمره است حتی اگر به قول شما نقد سازنده نباشد! پس بدانید احترام بی منت و بدون هدف به خبرنگاری که نقدی بر شما می نویسد، بزرگترین گرامیداشت برای او خواهد بود.

            

غرض از نوشتن این متن کوتاه بیان تبریکی بود به مناسبت هفدهم مرداد ماه، روز خبرنگار، به تمامی فعالان با غیرتِ این عرصه، به ویژه خبرنگاران دیار زرخیر زرند؛ و دوست دارم تشکر کنم از تمامی عزیزانی که تاکنون در کنار ما بوده اند. جا دارد از همکاری ها و همراهی های تمامی شما مهربانان تشکر کنم و امیدوارم در راهی که در پیش روی خود دارید بتوانید ضمن آگاهی بخشیدن به مردم، موجب پیشرفت هایی در زمینه های مختلف در جامعه شوید.

            

به امید روزی که احترام به خبرنگار در معنای واقعی خود عملی شود.

            

جواد زمانی بابگهری

مدیر مسئول پایگاه خبری صدای زرند