تخلف تلگرامی نمایندگان آینده، برای جذب اعتماد مردم!

اگرچه فضای بیرونی و لایه خارجی جامعه هنوز به شکل جدی رنگ و بوی انتخاباتی نگرفته است اما زیر پوست شهر و در فضای مجازی مدت‌هاست حال و هوای انتخابات بر تمامی مناسبات این فضا غالب شده است.

 اگرچه فضای بیرونی و لایه خارجی جامعه هنوز به شکل جدی رنگ و بوی انتخاباتی نگرفته است اما زیر پوست شهر و در فضای مجازی مدت‌هاست حال و هوای انتخابات بر تمامی مناسبات این فضا غالب شده است.

 

تلگرام1

 

 به گزارش صدای زرند، اگرچه فضای بیرونی و لایه خارجی جامعه هنوز به شکل جدی رنگ و بوی انتخاباتی نگرفته است اما زیر پوست شهر و در فضای مجازی مدت‌هاست حال و هوای انتخابات بر تمامی مناسبات این فضا غالب شده است و کاندیداهای مجلس شورای اسلامی بی‌توجه به قانون برای خودشان تبلیغ و رقبای‌شان را تخریب می‌کنند تا بدانجا که به گفته معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه ‌قضائیه فضای مجازی تاکنون بستر عمده تخلفات انتخاباتی بوده است.

 

هر‌چند از مدت‌ها پیش رقابت‌های داغ انتخاباتی میان کاندیداها در فضای مجازی آغاز شده اما این روزها و با پایان تأیید صلاحیت کاندیداهای نمایندگی، ‌فضای مجازی و به خصوص کانال‌های تلگرامی داغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند.

 

این در حالی است که طبق قانون کاندیداها تنها هشت روز قبل از روز انتخابات برای تبلیغ فرصت دارند و فعالیت‌های مستقیم و غیر‌مستقیم چنین کانال‌هایی یعنی قانون شکنی افرادی که قرار است قانونگذار باشند.

 

 

برگ برنده تبلیغات در فضای مجازی

 

شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، ‌ابزاری قدرتمند برای نفوذ فکری و فرهنگی هستند به خصوص اینکه در کشورمان حدود ۴۰ میلیون تلفن همراه هوشمند در دست مردم است. به بیان دیگر هم اکنون شبکه‌های اجتماعی به‌رقیب جدی پایگاه‌های خبری و حتی شبکه‌های تلویزیونی تبدیل شده‌اند، بنابراین بدیهی است که حضور و فعالیت در این شبکه‌ها برای تمامی افراد یک برگ برنده جدی است و می‌تواند مخاطبان بیشتری را حتی به نسبت حضور در شبکه‌های تلویزیونی برای افراد فراهم آورد.

 

از سوی دیگر وقتی افراد در کانال‌های تلگرامی یا گروه‌هایی که به ظاهر متعلق به چهره‌هاست عضو می‌شوند، احساس می‌کنند به شکل مستقیم و بی‌واسطه با آنها در ارتباطند و این احساس صمیمیت می‌تواند در نهایت برای یک کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی به جلب آرای مخاطبان حاضر در گروه‌های تلگرامی و سایر شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی تبدیل شود.

 

به همین خاطر هم هست که از مدت‌ها قبل خیلی از افرادی که برای حضور در مجلس شورای اسلامی و بعضاً مجلس خبرگان رهبری برنامه داشتند، کانال‌های تلگرامی فعالی را راه انداختند؛ ‌کانال‌هایی که ادمین‌ها و مشاوران تبلیغاتی کاندیداها هر روز محتواهای متعددی از جمله توانایی‌ها و قابلیت‌های کاندیدای مورد نظر، ‌گزارش عملکرد وی در دوره‌های قبل در حوزه انتخابیه و برنامه‌های آینده‌اش را منتشر و هر روز افراد بیشتری را به حضور در این کانال‌ها دعوت می‌کنند.

 

 

کانال‌هایی برای مدیریت افکار عمومی

 

حالا و با نزدیکی به ایام انتخابات این فعالیت‌ها جدی‌تر شده است، حتی آنهایی که صلاحیت‌شان برای حضور در رقابت انتخابی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رد شده در تلاشند از این طریق و با مدیریت افکار عمومی، دستگاه‌های نظارتی را در شورای نگهبان و وزارت کشور تحت فشار قرار دهند. آنهایی که صلاحیت‌شان تأیید شده اما دایره فعالیت‌های‌شان گسترده‌تر است تا بدانجا که علاوه بر تبلیغ برای خود و دادن وعده‌های رنگارنگ به مردم حوزه انتخابیه‌شان در تلاشند رقبا را با هر روشی که می‌توانند از این رقابت بیرون کنند.تخریب و گزارش‌های واقعی و غیر‌واقعی از عملکردهای نادرست این رقبا یکی از این راهکارهاست.

 

قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور از قانون شدن برخورد با تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی خبر داد. محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور چندی پیش درباره تبلیغات پیش از موعد در انتخابات گفته بود: هر اقدامی چه در فضای مجازی و چه غیر آن که مطابق قانون نباشد، تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود و قابل پیگیری و برخورد است.

 

روز گذشته نیز محمد‌باقر الفت در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان جدید دیوان عدالت اداری با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت تخلفات انتخاباتی گفت: وضعیت خیلی عادی است و خوشبختانه مشکل خاصی نداریم و پرونده‌های زیادی هم نداریم و موضوعات چندان قابل‌توجه نیست.

 

وی افزود: خوشبختانه وضعیت بسیار خوب است و همه داوطلبان، هواداران، ستادهای‌شان، دستگاه‌ها و مسئولان با توجه به اشراف پیدا کردن به مقررات، مسیر قانونی را طی می‌کنند.

 

دبیر شورای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی تصریح کرد: بستر تخلفاتی که تاکنون وجود داشته، فضای مجازی است که در آن یک مقدار بد‌اخلاقی‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد.

 

 

فضایی جرم‌خیز

 

واقعیت این است که گرچه فضای مجازی به اندازه فضای واقعی و گاهی بیشتر از آن جرم‌خیز است اما هنوز رصد، ‌پیگیری و برخورد با تخلفات این حوزه آنطور که باید جدی نشده؛ ‌موضوعی که انتخابات و تخلفات انتخابی شاید لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی را به آن جدی‌تر مطرح کند.

 

انتهای پیام/