کم آبی مهم ترین چالش کشاورزی / خرده مالکی یکی از دلایل کاهش تولید پسته در کرمان است

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان کم آبی را مهم ترین چالش در کشاورزی دانست و گفت: این امر تولید پسته را تحت تاثیر قرار داده است. صدای زرند: به گزارش خبرنگار مهر، عباس ملایی صبح چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به خشکسالی های ۱۴ ساله در استان اشاره کرد و ابراز داشت: این […]

SedayeZarand.IRرئیس جهاد کشاورزی استان کرمان کم آبی را مهم ترین چالش در کشاورزی دانست و گفت: این امر تولید پسته را تحت تاثیر قرار داده است.

صدای زرند: به گزارش خبرنگار مهر، عباس ملایی صبح چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به خشکسالی های ۱۴ ساله در استان اشاره کرد و ابراز داشت: این مساله کشاورزی منطقه را به دلیل کاهش منابع آبی تهدید می کند.

وی کم آبی را مهم ترین چالش تولید پسته در استان ذکر و تصریح کرد: خشکسالی، کاهش کیفیت آب و عوامل طبیعی باعث کاهش تولید پسته در استان شده است.

ملایی به برداشت های بی رویه از منابع آبی و لزوم جلوگیری از فعالیت چاه های غیرمجاز استان اشاره کرد و افزود: برداشت های بی رویه از منابع آبی باعث شور شدن آبهای استان شده و چاهی که در سال های گذشته ۵۰ لیتر در ثانیه آبدهی داشته در حال حضار این میزان به ۱۰ لیتر در ثانیه کاهش پیدا کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان اذعان داشت: برای رفع مشکل کم آبی در استان بحث طرح های انتقال آب از سه حوزه خلیج فارس، دریای عمان و بهشت آباد به استان مطرح شده است که طرح انتقال آب از دریای عمان برای مصارف کشاورزی است.

۲۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت پسته استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند

این مسئول با بیان اینکه استفاده از سیستم های آبیاری نوین می تواند کمک بسزایی در حل مشکل کم آبی در استان باشد، گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت پسته استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند.

ملایی با بیان اینکه در زمین هایی که آب شور و دارای کیفیت پایین است نمی توان از سیستم های نوین بهره برد افزود: در حال حاضر تنها هشت درصد باغ های اسنتان کرمان از سیستم های آبیاری مکانیزه استفاده می کنند.

کاهش ۲۰ درصدی تولید پسته در کرمان

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان از برداشت ۱۱۰ هزار تن پسته در استان طی سال جاری خبر داد و تصریح کرد: این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش تولید پسته در استان کرمان را سرمازدگی قبل از عید نوروز ۹۲ عنوان کرد و افزود: این امر باعث شد ۴۰ تا ۵۰ درصد پسته کله قوچی استان کرمان از بین برود.

این مسئول خرده مالکی کشاورزان را یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان دانست و اذعان داشت: میانگین مالکیت زمین پسته کاران کرمان دو هکتار است و این در حالی است که مالکان به لحاظ مالی توان رسیدگی به اراضی تحت مالکیت خود را ندارند و در نتیجه عدم رسیدگی مناسب به محصول نیز می تواند تولید پسته در استان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی میانگین عملکر این محصول در هر هکتار را ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم در استان دانست و اذعان داشت: اگر فرد توانایی مالی داشته باشد و بتواند به خوبی به اراضی تحت کشت پسته رسیدگی کند می توان این میزان را به طور چشمگیری افزایش داد به گونه ای که کشاورز نمونه کرمان که فردی با توانایی مالی بالا بود توانسته بود ۱۳ تن پسته در هکتار برداشت کند.

ملایی با اشاره به افزایش شدید ما در تابستان جاری گفت: این امر در کنار بارندگی های چهار روز در فروردین ماه امسال که بر تلقیح شکوفه های پسته تاثیر گذاشت نیز از دیگر عواملی بود که تولید پسته در استان را کاهش داد.

فعالیت ۱۵۰۰ مرکز و ترمینال ضبط پسته در کرمان

وی از وجود هزار و ۵۰۰ مرکز و ترمینال ضبط پسته در استان کرمان خبر داد و افزود: پسته تولید و فرآوری شده در کرمان از لحاظ سلامت و بهداشت تایید شده است.

مولایی رفسنجان را قطب تولید پسته در ایران و جهان دانست و افزود: از ۹۲ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی شهرستان رفسنجان ۸۸ هزار هکتار به باغات پسته اختصاص دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان اذعان داشت: تولید پسته طی سال جاری در این شهرستان به کمتر از ۳۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است.

وی سطح زیر کشت پسته در استان کرمان را ۲۹۰ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: ۵۰۰ هکتار از اراضی بافت، ۴۵ هکتار از اراضی شهرستان کرمان، ۱۶ هزار هکتار از اراضی شهربابک، ۴۵ هزار هکتار از اراضی زرند و ۶۰ هزار هکتار از اراضی سیرجان به کشت پسته اختصاص دارد.

این مسئول مهمترین آفات پسته استان کرمان را پروانه چوب خوار پسته، شپشک، سن و سنک های پسته عنوان کرد و گفت: اوحدی، احمد آقایی، فندقی، کله قوچی، اکبری از جمله ارقام پسته هستند که در استان کشت می شوند.

کاهش کیفیت سموم معضل کشاورزان

وی به کاهش کیفیت سموم کشاورزی اشاره کرد و اذعان داشت: ماده موثر سموم شیمیایی چینی و هندی کیفیت لازم را ندارد و آفات آنطور که باید کنترل نمی شوند و این امر به یکی از معضلات کشاورزی تبدیل شده است.

این مسئول اذعان داشت: سموم شیمیایی در کشاورزی به خصوص در زمینه پسته باید زیر نظر کارشناسان کشاورزی استفاده شود.

وی با بیان اینکه برخی آفات نیز نسبت به ارقام سموم موجود در بازار مقاوم شده اند، اظهار داشت: کارشناسان کشاورزی درصدد کاهش و مصرف نکردن سموم و جایگزینی روش های تلفیقی مبارزه با آفات هستند.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان به برگزاری دوره های متعدد آموزشی توسط جهاد کشاورزی استان کرمان اشاره کرد و اذعان داشت: در این دوره که با حضور کشاورزان و کارشناسان برگزار می شود افراد شرکت کننده با عوامل موثر در کنترل شیمیایی، علل کاهش وافزایش پسیل پسته، استفاده از روشهای نوین سم پاشی، عوامل موثر در کارایی سموم و توصیه های لازم در مورد تغذیه باغات پسته آشنا می شوند.

مولایی کشاورزی را محور اصلی توسعه اقتصاد کشور دانست و اذعان داشت: استان کرمان دارای ظرفیت های عظیم کشاورزی است که گونه ای که یک چهارم باغات ایران در این استان وجود دارد.

وی یادآور شد: پسته یکی از محصولات استراتژیکی استان کرمان است که در زمینه اشتغال زایی و درآمدزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای یک میلیون نفر شغل ایجاد کرده است.
انتهای پیام/