کنسانتره سنگ آهن زرند؛ گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

آهن و فولاد، یکی از اساسی‌ترین پایه‌های فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی هر کشور را تشکیل می‌دهند در راستای ارتقای تلید سنگ آهن در کشور کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن گشایش یافت.

آهن و فولاد، یکی از اساسی‌ترین پایه‌های فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی هر کشور را تشکیل می‌دهند در راستای ارتقای تلید سنگ آهن در کشور کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن گشایش یافت.

 

 Gondeleh-vazir-zarand-950221_ (7)

 

به گزارش صدای زرند، امروزه آهن و فولاد، یکی از اساسی‌ترین پایه‌های فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی هر کشور را تشکیل می‌دهند و این به سبب نیاز مبرمی است که انسان برای پیشبرد مقاصد خود در زندگی دارد.

 

با بررسی کارآیی این مواد حیاتی، می‌توان به نقش سازنده آنها پی‌ برد؛ زیرا علاوه بر کاربرد آنها در امر ساختمان‌سازی، پل‌سازی و…، این مواد از عناصر اساسی در صنایع اتومبیل‌‌سازی، کشتی‌سازی و لوکوموتیوسازی به‌شمار می‌روند و بصورت آلیاژهای مختلف، اساس تکنولوژی ماشین‌آلات را تشکیل می‌دهند.

 

بنابراین گزارش، در عصر کنونی، کاربرد آهن از دیگر فلزات بیشتر است و ۹۵ درصد فلزات تولید شده در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. قیمت ارزان و مقاومت بالای ترکیب آهن، استفاده از آن را بویژه در اتوموبیل‌‌ها، بدنه کشتی‌های بزرگ و ساختمان‌ها اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

 

«فولاد» معروف‌ترین آلیاژ آهن است و پس از آن، «آهن خام» (با ۴ تا ۵ درصد کربن و مقادیر متفاوتی ناخالصی از قبیل گوگرد، سیلیکون و فسفر)، «چدن» (شامل ۲ تا ۳.۵ درصد کربن و مقدار کمی منگنز)، «فولاد کربن» (شامل ۵. تا۱.۵درصد کربن و مقادیر کمی منگنز، گوگرد، فسفر و سیلیکون)، «آهن ورزیده» یا «آهن نرم» (با کمتر از ۵. درصد کربن)، «فولادهای آلیاژی» (حاوی مقادیر متفاوتی کربن و همراه با فلزات دیگر مانند کروم، وانادیم، مولیبدن، نیکل و تنگستن) و «اکسیدهای آهن» که عموما در ساخت ذخیره مغناطیسی در کامپیوتر کاربرد دارند؛ از دیگر گونه‌های آهن به‌شمار می‌روند.

 

این گزارش می افزاید: هم‌اکنون سنگ‌آهن همچنان ماده اولیه اصلی روش کوره بلند برای تولید چدن در جهان است. علاوه بر روش کوره بلند، در سال‌های گذشته روش‌های جدیدی نیز به‌کار گرفته شده که با گندله سنگ‌آهن، نرمه و کنسانتره در کوره‌های قوسی و LFS تغذیه می‌شوند.

 

در راستای تولید سنگ آهن برای مصارف صنعتی کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان زرند به بهره برداری رسید.

 

عملیات اجرایی این پروژه از مهرماه سال ۹۱ آغاز شد و در زمینی به مساحت ۵۶ هکتار و اعتبار ۱۷ میلیون یورو توسط بخش خصوصی و کارفرمایی شرکت فولاد زرند ایرانیان اجرا شده است.

 

این مجموعه تولید کنسانتره سنگ آهن برای ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و برای سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی می کند.

 

 

Gondeleh-vazir-zarand-950221_ (6)

 

یادآور می شود: عمده کانسارهای سنگ‌آهن کشف شده در ایران، به انواع ماگمایی، دگرسانی ـ گرمابی، رسوبی ـ گرمابی،‌ رسوبی و دگرگونی تقسیم می‌شوند. ﻣﻴﺰان ذﺧﺎﻳﺮزﻣﻴﻦ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺳﻨﮓ آﻫﻦ در اﻳﺮان ﺣﺪود ۴,۵ ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﺗﻦ ﺑﺮآورد ﺷﺪه ﻛﻪ ۲,۵ ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﺗﻦ آن ﻗﻄﻌﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﻳﻦ ذﺧﺎﻳﺮ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮﻛﺰی، ﮔﻞ ﮔﻬﺮ و ﺳﻨﮕﺎن ﺧﺮاﺳﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ .

 

کانی‌های آهن تشکیل‌دهنده کانسارهای آهن ایران بیشتر از نوع کانی‌های اکسید (منتیت و هماتیت) بوده و روی سایر ترکیبات آهن فعالیتی صورت نگرفته است. ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎر، ظرفیت تولید سنگ‌آهن ایران در سال گذشته حدود ۳۸ میلیون تن بوده که ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن صادرشده و ۲۱ میلیون تن آن به مصرف داخلی رسیده است .و ۱۹,۲ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﮔﻨﺪﻟﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ.این مقدار سنگ‌آهن از ۹۹ معدن فعال سنگ‌آهن کشور استخراج شده است. از ۱۱۲ معدن سنگ‌آهن موجود در کشور که ۱۰۵ معدن سنگ‌آهن متعلق به بخش خصوصی و تعاونی و ۷ معدن در دست بخش دولتی است.

 

میزان ذخایر قطعی معادن فعال بیش از ۲ میلیارد و ۳۵۵ میلیون تن گزارش شده که عمدتا در استان‌های خراسان‌رضوی،‌ اصفهان،‌ زنجان،‌ سمنان،‌ فارس، کرمان،‌ مرکزی،‌ هرمزگان، یزد و کردستان واقع شده‌اند.

 

درﻣﻴﺎن ۲۰ ﻛﺸﻮر ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﻮﻻد، ﻓﻘﻂ آﻣﺮﻳﻜﺎ، روﺳﻴﻪ ، ﻣﻜﺰﻳﻚ ، آﻓﺮﻳﻘﺎی ﺟﻨﻮﺑﻲ و اﻳﺮان ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ دارای ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ اﺻﻠﻲ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻓﻮﻻد ﻳﻌﻨﻲ ﺳﻨﮓ آﻫﻦ، اﻧﺮژی و آب ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ دارا ﺑﻮدن اﻳﻦ ﺳﻪ ﻋﻨﺼﺮ اﺻﻠﻲ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﻠﺘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻓﻮﻻد در اﻳﺮان از ﻣﺰﻳﺖ ﻧﺴﺒﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ.

 

دﻟﻴﻞ ﺑﻌﺪی ﻣﻴﺰان ذﺧﺎﻳﺮﺑﺎﻻی ﺳﻨﮓ آﻫﻦ در اﻳﺮان اﺳﺖ، ﻣﻴﺰان ذﺧﺎﻳﺮزﻣﻴﻦ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺳﻨﮓ آﻫﻦ در اﻳﺮان ﺣﺪود ۴,۵ ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﺗﻦ ﺑﺮآورد ﺷﺪه ﻛﻪ ۲,۵ ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﺗﻦ آن ﻗﻄﻌﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﻳﻦ ذﺧﺎﻳﺮ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮﻛﺰی، ﮔﻞ ﮔﻬﺮ و ﺳﻨﮕﺎن ﺧﺮاﺳﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ دارای ۱ ،۲ و ۱,۲ ﻣﻴﻠﻴﺎرد ﺗﻦ ذﺧﺎﻳﺮ اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

 

انتهای پیام/