در چاپ اثر «خاطراتی از وقایع انقلاب اسلامی در زرند» حقوق مؤلف پایمال شده است!

مهدی سهرابی زرندی: چنین بی مهری، حقیر را به یاد این شعر قدیمی انداخت: عنان مال خود به دست غیر مده / که وقت باز گرفتن کم از گدایی نیست.

Mehdi-Sohrabi-Zarandiیکشنبه ۲۵ مرداد ماه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند کتاب «خاطراتی از وقایع انقلاب اسلامی در زرند» تالیف مهدی سهرابی زرندی، نویسنده فعال و فرهیخته زرندی رونمایی شد که در این مراسم متوجه ناراحتی ایشان از برخی کم لطفی ها در مورد انتشار مناسب این اثر مذهبی – سیاسی شدیم.

 

 


به گزارش صدای زرند، پس از ماه ها انتظار، بالاخره مجموعه «انقلاب اسلامی در زرند» که قرار بود در سال ۱۳۹۱ در ۹ بخش و ۶۳۷ صفحه توسط حوزه هنری (دفتر مطالعات و ادبیات پایداری) چاپ و منتشر گردد، بعد از سه سال تاخیر، نهاد فوق مجموعه را در مرداد ۹۴ با حذف ۱۰۹ صفحه در ۸ بخش و ۵۲۸ صفحه با عنوان «خاطراتی از وقایع انقلاب اسلامی در زرند» چاپ و منتشر نمود.

 

 

از آن جایی که حذف دو صفحه از موضوع «زلزله طبس و پیشبرد انقلاب اسلامی» و تعدادی عکس جمعی از مبارزات انقلابیون زرند و حتی تغییر نام مجموعه، بدون مشورت و  کسب اجازه از مولف صورت گرفته و اقدام مذکور که تسامع ناظر کیفی (طراح) صرفاً دلیل آن کمبود بودجه اعلام گردیده، با اعتراض و انتقاد نویسنده و کِش و قوس های زیادی همراه بوده است.

 

 

خبرنگار صدای زرند در همین ارتباط مصاحبه ای با مهدی سهرابی زرندی مولف این مجموعه انجام داده که ذیلا از نظر خوانندگان می گذرد.

 

صدای زرند: با سلام و خسته نباشید، انگیزه شما از  انتخاب و تدوین موضوع «انقلاب اسلامی در زرند» چه بوده است؟

 

ج – ضمن عرض سلام و تشکر از این که رسالت خطیر اطلاع رسانی در انعکاس موارد اجتماعی و فرهنگی شهرستان را عهده دار هستید، به طور کلی تحقیق و پژوهش پیرامون موضوعات مختلف، به نوعی هویت بخشی یک جامعه پویا محسوب می گردد. بحث انقلاب اسلامی در زرند به لحاظ معادن ذوب آهن، کارخانه ذغالشویی و تاسیسات مرتبط که اشتغال زایی هزاران نفر بومی و غیر بومی را در سال ۵۷ به خود اختصاص داده بود، نه تنها در استان بلکه در جنوب شرق کشور مطرح و از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار بوده است. مضافاً به این که عامل ناشناخته مبارزات قشرهای مختلف انقلابیون زرند که با برنامه ریزی همراه بوده، ایجاد تحرکات، جنبش ها و اعتراضات سایر شهرها، به خصوص مرکز استان بوده است. لذا ثبت نهضت بزرگ ارزش ها، مجاهدت ها و آرمان های حق طلبانه و عدالت خواهانه مکتوب برای نسل های آینده، انگیزه اصلی بود. این رویداد مهم از مصادیق نهان و پنهان، تجقیق و تدوین مجموعه ای را می طلبید که حقیر وظیفه خطیر آن را به عهده گرفتم.

 

صدای زرند: کار تحقیق و نگارش مجموعه چه مدت طول کشید؟

 

ج – زمستان ۸۷ مشاهده تعدادی عکس از انقلابیون، تداعی بخش دوران پر تلاطم انقلاب گردید. تصاویر بیشتری که دوستان در اختیارم گذاشتند، کار تحقیق و تدوین، عملاً و علناً از سال بعد (۸۸) کلید خورد و تا بهار ۱۳۹۱ (۴ سال) فایل مجموعه در ۹ بخش و ۶۳۷ صفحه به همراه پرینت فنر زده با مکتوبی، جهت چاپ تحویل حوزه هنری کرمان گردید.

 

صدای زرند: علت تاخیر سه ساله چاپ کتاب چه بود؟

 

ج – تغِییر مدیران در بخش کتاب در کرمان و حوزه هنری (امور استان ها) در تهران و بعضاً عدم تامین بودجه چاپ و رفع اصلاحات و ابهامات مجموعه توسط حقیر که از طرف کارشناسان در کرمان و تهران اعلام می گردید. چنین مواردی طی چهار مرحله صورت گرفت که مازاد بر انجام تحویل فایل اولیه در مجموع بیش از دو سال طول کشید. به تعبیری تاکنون (۹۴)  بیش از شش سال طول کشید.

 

صدای زرند: کتاب های حوزه هنری کرمان، معمولاً توسط کارشناسان خودشان در کرمان بررسی می شود، موضوع انقلاب زرند هم در کرمان بررسی شد؟

 

ج – به لحاظ حساس بودن موضوع (مذهبی – سیاسی) هم در کرمان و هم در تهران، البته بعد از مدت های مدید، اردیبهشت سال جاری (۹۴) با اعلام نظر مناسب و تبریک کنترل نهایی در تهران، مجموعه برای چاپ به حوزه هنری کرمان ارسال گردید. تا آن جا که بعد از کنترل نهایی تاکید آقای دکتر قاسمی در حوزه تهران که هم کارشناسان آن حوزه و نیز شخص خودشان، کتاب را چند بار بازخوانی نموده بودند و حتی بدون حذف کلمه ای از مجموعه، فقط کنترل «تاریخ ها»  را از حقیر خواسته بودند. مدتی بعد با دعوت از حقیر به حوزه کرمان، متاسفانه از طرف آقای سالاری مسول حوزه هنری و آقای مهدی بذرافشان مسول – دفتر مطالعاتی و  ادبیات پایدار- آن حوزه، از این که  در جهت رفع ابهامات مستقیم با تهران تماس گرفته ام و به قول خودشان «کرمان را دور زده ام» مورد غضب شدید آقایان در کرمان قرار گرفتم. حتی تهدید کردند چاپ مجموعه را یکی دو سال دیگر به تعویق خواهند انداخت. در حالی که طی تماس هایی با تهران که با آن بزرگواران داشتم، نه تنها کلمه ای بدون مشورت و صلاحدید حقیر، حذف یا اضافه نکردند بلکه واقعاً راهنمایی آن ها، افزایش تجربه را برای این جانب رقم زد.

 

صدای زرند: ظاهراً از فایل اصلی که ۶۳۷ صفحه بوده بیش از ۱۰۰ صفحه حذف شده است، آیا با مشورت و هماهنگی خودتان بوده است؟

 

ج – خرداد سال جاری، کرمان با اعلام آمادگی چاپ مجموعه، فایلی جهت تایید فرستادند. پس از گرفتن پرینت، متوجه شدم که ۴۵۰ صفحه می باشد. آن هم موضوعات و مطالب، بعضاً اشتباه و به هم ریخته بود. مضافاً به این که از ۶۳۷ صفحه در مرحله اول ۱۸۷ صفحه حذف کرده بودند. با این تصور که اشتباهی صورت گرفته، با مسول ادبیات و پایداری تماس گرفتم. که با اکراء فقط به این جمله اکتفاء کرد: «بیش از این بودجه نداریم»! شنیدن چنین جوابی آن هم بعد از سال ها تاخیر، با یاد آوردن جلسات متعدد با آقای مجید نیک پور (کارشناس ارشد تاریخ، مولف ۹ عنوان کتب تاریخی و نیز ویراستار مجموعه) که زحمات زیادی در زرند و کرمان متحمل شده بودیم، تا سه روز سر درد شدید و بهت زده شدم. در نهایت طی پیامی در دفاع از کل مجموعه و انقلابیون، خواستار چاپ تمام صفحات گردیدم که بازهم با جواب منفی مواجه شدم.

 

صدای زرند: مگر حذف یا اضافه مطالب بدون اجازه مولف امکان دارد؟

 

ج – در هیچ کشوری، ناشر بدون اجازه نویسنده حق حذف یا اضافه کلمه ای را ندارد. حتی طرح روی جلد با مشورت و هماهنگی مولف صورت می گیرد. چه برسد به این که بدون اطلاع مولف، نام مجموعه را تغییر دهند. البته اگر بعضی از دوستان پر مدعا که در مراکز فرهنگی کرمان به امور کتب دیگران می پردازند، امانت داری و رعایت حقوق مولفین را از اساتید در تهران می آموختند، دیگر تیشه اعمال سلیقه را بر مطالب، آن هم مبارزات انقلابیون زرند که با عرق جبین وکد یمیین تهیه گردیده است، نمی زدند. البته صرف این که گویا حوزه های هنری در سراسر کشور، زیر نظر دفتر رهبری می باشند، دلیل خودسرانه عمل کردن و حقوق مولف را با سوء مدیریت پایمال کردن، دور از شان اخلاق فرهنگی، امانت داری و سلب انگیزه محققین و مولفین است. جای تاسف بیشتر، چنین تسامح، عدم دلسوزی و در اصل سوء مدیریت و اهمیت ندادن به مبارزین و انقلابیون زرند که در استان شاخص و معروف بودند، بی مهری تام است.

 

صدای زرند: از تغییر نام مجموعه یاد کردید، در سایت حوزه هنری کرمان کتاب دیگری تالیف شما به نام «حماسه زراوند» آمده است، موضوع این کتاب چیست؟ آیا باید منتظر این کتاب به زودی باشیم؟

 

ج – از طریق دوستان در کرمان مطلع شدم. به سایت مراجعه و باعث تعجب خودم گردید. البته این نام انصافاً، عنوان جذاب و زیبایی دارد. ای کاش عنوان اصلی مجموعه را «حماسه زراوند» می گذاشتند و نام فعلی را زیرش می آوردند. اتفاقاً دیدم که نوشته بودند این مجموعه توسط نویسنده پر تلاش زرندی (حقیر) در حال نگارش است. البته «حماسه زراوند» کتاب دیگری نیست، در اصل همان موضوع انقلاب اسلامی زرند است.

 

صدای زرند: در حال حاضر تهیه کتاب منتشر شده از چه طریق امکان دارد؟

 

ج – از دیگر دغدغه های این حقیر ارایه کتاب در زرند است. با وساطت آقای سالاری مسول (وقت) حوزه هنری کرمان (حاتم بخشی فرمودند) تعداد اندکی کتاب به حقیر داده اند تا به مسولین فرهنگی، مراکز صنعتی و امثالهم هدیه دهم تا تعدادی کتاب بخرند. البته حقیر تعداد معدودی کتاب از حوزه در کرمان خریداری نموده و هم اینک اهالی فهیم و فرهنگ دوست شهرهای زرند و کوهبنان می توانند از دو کتاب فروشی های دانش در خیابان فلسطین و ابراهیم نژاد در خیابان توکلی تهیه فرمایند.

 

صدای زرند: با تشکر از شما، اگر سخن پایانی هست بفرمایید؟

 

ج – صمیمانه از شما و تلاش گران عرصه خبر رسانی تشکر می کنم. بی مهری حوزه هنری کرمان (عدم نظارت کافی مسئول دفتر ادبیات و پایداری، بی توجهی طراح و صفحه آرا در کرمان) به مبارزین و انقلابیون زرند که حتی با ارایه پرینت ها و تاکید حقیر طی سه جلسه (با حضور ویراستار با مسئول حوزه در کرمان) متاسفانه موضوع «زلزله ۵۷ طبس و پیشبرد انقلاب» که راوی این موضوع حاج محمد منصوری بود (رویداد طبس که نقطه عطف معرفی امام «ره» و پیشبرد انقلاب بوده، گویا به عنوان پروژه تحقیقی مهم تلقی گردیده است.) و نیز حذف عکس های تشییع جنازه تاریخی و بی سابقه رهبر مبارزین، شادروان آقا سید احمد جعفری – آن هم توسط یک ارگان دولتی – با ارایه پرینت (نهاد فوق، حتی با داشتن تجهیزات و امکانات، هیج همکاری در گرفتن پرینت نکردند. چنین هزینه ها، به این جانب تحمیل گردید.). چنین بی مهری، حقیر را به یاد این شعر قدیمی انداخت: عنان مال خود به دست غیر مده / که وقت باز گرفتن کم از گدایی نیست. البته در مراسم رونمایی از کتاب که روز یکشنبه ۲۵ مرداد ماه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند با حضور جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی امام جمعه محبوب زرند که از صمیم قلب دلسوز تاریخ و فرهنگ شهرستان هستند و تعدادی از مسئولین، نویسندگان و هنرمندان زرند و کرمان، برگزار گردید، آقایان سالاری مسئول (سابق) و ملکی مسئول (جدید) با عذر خواهی از مردم زرند، نسبت به اعمال موارد حذف شده که از طریق حقیر اعلام خواهد شد، قول مساعد دادند.

انتهای پیام/