هجوم خطرناک شبکه های اجتماعی به خانواده ها

یکی از عمده آسیب های ورود به شبکه های اجتماعی تغییر در شیوه ازدواج جوانان است به این علت که روابط صورت گرفته در بین اعضای این گروه ها باعث از بین رفتن اعتماد افراد نسبت به یکدیگر می شود.

یکی از عمده آسیب های ورود به شبکه های اجتماعی تغییر در شیوه ازدواج جوانان است به این علت که روابط صورت گرفته در بین اعضای این گروه ها باعث از بین رفتن اعتماد افراد نسبت به یکدیگر می شود.

 

هجوم خطرناک شبکه های اجتماعی به خانواده ها

 

به گزارش صدای زرند، صحبت از دعوا و تنش در خانه و خانواده که می شود انگشت اتهام‌ همه به سمت مشکلات اقتصادی، اختلاف سلیقه، تجمل‌گرایی وبیکاری، اعتیاد و دخالت خانواده‌هامی رود.

 
اما واقعیت چیز دیگریست! از زمانی که استفاده از اینترنت بطور آسان با هزینه ارزان در اختیار افراد جامعه قرار گرفت هر فرد بصورت دلخواه از فضای موجود در این دهکده جهانی استفاده کرد.

 
هرچند پیشرفت تکنولوژی خوب است و نیازهای افراد را در عرصه های علم، صنعت و فناوری به روز می کند اما برخی از آن روی سکه در این فضا استفاده کردند به طوری که می توان گفت یکی از عمده عوامل موثر در زمینه اختلافات خانوادگی روی آوردن اعضا به این سمت و سو است.

 
استفاده از اینترنت و پیوستن به شبکه های اجتماعی از فیسبوک و توییتر گرفته تا اینستاگرام و واتساپ همه دست به دست هم دادند تا با سرگرم کردن افراد آنها را از هدف اصلی زندگی دور سازند زیرا اغلب افرادی که از این نرم افزارها و برنامه ها استفاده می کنند تا جایی پیش رفته‌اند که زندگی خانوادگی آنها تحت تاثیر این گروه ها وشبکه های به ظاهر اجتماعی قرار گرفته و مشکلاتی برای آنها به وجود آمده است که این امرزندگی عده ای را تا مرز جدایی و طلاق کشانده است.

 

شبکه های اجتماعی

 
از طرفی نگرانی خانواده ها از حضور فرزندانشان در این شبکه‌ها موضوع دیگری است که باعث به وجود آمدن دعواهای خانوادگی نیز شده است زیرا اکثر جوانان در فضاهای عمومی، بازار، اتوبوس و دانشگاه خود را با دنیای دیگری دور از جمع خانوادگی یا دوستانه پیوند داده اند، دنیایی که در قاب کوچک تلفن همراه خلاصه شده است واین موضوع به عنوان یکی از آسیب‌های مهم این نوع شبکه‌ها عنوان شده است.

 
در این زمینه یک روانشناس بالینی در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت: هرچه میزان حضور افراد در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد به همان اندازه گرایش به سبک زندگی مدرن نیز بیشتر می شود و از آنجایی که هدف این نوع شبکه ها سست کردن بنیان خانواده است، استفاده و علاقمندی بیش از حد به آن منجر به بروز اختلاف و تنش بین زوجین در زندگی خواهد شد.

 
سمیه نجاری افزود: شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و نرم افزارهای تلفن همراه مانند تانگو، واتساپ و وایبر که به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند با جایگزین کردن سبک زندگی غربی چالش های جدی بین الگوهای رفتاری افراد در زندگی ایجاد می کنند.

 
وی علت اصلی تغییر رفتاری افراد را ضعف های فرهنگی و مدیریتی عنوان کرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی برخلاف نامی که دارند، خانواده‌ها را از هم دور می‌کنند و افراد جامعه را دچار انزوا می‌کنند لذا یکی از عمده آسیب های ورود به شبکه های اجتماعی تغییر در شیوه ازدواج جوانان است به این علت که روابط صورت گرفته در بین اعضا در این گروه ها باعث از بین رفتن اعتماد افراد نسبت به یکدیگر می شود.

 
این روانشناس بالینی به رمز گذاری تلفن همراه همسران اشاره کرد و گفت: این رمز گذاری سوء ظن و تردید را در بین اعضای خانواده به وجود می آورد که خود گامی برای شروع آشفتگی، دوری اعضای خانواده از هم و طلاق می‌شود.

 
وی بیان کرد: اینترنت با داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد مانند دسترسی آسان، گمنامی کاربران، سهولت استفاده و هزینه پایین به یکی از عمومی‌ترین رسانه‌ها در بین افراد جامعه تبدیل شده به گونه ای که بخش اعظمی از ساعات شبانه روز افراد الخصوص جوانان را مختص به خود کرد است.

 
وی در تکمیل این مطلب گفت: از آنجایی که اکثر موضوعات در فضای شبکه های اجتماعی با فرهنگ دینی و اسلامی ما هم خوانی ندارد لذا اگر شبکه های اجتماعی با مدیریت، نظارت و کنترل داخلی در کشور با شرایط فرهنگی و بومی خودمان راه اندازی شود، به مراتب می تواند مفیدتر و تأثیرگذارتر از شبکه های موجود باشد.

 
نجاری با اشاره به اینکه کشورهای غربی با راه اندازی این شبکه‌های اجتماعی از سیاست قورباغه پخته استفاده کرده اند، افزود: این گفته از آن جهت است که آنها معتقدند اگر یک قورباغه را در یک ظرف آب جوش بیندازید فرار می‌کند و می‌رود اما اگر آن را داخل یک ظرف آب سرد بگذارید شنا می‌کند و اگر در زیر ظرف شعله کوچکی روشن شود آب به مرور گرم و قورباغه به مرور عصب‌های خود را از دست می‌دهد و پخته می‌شود، از این روآنها در استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی این سیاست را در پیش گرفته اند تا افراد را جذب خود کرده و بعد به طور ناگهانی آنها را در مرداب مشکلات غوطه ور کنند.
این روانشناس بالینی در پایان خاطر نشان کرد: هر چند استفاده از این فضا و شبکه های موجود فواید علمی زیادی در پی دارد اما نباید از این موضوع غافل بود که هدف از تشکیل این شبکه ها در دنیای مجازی چیزی جز تخریب و تضعیف افراد در امور زندگی و ایجاد اختلاف در بین اعضا در درون خانواده نیست.

 

سخنان گوهر بار رهبری در دیدار با روحانیون۱۳۸۵/۸/۱۷

سخنان گوهر بار رهبری در دیدار با روحانیون1385/8/17

 
عزیزان من! امروز تهاجم فرهنگى با استفاده از ابزارها و فناوری‏هاى جدید ارتباطى خیلى جدى است؛ صدها وسیله و راهرو اطلاعات به سمت فکر جوان و نوجوان ما وجود دارد؛ از انواع شیوه‌هاى تلویزیونى و رادیویى و رایانه‌اى و امثال این‏ها دارند استفاده مى‌کنند و همین‌طور به صورت انبوه، افکار و شبهه‌هاى گوناگون را در آن‏ها مى‌ریزند. باید در مقابل این‏ها ایستاد. امروز نمى‌شود به همان روش‏هاى قدیمى خودمان اکتفا کنیم؛ البته که جوان نمى‌آید.

 
جوان را باید بشناسید؛ فکر او را باید بشناسید؛ آن‏چه را که به او هجوم آورده، باید بشناسید. تا میکروب و بیمارى را نشناسید که علاج نمى‌توان کرد. این‏ها همه ملایى مى‌خواهد. درس خواندن، مطالعه کردن و کار کردن، که همه‌ى این‏ها زیر عنوان مهارت‏هاى دینى خلاصه مى‌شود.

 
از این رو رهنمود رهبری در مورد شبکه‌های اجتماعی نه به ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی رأی می‌داد و نه استفاده‌های بی‌حد و حصر از آنها را مجاز اعلام کرد. بلکه یکی از آسیب‌هایی را که این شبکه‌ها بر بدنه جامعه وارد می‌کنند، متذکر شد. مقام معظم رهبری به نکته مهمی اشاره کردند که کمتر در نقد شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته می‌شد و آن صرف وقت جوانان در این شبکه‌ها و نداشتن وقت کافی برای مطالعه و درس خواندن بود.

 
امام خامنه ای در دیدار با دانشجویان فرمودند: “وقتتان را بیهوده به هدر ندهید؛ خیلی از بچّه‌های جوان ما -دانشجو و غیر دانشجو- وقتهایشان را هدر می دهند، در این شبکه‌های اجتماعی و مانند اینها می گردند یا در بعضی از جلسات بیهوده‌ بحث‌وجدل‌های این‌جوری می‌نشینند. وقتتان را هدر ندهید، وقتتان را درست مصرف کنید، هم به درس برسید، هم به کار تشکیلاتی برسید؛ به هردوی اینها باید برسید.”

 

 

انتهای پیام/