واکسیناسیون ۴۴ هزار رأس دام سبک علیه بیماری تب مالت در زرند

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند گفت: طی سال جاری تاکنون ۴۴ هزار رأس دام سبک علیه بیماری تب مالت در زرند واکسیناسیون شدند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند گفت: طی سال جاری تاکنون ۴۴ هزار رأس دام سبک علیه بیماری تب مالت در زرند واکسیناسیون شدند.

 

Hasan-Lotfalipour-94

 

به گزارش صدای زرند، حسن لطفعلی‌پور امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به واکسیناسیون ۴۴ هزار رأس دام سبک علیه بیماری تب مالت در این شهرستان اظهار داشت: هر سال در فصل گرما و با افزایش میزان موارد گزارش بیماری‌های عفونی از جمله تب مالت به طور معمول بر هشدارهای متولیان بهداشتی هم افزوده می‌شود.

 
وی ادامه داد: بروسلوز یا همان تب مالت یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که به صورت حاد یا مزمن عارض می‌شود و این بیماری در حیوانات موجب مشکل در دستگاه تناسلی و ادراری و در انسان هم معمولاً سبب تب، تعریق، ضعف و بی‌حالی و کاهش وزن می‌‌شود.

 
سرپرست شبکه دامپزشکی زرند با اشاره به فصل گرما و استفاده زیاد از بستنی‌های تابستانه افزود: بستنی‌های تابستانه به دلیل شیر و خامه به کار رفته در آنها قابلیت انتقال تب مالت به انسان را دارند و با توجه به اینکه باکتری تب مالت در خامه و بستنی از ماندگاری طولانی برخوردار است، بستنی‌ها به عنوان یکی از منابع آلوده پنهان تب مالت به شمار می‌آیند، چرا که در فصل بهار و تابستان که در واقع فصل زایمان و شیردادن دام‌هاست، احتمال همه‌گیری تب مالت هم بیشتر می‌شود.

 
وی خاطرنشان کرد: برای کنترل مطلوب تب مالت در کشور، توسعه کارخانجات لبنیات پاستوریزه با رعایت استانداردهای دقیق علمی و آموزش برای ارتقاء فرهنگ استفاده از لبنیات پاستوریزه به خصوص در بین روستاییان بسیار ضروری است.

 
لطفعلی‌پور گفت: تب مالت انسانی بازتاب مستقیم تب مالت دامی است و کنترل نکردن آن در دام در واقع کنترل و پیشگیری از این بیماری را در انسان سخت‌تر می‌کند.

 
وی با بیان اینکه در راستای پیشگیری از تب مالت با وجود کمبود امکانات کار خودمان را انجام داده‌ایم، تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۸ هزار رأس گوسفند و بز و ۱۶ هزار رأس بره و بزغاله علیه این بیماری در شهرستان زرند واکسینه شده‌اند.

 
انتهای پیام/