چندین سال است صنعت برق از جیب خرج می‌کند

دکتر امیری در سخنانی به عنوان اولین موافق کلیات طرح حمایت از صنعت برق کشور، اظهار داشت: کمیسیون انرژی مجلس تاکنون چندین نامه در تشریح وضعیت و مشکلات صنعت برق به نهادهای مختلف ارسال کرده است، مرکز پژوهش‌ها نیز تاکنون دو بار درباره مشکلات صنعت برق هشدار داده است، این طرح یک اتمام حجتی است برای اینکه ما وظیفه خود را انجام دهیم، واقعا نمی‌شود خاموشی برق را تصور کرد.

Dr. Amiriدکتر امیری خامکانی در جلسه علنی صبح امروز مجلس  به عنوان اولین موافق کلیات طرح حمایت از صنعت برق کشور در سخنانی  از این طرح حمایت کرد و اظهار داشت:  مشکلات صنعت برق از تثبیت قیمت‌ها آغاز شد و چندین سال است این صنعت از جیب خرج می‌کند و با توجه به جدی بودن تحریم‌ها، بهتر است با توانمند‌سازی صنعت برق، بر مشکلاتمان فائق آئیم.

به گزارش “صدای زرند” به نقل از خبرگزاری فاس، حسین امیری نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه پارلمان) در سخنانی به عنوان اولین موافق کلیات طرح حمایت از صنعت برق کشور، اظهار داشت: کمیسیون انرژی مجلس تاکنون چندین نامه در تشریح وضعیت و مشکلات صنعت برق به نهادهای مختلف ارسال کرده است، مرکز پژوهش‌ها نیز تاکنون دو بار درباره مشکلات صنعت برق هشدار داده است، این طرح یک اتمام حجتی است برای اینکه ما وظیفه خود را انجام دهیم، واقعا نمی‌شود خاموشی برق را تصور کرد.

وی افزود: مشکلات صنعت برق کشور از تثبیت قیمت‌ها آغاز شد، در فرآیند هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت برق افزایش یافت اما مقدار کمی از این افزایش قیمت‌ها به وزارت نیرو اختصاص یافت و بخشی از این افزایش قیمت‌ها برای تامین یارانه نقدی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها داده شد.

امیری خامکانی با بیان اینکه چندین سال است صنعت برق از جیب خرج می‌کند، تصریح کرد: دولت چند هزار میلیارد تومان به صنعت برق بدهکار است، در همین تهران ۴ هزار مگاوات برق نیاز داریم یعنی به اندازه ۴ نیروگاه اتمی بوشهر.

در ادامه این جلسه حمید‌رضا فولاد‌گر نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز در سخنانی به عنوان دومین موافق کلیات طرح حمایت از صنعت برق کشور، گفت: کارشناسان وزارت نیرو با این طرح موافق هستند، دولت قبل خیلی اقدام اساسی در زمینه صنعت برق انجام نداد و دولت جدید هم تنها چند ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است و فرصتی نداشته که در این زمینه لایحه‌ای ارائه دهد، اینکه دولت درباره حمایت از صنعت برق لایحه نداده، تکلیف از ما ساقط نمی‌شود که طرحی ارائه دهیم و از صنعت برق کشور حمایت کنیم.

فولادگر خاطرنشان کرد: ما چند پیشنهاد اصلاحی داریم و می‌توانیم با استفاده از آن پیشنهاد‌ها مغایرت‌های طرح مذکور با قانون برنامه پنجم را رفع کنیم.

محمد‌رضا پور‌ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس نیز در سخنانی به عنوان سومین و آخرین موافق کلیات طرح حمایت از صنعت برق کشور، گفت: همه می‌دانند که همه طرح‌ها و لوایح در جزئیات می‌تواند ایراداتی داشته باشد که با پیشنهادات اصلاحی قابل اصلاح است.

وی افزود: وی توانمند‌سازی داخلی صنعت برق از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع تحریم‌ها جدی است و باید با توانمند‌سازی صنعت برق بر مشکلاتمان فائق آییم.

پورابراهیمی بر همین اساس خاطرنشان کرد: یک مشکل و چالش اساسی تولید‌کنندگان بخش خصوصی این است که مطالبات عظیمی از دولت دارند، دولت هم در حال جمع‌آوری اسنادش است تا بتواند مطالباتش را از بخش خصوصی وصول کند، بنابراین با این شرایط بخش خصوصی چطور می‌تواند کار کند؟

پور‌ابراهیمی در پایان گفت: کلیات این طرح به بخش صنعت برق کشور کمک می‌کند و ما باید در مجلس نسبت به این مسئله احساس مسئولیت کنیم.

به گزارش فارس، احمد توکلی نماینده تهران در مجلس نیز در این جلسه در اخطاری با استناد به اصول ۵۲، ۵۵ و ۱۱۰ قانون اساسی، طرح حمایت از صنعت برق کشور را دارای اشکالاتی دانست که با اصلاح این اشکالات این طرح مصلح می‌شود و به هدفش نمی‌رسد.

وی افزود: بهتر است این طرح برای بررسی بیشتر و برطرف شدن مغایرتش با قانون اساسی، مجددا به کمیسیون انرژی ارجاع شود.

انتهای پیام/