«گذشته» به فهرست نهایی اسکار راه نیافت

دیشب آکادمی اسکار فهرست نهایی بخش فیلم خارجی زبان این دوره از رقابت های اسکار را در حالی اعلام کرد که فیلم” گذشته” ساخته اصغر فرهادی در آن جایی ندارد. صدای زرند: به گزارش ملت ایران به نقل از هالیوود ریپورتر، به این ترتیب” گذشته” ساخته اصغر فرهادی و نماینده ایران از رسیدن به مرحله […]

دیشب آکادمی اسکار فهرست نهایی بخش فیلم خارجی زبان این دوره از رقابت های اسکار را در حالی اعلام کرد که فیلم” گذشته” ساخته اصغر فرهادی در آن جایی ندارد.

SedayeZarand.IR

صدای زرند: به گزارش ملت ایران به نقل از هالیوود ریپورتر، به این ترتیب” گذشته” ساخته اصغر فرهادی و نماینده ایران از رسیدن به مرحله نهایی رقابت هشتاد و ششمین دوره اسکار بازماند. سایت خبری معتبر هالیوود ریپورتر با اعلام این خبر و افزودن این که در کنار” گذشته” شماری از فیلم های سطح بالای دیگر نیز در این فهرست جایی ندارند، اعلام کرد رییس کمیته بخش فیلم خارجی زبان از انتخاب گروه داوری خود حمایت می کند.

عصر جمعه ۲۰ دسامبر بخش فیلم خارجی زبان آکادمی اسکار، ۹ فیلم راه یافته به دور نهایی این رقابت را معرفی کرد. از این فهرست اسامی پنج فیلم نهایی به زودی اعلام خواهد شد. در حالی که شماری از بهترین فیلم های امسال از رسیدن به این مرحله بازمانده اند، فیلم اصغر فرهادی نیز از جمله آنهاست.

فیلم” بیت الحم” ساخته یووال آدلر از اسراییل (رژیم صهیونیستی) ، فیلم” گلوریا” ساخته سباستین لیلیو از شیلی و فیلم” وجدا” ساخته حیفا المنصور از عربستان سعودی نیز که منتقدان بیشترین شانس ها را به آنها می دادند از ادامه این رقابت بازماندند.

۹ فیلمی که به دور بعدی راه یافته اند عبارتند از: ” حلقه شکسته فرو می پاشد” ساخته فلیکس ون گرینینگین از بلژیک، ” یک اپیزود در زندگی یک قراضه جمع کن” ساخته دنیس تانوویچ از بوسنی و هرزگوین، ” تصویر گمشده” ساخته ریتی پان از کلمبیا، ” شکار” ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک، ” دو زندگی” ساخته گئورگ ماس از آلمان، ” استاد” ساخته وونگ کار-وای از هنگ کنگ، ” دفترچه” ساخته یوناس ساس از مجارستان، ” زیبایی بزرگ” ساخته پائولو سورنتینو از ایتالیا و” عمر” ساخته هانی ابو-اسد از فلسطین.

مراحل انتخاب فیلم های خارجی زبان آکادمی اسکار در دو مرحله می گذرد. در مرحله اول همه نمایندگان از کشورهای مختلف معرفی می شوند. این مجموعه امسال شامل ۷۶ فیلم از جمله سه مستند و دو فیلم انیمیشن بود که از این میان ۱۶ فیلم را کارگردانان زن ساخته بودند.

اعضای کمیته داوران این بخش که به صورت داوطلب از میان بخش های گسترده آکادمی در رشته های مختلف انتخاب شده اند، به تماشای تمامی این فیلم ها می نشینند. هر یک از این داوران که اسامی شان هرگز اعلام نمی شود پس از تماشای فیلم ها نمره خود را به هر فیلم می دهند. امسال نمایش فیلم ها از نیمه اکتبر تا ۱۶ دسامبر به طول انجامید و سرانجام فیلم هایی که بالاترین امتیازها را دریافت کرده بودند، به عنوان ۶ نامزد فهرست نهایی اعلام شدند. در همین حال سه فیلم نیز به انتخاب کمیته ۲۰ نفره ویژه به این فهرست افزوده می شوند.

ریاست این دوره از هیات داوران برعهده مارک جانسون تهیه کننده فیلم های” مرد بارانی” (رین من) و مجموعه تلویزیونی” برکینگ بد” بود. او در ۱۳ سال اخیر ۱۲ بار این جایگاه را در اختیار داشته است.

به گفته منتقد هالیوود ریپورتر، ران یرکسا رییس سال پیش کمیته فیلم خارجی زبان اسکار، جان بیلی فیلمبردار، مایکل مان کارگردان و مارجری سیمکین مدیر هنری از جمله اعضای گروه ویژه امسال بودند. وی افزود سخت است که بپذیریم فیلم تحسین شده اصغر فرهادی که امید زیادی به برنده شدنش می رفت و دو سال پیش نیز برای فیلم” جدایی” این جایزه را به خانه برده بود از سوی کمیته ویژه انتخاب نشود.

انتهای پیام/