تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولید زغال‌سنگ کوهبنان

معاون سیاسی فرماندار کوهبنان گفت: بسیاری از کارگاه‌های تولید زغال‌سنگ شهرستان کوهبنان در شرف تعطیلی بوده و یا تعطیل شده‌اند.

معاون سیاسی فرماندار کوهبنان گفت: بسیاری از کارگاه‌های تولید زغال‌سنگ شهرستان کوهبنان در شرف تعطیلی بوده و یا تعطیل شده‌اند.

 

shoraye-edari-kouhbanan-1

 

به گزارش صدای زرند از کوهبنان، “ذبیح‌الله شهنازی” در جلسه شورای اداری این شهرستان با حضور مولاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری اظهار داشت: جاده کوهبنان به زرند که تنها راه ارتباطی کوهبنان به مرکز استان است، حدود ۴۰ سال پیش توسط شرکت زغال‌سنگ برای جابه‌جایی کارگران و حمل زغال تولیدی ایجاد شده و اختصاصی معادن است.

 

معاون سیاسی فرماندار کوهبنان تصریح کرد: این جاده مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم دسترسی به معادن به‌علت مسافت زیاد، حمل زغال با تناژ بالا و عدم امنیت تردد و سایر مسائلی همچون تبعات ناشی از اعتصابات کارگری که منجر به مسدود کردن جاده می‌شود، دارد.

 

وی تاکید کرد: در نیمه دوم سال ۹۴ بر اثر سه فقره تصادف و واژگونی چندین خودرو حدود ۱۰ نفر انسان بیگناه جان خود را از دست داده‌اند و تعدادی مصدوم شدند که به همت دولت و مسئولان جاده جدید به طول ۳۴ کیلومتر برنامه‌ریزی و شش کیلومتر زیرسازی آن انجام شده است.

 

شهنازی ادامه داد: این مهم تاکنون با اعتبارات شهرستانی از ابتدای دولت رقم خورده و تاکنون از اعتبارات ملی هیچ مبلغی به آن ترزیق نشده و اختصاص اعتبارات کم شهرستانی منجر به رکود در سایر پروژه‌های عمرانی این شهرستان شده است.

 

وی گفت: امیدواریم برای تمام مسیر در حال احداث بین کوهبنان تا زرند در سفر استانی هیأت دولت به استان جزو طرح‌های سفر قرار گیرد و با احداث این مسیر ۲۲ کیلومتری فاصله کوهبنان به زرند کاهش می‌یابد.

 

معاون سیاسی فرماندار کوهبنان ابراز داشت: بسیاری از کارگاه‌های تولید زغال‌سنگ شهرستان کوهبنان در شرف تعطیلی بوده و یا تعطیل شده‌اند، معادن دولتی و خصوصی در حال حاضر بیش از پنج ماه حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده‌اند و این موضوع اقتصاد شهرستان را در بخش‌های مختلف با مشکل مواجه کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر هزینه‌کرد و عدم آماده‌سازی معادن برای کار کارگران در جبهه‌های مختلف کاری در گذشته موجب شده بسیاری از معادن نیروهای مازاد خود را کنار بزنند و موجی از بیکاری را به‌دنبال داشته باشد، همچنین واردات زغال از کشورهای همسایه و موضوع پایین بودن تعرفه وارداتی موجب شده قیمت زغال تولید داخل با وارداتی آن توان رقابت نداشته باشد و در بیشتر معادن هزینه تولید از هزینه فروش بسیار بالاتر شود.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز بحث افزایش قیمت زغال‌سنگ به میزان ۱۴ درصد با وجود دستور معاون اول رئیس جمهور از طرف خریداران ذوب آهن اصفهان اجرایی نشده و دراین شرایط بحرانی صنعت زغال مباحثی همچون مالیات، حق و حقوق بیمه‌گذاران، عدم توانایی پرداخت آنها را از طرف معادن موجب بسته شدن حساب‌ها شده است.

 

شهنازی تصریح کرد: علاوه بر مواردی که برشمرده شد مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر این شهرستان است و موجب عقب‌ماندگی و عدم توسعه آن شده که می‌توان به مهاجرت بیش از اندازه شهروندان به‌ دلیل عدم اشتغال به استان‌های یزد، تهران، البرز و قزوین نیز اشاره کرد.

 

وی تاکید کرد: در این شهرستان بانوان با مشکلات زیادی از جمله عدم برخورداری از شادی و نشاط مناسب، عدم استقرار کارگاه‌های تولیدی برای اشتغال بانوان مواجه هستند.

 

معاون سیاسی فرماندار کوهبنان به صنعت گردشگری در شهرستان کوهبنان اشاره و عنوان کرد: شهرستان کوهبنان به‌ عنوان یک منطقه کوهستانی ظرفیت‌های متعدد گردشگری دارد و می‌تواند زمینه حضور بسیاری از گردشگران و سرمایه‌گذاران را فراهم آورد.

 

وی تاکید کرد: در این شهرستان ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۲۸ اثر تاریخی ثبت ملی شده‌اند و وجود ظرفیت‌های غنی گردشگری در این شهرستان توجه ویژه به این صنعت را می‌طلبد.

 

شهنازی تصریح کرد: مرمت آثار تاریخی در حال تخریب، ایجاد زیرساخت گردشگری، ایجاد تورهای گردشگری، ایجاد مراکز اقامتی و مجتمع عالی رفاهی و توریستی و … باید مورد توجه قرار گیرند.

 

وی ابراز داشت: همان گونه که بیان شد به‌دلیل فقر سفره زیرزمینی کوهبنان جزو مناطق ممنوعه آب استان در بحث حفر چاه است و این موضوع موجب ایجاد محدودیت‌هایی در توسعه صنعتی و کشاورزی شهرستان شده، لذا موضوع انجام مطالعات جدید آب‌شناسی دیار کوهبنان از خواسته‌های دیرینه این شهرستان بوده است.

 

وی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که در شهرستان وجود دارد کمبود تجهیزات پزشکی، عدم حضور پزشکان متخصص، فرسوده بودن آمبولانس‌ها است که با افتتاح بیمارستان ۳۲ تختخوابی این شهرستان این مشکلات رفع می‌شود که این مهم نیاز به توجه ویژه دولتمردان دارد.

 

شهنازی بیان کرد: نیاز مبرم شهرستان کوهبنان به اجرای شبکه آب و فاضلاب است که در برخی نقاط بحرانی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و با توجه به اینکه مشکل آلودگی سفره آب زیرزمینی در اکثر نقاط شهر کوهبنان مطرح است، باید به این موضوع با حساسیت ویژه‌ای پرداخته شود.

 

انتهای پیام/