اصلاح طلب محترم! نتیجه گیری از داده های اشتباه ما را به راه راست هدایت نخواهد کرد

بی شک اگر به این موضوع با تدبیر و تفکری عمیق تر توجه داشته باشیم از رای ۹۷ درصدی دکتر حسین امیری به عنوان منتخب این طیف برای حضور در انتخابات مجلس دهم چندان خوشحال به خانه نخواهیم رفت.

ChandRahiجمعه گذشته نشستی بین جمع قلیلی از اصلاح طلبان زرند برای انتخاب گزینه ی منتخب این جمع قلیل برای حضور در انتخابات دهمین دوره  مجلس شورای اسلامی در این شهر برگزار شد. همایشی که به گفته حاضرین و غایبین این جلسه حاشیه ­های فراوانی داشته است.

 

صدای زرند – جواد زمانی بابگهری: از حدود یک سال پیش دو دستگی و چند دستگی در بین اصلاح طلبان شهرستان زرند به صورت غیر علنی و و از حدود یک ماه قبل این موضوع به صورت علنی در بین این طیف از سیاسیون این خطه زرخیر به چشم می خورد که برگزاری یک نشست و به نتیجه رسیدن برای به حداقل رساند این شکاف از نیازهای اصلی این گروه حتی از ماه ها قبل به نظر می رسید.

                      

در این باره خوب یادم هست که قبل از عید امسال علی رغم بی رغبتی و کم توجه ای دوستان، اما پافشاری حقیر مبنی بر برگزاری یک نشست از تمامی طیف های اصلاح طلب (راضی و ناراضی از عملکرد دکتر حسین امیری) برای رسیدن به یک جمع بندی مناسب در این زمینه، تنها به برگزاری یک نشست کاملاً معمولی انجامید که چند ده نفره از افراد آن هم گروهی که به قولی از دوستان نزدیک (راضی ها از عملکرد دکتر حسین امیری) محسوب می شدند در آن جلسه حضور داشتند و با صرف چای و شیرینی عید و با یک نتیجه نصف و نیمه در این زمینه به پایان رسید.

                      

اما دوباره و بعد از گذشت چند ماه و بعد از اینکه طیفی از اصلاح طلبان تحت عنوان “اصلاح طلبان ولایت مدار” در زرند اعلام موجودیت کرده است و در حال قدرت گرفت در این زمینه نیز هستند؛ گویی تن طیف دیگر اصلاح طلبان که چندین سال است تحت عنوان “پویندگان” در زرند فعالیت می کنند به لرزه در آمده است و فکری برای برگزاری یک نشست جهت جمع بندی در زمینه گزینه نهایی خود در انداختند و جمعه گذشته برای این موضوع دور هم جمع شدند.

                      

بر طبق گفته دوستان حاضر در این نشست، در مجموع ۳۳۶ نفر در این دور همی حضور داشته اند که از مجموع رای اخذ شده از این جمع ۳۲۶ نفر به حضور دوباره دکتر امیری رضایت داده بودند و بقیه افراد (۱۰ نفر) یا از حضور دوباره دکتر امیری ناراضی بوده و یا رای ممتنع داشته اند. اما حواشی که در نحوه برگزاری این نشست و نیز در حین برگزاری آن وجود داشته است گویی از رای آوری حدود ۹۷درصدی دکتر امیری برای حضور دوباره می تواند جالب تر باشد که عدم توجه به این نکات بی شک اصلاح طلبان شهرستان زرند را به راهی که انتهای آن پیروزی نیست هدایت خواهد کرد.

                      

۱- نکته اول و قابل توجه این است که آیا در شهرستان های زرند و کوهبنان تنها ۳۳۶ نفر اصلاح طلب که به نوعی در بین مردم صاحب نفوذ هستند، وجود دارد؟ بی شک پاسخ این سوال خیر خواهد بود. حتی بر طبق برخی شنیده ها تعداد دعوت هایی که مسئولین برگزاری این نشست از اصلاح طلبان مرتبط با شهرستان زرند و البته تا حدودی کوهبنان گرفته اند بیش از ۱۰۰۰ نفر بوده است ولی با این وجود تنها حدود یک سوم دعوت شدگان در این نشست حضور یافته اند. این موضوع نشان از یک تفرقه بین اصلاح طلبان نمی تواند باشد؟ آیا به راحتی نمی توان به این موضوع فکر کرد که شاید تنها یک سوم از مجموع دعوت شدگان به دلیل مشغله کاری توان حضور در این جمع را نداشته اند و حداقل یک سوم دیگر از این افراد از حضور در این جمع به دلیل نارضایتی از شرایط موجود سر باز زده و عطای حضور را به لقای آن بخشیده اند. بی شک اگر به این موضوع با تدبیر و تفکری عمیق تر توجه داشته باشیم از رای ۹۷ درصدی دکتر حسین امیری به عنوان منتخب این طیف برای حضور در انتخابات مجلس دهم چندان خوشحال به خانه نخواهیم رفت.

                      

۲- وقتی که از برگزاری این همایش مطلع شدم از عدم دعوت خودم برای حضور در این جمع بسیار ناراحت شدم. به گونه ای بود که حتی تا لحظه آخر منتظر تماس دوستان برای دعوت بودم. هرچند به دلیل مشغله کاری و عدم حضور در شهرستان امکان حضور اینجانب در این جلسه میسر نبود اما دوست داشتم حداقل مورد احترام افرادی که به نوعی آنان را از طیف همفکر خود می دانم قرار بگیرم. بر همین اساس و طبق صحبت هایی که حقیر با برخی دیگر از اصلاح طلبان شهرستان زرند داشته ام متوجه شدم که افراد بزرگ تر هم بوده اند که اصلاً برای حضور در این نشست دعوت نشده بودند. خوب این موضوع نشان از چه دارد؟ شاید بتوان بسیار راحت و ساده انگارانه آن را به بی برنامگی و احتمالاً فراموشی افراد ارتباط داد اما با کمی عمیق تر شدن در موضوع می توان به راحتی فهمید که این یک بی برنامگی و فراموشی نبوده است و بلکه تنها یک برنامه برای عدم حضور افرادی که احتمال مخالفت آنان برای حضور دوباره دکتر امیری در آنان وجود داشته است، بوده. آیا وقتی متوجه شویم که این جمعی که دعوت نشده است جمعیتی بالغ بر صد نفر می باشد، می توان از رای ۹۷ درصدی دکتر امیری برای حضور دوباره در انتخابات مجلس خوشحال راهی خانه شد؟

                      

۳- نکته دیگر در زمان برگزاری همایش بوده است که انگار بدون توجه به گزینه های احتمالی دیگر، تنها و بر طبق اصل اول دموکراسی (!!) از حاضرین خواسته شده است به حضور یا عدم حضور دکتر امیری رای دهند. حتی امکان صحبت به یک یا چند فرد مخالف و موافق برای حضور دوباره دکتر حسین امیری داده نشده است که گویی این موضوع به مذاق عده ای از حضار خوش نیامده است و جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرده اند. آیا اعتقاد کامل به این موضوع که تمامی اصلاح طلبان شهرستان زرند از حضور دوباره دکتر امیری برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس راضی هستند بر اساس دموکراسی و تفکر عاقلانه کاری صحیح است؟

                      

خوب یادم می آید یک زمان که با یکی از بزرگان اصلاح طلب شهرستان زرند هم صحبت بودم و ایشان از خاطرات و تاریخچه حضور دکتر امیری برای انتخابات سخن می گفت داستان را اینچنین برایم تعریف کرد که: ” تابستان سال ۷۸ بود که ما برای حضور یک کاندیدا از بین اصلاح طلبان شهرستان برای حضور در مجلس ششم برنامه ریزی می کردیم. در آن زمان به یکی از اصلاح طلبان شهرستان که در بین مردم و بزرگان اصلاح طلبان شهرستان صاحب نفوذ و مقبولیت کافی بود رو انداختیم که متاسفانه به دلیل مشکلاتی که ایشان داشتند از حضور در این زمینه انصراف داد و تصمیم به برگزاری یک انتخابات بین گروهی شد. آن زمان دو طیف در بین اصلاح طلبان شهرستان وجود داشت که یکی از آنان به نوعی مرتبط با روحانیت و دیگری مرتبط با دوستان پویندگان بود. قرار بر این بود که افراد دو طیف هر کدام سه نفر را برای حضور به عنوان کاندیدای احتمالی طیف خود معرفی کنند و با رای گیری یک نفر از این جمع شش نفره به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح طلب مورد حمایت هر دو طیف قرار گیرد.

                      

ما از جمع روحانیت اصلاح طلب شهرستان سه نفر را معرفی کردیم که دکتر حسین امیری هم از منتخبین ما بود. برنامه بر این بود که کسی از افراد غیر و بی ارتباط با جمع اصلاح طلب برای حضور در این نشست دعوت نگیرد تا کاندیداهای معرفی شده بر اساس رای اصلاح طلبان صاحب نفوذ و جمعی که به نوعی در این زمینه احساس وظیفه می کنند انتخاب شود. اما متاسفانه درست در زمان رای گیری طیف مقابل ما (پویندگان) به قول خود وفادار نبود و جمع زیادی از افراد را با ماشین های سواری و باری و حتی ماشین سنگین برای حضور در این رای گیری خواسته بودند و نکته دیگر این بود که دوستان تنها یک کاندیدا به عنوان منتخب طیف خود جهت حضور در رای گیری معرفی کرده بودند. یعنی در حقیقت برنامه را از پیش به گونه ای چیده بودند که فرد مورد نظر آنان به عنوان کاندیدای منتخب اصلاح طلب جهت حضور در مجلس ششم معرفی شود.

                      

ما نیز تصمیم گرفتیم با برنامه ریزی پیش برویم تا چندان از این قافله عقب نمانیم. تنها راه ما برای افزایش احتمال پیروزی، معرفی تنها یک نفر برای رقابت با منتخب طیف مقابل بود. اما تصمیم بر این شد که منتخبین ما تا لحظه آخر از حضور خود انصراف ندهند و تنها در زمان معرفی خود از فرد مورد نظر ما حمایت کنند و با کناره گیری قبل از رای گیری به نوعی با پاتک زدن به طیف مقابل از حضور در رای گیری انصراف دهند تا در نهایت دکتر حسین امیری را به عنوان تنها کاندیدای منتخب طیف روحانیت اصلاح طلب شهرستان معرفی کنیم. برنامه بر همین منوال جلو رفت و خوشبختانه کار همانگونه که ما می خواستیم به نتیجه رسید و با رای گیری از یک جمعیت بسیار زیاد دکتر حسین امیری به عنوان منتخب اصلاح طلبان شهرستان معرفی شد و بعد در انتخابات هم با رای مردم وارد مجلس ششم شد”.

                      

حال نکاتی که در این خاطره که به نوعی می تواند بخشی از تاریخ حضور اصلاح طلبان شهرستان زرند در مجلس شورای اسلامی نیز محسوب شود، وجود دارد خود جای بسی تامل و تفکر دارد. در آن زمان برای انتخاب یک فرد از بین اصلاح طلبان شهرستان تصمیم بر این بود که شش نفر در ابتدا برای این منظور معرفی شوند تا ضمن معرفی و بیان نقاط قوت خود و با رای گیری از یک جامعه بسیار عظیم که هم موافقین و هم مخالفین را شامل می شد تنها یک نفر به عنوان کاندیدای نهایی جمعیت اصلاح طلبان شهرستان برای حضور در انتخابات مجلس ششم معرفی شود. هر چند طیف پویندگان در آن زمان با برنامه ریزی و شاید بتوان گفت ناجوانمردانه برای افزایش احتمال پیروزی در آن رای گیری تنها یک فرد را معرفی کرده بودند و افراد زیادی را خودسرانه دعوت گرفته بود اما همین حضور چهار نفره و نشاط بسیار بالا در بین اصلاح طلبان آن زمان و متاسفانه عدم اجازه صحبت به افراد مخالف دکتر حسین امیری و نیز عدم نشاط در بین اصلاح طلبان کنونی و چند دستگی موجود در بین اصلاح طلبان حال حاضر خود نشان از شکست و عدم موفقیت ایشان حتی با رای حدود ۹۷ درصدی دکتر امیری در نشست جمعه گذشته خواهد داشت.

                      

۴- نکته آخر که می خواهم کوتاه به آن بپردازم و تکمیل کننده صحبت های قبلی حقیر نیز می باشد یک مثال ساده برای درک رفتار کاملاً اشتباه دوستان در برگزاری این نشست است. “فرض کنید شما می خواهید در یک آپارتمان ۲۵ واحدی که حدود ۷۵ نفر جمعیت دارد یک مدیر را برای آپارتمان انتخاب کنید و تصمیم بر این می شود که افراد مختلف در این زمینه کاندیدا شوند. حال جوانان آن آپارتمان تصمیم می گیرند که یک فرد را به عنوان منتخب جوانان آپارتمان برای حضور در انتخابات معرفی کنند. بعد تنها بخشی از جوانان مثلاً تنها جوانان حاضر در ۵ واحد از آن آپارتمان ۲۵ واحدی دور هم جمع می شوند و یک نفر را با رای ۱۰۰ درصدی از بین خود برای حضور در این انتخابات معرفی می کنند. آیا می توان احتمالی برای فرد منتخب به عنوان منتخب نهایی جهت رسیدن به مدیریت آپارتمان داستان ما متصور شد؟”. رفتار شما دوستان نیز در برگزاری این نشست رفتاری شبیه به همین جوانان داستان ما بوده است و تنها خودتان را دور هم جمع کرده اید و به خودتان رای داده اید و خوشحال راهی خانه های خود شده اید که بی شک اگر تدبیری نکنید این خوشحالی چندان طول نخواهد کشید و این داده های اشتباه ما را به راه راست هدایت نخواهد کرد.

                      

برای اینکه بیشتر متوجه این موضوع بشوید بهتر است دو نظری که تا این لحظه بر روی خبری که در مورد برگزاری این نشست در یکی از سایت های خبری استان منتشر شده است را مطالعه کنید که در ادامه نیز آورده شده است.

                      

نظر اول: ” دور همی خوبی بود؟ چرا خاله اینارو دعوت نکردید؟ پسر عموها هم که نیستن! به این میگن دموکراسی! بعد می گید احمدی نژاد… بابا دمتون گرم، شما دیگه کی هستین!”

                      

نظر دوم: “سوال.

اینها که رای دادند کی بودند؟ چه کسی اینها را دعوت کرده بود؟ چرا طرفداران آقای علویان نبودند؟ چرا از شهرستان کوهبنان کسی نبود؟ آیا این سیصد نفر نماینده تمام اصلاح طلبان زرند و کوهبنان هستند؟ آیا از نظرات مردم کوچه و بازار در مورد دکتر سوال کردید؟ و ده ها سوال دیگر. نه دوستان این نشد نظر سنجی.”

                      

پی نوشت ۱: شنیده ها مبنی بر آن بوده است که بسیاری از حاضرین در این نشست حتی از عکس گرفتن هم ممانعت می کردند و به  حضور در مقابل دوربین فیلم برداری موجود در جلسه هم مانند زندانیان و محکومین رفتار می کردند و در گوشه ای پنهان می شدند که نکند کسی بفهمند آنان جزء اصلاح طلبان هستند. این موضوع به گونه ای بوده است که حتی از انتشار تصاویر ثبت شده از این جلسه هم ممانعت شده است که نکند بسیاری از دوستان حاضر در جلسه از این موضوع ناراحت شوند. آیا این افراد واقعاً اصلاح طلب هستند یا ترسوانی هستند از حزب باد؟؟! آیا می توان به رای این افراد تا پایان بازی انتخابات امیدوار بود؟!!

                      

پی نوشت ۲: فکر نکنید حقیر با نوشتن این تحلیل قصدی بر تخریب اصلاح طلبان شهرستان زرند را داشته ام و اگر اینچنین فکر کنید بی شک همچنان جزئی هستید از گروهی که نمی توان آنان را اصلاح طلب واقعی دانست و برعکس نظر شما، حقیر با نوشتن این متن تنها قصد روشن کردن دوستان و هدایت آنان به راهی درست را داشته ام که امید است مقبول واقع شود و در این زمینه تدبیری چاره شود.

                      

                      

                      
انتهای پیام/