مطالبه گری هم جواب نمی دهد! استاندار لطفاً به داد این مردم برسید!!

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در روزهای ابتدایی ورود به عرصه خدمت در استانداری کرمان یکی از راههای توسعه استان کرمان را مطالبه گری رسانه ها و مردم استان دانست؛ اما به نظر می رسد باید به ایشان عرض شود یا باید خودتان پا در عرصه حل مشکلات مردم بگذارید یا باید به این موضوع واقف باشید که با وجود مسئولینی که حاضر به پاسخگویی نیستند “مطالبه گری هم در این استان جواب نمی دهد”.

صدای زرند؛ جواد زمانی بابگهری: همیشه فکر می کردم اگر مردم در حق خود پافشاری کنند و مطالبه گر باشند مطمئناً دنیا رنگ دیگری خواهد داشت و همه از زندگی خود راضی هستند و به حق خود خواهند رسید.

 

BagheSibi_63546x46sهمین موضوع باعث می شد به خودم بگویم یکی از دلایل عدم پیشرفت استان کرمان نسبت به بسیاری از استان های دیگر کشور، حتی همین استان همجوارمان یزد، عدم مطالبه گری مردم استان است.

 

متاسفانه عدم مطالبه گری یکی از خصلت های مردم کرمان است. یکی از دوستان دلیل این عدم مطالبه گری را به تاریخ استان کرمان و داستان هایی نظیر آقا محمدخان قاجار ارتباط می داد و می گفت: “کرمانی ها از مطالبه گری ترسیده شده اند و می ترسند حق خود را بیان کنند و تاریخ کرمان نشان داده است «هرجا مردم حق خود را به حق خواسته اند در حق آنان ناحقی شده است!!».

 

همین موضوع هم باعث شده است بسیاری از مردم کرمان افرادی قانع باشند و تنها در زمان حال زندگی کنند و فکری برای بهبود شرایط آینده نداشته باشند. حتی در بسیاری موارد اگر حقشان هم به آنان داده نشود از سر ترس چیزی نمی گویند و از ترس گرفته شدن همین امکانات کنونی در مقابل آن ناحقی سکوت می کنند.”

 

شاید فکر کنید این حرف من مختص تمامی استان های کشور است و کرمان یک استثنا در این زمینه نیست. اما بگذارید یک خاطره تعریف کنم تا بدانیم که بدون شک مطالبه گری و حق خواهی می تواند یکی از مهمترین دلایل پیشرفت و توسعه یک شهر و استان باشد. «سال ۸۶ بود که من برای ادامه تحصیل وارد اصفهان شدم. در ابتدا وقتی برای خرید بلیط اتوبوسِ خط واحد مراجعه می کردم با پرداخت ۱۰۰ تومان ۴ بلیط به ما داده می شد که روی آنان قیمت هر بلیط را ۳۰ تومان نوشته بود. این موضوع برای من جای سوال بود که چرا بلیط ۳۰ تومانی را ۲۵ تومان به فروش می رسانند. از برخی دوستان در این مورد سوال کردم. آنان داستان را اینگونه تعریف کردند که سال گذشته شهرداری اصفهان قصد داشت قیمت بلیط ها را از ۲۵ تومان به ۳۰ تومان افزایش دهد و با این تصمیم اقدام به چاپ بلیط های ۳۰ تومانی کرد. اما مردم که از این موضوع ناراضی بودند، با اعتراض به شرایط موجود و حتی عدم استفاده از خطِ واحد، شهرداری را مجبور کردند کاهش قیمت بدهد و حال شهرداری مجبور است همان بلیط های ۳۰ تومانی را ۲۵ تومان به فروش برساند».

 

این بود داستان یک مطالبه گری بسیار کوچک و شاید در آن زمان بجا و بحق از سوی مردم یک استان که شاید بتوان گفت به مطالبه گری شهره هستند. حال فکر می کنید اگر همین اتفاق در کرمان می افتاد چه می شد؟! مردم تنها پشت سر شهردار مربوطه حرف هایی می زدند و هیچگونه حق خواهی در این زمینه اتفاق نمی افتاد.

 

زیاد از بحث اصلی این متن دور نشویم! خوشبختانه در این چند سال اخیر روحیه مطالبه گری مردم کرمان کمی افزایش یافته است و انتظار می رود در آینده ی نزدیک شاهد پیشرفت های خوبی در این استان محروم باشیم. اما چندین سال است که یک بی تدبیر بزرگ در شهرستان زرند از سوی مسئولین وقت و با یک اشتباه سهوی یا عمدی به وجود آمده است که حتی با وجود مطالبه گری های پی در پی و چندین ساله مردم هنوز این مشکل لاینحل باقی مانده است و حدود ۳۸۰ خانوار ضعیف در این بین قربانی این بی تدبیری شده اند.

 

در سال ۱۳۸۶ زمین های معروف به باغ سیبی در زرند توسط شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان تفکیک شده و به صورت مستقیم و یا با واسطه در اختیار بیش از ۳۸۰ نفر از شهروندان زرندی قرار گرفته است که هنوز بعد از گذشت ۸ سال، شرکت زغالسنگ استان کرمان و اداره راه و شهرسازی شهرستان زرند بر سر مالکیت این قطعه زمین که طبق محاسبات مساحتی بالغ بر ۱۰ هکتار دارد، با هم اختلاف دارند و در این میان خانواده های زیادی حدود ۶ سال است که در بلاتکلیفی مالکیت این زمین ها رنج می برند.

 

خانواده های درگیر در این قضیه و نمایندگان آنان تاکنون مطالبه بحق خود را از مسیرهای مختلفی به گوش مسئولین مربوطه رسانده اند اما متاسفانه تاکنون کوچکترین حقی از این همه مطالبه گری نصیب آنان نشده است.

 

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در روزهای ابتدایی ورود به عرصه خدمت در استانداری کرمان یکی از راههای توسعه استان کرمان را مطالبه گری رسانه ها و مردم استان دانست؛ اما به نظر می رسد باید به ایشان عرض شود یا باید خودتان پا در عرصه حل مشکلات مردم بگذارید یا باید به این موضوع واقف باشید که با وجود مسئولینی که حاضر به پاسخگویی نیستند “مطالبه گری هم در این استان جواب نمی دهد”.

 

انتهای پیام/