زنگی آبادی: اگر شورا گذاشته بود سه ماهه بلوار کوثر و پل سیدی را تمام می کردم

۲ باند رفت و برگشت از بلوار کوثر تا فرودگاه را ۳ ماهه می ساختم. من فقط حرف نمی زنم. عمل می کنم. اما الان واقعا دیگر نمی خواهم کار کنم.

ماشاالله زنگی آبادی سرمایه گذار پروژه محور کوثر در واکنش به انتقاد استاندار از عملکرد شورای شهر کرمان گفت: اگر شورا گذاشته بود سه ماهه بلوار کوثر و پل سیدی را تمام می کردم.

ماشاالله زنگی آبادی

 

به گزارش صدای زرند، در این مطلب که روز سه شنبه ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۴ در روزنامه پیام ما شماره ۴۴۶ منتشر شد، می خوانید: در جلسه پیگیری پروژه های عمران شهری که مشروحش در شماره ۴۴۵ روزنامه پیام ما منتشر شد، استاندار کرمان انتقادات تندی را از عملکرد اعضای شورای شهر کرمان مطرح کرد. علیرضا رزم حسینی که انگار دل خونی از اقدامات برخی از اعضای شورای شهر داشت نسبت به موانعی که برای برخی از اقدامات عمرانی شهر پیش آمده بود گله کرد.

 

 

استاندار کرمان در بخشی از صحبت هایش با اشاره به پروژه محور کوثر گفت: الان چند وقت است بعد از اینکه آقای زنگی آبادی شروع کرد دیگر هیچ اتفاقی در این محور نیفتاده است. الان شش ماه است که قرارداد محور کوثر می رود و می آید. رزم حسینی سپس خطاب به یکی از اعضای شورای شهر کرمان گفت: : شما که میلیاردر سرمایه گذار هستید چرا نمی آیید محور کوثر را باز کنید؟ شورا به جای اینکه تسهیل کند مانع می شود. سرمایه گذار آمده اینجا، التماسش کردیم بیاید سرمایه گذاری کند شش ماه معطل این است که قرارداد ببندد. نمی شود که عده ای چوب لای چرخ بگذارند.

 

 

شوراها در همه جا بوجود آمده اند که کار مردم را راه بیندازند. مردم اگر بدانند قرار است در شورا به کسی رای بدهند که مانع کارشان شود که رای نمی دهند. چگونه است که شش ماه من در جریان هستم این قرارداد به شورا می رود و برمی گردد؟ هرکسی که سرمایه گذار دارد بیاید محور را باز کند.

 
این صحبت های استاندار کرمان باعث شد تا سوالات زیادی درباره این پروژه بوجود بیاید. پروژه ای که حدود یک سال از آغاز عملیات اجرایی آن گذشته اما پیشرفت چندانی نداشته است و از صحبت های استاندار اینگونه برمی آید که مشکلاتی بین سرمایه گذار این پروژه و شورای شهر کرمان وجود دارد. همانطور که رزم حسینی گفته، ماشاالله زنگی آبادی یکی از کسانی بود که پیشنهاد سرمایه گذاری داده بود و با پذیرفتن استاندار و پذیرفتن تفاهم نامه و امضای صورتجلسه توسط کمیته عمران شهری کار را شروع کرده بود. صورت جلسه ای که با امضای استاندار، معاونت عمرانی وقت، شهردار وقت، تعدادی از اعضای شورا و مسئولین مرتبط استان تنظیم شده بود. آنطور که ما شنیده بودیم، مااالله زنگی آبادی و شرکت او همیشه پروژه ها را کوتاه تر از زمان تعیین شده به اتمام می ر ساند و تحویل می داد.

 

 

تاخیر در اجرای پروژه محور کوثر و پل سیدی بسیاری را به تعجب واداشته بود و با توجه به صحبت های روز یکشنبه استاندار علاقه ما را برای بررسی این موضوع بیشتر می کرد.  زنگی آبادی که بیش از ۴۵ سال در ساخت و ساز پروژه های عمرانی شهر کرمان نقش داشته است، در یک عصر تابستانی در دفتر یکی از دوستان قدیمی که از معتمدین خوش نام شهر به شمار می رود با ما هم صحبت شد.

 

 

با این سرمایه گذار که بسیاری با توجه به بیلان کاری او، وی را جزو برترین پیمانکاران کشور می دانند که ویژگی مخصوص به خود دارد و آن هم اتمام پروژه ها پیش از موعد است درباره مسائل و مشکلاتی که مانع پیش روی محور کوثر و پل سیدی شد گفت و گو کردیم.

 

 

هرچند که دوست داشتیم درباره سوابق وی و فعالیت هایش با او صحبت کنیم که به دلیل اهمیت موضوع و خلط نشدن مبحث آن را به گفت و گوهای دیگری ارجاع دادیم. ماحصل مصاحبه پیام ما با مشاالله زنگی آبادی در یر آمده است که از نظرتان می گذرد:

 

 

•  اکثر مردم شما را می شناسند و تقریبا کمتر کرمانی در شهر کرمان هست که با عملکرد شما آشنا نباشد. اما مسئله ای که اخیرا پیش آمده و استاندار کرمان درباره آن صحبت کرده مسئله پروژه کوثر است که شما سرمایه گذار این پروژه بودید. آقای رزم حسینی همیشه در صحبت هایشان از پهن کردن فرش قرمز پیش پای سرمایه گذاران صحبت کرده و قطعا این فرش قرمز اول باید پیش پای سرمایه گذاران کرمانی پهن شود. اما پروژه محور کوثر جلو نرفته است و استاندار هم از این موضوع گله داشته. چه اتفاقی در این بین افتاد که این محور همچنان بلاتکلیف است؟

 
ببینید من بیش از ۴۵ سال در این استان کار کردم. اوایل کارم ۲۷ خیابان را در این شهر ساختم. از خیابان شمال جنوبی گرفته تا آلاشت و ابن سینا و … . من فقط یک بار به حج عمره رفتم و دفعه های بعد به جای حج رفتن در استان ماندم و کار کرده ام. جاده هایی ساختم که طی ۳۷ سال پس از انقلاب حتی یک بار هم نیاز به روکش نداشته است. با همه استانداران هم همکاری کردم و اکثرا از من تقدیر کرده اند. حتی شده که استان های دیگر خواسته اند من به آن جا بروم و فعالیت کنم. از جمله زمان استانداری آقای دکتر بانک که از من خواسته شد به تهران بروم و کار عمرانی کنم که ایشان به من گفتند که اگر از زیر دریا هم تونل بزنی و بروی اجازه نخواهم داد از کرمان بروی.  حتی یک بار آقای نجفی مدیرکل وقت راه و ترابری اصفهان از من دعوت کرد تا به اصفهان بروم و می خواست من را به رئیس جمهور آن زمان معرفی کند اما من به دلیل عشق و علاقه به کرمان ماندم. ببینید سابقه من این است. آن وقت سر این پروژه محور کوثر من به شورای شهر رفتم و کسانی که با رای ۱۵ هزار نفری داعیه تصمیم گیری برای شهر ۸۰۰ هزار نفری را دارند به من گفتند تو چکاره هستی و کی گفته کار کنی.

 

 

• کمی بیشتر موضوع را باز کنید. پس از اینکه شما کار را شروع کردید این اتفاق افتاد؟

 
یک صورت جلسه ای در تاریخ سوم آبان سال ۹۳ با حضور آقای استاندار، آقای کامیاب و حتی برخی از همین اعضای شورای شهر تنظیم شد و قرار شد کار را شروع کنیم. بعد از اینکه کار شروع شد خب ما هم باید بروکراسی اداری را طی کنیم. در جلسه ای بعضی از آقایان شورای شهر به من گفتند تو چرا کار را شروع کردی. چه کسی به تو گفت کار را شروع کنی. در حالی که اکثریت این اعضا آن صورت جلسه را امضا کردند اما به من گفتند چرا کار را شروع کردی.

 

 

• یعنی شما را خواستند که چرا این پروژه را شروع کردید؟

 
بله. به من گفتند چرا شروع کردی. حتی من گفتم صورت جلسه ای با حضور استاندار امضا شده که گفتند شاید بعدا استاندار بمیرد نباشد و توهین هایی هم به شهردار که همراه من بود کردند.  ببینید من شاید سردار نباشم اما سربار جامعه هم نیستم. نه در کانادا خانه دارم و نه مثل برخی از مسئولین از این شهر به آن شهر می روم. من کارم کارگری است و همیشه کار می کنم. پیامبر می گفت دست کارگر را باید بوسید. امام خمینی هم همین را می گفت آن وقت این آقایان به من می گویند تو که هستی و چرا کار را شروع کردی؟ باور کنید من تا الان که ۱۰ ماه شده فقط به احترام آقای رزم حسینی سکوت کرده بودم. زمانی که آقای سیف الهی شهردار بود همیشه بخاطر فعالیت هایم از من تشکر می کرد آنوقت وقتی وارد جلسه این آقایان شدم دیدم برخی از این آقایان به شهردار و استاندار توهین می کنند و آن زمان گفتم خاک بر سر من.

 

 

• پس ۱۰ ماه است که جلوی کار شما گرفته شده است.

 

 
بله. در این چندماه چندین پروژه اداره راه را که آقای مهندس مقبلی خواسته بودند، انجام ندادم و قبول نکردم. چرا که من برای این پروژه کوثر تعهد داده ام و امضا کردم. من الان ماهی ۲۰۰ میلیون تومان حقوق و هزینه های شرکت را می دهم و ضرر می کنم اما فقط به احترام آقای رزم حسینی استاندار محترم کرمان تا امروز صبر کردم.  متاسفانه برخی از آقایان شورای شهر از ۱۵ آبان ۹۳ به من گفتند کار نکن.

 

ماشاالله زنگی آبادی

 

 

• به خاطر همین پروژه کارهای دیگری را قبول نکردید؟

 
بله. از آقای مقبلی مدیرکل راه و شهرسازی و همچنین از فرماندار زرند و دیگران بپرسید. من به امضای خودم احترام می گذارم و افتخار می کنم که آقای رزم حسینی نیز کرمانی است.

 

 

• اگر همین پول را در جای جای دیگری، در استان دیگری سرمایه گذاری کرده بودید الان وضع چگونه بود؟

 
ببینید در وضعیت فعلی ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در همه جای ایران هواخواه دارد. شرکت من ۱۵۰ دستگاه از انواع ماشین آلات راه سازی و اجرایی دارد و کارخانه آسفالتم در هر ۳ دقیقه یک کامیون آسفالت تولید می کند. حتی اگر نمی خواستم سرمایه گذاری کنم با این ناوگان و این توان از همه جای کشور به دنبال من هستند. بیش از ۱۰۰ لوح تقدیر از مسئولین استانی و کشوری برای پروژه های مختلف دارم. شما مطمئن باشید با سرعتی که در انجام پروژه ها داریم و معمولا پروژه ها را در یک چهارم زمان تعیین شده به پایان می بریم، این میزان سرمایه گذاری چه میزان درآمدزایی برای ما داشت. در حالی که هم اکنون فقط ماهی ۲۰۰ میلیون تومان مجموع حقوق و هزینه های ما می شود و بیکار مانده ایم. از اول انقلاب تاکنون سابقه نداشته است که من و شرکتم ۱۰ ماه بیکار باشبم. من برای کار آفریده شده ام. من یک بار به دنیا آمده ام و یک بار می میرم.

 

 

• اگر همان زمان کار را شروع می کردید الان این پروژه به کجا رسیده بود؟

 
طی ۲۲ روز من با هزینه ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جاده ماهان تا کرمان را روکش کردم. سرعت کار را همیشه سعی کرده ام بالا ببرم و مسئولان می دانند سرعت کار من چقدر است. اما جلوی کار من را گرفته اند. مشکل من چه بود؟ بعضی از انسان ها قبلشان را جلوی گلوله می گذارند آن وقت یک نفر به خاطر حب مقام، شهر را می فروشد. من از اینکه وارد کار این پروژه شدم توبه کردم ولی به خاطر شخص آقای رزم حسینی که کرمانی بود تاکنون منتظر ماندم.

 

 

• بعد از آن صورت جلسه چه مقدار کار کرده بودید؟

 
کارهای اولیه تا بلوار امیرکبیر شده بود، زیرسازی شده بود و آماده آسفالت کردن بودیم که کار ما را تعطیل کردند.

 

 

• خب به نظر شما چه هدفی را از تعطیل کردن کار دنبال می کردند؟

 
قطعا این ها هدف خاصی برای خودشان دارند. یکی از اعضای شورا می گفت داداش من پیمانکار است و می تواند کار را انجام دهد. خب الان ۱۰ ماه گذشته. چرا کار را انجام نمی دهند؟

 

 

• بعد از اینکه جلوی کار شما را گرفتند شما از طریق استانداری پیگیری کردید؟

 
ما یک سری مکاتبات داشتیم و حتی آقای کامیاب هم کتبی پیگیر مسئله ما شد. اما متاسفانه استاندار هم به تنهایی نمی تواند.

 

 

• نه. منظورم این است استانداری که می گوید برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنم چه کاری برای حل این مسئله انجام داد؟

 
به هر حال تلاش هایی انجام شد. حتی چند جلسه هم با آقای مویدی و سیف الهی گذاشتیم. مردادماه سال جاری هم جلسه کمیته عمران شهری تشکیل شد و آقای رزم حسینی به ما گفتند گذشته ها را فراموش کن و کار کنید. من باز هم قبول کردم. به هر حال دلم برای این شهر می سوزد.من کرمانی ام و افتخار می کنم برای همین شهر کار کنم. به من در آن جلسه گفتند چه مقدار سرمایه می گذاری. من گفتم ۱۰۰ میلیارد تومان. در همان جلسه گفتم قبلا با ۵۰ میلیارد تومان می شد کار را انجام داد اما الان باید ۱۰۰ میلیارد سرمایه بگذارم. در آن جلسه تصمیماتی گرفته شد که در صورت جلسه اش آمده است.(صورت جلسه را نشان می دهد.)

 

 

• شما پروژه را چند وقته می توانستید تمام کنید؟

 
مطمئن باشید ۳ ماهه کار را تمام می کردم. ۲ باند رفت و برگشت از بلوار کوثر تا فرودگاه را ۳ ماهه می ساختم. من فقط حرف نمی زنم. عمل می کنم. اما الان واقعا دیگر نمی خواهم کار کنم. ۱۰ ماه به احترام همشهری گرامی ام جناب آقای رزم حسینی و به خاطر استان خودم صبر کردم. اما الان واقعا برای رضای خدا هم که شده می خواهم من را رها کنند. الان ۱۰ ماه است من را حیران کرده اند و تعیین تکلیف نمی کنند. چوب را این وسط مردم می خورند. خب مشخص است وقتی عده ای معدود با ساندویچ و شیرینی رای بیاورد همین می شود.

 

 

• خب هیچ بند قانونی برای اینکه شورای شهر نتواند جلوی کار شما را بگیرد وجود نداشت؟

 
ببینید وقتی این پروژه تعریف شد و صورت جلسه امضا شد و آقای استاندار هم آن را ابلاغ کرد، به هر حال باید روال قانونی هم طی شود و یک سری مجوز از طرف شهرداری و شورای شهر صادر شود. نیم ساعت پس از جلسه یک نامه به شهرداری فرستادم و اعلام آمادگی کردم. به ما گفتند به شورا بروید. وقتی به شورا رفتم به من گفتند چکاره اید و چرا کار را شروع کردید. ما شما را نمی شناسیم. چه رزومه ای دارید. در حالی که من را با این چهره سیاهم همه می شناسند و به هر کوچه و خیابانی که می روم مردم شهر من را به نام کوچکم صدا می کنند. در حالی که من زیرسازی را شروع کرده بودم جلوی کار من را گرفتند. از آن زمان وضع نامعلوم مانده است.

 

 

پس شما الان فقط می خواهید تعیین تکلیف شوید.

 
قطعا. هر سرمایه گذاری با این برخورد روبرو می شد تا الان رفته بود. من هم بدلیل امضایی که کرده ام مانده ام و امضایی که می کنم برایم بسیار ارزش دارد. آن وقت من را معطل کرده اند. آن هم کسانی که تخصصی در این کار ندارند. در کار خودشان متخصص هستند اما در همه چیز که متخصص نیستند. مثلا کسی که در حرفه محترم فالوده فروشی و بستنی فعال است در این باره تخصص دارد و من ندارم. من سواد ندارم اما ۴۵ سال کار عمرانی کرده ام و می دانم اگر از برج ۸ بگذریم دیگر فصل آسفالت کردن تمام می شود. آقایان این را می دانند؟ خب مشخصا نه. کسی که سردفتر است چه اطلاعی از آسفالت می تواند داشته باشد؟ من عمله هستم و کارگرم. من اولین پایه یک استان را دارم. جاده چترود را اول انقلاب بدون آزمایشگاه با یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان ساختم و هنوز خراب نشده است. به طوریکه آقای کامیاب پس از ۳۳ سال از این جاده بازدید کردند و از من تقدیر کردند. کارنامه ام مشخص است آن وقت به من می گویند تو چه کاره ای.  من می میرم اما دیگر به شورای شهر کرمان نمی روم.

 

 

• معلوم است خیلی از شورای شهر کرمان دل پری دارید.

 
متاسفانه برخی از اعضای شورای شهر کرمان فقط برای جیب و ساختمان خود کار می کنند نه برای مردم. وقتی یکی از نمایندگان شورای شهر کرمان به من می گوید این مقدار پول به من بده و وقتی من ندادم به من پیامک می زند که تو به من نیاز داری و از این حرف ها، شما ماجرا را بفهمید. هنوز می توانند بررسی کنند و پیامک ها را دربیاورند. تکلیف مشخص می شود با این وضعیت. ماجرایی را برای شما بگویم.

 

 

• خب الان تصمیم شما چیست؟

 
من از شما می خواهم که به استاندار بگویید من را رها کنند که بروم. من برای این موضوع می خواهم پیش حاج قاسم سلیمانی بروم و به ایشان بگویم شما که مرزهای کشور را از اشرار و ناامنی و بیگانگان حفظ می کنی، از رهبری بخواهید کرمان و مردم کرمان را هم از دست برخی از این افراد نابلدی که هیچ آگاهی از امور شهری ندارند و فقط مانع می شوند و وارد شورای شهر شده اند نجات دهند.

 

 

• استاندار کرمان هم در جلسه اخیر عمران شهری به برخی از اعضای شورای شهر درباره پروژه محور کوثر گلایه هایی را داشته است.

 
بله. استاندار به تنهایی نمی تواند خب. آقای رزم حسینی چند بار تا به حال گفته اند به مردم می گویم اما نمی گوید. چرا؟ شاید به خاطر مقام خود ملاحظه می کند. من اما می گویم. ببینید برخی از آقایان شورای شهر به فکر منافع هستند. من حتی به این آقایان گفتم دنبال حساب و کتاب نیستم و شما بگذارید پروژه که تمام شد بعد با هم حساب کنیم. سر پروژه کوثر و پل سیدی این را گفتم اما این آقایان فقط جلوی کار را گرفتند. اگر دلسوز مردم بودند اول می گذاشتند کارها تمام شود بعد سر مسائل مالی به من گیر می دادند. شما بدانید که هیچ مکه ای برای من واجب نیست وقتی وضعیت این شهر اینگونه مانده است. اما آقایان به فکر منافع خود هستند.

 

 

• چرا؟

 
چون اگر دلسوز بودند ابتدا می گذاشتند کشتی به ساحل برسد بعد به اجناسش گیر می دادند نه اینکه کشتی را روی آب سوراخ کنند. این ها اگر دنبال پول و مقام نیستند چرا ۱۰ ماه کارها را خوابانده اند و هیچ تصمیمی نمی گیرند؟ چند روزه پل سیدی را تکمیل و آماده بهره برداری می کردم. آقای چناریان فرمانده وقت نیروی انتظامی استان به من گفت این پروژه برای مردم خظرناک شده و تصادفات جرحی و فوتی داشته ایم. به خاطر مردم کرمان این پروژه را جمع کنید. اما وقتی که وارد شدم بدون اینکه قرانی پیش پرداخت بخواهم، فقط برای تکمیل پل سیدی جلویم را گرفتند و گفتند به تو چه ربطی دارد و با چه مجوزی اقدامات را جهت اتمام پل سیدی شروع کردی. متاسفانه برخی از اعضای شورا می خواهند هم شهردار باشند و هم استاندار.

 

 

• در پایان اگر حرف خاصی مانده بفرمایید.

 
من اگر تا امروز صبر کردم و این مسائل را بازگو نکردم تنها به خاطر شخص آقای رزم حسینی استاندار محترم که بسیار هم دلسوز مردم هستند و همچنین آقای سیف الهی معاونت محترم عمرانی بوده است. من از  حاج قاسم سلیمانی و جناب رزم حسینی خواهش می کنم وضعیت را روشن کنند. چون به نظر می رسد برخی از این اعضای شورای شهر فقط قصد دارند چوب لای چرخ سرمایه گذاران بگذارند.

 

 

انتهای پیام/

گفتگو از : بردیا امیرتیموری / پیام ما