آلایندگی کارخانه کک سازی زرند زیر حد استاندارد است / اجرای پروژه سی دی کیو (CDQ) با هزینه ای بالغ بر ۱۳۰میلیارد تومان برای اولین بار در کشور

کارخانه کک سازی مجتمع فولاد زرند ایرانیان یکی از کارخانه هایی است که توانسته بر شعار اقتصاد مقاومتی و استفاده از پتانسیل نیروهای بومی جامه عمل بپوشاند. اما چند سالی است که مردم شهرستان زرند از آلایندگی این کارخانه سخن می گویند و هر کسی به روش خودش تعبیری از این آلایندگی دارد.

سهراب نژاد مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: آلایندگی کارخانه کک سازی زرند زیر حد استاندارد است.

 

coke-folad-zarand-iranian_01

 

به گزارش خبرنگار صدای زرند، کارخانه کک سازی مجتمع فولاد زرند ایرانیان یکی از کارخانه هایی است که توانسته بر شعار اقتصاد مقاومتی و استفاده از پتانسیل نیروهای بومی جامه عمل بپوشاند.

 

اما چند سالی است که مردم شهرستان زرند از آلایندگی این کارخانه سخن می گویند و هر کسی به روش خودش تعبیری از این آلایندگی دارد.

 

ما برای بررسی این موضوع و روشن شدن آلایندگی کارخانه کک سازی شهرستان زرند به سراغ مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان رفتیم تا بر گفته ها و حرف هایی که در این مورد زده می شود پایان دهیم.

 

ماشاا… سهراب نژاد مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: در پروژه کک سازی زرند به صورت ویژه ای سرمایه گذاری کرده ایم.

 

وی از اجرای پروژه سی دی کیو (CDQ) برای اولین بار در کشور در کارخانه کک سازی شهرستان زرند خبر داد و افزود: این پروژه خنک کردن کک به روش خشک و بدون بخار می باشد.

 

ایشان با بیان اینکه این پروژه با هزینه ای بالغ بر ۳۲ میلیون یورو معادل ۱۳۰ میلیاردتومان در حال اجراست افزود: برای اجرای این پروژه یک برنامه ۲۲ ماهه طراحی شده که اکنون بتن ریزی این پروژه در حال انجام است و بخشی از تجهیزات آن نیز که در خارج از کشور ساخته شده اخیراً به بندرعباس رسیده است که در حال ترخیص می باشد.

 

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان بیان کرد: این پروژه در برنامه زمان بندی تعیین شده راه اندازی خواهد شد.

 

وی گفت: وقتی کک به برج خاموش کننده در کارخانه منتقل می شود در دمای حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد بر روی آن آب ریخته می شود که طبعاً بخار آب انبوهی از خاموش کننده خارج می شود که به شکل ابر غلیظی خود را نشان می دهد.

 

وی اظهار کرد: در صنعت هر ماده مضری را با میزانی که استاندارد آن را قابل قبول تشخیص داده می سنجیم که رعایت آن میزان از طرف هر کارخانه و سازمان الزامی است.

 

سهراب نژاد افزود: آزمایشگاه معتمد محیط زیست هر سه ماه یکبار آزمایش های خود را در کارخانه های زرند انجام می دهد و در آن گازها و مواد خروجی آزمایش می شوند که جدول این آزمایش در معرض دید همگان قرار داده می شود.

 

وی بیان کرد: همه موارد در جدول فاصله بسیار زیادی تا حد مجاز دارد و از نظر هر کسی که نگاه فنی و منطقی منطبق بر پارامترهای استاندارد داشته باشد این اعداد و ارقام در محدوده ای است که هیچ خطری متوجه افراد شهرستان زرند و محیط نمی باشد.

 

سهراب نژاد گفت: در هر صورت با توجه به حساسیت ویژه ای که مدیر عامل هلدینگ خاورمیانه میدکو دارد هر دو هفته یکبار جلسه ویژه ای پیرامون مسایل زیست محیطی در حضور ایشان برگزار و موارد مورد بررسی قرار می گیرد.

 

مدیر عامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: ما وظیفه خود می دانیم که به حساسیت مردم نسبت به آلایندگی پاسخ منطقی و مثبت بدهیم و برای این حساسیت مردم و پاسخ مثبت به آنها هزینه کنیم.

 

وی از پروژه دیگری در کک سازی زرند به نام پایش آنلاین بر روی دودکش خبر داد و افزود: با نصب سنسورهای مخصوص بر دودکش گازهای خروجی از آن آنالیز می شود.

 

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان ادامه داد: برای اینکه از دید مردم و مسئولین محیط زیست چیزی پنهان نماند، اطلاعات گازهای خروجی از دودکش بعد از آنالیز به صورت مستقیم در دفتر مدیر کل محیط زیست استان، مدیرعامل هلدینگ میدکو، مدیر عامل فولاد زرند ایرانیان و مسوولان شهرستان زرند قابل رویت می باشد.

 

وی به اجرای پروژه های زیست محیطی دیگر در کارخانه کک سازی و پالایشگاه فولاد زرند ایرانیان اشاره کرد و گفت: پروژه مدلینگ آلودگی هوا با همکاری دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، استقرار سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست و پروژه فشار شکن باطری از جمله این پروژه ها می باشد. ضمناً موفق به کسب جایزه
مدیریت سبز ایران در سال جاری شده ایم.

 

سهراب نژاد با اشاره به اینکه شرکت هلدینگ خاورمیانه اهمیت زیادی برای موضوع زیست محیطی قائل است افزود: شرکت هلدینگ خاورمیانه میدکو علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان بومی، خود را موظف در حفظ سلامت مردم نیز می داند.

 

وی ادامه داد: این شرکت در خصوص بهداشت و سلامت مردم به طور نا محدود هزینه می کند تا از نظر زیست محیطی و حفظ سلامت مردم منطقه کم کاری نداشته باشیم.

 

وی در خصوص پروژه های کنسانتره و گندله سازی نیز تصریح کرد: پروژه های گندله سازی و کنسانتره آلوده ساز نیستند فقط مقداری گرد و غبار در خود کارخانه ایجاد می کنند که با تامین و بکارگیری یکسری غبارگیر این مقدار گرد و غبار نیز کنترل می شود.

 

ایشان در پایان ضمن قدردانی از تلاش مسوولان و همراهی مردم فهیم زرند این اطمینان را داد که در سالم سازی محیط زیست همکاران و مردم منطقه از هیچگونه تلاشی فروگذار نخواهد شد.

 

انتهای پیام/