روایت نماینده زرند از ده فیاض تا نیوکاسل/ضرورت انعقاد قراردادهای برد – برد در صنعت نفت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مذاکرات هسته ای عملکرد خوبی داشتیم،گفت: برای جذب سرمایه گذار در صنعت نفت به انعقاد قراردادهای برد – برد نیاز داریم.

 سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مذاکرات هسته ای عملکرد خوبی داشتیم،گفت: برای جذب سرمایه گذار در صنعت نفت به انعقاد قراردادهای برد – برد نیاز داریم.

 

amiri

 

به گزارش صدای زرند به نقل از خبرگزاری خانه ملت، “حسین امیری خامکانی” سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های زرند و کوهبنان در خانه ملت است، وی در شهریور ۱۳۳۷ در روستای “ده فیاض” شهرستان زرند در استان کرمان، چشم به جهان گشوده است.

 

دکتر حسین امیری خامکانی با رای مردم در دوره های ششم، هفتم، هشتم و نهم در مجلس شورای اسلامی حضور داشته و مردم زرند و کوهبنان در انتخابات دوره دهم مجلس نیز برای پنجمن بار امیری را انتخاب کردند، این موضوعات باعث شد در روزهای پایانی سال ۹۴ از این نماینده مردمی درخواست کنیم دقایقی میهمان ما در خبرگزاری خانه ملت باشد.

 

در گفت و گویی که با دکتر حسین امیری خامکانی داشتیم به جز سوالات تخصصی در حوزه انرژی، با توجه به در پیش بودن ایام نوروز از وی سوالاتی نیز درباره زندگی، تحصیل و خانواده و حال و هوای نماینده بودن، پرسیدیم که دکتر خامکانی با روی گشاده به تمامی سوالات ما پاسخ داد که مشروح آن به شرح زیر است؛

 

آقای امیری خامکانی، بر خلاف مصاحبه های معمول خانه ملت با شما، از سوالات تخصصی در حوزه نفت و گاز شروع نکنیم، کمی درباره بیوگرافی و از دوران تحصیل خود برایمان صحبت کنید؟

 

در سال ۱۳۳۷ در روستای” ده فیاض” از توابع شهرستان زرند در یک خانواده کارگری متولد شدم و تحصیلات خود را تا قبل از شروع مقطع متوسطه در روستای محل تولدم گذراندم.

 

نماینده ای که سابقه چهار دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را دارید آیا در دوران کودکی نیز کار کرده است؟

 

بله، باتوجه به اینکه پدرم کارگر، کارگاه های کوره پزی بود،در در همان دوران کودکی بعد از برگشتن از مدرسه، به کمک پدر می رفتم و کار می کردم.
حسین امیری خامکانی

 

 

به عنوان دانشجوی ممتاز به انگلستان اعزام شدم

 

چه سالی و در چه رشته ای وارد دانشگاه شدید؟

 

در سال ۱۳۵۵ در رشته فیزیک درمقطع کارشناسی وارد دانشگاه شهید باهنر کرمان شدم و جزو دانشجویان ممتاز بودم و با استفاده از سهمیه بورسیه دانشجویان ممتاز برای ادامه تحصیل به نیوکاسل انگلستان اعزام شدم و توانستم در رشته فیزیک مدرک دکتری کسب کنم.

 

آقای دکتر امیری در دوران دانشجویی فعالیت های سیاسی داشتید؟

 

زمانی که در انگلستان دانشجو بود در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویی عضو بودم و این را اضافه کنم در دوره دبیرستان نیز جزو انقلابی ها بودم  و در آن زمان در کلاس قرآن شرکت می کردم.

 

در زمان تحصیل در خارج از کشور به این فکر نکردید که برای ادامه زندیگ در آنجا بمانید؟

 

همیشه دوست داشتم به وطنم خدمت کنم و این موضوع باعث شد بعد از حدود دو هفته از اتمام درسم به ایران بازگردم.

 

از فعالیت های دیگر دوران جوانی تان بگوئید؟

 

در سال های دفاع مقدس از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان کرمان بودم همچنین در نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی و نهضت سواد آموزی نیز فعالیت داشتم.

 

 

شب امتحان با اسحاق جهانگیری درس می خواندم

 

آیا از هم دانشگاهی های شما کسی در عرصه سیاست مشهور شد؟

 

جالب است بدانید من و آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هر دو در سال ۵۵ وارد دانشگاه شهید باهنر کرمان شدیم و گاهی در ایام امتحانات با هم درس می خواندیم،حتی گاهی آقای جهانگیری به منزل ما می آمدند و شب های امتحان باهم درس می خواندیم همچنین آقای مرعشی از هم دانشگاهی های ما بود.

 

چه سالی وارد انتخابات مجلس شدید؟

 

در دانشگاه شهید باهنر کرمان عضو هیئت علمی بودم البته در حال حاضر نیز ادامه دارد و با توجه به سوابقی که داشتم احساس کردم می توانم به مردم در مجلس شورای اسلامی خدمت کنم این باعث شد در سال ۱۳۷۸ از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان کاندید انتخابات مجلس شوم و خوشبختانه مردم به برادر خود اطمینان کردند و در دوره های ششم و هفتم عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بودم و دوره هشتم و نهم در کمیسیون انرژی عضو شدم.

 

اصولگرا یا اصلاح طلب هستید؟

 

خوب امیری خامکانی به لحاظ گرایش سیاسی و جناحی اصلاح طلب است.

 

 

در مذاکرات هسته ای بطور کلی عملکرد قابل قبولی داشتیم

 

کمی از این بحث ها فاصله بگیریم و نظر شما را با توجه به رشته تحصیلی در خصوص مذاکرات هسته ای جویا بشویم، آقای خامکانی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای به نظر شما به چه صورت بود؟

 

در مسئله هسته ای ما همواره به دنبال استفاده از منافع صلح آمیز بوده ایم و در مذاکرات هسته ای بطورکلی عملکرد قابل قبولی داشتیم؛بطور مثال در به موضوع تولید برق خللی وارد نشده است البته در این رابطه محدودیت های قبول شده است اما همچنان توان غنی سازی حفظ شده است.

 

به لحاظ فنی اگر کشورهای مذاکره کننده برخلاف موافقتنامه هسته ای عمل کنند،این امکان فراهم است که به نقطه اول برسیم؟

 

به لحاظ فنی این قابلیت حفظ شده تا در صورت نقض توافقنامه ما به نقطه پیش از پذیرش محدودیت ها بازگردیم.

 

به عنوان نماینده مردم در چند دوره مجلس اولویت های فعلی کشور را چه می دانید؟

 

پیشرفت در اقتصاد از اولویت های اصلی کشور است همچنان که مقام معظم رهبری چند سال است روی این موضوع تاکید دارند بنابراین باید با مدنظر قرار دادن سیاست های اقتصاد مقاومتی زمینه پیشرفت کشور را فراهم کنیم.

 

برای نیل به اهداف اقتصادی و لحاظ این موضوع در برنامه ششم توسعه چه باید کرد؟

 

در سال های گذشته اقتصاد کشور، از مدیریت ضعیف و اعمال تحریم ها ضربه خورده است، بنابراین اقتصاد کشور نیاز به بازسازی دارد البته در برنامه ریزی ها باید تمامی جوانب لحاظ شود بطور مثال برخی کشورها در زمینه کاهش قیمت نفت جنگ به راه انداختند که باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

 

کمی بیشتر در خصوص توسعه اقتصاد صحبت کنیم بطور مثال در حوزه انرژی چه اقداماتی باید انجام داد؟

 

بطور مثال در زمینه نفت اگر ضریب بازیافت ۱۰ درصد افزایش یابد، میزان برداشت اضافه می شود که البته انجام این مهم نیاز به استفاده از تکنولوژی روز و جذب سرمایه گذار دارد؛البته یکی از کارهای خوب مجلس نهم به سرانجام رسیدن بحث تصویب اساسنامه شرکت نفت است.

 

جذب سرمایه گذار در صنعت نفت نیازمند انعقاد قراردادهای برد – برد است

 

آقای دکتر امیری قرادادهای جدید نفتی مورد نقد است، نظر شما چیست؟

 

همانطور که در موضوع هسته ای به نتیجه برد- برد دست یافتیم در خصوص مسائل نفتی نیز به این موضوع نیاز داریم و اگر قصد داریم سرمایه گذار جذب کنیم تا آهنگ توسعه صنعت نفت و گاز سریع تر شود نیاز به ارائه مشوق وجود دارد، البته حق امتیاز و مالکیت در این نوع قراردادها باید همواره متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد.

 

ارزیابی شما از عملکرد وزارت نفت دولت قبل و یازدهم به چه صورت است؟

 

باید توجه داشت در دولت قبل به بحث کارسناسی و ثبات مدیریت خیلی توجه نشده و در صنعت نفت نیز سرمایه گذاری درستی نشد اما در این دولت توسعه فازهای پارس جنوبی بصورت هدفمند پیگیری شده و بر بازپس گیری سهمیه نفت ایران در اوپک تاکید شده است و درکل عملکرد زنگنه خوب بوده است در هر صورت باید در ادامه بر روی استفاده از میادین مشترک بیشتر حساس باشیم.

 

آقای امیری موافق هستید دوباره از سوالات تخصصی فاصله گرفته و چند سوال دیگر درباره خانواده تان بپرسم، شما چند فرزند دارید؟

 

همسرم خانه دار هستند و چهار فرزند دارم که به مسائل سیاسی حساس  هستند،البته یک نوه نیز دارم که کلاس سوم ابتدایی است.

 

نحوه ارتباط شما در مراجعات مردمی به چه صورت است؟

 

علاوه بر حضور مراجعان به دفاتر بنده در حوزه انتخابیه، سعی کرده ام اگر شخصی که حتی اهل حوزه انتخابیه ام نباشد مشکلاتش را بررسی کنم.

 

 

مدیریت دکتر لاریجانی فراجناحی و واقع بینانه بوده است

 

چند اسم یا عبارت را اظهار می کنم، نظر خود را درباره آن‌ها بیان کنید:

 

موسیقی؛ دوران دانشجویی به صدای شجریان گوش می دادم

 

استقلالی یا پرسپولیس؟ طرفدار تیم ملی هستم، البته در مسابقات داخلی طرفدار تیم های کرمان

 

ارتباط با اصولگرایان؛ با آقای باهنر و ابوترابی فرد ارتباط خوبی دارم

 

دکتر روحانی؛ رئیس جمهور با تدبیر

 

دکتر لاریجانی؛ مدیریت دکتر لاریجانی خوب بوده است و فراجناحی و واقع بین بوده و با درک موقعیت کشور به دولت کمک کرده است.

 

مسعود پزشکیان؛ در حرفه اش متخصص است و سواد قرآنی و نهج البلاغه دارد  

 

سینما؛ یادم نیست آخرین بار کی رفتم

 

شبکه های اجتماعی؛ عضو نیستم

 

قیمت نفت؛ در زمینه قیمت نفت اقبال اصلاح طلبان خوب نیست

 

خبرگزاری خانه ملت؛ عملکرد خبرگزاری بسیار خوب است و خانه ملت اولین خبرگزاری که چک می کنم.

 

انتهای پیام/