کرمان رتبه نخست در زمینه سواد آموزی

اردشیر بحرینی، معاون سواد آموزی آموزش پرورش استان کرمان، صبح سه شنبه در نشست خبری با اشاره به هفته سواد آموزی اظهار داشت: روش‌های آموزشی سوادآموزی شامل واگذاری فرد به فرد، کلاسی و متفرقه است.

SedayeZarand.IRمعاون سواد آموزی آموزش پرورش استان کرمان گفت: استان کرمان رتبه نخست را در زمینه سواد آموزی کسب کرده است.

صدای زرند: به نقل از گزارش خبرنگار مهر، اردشیر بحرینی صبح سه شنبه در نشست خبری با اشاره به هفته سواد آموزی اظهار داشت: روش‌های آموزشی سوادآموزی شامل واگذاری فرد به فرد، کلاسی و متفرقه است.

وی ادامه داد: در روش کلاسی با حضور هشت تا ۱۲ نفر در کلاس آموزش‌ها ارائه می‌شود.

بحرینی با اشاره به روش واگذاری فرد به فرد بیان داشت: در واگذاری فرد به فرد تمامی نیروهای آزاد در جامعه از مدرک دیپلم به بالا می توانند با سواد آموزی همکاری و به آموزش و پرورش و شرکت های خدمات آموزشی سراسر استان مراجعه کنند.

وی در ادامه افزود: همه با سوادان می توانند همکاری کنند و بی سوادان هدف ما را مورد پوشش قرار دهند و به ازای هر قبولی حق الزحمه خود را دریافت کنند.

بحرینی در ادامه با اشاره به شرکت های خدمات آموزشی که در سطح استان کرمان قرار دارند بیان داشت: در استان کرمان چهار شرکت خمات آموزشی وجود دارد، شرکت گنجینه علم قبادین در مناطق جنوبی استان کرمان، شرکت ادیب زرند در مناطق شمالی استان کرمان، شرکت اقطا در شهرستان بافت و رابر و شرکت دارلصابرین در شهرستان بم فعال هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه در روش متفرقه نیز سوادآموزان می‌توانند از طریق دوستان و بستگان خود با مطالعه کتاب‌های معرفی شده آموزش ببینند تصریح کرد: در پایان دوره پس از برگزاری آزمون و قبولی، حق‌الزحمه آموزش دهنده به آنها پرداخت می‌شود.

معاون سواد آموزی آموزش پرورش استان کرمان با اشاره به آخرین آمار رسمی از سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ ابراز داشت: طبق آخرین آمار ۱۸۶ هزار و ۸۹ نفر در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال در استان کرمان اظهار بی‌سوادی کرده‌اند.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه از این آمار ۶۸ هزار و ۸۸۷ نفر از افاغنه و اتباع بیگانه هستند گفت: ۳۲ هزار و ۶۱۶ نفر پس از آخرین سرشماری کارنامه قبولی سوادآموزی دریافت کردند.

وی اظهار داشت: فوتی‌ها و مهاجران نیز باید از آمار کلی بی‌سوادی در استان کرمان کسر شوند.

بحرینی با اشاره به اینکه ۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر بی‌سواد در کرمان حضور دارند، تصریح کرد: باید در سال جاری حداقل ۱۰ هزار نفر در دوره سوادآموزی قبولی داشته باشیم.

معاون سواد آموزی آموزش پرورش استان کرمان با بیان اینکه دوره‌های آموزش معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش در سه دوره عمومی سوادآموزی، تحکیم سواد و انتقال است، گفت: دوره سواد آموزی تا پایان سال ۹۴ باید به صفر برسد.

بحرینی با اشاره به اینکه دوره تحکیم سواد در دوماه شامل ۲۰۰ ساعت است بیان داشت: این دوره تحکیم برای تثبیت آموخته ها به بی سوادان انجام می شود، بی سوادان مطلق تا ورودی سوم ابتدایی ثبت نام می کنند در چهار ماه شامل ۴۰۰ ساعت آموزش داده می شوند.

این مسئول با اشاره به دوره انتقال سواد آموزی گفت: دوره انتقال سواد آموزی در شش ماه شامل ۶۰۰ ساعت آموزش است و به قبول شده‌ها مدرک تحصیلی معادل ششم ابتدایی داده می شود.

معاون سواد آموزی آموزش پرورش استان کرمان از با سواد شدن ۲۴ هزار نفر در سه دوره آموزشی طی سال جاری خبر داد و گفت: در این زمینه استان کرمان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

بحرینی اذعان داشت: ۶۳۵ نفر آخرین تعداد آموزشیاران سوادآموزی استان کرمان بود که در طرح مهرآفرین به استخدام پیمانی آموزش و پرورش در آمدند.

وی در پایان تصریح کرد: همه معلمان و همکاران آموزش و پرورش می‌‌توانند در صورت تمایل در ساعات کاری مازاد و غیر وظیفه به بی سوادان آموزش دهند و حق‌الزحمه آن را دریافت کنند.

انتهای پیام/