مشاهده پلنگ در زرند/ طعمه‌های مسموم در کمین حیوانات

در حالی سه قلاده پلنگ در دشت زرند مشاهده شده که فعالان محیط زیست نگرانند این حیوانات نیز همانند یوزهای کرمان قربانی طعمه‌های آلوده شوند.

در حالی سه قلاده پلنگ در دشت زرند مشاهده شده که فعالان محیط زیست نگرانند این حیوانات نیز همانند یوزهای کرمان قربانی طعمه‌های آلوده شوند.

 

به گزارش صدای زرند، شمال استان کرمان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی است حیوانی زیبا و البته کمیاب که تعداد آن‌ها در دشت‌های کرمان به‌زحمت به‌اندازه انگشتان یک دست می‌رسد.

 
آخرین خبرهایی که در استان کرمان از یوزها منتشر شد از تلف شدن این حیوانات در تله‌های معدن کاران و شترداران دشت‌های اطراف راور و زرند حکایت داشت و چندین بار نیز این حیوانات زیبا براثر تصادف جاده‌های عبوری از دشت راور و زرند کشته شدند، از آن زمان کمتر خبری از این حیوانات نادر در طبیعت استان کرمان شده است.

 

 

یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که امکان دیده شدن این حیوانات در آن‌ها وجود دارد پناهگاه حیات‌وحش دربند راور و دشت زرند است.

 
محیط‌بانان در طرحی برای مستندسازی حضور این حیوانات در استان کرمان اقدام به دوربین گذاری در مناطق مختلف این دو منطقه کردند و ۱۸ دوربین در دربند و چندین دوربین نیز در زرند کارگذاری شد، این پروژه از سال ۹۱ در استان کرمان اجرا شده است و نکته جالب‌توجه اینکه در حالی محیط‌بانان سال‌ها برای دیدن یوز ایرانی انتظار کشیدند که این پلنگ ایرانی بود که مقابل این دوربین‌ها خودنمایی کرد و روز گذشته نیز خبرها حکایت از مشاهده سه قلاده دیگر از این حیوان در مقابل دوربین‌های دشت زرند داشت.

 

 

مشاهده چندین‌باره پلنگ در محیط‌زیست یوز در شمال استان کرمان در کنار خوشحالی که از بابت وجود زمینه‌های مناسب زیستی برای این حیوان در استان دارد از سوی دیگر دل‌نگرانی‌هایی را نیز به همراه دارد.

 
نباید فراموش کرد تنها چند ماه پیش بود که یک قلاده پلنگ در جنوب کرمان شکار شد و قبل از آن نیز یک قلاده از این حیوان در ارتفاعات غرب استان به دلیل تغذیه از طعمه آلوده کشته شد.

 
محمدعلی زاده از جمله فعالان محیط‌زیست است که داستان کشته شدن چندین قلاده یوزپلنگ را در کرمان یادآوری می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه این پرونده حتی پیگیری قضایی هم شد به دلیل شناسایی نشدن عاملان تلف کردن یوزها، پرونده بسته شد. و حالا نگرانیم که همان عامل جان پلنگها را تهدید کنند.

 
وی تصریح کرد: این سه پلنگ که دقیقا در منطقه حفاظت‌شده یوز ایرانی دیده‌شده‌اند در معرض همان خطراتی هستند که یوزها قرار دارند که می‌توان به معدنکاری‌های گسترده در منطقه، عبور جاده از منطقه زیستی و تله گذاری‌های ساربانان شترها و طعمه های آلوده اشاره کرد.

 
علی‌زاده یادآوری کرد که تاکنون چندین قلاده یوز در جاده‌های دشت زرند و راور کشته‌ و یا به‌وسیله طعمه‌های مسموم ساربانان شترها و یا معدنچیان تلف شدند.

 

 

پلنگ ایرانی در زرند

 

 
یوزها و پلنگ‌های دشت زرند و پناهگاه دربند در معرض خطر

 
این فعال محیط‌زیست گفت: پلنگ‌ها و یوزها در طبیعت رقیب هم هستند و حوزه حفاظتی خودشان را دارندT از سوی دیگر خشک‌سالی به‌شدت شکار برای این حیوانات را محدود کرده است به همین دلیل باید از هم‌اکنون تدابیر لازم برای حفاظت از حیوانات موجود در این منطقه را تشدید کنیم در غیر این صورت حیوانات یا از منطقه دربند راور و دشت زرند مهاجرت می‌کنند و یا قربانی مداخلات انسانی می‌شوند.

 
محمد جهانشاهی دیگر فعال محیط‌زیست اظهار داشت: در آستانه فصل سرما قرارگرفته‌ایم و در زمستان نیز طبیعتا میزان شکار در طبیعت کاهش خواهد یافت و از طرفی خشک‌سالی به‌خصوص در شمال کرمان بیداد می‌کند به همین دلیل امکان نزدیک شدن حیوانات به محل زندگی انسان‌ها وجود دارد.

 
وی تصریح کرد: باید جوامع محلی را برای حفاظت از این حیوانات آموزش دهیم تا در آینده شاهد بروز حوادث تلخ نباشیم.

 

 
لزوم افزایش آگاهی جوامع بومی و محلی برای حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض

 
جهانشاهی خواستار برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مردم محلیT روستاییان و عشایر و دامداران منطقه شد و افزود: حساسیت لازم در خصوص عدم تله‌گذاری و رها کردن طعمه‌های آلوده در طبیعت باید ایجاد شود.

 
این فعال محیط‌زیست با اشاره به زمستان‌های سخت سال‌های گذشته کرمان گفت: هرروز که پیش می‌رویم شاهد سردتر شدن هوا هستیم و این باعث می‌شود حیوانات از ارتفاعات و مناطق سردسیر به سمت مناطق گرم‌تر و جاهایی که موقعیت تغذیه و آبشخور بهتری دارند تمایل داشته باشند، به همین دلیل شکارچیان غیرمجاز فرصتی مناسب برای صدمه زدن به محیط‌زیست خواهند یافت.

 
وی افزود: حضور احتمالی پلنگ‌ها در مناطق پایین درست مداخلات بین انسان و حیوان را افزایش می‌دهد و باید به یاد داشته باشیم که در سال ۸۶ یک قلاده پلنگ در این منطقه به دلیل تصادف با خودرو تلف شد.

 
رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان زرند گفت: شکار تصویر این پلنگ‌ها به‌صورت اتفاقی بوده است زیرا دوربین‌های تله‌ای برای رصد یوز کار گذاشته‌ شده‌اند، بااین‌وجود خوشبختانه شاهد حضور سه قلاده پلنگ ایرانی در دشت زرند هستیم.

 
کامران قربی با اشاره به اینکه محیط‌بانان تمام توان خود را برای حفاظت از این حیوانات به کار خواهند بست گفت: پلنگ ایرانی یکی از گونه‌های کمیاب حیوانات در حیات‌وحش است و تصویربرداری برای نخستین بار در استان کرمان از این حیوانات نشان می‌دهد که محیط مناسبی برای زندگی پلنگ در این منطقه وجود دارد.

 
وی تصاویر گرفته شده از این سه پلنگ را بسیار جالب دانست و ادامه داد: این دوربین در محل احتمالی آبشخور حیوانات نصب‌شده بود.

 
قربی خواستار همکاری و همراهی مردم بومی منطقه برای حفاظت از پلنگ‌های دشت زرند شد و افزود: اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم به مردم منطقه داده‌شده و بازهم تکرار می‌کنیم که برای حفظ محیط‌زیست به همکاری مردم محلی نیاز مبرم داریم.

 
وی با تأکید به برخورد جدی و مطابق قانون با شکارچیان افزود: در سال جاری ۱۴ شکارچی غیرمجاز در شهرستان دستگیر شده‌اند و محیط‌بانان با دقت بالا در منطقه حضور دارند و با همکاری مردم و اطلاع‌رسانی به‌موقع آن‌ها جلوی هرگونه صدمه به حیات‌وحش بکر منطقه را خواهیم گرفت.

 
پلنگ ایرانی یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض و در لیست قرمز قرار گرفته است و با وجود اینکه تعداد بسیار اندکی از این حیوان در محیط‌ زیست وجود دارد طی سال گذشته بارها شاهد شکار شدن این حیوان نادر در طبیعت بوده‌ایم.

 

انتهای پیام/