تحلیلی بر تکذیب بروز آتش سوزی در کارخانه فولاد زرند/ رسانه های کذب نویس، یا مسئولین مصلحت اندیش؟

صبح امروز طی اطلاع کارگران فعال در پروژه فولاد زرند ایرانیان از بروز یک آتش سوزی در محل این کارخانه که تصاویر و فیلم ارسالیِ مرتبط با این اتفاق به وضوح بروز این آتش سوزی را تایید می کرد؛ متاسفانه با فشار مسئولین این کارخانه ابتدا مجبور به حذف فیلم و خبر مربوط به این آتش سوزی شدیم و سپس با انتشار یک خبر در تکذیب این واقعیت بسیار متعجب شدیم!!

Folad-Zarand_08

به گزارش صدای زرند، صبح امروز طی اطلاع کارگران فعال در پروژه فولاد زرند ایرانیان از بروز یک آتش سوزی در محل این کارخانه که تصاویر و فیلم ارسالیِ مرتبط با این اتفاق به وضوح بروز این آتش سوزی را تایید می کرد؛ متاسفانه با فشار مسئولین این کارخانه ابتدا مجبور به حذف فیلم و خبر مربوط به این آتش سوزی شدیم و سپس با انتشار یک خبر در تکذیب این واقعیت بسیار متعجب شدیم!!

هرچند این اتفاق تنها یک آتش سوزی نسبتاً جزئی بود و شاید خسارت چندانی نداشته است اما خبری که از سوی مسئولین این کارخانه در تکذیب آن منتشر شده است جای بسی تعجب داشت که لازم دانستیم در این زمینه متنی کوتاه منتشر نماییم.

 

مهمترین وظیفه رسانه ها اطلاع رسانی و انتشار حقایق و اتفاقات پیرامون یک منطقه می باشد و صدای زرند بر اساس وظیفه ی رسانه ای خود اقدام به انتشار یک حقیقت نمود که جای بسی سوال است که چرا مسئولین کارخانه می خواهند حقایق این چنینی را کتمان نماند.

 

در فضای کنونی و با پیشرفت اینترنت در بین مردم دیگر هیچ کس نمی تواند اینگونه اتفاقات را به سادگی از دید مردم پنهان نماید و باید این را پذیرفت که مطمئنا تکذیب یک واقعیت تاثیر بدتری نسبت به انتشار صحیح آن واقعیت خواهد داشت.

 

تصاویر زیر که در فضایِ مجازی مرتبط با شهرستان زرند منتشر شده است، به خوبی بروز آتش سوزی در محل کارخانه را تایید می نماید؛ حتی حضور آتش نشانی در محل بروز این اتفاق را به خوبی تایید می نماید. حال چگونه است که این اتفاق طی متنی توسط مسئولین کارخانه و با زبان معاون فرمانداری زرند تکذیب می شود؟

 

 

Folad-Zarand_01

Folad-Zarand_05

Folad-Zarand_02

Folad-Zarand_04

 

 

متن زیر خبر منتشر شده در تکذیب این واقعیت که از سوی رسانه ها به عنوان “آتش سوزی در کارخانه زرند ایرانیان” منتشر شده بود، می باشد!

 

 

Folad-zarand-yjc

 

(( کارخانه ای که نسوخت؛ رسانه ای شد 

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی صادق زاده گفت: آتش سوزی کارخانه فولاد ایران شایعه است و تصاویری که انتشار یافته است از آتش زدن ضایعات کارخانه توسط کارگران چینی در محوطه کارخانه بوده که خسارتی نداشته است.

 

وی افزود: کارخانه فولاد زرند ایرانیان هنوز در حال احداث است. ))

 

خبر به صورتی تکذیب شده است که تصاویر فوق به راحتی موضوع را جور دیگری نشان می دهد. حتی در متن تکذیب خبر این حادثه گفته شده است که آتش به وجود آمده ناشی از سوزاندن ضایعات توسط کارگران چینی فعال در این کارخانه انجام شده است که خسارتی هم به همراه نداشته است.

 

حال آنکه باید از مسئولین این کارخانه سوال شود تا توضیح دهند اصلا دلیل سوزاندن ضایعات کارخانه آن هم در این وضع چه بوده است؟ آیا این آتش راه حل مناسبی برای حذف این ضایعات بوده است؟ آیا این موضوع از لحاظ استانداردهای زیست محیطی و نیز سیاست های محیط زیستی این کارخانه کاری صحیح بوده است؟ و سوال دیگر اینکه به چه منظور و چرا در محل سوزاندن این ضایعات این همه آهن آلات انبار شده است؟ آیا محیطی مناسب تر برای این اقدام وجود نداشت؟

 

پیش از این و در حادثه قتل کارگر چینی در این کارخانه و انتشار خبر این واقعیت از سوی صدای زرند، تماس هایی از سوی مسئولین این کارخانه با این پایگاه خبری مبنی بر کذب بودن این واقعیت انجام شده بود. حتی در بحث عدم جذب ۱۴۰۰ نیرویی که چندین ماه قرار است از سوی این کارخانه انجام شود، تاکنون صدای زرند چندین مرتبه با روابط عمومی این کارخانه تماس داشته است که متاسفانه با سیاستِ بسته ای که از لحاظ خبری و اطلاع رسانی در این کارخانه حاکم است نتوانسته ایم به جواب قانع کننده ای برسیم.

 

تنها در یک توصیه رسانه ای و اطلاع رسانی به مسئولین این کارخانه عرض می کنیم که بهتر است سیاست های خود را در این بخش کمی تغییر دهند و با منطقی دیگر با اینگونه اتفاقات برخورد نمایند.

 

انتهای پیام/