واگذاری نامناسب، علت زیان‌دهی شرکت زغال سنگ / ۱.۲ میلیون تن ظرفیت کک‌سازی در کرمان ایجاد شده است

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ کرمان گفت: در حال حاضر در استان کرمان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت کک‌سازی ایجاد شده که فرصت بسیار مناسب برای معادن زغال‌سنگ کرمان و سایر شرکت‌های زغالی است.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ کرمان گفت: در حال حاضر در استان کرمان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت کک‌سازی ایجاد شده که فرصت بسیار مناسب برای معادن زغال‌سنگ کرمان و سایر شرکت‌های زغالی است.

 

Falahe-zaghal-kerman

 

به گزارش صدای زرند، “ایرج فلاح” مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ کرمان صبح امروز در دومین همایش ملی زمین شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره‌ای به وضعیت شرکت زغال‌سنگ کرمان به عنوان بزرگترین شرکت معدنی کشور اظهار داشت: شرکت زغال‌سنگ در راستای رفع بخشی از دیون دولت به صندوق بازنشستگی فولاد به این مجموعه واگذار شده تا تامین بخشی از منابع صندوق و پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق را یاری دهد.

 

وی بیان داشت: شرایط این واگذاری به اعتقاد ما مناسب نبود و شرکت زغال‌سنگ در شرایطی به صندوق بازنشستگی واگذار شده که خودش مشکلات عدیده داشت.

 

فلاح ادامه داد: شرکت زغال‌سنگ ۸۵ هزار نفر مستمری‌بگیر دارد و باید ماهانه بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کند و با ۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو و بدهی‌های سنگین دیگر این واگذاری مناسب نبود.

 

وی افزود: شرکت‌های زغالی در کشورهای مختل با وجود تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای که دارند، تحت حمایت دولت‌ها هستند، اما ما با این واگذاری نه توانستیم کمی به صندوق بازنشستگی فولاد کمک کنیم و نه صندوق به ما کمک کند.

 

فلاح ابراز داشت: با رکود اقتصادی که بر کشور حاکم بوده، کاهش قیمت شدید نفت و ثابت ماندن قیمت زغال مشکلات کشور بسیار بیشتر شده و تولید کنسانتره سال ۹۴ ما نسبت به سال قبل از آن ۳۰ هزار تن کاهش داشته و خسارت سنگینی به شرکت وارد کرده است.

 

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ کرمان ابراز داشت: پرداخت حقوق کارکنان شرکت زغال‌سنگ را نتوانستیم به موقع داشته باشیم و کارکنان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

 

وی بیان داشت: در حال حاضر شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته دارد و بدهی بالای تامین اجماعی، دارایی و کارکنان شرکت را درگیر شرایط سختی گذاشته است.

 

فلاح تصریح کرد: شرکت زغال‌سنگ با همه این مسائل می‌تواند به دلیل داشتن منابع و امکانات سرمایه‌ای خوب، ذخایر مناسب کیفی، کمی و ظرفیت‌های فرآوری که در کشور ایجاد شده است، ارزش افزوده مطلوبی را به وجود آورد.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان کرمان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت کک‌سازی ایجاد شده که فرصت بسیار مناسب برای معادن زغال‌سنگ کرمان و سایر شرکت‌های زغالی است.

 

فلاح ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توانیم از معادن فعال با برنامه‌ریزی منسجم، حمایت مسئولان استان و همدلی و همکاری مدیران مرتبط و مجموعه شرکت زغال‌سنگ استفاده بهتری ببریم.

 

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ کرمان گفت: طرح‌های خوبی در اختیار داریم که با تبدیل به احسن منابع سرمایه‌ای با افزایش تولید خوبی روبه‌رو می‌شویم.

 

وی ادامه داد: معدن زغال باب‌نیزو از بزرگترین معادن زغال کشور امکانات زیرساختی مناسب و کیفیت بالایی دارد و نیازمند سرمایه گذاری است که با تبدیل امکانات سرمایه‌ای و صرف در این طرح‌ها از این ظرفیت‌های خالی به بهره‌برداری برسانیم.

 

وی ادامه داد: معدن هجدک که در حال حاضر تعطیل شده، ظرفیت مناسبی است و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا به بهره‌برداری رسیده و از رکود بیرون آید.

 

فلاح تصریح کرد: طرح‌های اکتشافی خوبی هم داریم که از گذشته روی آنها کار شده و می‌توان با کمک مسئولان به بهره‌برداری برسانیم.

 

انتهای پیام/