نوجوانی و ارتباط با جنس مخالف!

در موقعیت مناسب درباره خطر روابط جنسی در دوران نوجوانی و عواقب و مشکلات بعدی آن با فرزند خود صحبت کنید. ملامت گر نباشید ولی به وی بیاموزید که موقعیت های خطرناک که می تواند منجر به از دست دادن کنترل نفس شده و خطر آفرین باشد کدامند و راهکارهای برون رفت از این موقعیت […]

SedayeZarand.IRدر موقعیت مناسب درباره خطر روابط جنسی در دوران نوجوانی و عواقب و مشکلات بعدی آن با فرزند خود صحبت کنید. ملامت گر نباشید ولی به وی بیاموزید که موقعیت های خطرناک که می تواند منجر به از دست دادن کنترل نفس شده و خطر آفرین باشد کدامند و راهکارهای برون رفت از این موقعیت ها را به وی بیاموزید.

صدای زرند: رشد انسان فرآیندی پیچیده و متاثر از مجموعه عوامل وراثتی و محیطی است که فارغ از زیرو بم های ظریف برخاسته از تفاوت های فردی و محیطی ، در تمامی جوامع انسانی ، الگویی تقریبا یکسان را از نظر مراحل رشدی طی می کند. هر یک از مراحل رشد در انسان، چالش ها و نیازهای خاص خود را داشته و گذر از آن به سلامت ، نیازمند بهره مندی از حداقل قابلیت های فردی کسب شده در مراحل قبلی می باشد.

یکی از مراحل بسیار مهم و در عین حال تنش زای دوران رشد ، بلوغ و نوجوانی است. دورانی که می تواند با اثرپذیری بسیار از روند گذر مراحل قبلی و نوع برخورد والدین و جامعه ، جایگاه فرد را در جامعه به عنوان فردی بزرگسال تعیین کند.

از مهم ترین ویژگی های دوران نوجوانی و بلوغ، شکل گیری روابط با جنس مخالف و آغاز فعالیت جنسی می باشد. روابطی که می تواند تعیین کننده سرنوشت زندگی مشترک فرد در آینده باشد. نوع برقراری روابط در این دوران و تاثیر آن بر روند تفکر و رشد و بلوغ فکری و احساسی نوجوان تاثیری غیر قابل انکار بر روابط وی در آینده با جنس مخالف به عنوان فردی بزرگسال و انتخاب همسر و تشکیل خانواده خواهد داشت. در این میان خانواده به عنوان ابتدایی ترین و مهم ترین ساختار سازنده بنیان های عاطفی ، فکری و رفتاری کودک و نوجوان بیش از هر نهاد دیگری می تواند بر گذر نوجوان از این مرحله تاثیر گذار باشد. اگر متوجه شوید که فرزند نوجوان شما وارد یک رابطه عاطفی با جنس مخالف خود شده است چه واکنشی نشان خواهید داد؟

راهکارهای ذیل به شما در نحوه روبرو شدن با این پدیده طبیعی و کمک به فرزندتان در بهره مندی موثر و سازنده از این موقعیت کمک خواهد نمود:

۱- پذیرای این موقعیت باشید
فراموش نکنید که فرزند شما کار غیر طبیعی انجام نداده است. آشنایی با جنس مخالف یکی از اتفاقات عادی و رایج در دوران نوجوانی و بلوغ است پس این مساله را برای خود یادآوری و هضم کرده و تصور نکنید فرزند شما یک منحرف اخلاقی است ! تعریف انحراف اخلاقی بسیار متفاوت است حتی در جوامع سنتی یا دارای باورهای مذهبی سخت گیرانه!

۲- از صحبت در این رابطه استقبال کنید
لازم نیست به فرزند خود بفهمانید که متوجه شکل گیری چنین رابطه ای شده اید. به خواست وی احترام بگذارید اگر مایل نیست شما را از این رابطه مطلع کنید شما هم نباید سعی کنید به وی بفهمانید که خیلی باهوش هستید و مچ وی را گرفته اید ! اما اگر او تمایل به صحبت با شما در این زمینه داشت از صحبت در این رابطه استقبال کنید . هرگز در این مکالمه سعی نکنید خود را والدی باهوش ، با تجربه یا آموزگاری مجرب نشان دهید. برای وی یک دوست صمیمی باشید. حرفهایش را بشنوید و صادق باشید . مطمئن باشید به این ترتیب خواهید توانست اطلاعات مفیدی درباره چگونگی این رابطه به دست آورید.

۳- جاسوس نباشید
فرزند شما در حال صحبت با تلفن همراه خود است و شما نیز دائما سعی می کنید در پشت درب اتاق به مکالمات وی گوش دهید. شما با اینکار ریسک بزرگی می کنید. نوجوان شما بسیار از آن چیزی که شما تصور می کنید حساس تر و زیرک تر است. او به زودی متوجه رفتارهای تعقیبی شما شده و اعتماد خود را به شما از دست خواهد داد. با ایجاد اعتماد متقابل ، وی هر آن چه را که شما نیاز به دانستن آن دارید به شما خواهد گفت پس اشتباه نکنید!

۴- به تصمیم فرزند خود احترام بگذارید
اگر با انتخاب فرزند خود مشکل دارید سعی نکنید تا وی را به زور از این دوستی منصرف کنید. بیان مستقیم و تهاجمی معایب طرف مقابل و عدم تجانس این رابطه نتیجه ای جز ضعیف شدن روابط شما و فرزندتان به دنبال نخواهد داشت. در مورد روابط خطرآفرین با احتیاط رفتار کنید و به صورت مستقیم به مقابله با آن نپردازید. اگر نمی دانید چه کنید به متخصص مراجعه کنید. به انتخاب وی به عنوان یک نوجوان ، احترام بگذارید.

۵- آموزش را فراموش نکنید ولی با احتیاط!
در موقعیت مناسب درباره خطر روابط جنسی در دوران نوجوانی و عواقب و مشکلات بعدی آن با فرزند خود صحبت کنید. ملامت گر نباشید ولی به وی بیاموزید که موقعیت های خطرناک که می تواند منجر به از دست دادن کنترل نفس شده و خطر آفرین باشد کدامند و راهکارهای برون رفت از این موقعیت ها را به وی بیاموزید. درباره افراد سودجو به وی هشدار داده و از وی بخواهید تا درصورتی که کسی قصد ایجاد مزاحمت برای وی را داشت به شما گزارش دهد.

به وی در شناسایی علائم هشدار دهنده کمک کنید. لازم است بستر مناسب برای اعتماد فرزند خود و درنتیجه آموزش و صحبت در این رابطه را پیش از این ایجاد کرده باشید ولی هنوز دیر نیست. اعتماد ،کلیدی ترین مولفه صحبت با فرندتان در این رابطه است. بهتر است والد هم جنس با نوجوان ، این وظیفه را بر عهده بگیرد.

۶- اجازه دهید این رابطه آشکار و غیر مخفیانه باشد
یک گردش دسته جمعی خانوادگی به همراه دوست فرزندتان موقعیت بسیار خوبی است که با وی آشنا شده و بدون ایجاد حساسیت یا مقاومت ، پی به چگونگی رابطه ایجاد شده ببرید. دلیلی وجود ندارد که یک رابطه سالم را قطع یا مخفی کنید. اجازه دهید که فرزند شما بداند که شما برای وی احترام قائل هستید. روابط مخفی ، غیرقابل کنترل بوده و گاهی در مکانهای نا مناسب و یا در حضور افراد نامناسب صورت گرفته و می تواند خطر آفرین باشد.میگنا دات آی آر، در عین حال لازم است شرایط خاص فرهنگی خانواده خود را نیز تا حدودی در نظر داشته باشید. قرار نیست فرزند شما و یا خود شما فردی غیر عادی و انگشت نما باشید

۷- وی را به حال خود نگذارید
فرزند خود را کاملا آزاد و بی قید نگذارید. علاوه بر ارائه آموزش های لازم به منظور شکل دهی به روابط این دوران ، لازم است تا شرایط خطر آفرین را شناسایی کنید. دوستی فرزند نوجوان شما با فردی که ارزش های اخلاقی و خانوادگی نامناسبی دارد می تواند خطر آفرین باشد در این صورت به جای مقابله مستقیم ، با جلب اعتماد فرزندتان و صحبت غیر مستقیم می توانید خطرات رابطه با فرد مورد نظر را به وی یادآوری کنید. به این منظور می توانید از افرادی که بیشتر مورد اعتماد فرزندتان هستند استفاده کنید. هرگز به زور ، ارعاب ، تحقیر ، تهدید و. . . متوسل نشوید و در صورت نیاز از متخصصین کمک بگیرید.

انتهای پیام/

منبع: عصر ایران